دسترسی توان یابان به اپلیکیشن تپ­سی آسان شد

شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت تپ­سی باتوجه‌به اهمیت دسترسی خدمات خود به تمام کاربران از جمله توان­یابان، قابلیت­‌های جدیدی در اپلیکیشن خود ایجاد کرده است.
تبلیغات

تپسی برای سهولت استفاده‌ی افراد توان‌یاب از اپلیکیشن این شرکت، امکاناتی اضافه کرده است؛ از این پس اپلیکیشن تپ­سی برای نابینایان دسترس‌پذیر است و افراد نابینا می­‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های واسط مخصوص خود، بدون نیاز به کمک دیگران از تپ­سی استفاده کنند. همچنین افراد ناشنوا، کم شنوا و دارای صندلی چرخ‌دار نیز می­‌توانند با امکان جدید تپ­سی، راحت‌­تر از خدمات این تاکسی اینترنتی برخوردار شوند.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌­های جدید تپ­سی، دسترس­‌پذیر شدن آن برای نابینایان است. معمولا سیستم‌­عامل موبایل­‌ها می‌توانند برای این افراد ازطریق اپلیکیشن­‌های واسط، دسترس­‌پذیر شوند و فرد نابینا با حرکت انگشت روی صفحه گوشی موبایل خود، به‌صورت صوتی از نام اپلیکیشن­‌ها و گزینه­‌های آن‌ها مطلع شود و از آن‌ها استفاده کند. از جمله این اپلیکیشن‌­ها، می‌­توان به Talk back برای گوشی­‌های اندرویدی و Voice over برای گوشی‌های iOS اشاره کرد. متاسفانه بسیاری از اپلیکیشن­‌های ایرانی، امکان خوانده‌شدن توسط این اپلیکیشن‌­های واسط را ندارند و نابینایان نمی­‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. تیم فنی تپ­سی برای حل این مشکل، ساعت‌­ها با بررسی رفتار نابینایان در استفاده از اپلیکیشن‌­ها، همه مراحل استفاده یک نابینا از اپلیکیشن تپ­سی را شناسایی و سعی کرده است تا تجربه کاربری خوبی برای آن‌ها طراحی کند. به این منظور، گزینه­‌های مختلف اپلیکیشن تپ­سی لیبل‌گذاری شده است تا اپلیکیشن‌­های واسط مورد استفاده نابینایان بتوانند گزینه‌­های موجود در اپلیکیشن تپ­سی را برایشان بخوانند و استفاده از آن برایشان دسترس­‌پذیر شود.

تپ­سی برای ناشنوایان و کم شنوایان هم علاوه‌بر نابینایان، قابلیت­ جدیدی در اپلیکیشن خود اضافه کرده است. بر این اساس، در صورتی که کاربری ناشنوا یا کم شنوا باشد یا از صندلی چرخ‌دار و عصا استفاده ­کند، می‌تواند در تنظیمات کاربری خود، این موارد را تیک بزند و به این ترتیب هنگام درخواست خودرو، سفیر تپ­سی متوجه می­‌شود که مسافرش چه نیازی دارد. مثلا برای برقراری ارتباط با فرد ناشنوا، به‌جای تماس تلفنی ازطریق پیامک ارتباط برقرار می‌­کند یا در صورتی که مسافری صندلی چرخ‌دار داشته باشد، به این موضوع توجه خواهد کرد که هم امکان جایگذاری صندلی چرخ‌دار در صندوق عقب خودرو را داشته باشد و هم زمان انتظار بیشتری برای مسافر درنظر بگیرد.

باتوجه‌به اینکه بخشی از جامعه ممکن است دچار یکی از معلولیت‌های جسمی باشند، ایجاد راه‌­هایی برای سهولت دسترسی این افراد از امکاناتی که افراد دیگر از آن‌ها استفاده می­‌کنند، موضوع مهمی است که همه شرکت­‌ها باید به آن توجه کنند و راهی را پیدا کنند تا خدمات و کالاهایشان برای این افراد جامعه نیز قابل استفاده باشد.

اقدامی که شرکت تپ­سی برای دسترس­‌پذیری اپلیکیشن خود کرده است، می­‌تواند شروعی برای ایجاد این امکان در تمام شرکت­‌های ایرانی باشد که خدمات اینترنتی ارائه می­‌کنند. به این ترتیب، همه‌ی توان­یابان می‌توانند با حفظ استقلال خود، از همه‌ی امکانات این شرکت‌­ها استفاده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات