اشتباه سایت 500px در تشخیص عکس ویرایش نشده باعث تعلیق یکی از کاربران شد

جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
500px یکی از کاربران خود را به‌اشتباه و به‌دلیل ویرایش تصاویر و «استفاده از تصاویر عکاسی نشده» تعلیق کرد.
تبلیغات

تیم گمبل عکاس ساکن منچستر انگلیس است که از تکنیک «نقاشی با نور» (light painting) برای ایجاد آثار هنری سورئال و انتزاعی استفاده می‌کند. بااینکه عکس‌های گمبل تقریبا همگی بدون دستکاری هستند و تنها با دوربین گرفته‌شده‌اند؛ سایت 500px به‌طور غیرمنتظره‌ای تمامی عکس‌های این عکاس را  به‌دلیل ساختگی بودن حذف کرد.

پس از این اتفاق گمبل به‌سرعت با سایت 500px تماس گرفت تا دلیل حذف شدن عکس‌هایش را جویا شود. مسئولان سایت در جواب گمبل علت تعلیق حساب کاربری او را استفاده از محتوایی غیر از عکس عنوان کردند و در ادامه تأکید کردند که «ما در حال حاضر تصاویر و طراح‌های گرافیکی را قبول نمی‌کنیم».

«نقاشی با نور»

نقاشی با نور، با استفاده از نوردهی طولانی و چرخش دوربین. برای خلق این تصویر ابتدا عکس با نور پس‌زمینه‌ی آبی به مدت طولانی نوردهی شده، سپس درِ لنز بسته شده و دوربین ۱۸۰ درجه چرخیده است. پس از برداشتن در لنز عکس برای بار دوم با نوری به رنگ قرمز نوردهی شده‌است.

گمبل در پستی که در وبلاگ خود نوشته‌است به این موضوع اشاره می‌کند که ۹۹ درصد از عکس‌های او با دوربین و تکنیک‌ها و ابزارهای نورپردازی عکس‌برداری شده‌اند و در ادامه می‌گوید:

من از دوربین و ابزاری‌های مختلفی برای ثبت نور در فریم عکس استفاده می‌کنم و نتیجه می‌تواند بسیار عجیب و باورنکردنی باشد. همان‌طور که گفته‌ام ۹۹ درصد از کارهای من با دوربین و با استفاده از «نوردهی طولانی» (long exposure) گرفته می‌شود و سپس فایل RAW عکس را در نرم‌افزار لایت‌روم ویرایش می‌کنم. بعضی مواقع هم علاقه دارم عکس‌هایی را که در چالش ۳۵۶ روز عکاسی گرفته‌ام در فتوشاپ به تصاویر با نوردهی چندگانه (multiple exposure) تبدیل کنم؛ اما این عکس‌ها در پروفایل من بسیار معدود هستند و هرکجا هم که از این تکنیک استفاده کرده باشم، در قسمت توضیحات عکس حتما به آن اشاره کرده‌ام. با این وجود، من همچنان این عکس‌ها را در دسته‌بندی تصاویر گرافیکی قرار نمی‌دهم.

علاوه‌براین، عکس‌های گمبل همگی با جزئیات کامل اگزیف (Exif) در سایت 500px آپلود شده بودند؛ بنابراین مسئولان 500px باتوجه به مشخصات تجهیزات عکس‌برداری و اطلاعات نوردهی باید متوجه می‌شدند که این عکس‌ها با دوربین عکاسی خلق شده‌اند، نه نرم‌افزار گرافیکی.

گمبل در‌این‌باره می‌گوید:

من از این موضوع ناراحت نیستم؛ درواقع [اینکه عکس‌های واقعی من را با تصاویر گرافیکی اشتباه گرفته‌اند] برای من مانند تعریف و تمجید از هنر عکاسی‌ام است. جای شگفتی ندارد که افراد غیرحرفه‌ای در نگاه اول فکر کنند این تصاویر به روشی غیر از عکاسی خلق شده‌اند؛ اما از اداره کنندگان پلتفرمی چنین تخصصی انتظار می‌رود با تکنیک «نقاشی با نور» آشنا باشند.چیزی که باعث تلخ‌کامی من شد این است که آن‌ها هیچ توضیحی از من نخواستند و بدون هشدار قبلی عکس‌های من را حذف کرده‌اند.
«نقاشی با نور»

اگر دارای حساب کاربری در سایت 500px هستید و از تکنیک نقاشی با نور و تکنیک‌های مشابه برای ایجاد عکس‌های سورئال و انتزاعی استفاده می‌کنید، بهتر است دقت بیشتری در آپلود عکس‌های خود داشته باشید و حتما توضیحات کافی را به تصویر خود اضافه کنید. همچنین توجه داشته باشید که برنامه‌ای که با آن تصاویر خود را ویرایش می‌کنید اطلاعات اکسیف را حذف نکرده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات