پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های قاره آسیا کدامند؟

جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
طبق گزارش اتحادیه‌ بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI) در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۹ فرودگاه آسیایی در بین ۲۰ فرودگاه پرترافیک جهان قرار گرفتند.
تبلیغات
مقاله‌های مرتبط:

    آسیا یکی از شلوغ‌ترین مناطق جهان از نظر ترافیک هوایی محسوب می‌شود و ازاین‌رو، فرودگاه‌های آن از نظر تعداد مسافر و نیز امکانات در فهرست برترین‌ها قرار دارند. این فرودگاه‌ها قطب اصلی تعدادی از ایرلاین‌های بزرگ نیز محسوب می‌شوند.

     علاوه‌بر این، تسهیلات و امکانات رفاهی برای مسافران، معماری خاص و... بر جذابیت و محبوبیت این فرودگاه‌ها افزوده‌اند. گفتنی است این رده‌بندی براساس ترافیک مسافری فرودگاه‌ها در سال ۲۰۱۸ انجام شده است.

    ۱. فرودگاه بین‌المللی پکن (Beijing Capital International Airport)

    فرودگاه
    • ترافیک مسافری: ۱۰۰,۹۸۳,۲۹۰
    • رتبه جهانی: ۲

    جای تردیدی نیست که با این آمار پکن اقدام به احداث فرودگاه جدیدی در سال جدید کرده است. این فرودگاه در حال حاضر، شلوغ‌ترین فرودگاه آسیا و دومین فرودگاه جهان پس از فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا با ۱۰۰ میلیون نفر مسافر در سال ۲۰۱۸ است. البته پس از آغاز به کار فرودگاه جدید، فرودگاه بین‌المللی پکن همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

    ۲. فرودگاه بین‌المللی هانه‌دا توکیو (Tokyo Haneda Airport)

    فرودگاه
    • ترافیک مسافری: ۸۷,۱۳۱,۹۷۳
    • رتبه جهانی: ۵

    جای تردیدی نیست که فرودگاه هانه‌دا یکی از بخت‌های مسلم برای جانشینی فرودگاه چانگی سنگاپور به‌عنوان بهترین فرودگاه جهان محسوب می‌شود. اگرچه این فرودگاه از لحاظ مدرنیته همپای فرودگاه اینچئون سئول (Seoul Incheon) نیست؛ ولی از بعد مسافت در نزدیکی شهر قرار دارد. همچنین، فرودگاه هانه‌دا از نظر تسهیلات مسافری همواره در صدر فهرست فرودگاه‌های جهان قرار دارد.

    ۳. فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ (Hong Kong International Airport)

    فرودگاه
    • ترافیک مسافری: ۷۴,۵۱۷,۴۰۲
    • رتبه جهانی: ۸

    هم‌زمان با اعلام تعطیلی فرودگاه اصلی هنگ کنگ در سال ۱۹۹۸ توسط مقام‌های رسمی، کاملا مشخص بود که فرودگاه جدید باید از فضا و ظرفیت بیشتری برخوردار باشد.

    فرودگاه جدید که در منطقه چک لپ کوک (Chek Lap Kok) قرار دارد، رتبه هشتمین فرودگاه شلوغ جهان و نخستین فرودگاه پرترافیک کارگو دنیا را در اختیار دارد. این فرودگاه قطب اصلی کاتای پاسیفیک (Cathay Pacific) و بسیاری از ایرلاین‌های دیگر است.

    ۴. فرودگاه بین‌المللی شانگهای پودنگ (Shanghai Pudong International Airport)

    فرودگاه
    • ترافیک مسافری: ۷۴,۰۰۶,۳۳۱
    • رتبه جهانی: ۹

    شانگهای پودانگ مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی این شهر است و در جایگاه نهمین فرودگاه شلوغ جهان قرار دارد. این فرودگاه در سال ۱۹۹۹ میلادی آغاز به کار کرده است و بزرگ‌ترین ترمینال ماهواره‌ای جهان در این فرودگاه قرار دارد.

    فرودگاه شانگهای پودانگ توانایی پذیرش ۸۰ میلیون نفر مسافر در سال را دارد و بدون تردید این ظرفیت در آینده‌ای نه چندان دور افزایش خواهد یافت.

    ۵. فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی (Indira Gandhi International Airport)

    فرودگاه
    • ترافیک مسافری: ۶۹,۹۰۰,۹۳۸
    • رتبه جهانی: ۱۲

    فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی دوازدهمین فرودگاه شلوغ جهان و قطب اصلی بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مانند ایر ایندیا (Air India)، ایندی‌گو (IndiGo) و اسپایس‌جت (SpiceJet) است. این فرودگاه برنامه‌هایی را در راستای توسعه فرودگاه مانند افزودن سه ترمینال مسافری جدید، در دستور کار دارد.

    ۶. فرودگاه بین‌المللی بایون گوآنگجو (Guangzhou Baiyun International Airport)

    فرودگاه
    • ترافیک مسافری: ۶۹,۷۶۹,۴۹۷
    • رتبه جهانی: ۱۳

    صنعت هوانوردی چین روندی رو به رشد را طی می‌کند و در این راستا، فرودگاه‌های متعددی در اقصی نقاط این کشور در دست احداث هستند. یکی از این فرودگاه‌های جدید، فرودگاه بین‌المللی بایون گوآنگجو است که در حال حاضر، جایگاه سومین فرودگاه بزرگ چین و سیزدهمین فرودگاه بزرگ دنیا را در اختیار دارد.

    با وجود اینکه فرودگاه در سال ۲۰۰۴ افتتاح شده؛ ولی فاز توسعه و تکمیل ترمینال بزرگ آن در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ به پایان رسیده است. این فرودگاه توانایی پذیرش سالانه ۸۰میلیون نفر مسافر را دارد.

    ۷. فرودگاه بین‌المللی اینچئون (Incheon International Airport)

    فرودگاه
    • ترافیک مسافری: ۶۸,۳۵۰,۷۸۴
    • رتبه جهانی: ۱۶

    فرودگاه بین‌المللی اینچئون یکی از مدرن‌ترین فرودگاه‌های جهان محسوب می‌شود. این فرودگاه سالانه پذیرای ۷۰ میلیون نفر مسافر است. یکی از جدیدترین بخش‌هایی که به این فرودگاه اضافه شده، ترمینال شماره دو است که در سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری رسید.

    استفاده از تکنولوژی مانند ربات‌های راهنمای مسافر و ماشین‌های نظافت از ویژگی‌های خاص این فرودگاه محسوب می‌شود. همچنین، سالن اصلی فرودگاه توسط هنرمندان بومی تزئین شده است.

    ۸. فرودگاه بین‌المللی سوئکارنو-هتا (Soekarno–Hatta International Airport)

    فرودگاه
    • ترافیک مسافری: ۶۶,۹۰۸,۱۵۹
    • رتبه جهانی: ۱۸

    فرودگاه بین‌المللی سوئکارنو-هتا دارای سه ترمینال است که ترمینال یک همواره دارای ازدحام، ترمینال دو با طراحی به سبک باغ‌های گرمسیری و ترمینال سه به سبک فوق مدرن طراحی شده‌اند. اگر شما نیز مسافر کشور هزار جزیره باشید، بی‌شک گذرتان به یکی از سه ترمینال این فرودگاه خواهد افتاد. گفتنی است فرودگاه سوئکارنو-هتا سالانه ۶۶ میلیون نفر مسافر را پذیرش می‌کند.

    طبق گفته مسئولان فرودگاه به‌زودی سومین فرودگاه شهر ساخته خواهد شد و فرودگاه جدید قرار است تا به شاهکار هنری کشور تبدیل شود.

    ۹. فرودگاه چانگی سنگاپور (Changi Airport Singapore)

    فرودگاه
    • ترافیک مسافری: ۶۵,۶۲۸,۰۰۰
    • رتبه جهانی: ۱۹

    فرودگاه چانگی سنگاپور محبوب‌ترین فرودگاه جهان در میان مسافران و ایرلاین‌ها محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۹ و برای هفتمین سال پیاپی این فرودگاه به‌عنوان بهترین فرودگاه جهان انتخاب شد. از جمله امکانات منحصربه‌فرد این فرودگاه، بزرگ‌ترین آبشار سرپوشیده جهان، سالن سینمای ۲۴ ساعته، استخر، باغ پروانه و... است.

    اگر قصد خرید بلیط هواپیما خارجی یا داخلی را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو می‌توانید بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات