بررسی پاربلو A610 پلاس

چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
پاربلو تلاش زیادی برای توسعه‌ی قلم نوری توانمند با قیمتی مقرون‌به‌صرفه کرده که البته با A610 Plus‌ در این راه بسیار موفق بوده است.
تبلیغات

با افزودن قابلیت پشتیبانی از قلم‌ به تبلت‌های ویندوزی و اندرویدی و iOS، تجهیزات مخصوص طراحان تاحدودی به‌کنار رانده شد؛ جایی‌که پیش‌تر طراحان برای رفع نیاز‌های خود گزینه‌ای جز استفاده از محصولاتی مانند وکوم را نداشتند. با وجود اینکه محصولاتی مانند آیپد پرو و سرفیس پرو برای انجام امور طراحی و گرافیکی بسیار قدرتمند هستند، هریک هنوز محدودیت‌هایی دارند که باعث شده هنوز محصولات حرفه‌ای این بخش کاربران زیادی داشته باشد.

زمانی‌که از تجهیزات مخصوص طراحی کامپیوتری صحبت می‌شود، ناخودآگاه نام وکوم، بزرگ‌ترین شرکت‌ تولیدکننده‌ی این محصولات، به ذهن خطور می‌کند. بااین‌حال، چند سالی است که با ظهور برند‌های جدید در حوزه‌ی تولید قلم‌های نوری و دیجیتالی، گزینه‌های به‌مراتب بیشتری دراختیار کاربران قرار گرفته تا باتوجه‌به نیاز و بودجه‌ی خود، محصولی ایده‌آل را بخرند.

پاربلو Parblo A610 Plus

پاربلو یکی از نام‌های نسبتا جدید حوزه‌ی تجهیزات طراحی کامپیوتری است که در سال ۲۰۱۵ و با هدف ارائه‌ی قابلیت و عملکرد بسیار خوب درکنار قیمت رقابتی، پا به عرصه گذاشت. A610 پلاس یکی از محصولات جدید این شرکت است که مشخصات فنی بسیار جذابی به‌همراه دارد و می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای بسیار جذاب برای طراحان مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای به‌شمار رود. در ادامه، شما را به مطالعه‌ی بررسی زومیت از پاربلو A610 پلاس دعوت می‌کنیم.

تبلت طراحی پاربلو A610 پلاس (Parblo A610 Plus) را سامان کام برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی

مشخصات 

Parblo A610 Plus

دقت قلم

۰.۱ میلی‌متر

تعداد سطح فشار

۸۱۹۲ سطح

حساسیت به زاویه

تا ۶۰ درجه

نرخ پاسخ‌گویی

۲۶۶

رزولوشن 

۵۰۸۰ خط بر هر اینچ

ناحیه‌ی فعال

۲۵.۴ در ۱۵.۲ سانتی‌متر

اتصالات

USB Type C

تعداد کلید‌های کنترلی

۱۰ عدد

سیستم‌عامل‌های پشتیبانی

ویندوز ۷، ۸، ۸.۱ و ۱۰

مک او‌اس 10.8 و جدید‌تر

ابعاد

۳۵۰ در ۲۴۰ در ۷ میلی‌متر

وزن

۲۶۰ گرم

گارانتی

یک سال گارانتی تعویض و هفت روز مهلت تست

طراحی

با نگاه اولیه به پاربلو A610 پلاس، شباهت طراحی آن با اینتوس پرو وکوم خودنمایی می‌کند؛ جایی‌که با تبلتی بزرگ با ابعاد حساس به قلم ۲۵.۴ در ۱۵.۲ سانتی‌متر مواجه هستیم که تقریبا ناحیه‌ی کاغذ B5 و کوچک‌تر از A4 را شبیه‌سازی می‌کند. این ابعاد، A610 پلاس را در جایگاه تبلت‌های مخصوص طراحی Medium قرار می‌دهد تا کاربران بدون مشکل بتوانند طرح‌های خود را اجرا کنند. البته اگر این ابعاد نیاز‌های شما را پوشش نمی‌دهد، باید به‌دنبال تبلت‌های Large باشید تا فضای کاری بیشتری دراختیار داشته باشید.

جعبه‌ی A610 پلاس حاوی تبلت، قلم، جاقلمی با هشت نوک یدکی، کابل اتصال تبلت به کامپیوتر، دستمال مخصوص و دستکش طراحی برای کاهش اصطکاک و جلوگیری از عرق‌کردن دست با تماس با سطح تبلت است. 

پاربلو Parblo A610 Plus
پاربلو Parblo A610 Plus

پاربلو برای پوشش بخش زیرین تبلت از پارچه‌ بهره برده تا درکنار افزایش جذابیت بصری، هنگام قرارگیری روی سطوحی با جنس مشابه یا روی پای طراح، از حرکت تبلت جلوگیری کند. وزن ۲۶۰ گرمی دستگاه نیز آن را در سطح برابری با رقبای خود قرار می‌دهد تا بدین‌ترتیب، راحت قابل‌حمل باشد. پاربلو انحنای زیادی در لبه‌های پایین و بالایی ایجاد کرده تا در استفاده‌های طولانی‌مدت به آزار دست کاربران منجر نشود. همچنین، طراحی قرینه‌ی بخش بالا و پایین امکان استفاده از آن برای کاربران چپ‌دست را نیز فراهم کرده است. 

طراحی و کیفیت ساخت خوب تبلت و قلم با ۱۲ کلید کنترلی قابل‌سفارشی‌سازی

بخش چپ دستگاه میزبان ۱۰ کلید کنترلی است که قابلیت سفارشی‌سازی هریک باتوجه‌به نرم‌افزار و محیط کاری کاربران فراهم است. امکان بازکردن نرم‌افزار خاص یا تخصیص کلید یا مجموعه‌ای کلید‌ها به‌عنوان میان‌بر، به هریک از این ۱۰ کلید دردسترس است تا کاربران باتوجه‌به نیاز‌های خود در هر محیط نرم‌افزاری، آن را سفارشی‌سازی کنند. تنها نکته‌ای که جای خالی آن در این بخش حس می‌شود، نبود رینگ کنترلی مشابه با سری اینتوس پرو است که قابلیت‌هایی مانند اسکرول، بزرگ‌نمایی، تغییر ابعاد قلم و سایر موارد را برای طراح به‌ارمغان می‌آورد. پاربلو روی برخی از کلید‌های (یک‌درمیان) برجستگی خاصی طراحی کرده تا کاربران نیازی به مشاهده‌ی کلید‌ها برای اعمال نمونه‌ی مدنظر خود نداشته باشند و فقط با لمس آن‌ها و به‌صورت آنی میان‌بر مدنظر خود را اعمال کنند. 

پاربلو Parblo A610 Plus
پاربلو Parblo A610 Plus

قلم همراه تبلت شباهت زیادی به انواع وکوم دارد. ابعاد کمی حجیم‌تر و وزن اندک این قلم درمقایسه‌با اپل‌پنسل، تجربه‌ی کاربری متفاوتی با طراحی در آیپد پرو ایجاد می‌کند. بااین‌حال، اگر برای امور طراحی خود از محصولات وکوم بهره می‌بردید، قلم پاربلو نیز حس بسیار مشابهی به کاربر القا می‌کند. دو کلید قابل‌سفارشی‌سازی نیز روی قلم تعبیه شده که اعمال سریع برخی قابلیت‌ها، مانند تغییر نوع قلم یا تغییر حالت به پاک‌کن را ممکن می‌کند. شاید تنها کمبود این بخش را بتوان نبود پاک‌کن در انتهای قلم عنوان کرد که در برخی از رقبای آن وجود دارد. البته، این موضوع برای طراحان حرفه‌ای چندان مسئله‌ی بزرگی نیست؛ زیرا چرخاندن قلم و استفاده از انتهای آن برای پاک‌کردن بخش خاصی از کار، تاحدزیادی باعث کاهش سرعت و مانع از یک‌دست‌شدن آن می‌شود و عموما استفاده از کلید میانبر پاک‌کن و استفاده از خود قلم برای پاک‌کردن را ترجیح می‌دهند. 

پاربلو همچنین هشت نوک قلم جداگانه با ابعاد مختلف نیز در بخش نگه‌دارنده‌ی قلم قرار داده که کاربران می‌توانند باتوجه‌به نیاز خود از نمونه‌ی ایده‌آل خود استفاده کنند. باوجوداین، شاید بزرگ‌ترین نکته‌ی منفی قلم A610 پلاس به نگه‌دارنده‌ی آن بازگردد؛ جایی که به‌نظر می‌رسد قلم و نگه‌دارنده متناسب با ابعاد خود طراحی نشده‌اند و با کوچک‌ترین تکان، قلم از محل خود خارج می‌شود. 

نرم‌افزار

پیش از استفاده از A610 پلاس و همانند سایر تبلت‌های مخصوص طراحی، باید با مراجعه به وب‌سایت سازنده، درایور‌ متناسب با سیستم‌عامل خود را دانلود و نصب کنید. این نرم‌افزار برای نسخه‌های ۷ و ۸ و ۱۰ ویندوز و مک‌او‌اس ۱۰.۸ و جدید‌تر دردسترس قرار دارد تا بدین‌ترتیب بتوانید از این تبلت در تمامی محیط‌های کاری استفاده کنید. تبلت A610 پلاس همچنین با تمامی نرم‌افزار‌های طراحی اعم از فتوشاپ، ایلاستریتور، مایا، 3D مکس، اسکچ‌بوک و مگنا استودیو سازگار است تا کاربران با محیط‌های کاربری مختلف نیز بتوانند آن را به‌کار گیرند.

نرم‌افزار پاربلو با نام PenTablet، تمامی امکانات ابتدایی موردنیاز کاربران را رفع می‌کند. تغییر کاربری کلید‌های روی قلم، ۱۰ کلید روی تبلت، میزان خروجی تبلت باتوجه‌به میزان فشار کاربر، ناحیه‌ی فعال و حساس به لمس روی تبلت، ناحیه‌ی فعال تبلت روی نمایشگر کامپیوتر، برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های دردسترس با نرم‌افزار پاربلو است.

نرم افزار پاربلو A610 پلاس

تغییر رفتار قلم یکی از قابلیت‌های جذاب موجود در A610 پلاس است که بدین‌ترتیب نزدیک‌کردن رفتار آن به محصولات سایر برند‌ها، مهاجرت به این تبلت را ساده‌تر می‌کند. در این حالت، می‌توانید رفتار خطی یا غیرخطی را برای قلم تعریف کنید تا با تغییر میزان خاصی از فشار، نتیجه‌ی خروجی نیز به‌صورت دلخواه شما تغییر کنید.

یکی از مشکلات محصولات پاربلو، کمبود محتوای آموزشی آن‌ها در اینترنت است که باتوجه‌به عمر اندک این برند، چندان هم نمی‌توان آن را ایراد بزرگی دانست. بااین‌حال، اگر به‌دنبال آموزش نحوه‌ی کار یا رفع ایرادات موجود باشید، محتوای زیادی را نخواهید یافت. 

عملکرد

تبلت‌های مخصوص طراحی A610 و A640 پیش‌تر و به‌عنوان شالوده‌ی اصلی محصولات پاربلو معرفی شدند؛ جایی‌که A610 با ابعاد بزرگ‌تر به‌عنوان محصول رده‌بالا و A640 با ابعاد ۶ اینچی خود، لقب گزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه را به‌یدک می‌کشیدند؛ اما بزرگ‌ترین مشکل A610، پشتیبانی آن از ۲,۰۴۸ سطح فشار بود که آن را از این لحاظ، در جایگاه پایین‌تری درمقایسه‌با بسیاری از رقبای خود قرار می‌داد. پاربلو برای رفع این نقص، نسخه‌ی A610 پلاس را به بازار عرضه کرد که با ۸,۱۹۲ سطح فشار، خود را مجهز به بالاترین سطح از استاندارد معرفی می‌کند.

پاربلو Parblo A610 Plus

عملکرد و دقت بسیار خوب A610 پلاس با وجود قیمت اقتصادی آن، شما را شگفت‌زده می‌کند

ترکیب ۸,۱۹۲ سطح فشار با رزولوشن ۵۰۸۰ خط بر هر اینچ و نرخ پاسخ‌گویی ۲۶۶، از توانایی فراوان A610 پلاس در طراحی دیجیتالی خبر می‌دهد. این موضوع در عملکرد دستگاه نیز کاملا حس می‌شود؛ حرکت قلم روی سطح به‌خوبی انجام می‌شود و خطوط روان نیز با دقت بسیار خوبی رسم می‌شوند. دقت ۰.۱ میلی‌متر باعث می‌شود باتوجه‌به ورودی‌های کاربر، بازخورد دقیق قلم را شاهد باشیم. تأخیر نیز در حد راضی‌کننده‌ای قرار دارد و با بهترین‌های این کلاس مانند اینتوس پرو وکوم مقایسه‌شدنی است. البته اگر سابقه‌ی طراحی با آیپد پرو و نمایشگر ۱۲۰ هرتز آن را داشته باشید، کمی تأخیر قلم را حس خواهید کرد.

ترکیب ۸,۱۹۲ سطح فشار و استفاده از قلم‌های سفارشی، نتایج بسیار خوبی به‌ارمغان خواهد آورد. بدین‌ترتیب، می‌توانید درکنار طراحی و اتودزدن، کاربری‌های مانند نقاشی رنگ‌‌ روغن را نیز به‌خوبی شبیه‌سازی کنید. 

نمونه کار پاربلو A610 پلاس

اتود اولیه طراحی کارکتر با پاربلو A610 پلاس

جمع‌بندی

تجهیزات مخصوص طراحی در سال‌های گذشته، پیشرفت چشمگیری کرده‌اند و اکنون حضور برند‌های متنوع با محصولات توانمند را در بازار شاهد هستیم. پاربلو به‌عنوان یکی از نام‌های تازه‌وارد این صنعت، در سال گذشته محصولات بسیار جذاب و توانمندی عرضه کرده که با درنظرگرفتن برچسب قیمتی، ارزش خرید آن بیش‌ازپیش نیز افزایش می‌یابد.

برای طراحان ابتدایی و نیمه‌حرفه‌ای یا کاربرانی که بودجه‌ی زیادی ندارند و به‌دنبال محصولی خوش‌ساخت با عملکرد رضایت‌بخش هستند، A610 پلاس تبلتی ایده‌آل به‌شمار می‌رود. این دستگاه به‌خوبی می‌تواند تمامی نیاز‌های طراحی در محیط‌های کاربری مختلف را رفع کند و پس از استفاده، قطعا تحت‌تأثیر عملکرد بسیار خوبش باتوجه‌به قیمت اقتصادی آن قرار خواهید گرفت. 

پاربلو Parblo A610 Plus

پاربلو را می‌توان به‌مانند شیائومی دنیای تبلت‌ها دانست

باید پاربلو را برای ساخت محصولی توانمند با قیمت مقرون‌به‌صرفه تحسین کرد. جایگاه A610 پلاس در دنیای تبلت‌های مخصوص طراحی را می‌توان مشابه با شیائومی ردمی نوت در دنیای موبایل دانست؛ جایی‌که شاید قابلیت‌های خاص پرچم‌داران را ارائه نمی‌دهد؛ اما به‌لطف ارائه‌ی عملکرد بسیار خوب و رفع نیاز‌های عمومی کاربران به بهترین شکل درکنار قیمت رقابتی، ارزش خرید بسیار زیادی دارد.

برای خرید پاربلو A610 پلاس می‌توانید به فروشگاه سامان کام مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت خوب
  • طراحی خوب درکنار وزن اندک
  • عملکرد عالی و روان قلم با تأخیر بسیار کم
  • ۱۰ کلید کنترلی روی تبلت و دو کلید روی قلم با قابلیت سفارشی‌سازی
  • امکانات نرم‌افزاری مناسب

نکات منفی

  • نبود کلید کنترلی چرخشی زوم یا اسکرول
  • مناسب‌نبودن طراحی و کاربری جای مخصوص قلم
  • نبود پشتیبانی نرم‌افزاری و آموزش‌های مناسب در اینترنت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات