کارت گرافیک گیمینگ ۷ نانومتری AMD احتمالا در مراسم E3 معرفی می‌شود

سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
شایعه‌های اخیر می‌گویند AMD قصد دارد به‌زودی در جریان برگزاری مراسم E3، کارت گرافیک گیمینگ ۷ نانومتری خود را با معماری Navi رونمایی کند.
تبلیغات

هرچه می‌گذرد، به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم و این، یعنی کم‌کم باید منتظر آغاز شایعه‌های مربوط‌به محصولات سخت‌افزاری AMD باشیم؛ چراکه از مدت‌ها پیش، در اخباری ضدونقیض شنیده بودیم که این شرکت درصدد رونمایی نسل جدید کارت گرافیکش با معماری Navi و لیتوگرافی ۷ نانومتری است. گفته می‌شود معرفی این کارت گرافیک قدرتمند برای برگزاری مراسم E3 تعیین شده است.

درضمن، احتمالا این کارت‌ گرافیک‌ها یک ماه پس از رونمایی، در ۷ژوئیه‌ی۲۰۱۹ (برابر با ۱۶‌تیر‌۱۳۹۸) روانه‌ی بازار خواهند شد. شایعه‌ی دیگری که به‌همین موضوع مرتبط است و از برخی رسانه‌ها آن را شنیده‌ایم، این است که AMD قصد دارد هنگام معرفی کارت گرافیک جدیدش و صحبت درباره‌ی معماری Navi بارها به عدد ۷ اشاره کند. 

با درنظرگرفتن آنچه توضیح دادیم،‌ می‌توانیم بگوییم به‌طورکلی برنامه‌های AMD برای ماه‌های آتی بدین‌شرح است: معرفی کارت گرافیک ۷ نانومتری رادئون Navi در مراسم E3 (از ۱۲ تا ۱۴ژوئن مصادف با ۲۲ تا ۲۴خرداد) و عرضه‌ی آن در ۷ژوئیه (برابر با ۱۶ تیر).

عرضه‌ی احتمالی این کارت گرافیک جدید در ژوئیه، موضوعی است که از ماه‌ها پیش در شایعه‌های مختلف،‌ درباره‌ی آن شنیده‌ بودیم؛ به‌همین‌دلیل، اصلا متعجبمان نمی‌کند.

AMD نوی Navi

درضمن، یادآوری این نکته ضروری است که انویدیا (Nvidia) نمی‌خواهد دست‌روی‌دست بگذارد. این شرکت قطعا هم‌اکنون به‌سختی روی محصولات ۷ نانومتری خودش کار می‌کند تا بتواند عملکرد قدرتمندی دربرابر رقیبش از خود نشان دهد. کارت‌های ۷ نانومتری انویدیا که فعلا از آن‌ها با نام غیررسمی Ampere یاد می‌شود، احتمالا اواخر سال جاری میلادی معرفی خواهند شد.

از همان مواقعی که شایعات مربوط‌به کارت گرافیک جدید AMD آغاز شدند، انتظار داشتیم این کارت گرافیک ازلحاظ قدرت در جمع بهترین‌ها قرار بگیرد و درعین‌حال، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته باشد. اینکه کارت جدید AMD دقیقا چه قدرتی دارد، فعلا نامشخص است؛ بااین‌حال طبق برخی شایعات، کارت گرافیک جدید AMD احتمالا عملکردی در حدواندازه‌ی RTX 2070 خواهد داشت. اگر شایعات اخیر رنگ حقیقت به‌خود بگیرند، کارت گرافیک Navi حتی می‌تواند اندکی سریع‌تر باشد و عملکردی نزدیک به RTX 2080 از خود ارائه دهد.

در شایعات دیگری آمده بود که AMD از مدتی پیش کار روی سه کارت گرافیک سری Radeon RX 3000 مبتنی بر معماری ۷ نانومتری Navi را آغاز کرده است. گفته می‌شود این کارت‌ها RX 3070 و RX 3080 و RX 3060 نام دارند و قرار است ازلحاظ برچسب قیمت، بازار میان‌رده‌ها و میان‌رده‌ها به‌ پایین را هدف قرار دهند. 

همچنین، کارت گرافیک‌های یادشده واحد پردازش گرافیکی Navi 10 و Navi 12 خواهند داشت. ظاهرا Navi 10 در کارت گرافیک RX 3080 استفاده خواهد شد. این کارت ۲۵۰ دلار قیمت خواهد داشت و درضمن، احتمالا می‌تواند عملکردی درحد کارت‌های وگا ۶۴ و GTX 1080 و RTX 2070 از خود نشان دهد. اگر 3080 قدرت بیشتری داشته باشد، بی‌شک قیمت آن به بیش از ۲۵۰ دلار خواهد رسید؛ بنابراین، اگر قیمت آن حتی مرز ۳۰۰ دلار را هم رد کند، متعجب نخواهیم شد. 

افزون‌براین، کارت‌های 3070 و 3060 از واحد پردازش گرافیکی Navi 12 استفاده می‌کنند و طبق شایعات، می‌توانند عملکردی در حدواندازه‌ی کارت گرافیک‌های Nvidia 1660 Ti و 1660 داشته باشند. جدول زیر می‌تواند برای تفکیک هر کارت‌ بهتر به‌ شما کمک کند.

کارت گرافیک

واحد پردازش گرافیکی (GPU)

حافظه‌ی گرافیکی (VRAM)

توان طراحی حرارتی (TDP)

رقبا

قیمت احتمالی

RX 3080

Navi 10

۸ گیگابایت از نوع GDDR6

۱۵۰ وات

RTX 2070 و GTX 1080

۲۴۹ دلار

RX 3070

Navi 12

۸ گیگابایت از نوع GDDR6

۱۲۰ وات

GTX 2060 و GTX 1070

۱۹۹ دلار

RX 3060

Navi 12

۴ گیگابایت از نوع GDDR6

۷۵ وات

GTX 1660

۱۲۹ دلار

به‌خاطر داشته باشید که تا لحظه‌ی نگارش این خبر، تمام آنچه در این مطلب گفته شد، براساس شایعه و حدس‌و‌گمان نوشته شده‌اند و نمی‌توانیم روی هیچ‌یک از آن‌ها مهر تأیید بزنیم.

دیدگاه شما دراین‌زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات