پیش‌بینی مرگ شخصیت‌های سریال بازی تاج و تخت توسط هوش مصنوعی

سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
امکان مرگ چه شخصیت‌هایی در فصل هشتم سریال Game of Thrones بیشتر از سایرین است؟ الگوریتم طراحی‌شده توسط محققان دانشگاه فنی مونیخ، سعی می‌کند این سؤال مهم را به‌ جواب برساند.
تبلیغات

فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت پس از انتظار طولانی، سرانجام آغاز شد. در طول هفت فصل گذشته،‌ مرگ شخصیت‌های حاضر در سریال، یکی از غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین موضوعات مربوط‌به آن بوده است. سازندگان GOT همواره نشان داده‌اند که امکان مرگ یکایک شخصیت‌ها وجود دارد و همین موضوع جذابیت تماشای سریال را دوچندان کرده است.

درواقع هربار که بیننده‌ها با شخصیتی ارتباط برقرار می‌کنند و به سرنوشت او اهمیت می‌دهند، این ترس در دل‌شان وجود دارد که نکند آن شخصیت سرنوشت شومی نظیر از دست دادن سرش در انتظارش باشد. این قانون نانوشته‌ی حاکم بر سریال،‌ باعث شده است سؤال مهمی پیرامون فصل هشتم شکل بگیرد؛ در آخرین فصل از ماجراجویی‌های وستروس، مرگ به استقبال کدام‌یک از شخصیت‌ها خواهد آمد؟

با آغاز فصل هشتم بازی تاج و تخت، گروهی از محققان در دانشگاه فنی مونیخ (TUM) تلاش کرده‌اند تا با طراحی نوعی الگورتیم خاص، این سؤال را تاحد زیادی به‌ جواب برسانند. الگوریتم موردبحث براساس علوم داده و همچنین یادگیری ماشین طراحی شده است.

اخطار: ادامه‌ی مقاله ممکن است برخی از وقایع سریال گیم آو ترونز را فاش کند

بازی تاج و تخت / Game of Thrones

شخصیت بران، با بازی جروم فلین

براساس ادعاهای این الگوریتم، دنریس تارگرین یا همان مادر اژدهایان (با بازی امیلیا کلارک) با تنها ۰.۹ درصد امکان مرگ در فصل هشتم، بیشتر از همه‌ی شخصیت‌های دیگر شانس زنده ماندن دارد. این یعنی احتمالا دنریس از جنگ با وایت‌واکرها جان سالم به در خواهد برد. از طرفی، الگوریتم محققان دانشگاه مونیخ، امکان مرگ سر بران (Ser Bronn) از بلک‌واتر را ۹۳.۵ درصد می‌داند. 

تیم دانشگاه مونیخ برای طراحی این الگوریتم جالب، به جمع‌آوری برخی اطلاعات آماری در مورد زمان زنده بودن شخصیت‌ها و برخی داده‌هایی که ممکن است روی زمان مرگ آن‌ها تأثیرگذار باشد، پرداختند. این داده‌ها شامل مواردی نظیر خاندان هر شخصیت، متحدان آن‌ها، مجرد یا متأهل بودن و... می‌شود.

این گروه توانستند به‌کمک صفحات متعدد مربوط‌به بازی تاج و تخت در سایت‌های مختلف اینترنتی،‌ به کندوکاو در سیر زندگی صدها شخصیت بپردازند و داده‌های مربوط‌به آن‌ها را نظیر جنسیت و موقعیت مکانی مشخص کنند. این محققان همچنین به جمع‌آوری متادیتای شخصیت‌ها هم روی آوردند؛ به‌گفته‌ی آن‌ها، متادیتای شخصیت‌های بازی تاج و تخت شامل چنین مواردی است: «شخصیت موردنظر، جزو شخصیت‌های اصلی و محوری است یا شخصیت‌های حاشیه‌ای؟ در صفحات طرفداری مربوط‌به سریال، هرچندوقت یک‌بار به آن شخصیت اشاره شده است؟» و موارد مشابه.

این داده‌های استخراج‌شده توانستند برخی حقایق جالب را در مورد میزان مرگ‌و‌میر دنیای بازی تاج و تخت برملا کنند. برای مثال، در این دنیا، مردها بیشتر از زنان در خطر کشته شدن قرار دارند (نرخ مرگ مردان، ۲۲ درصد و نرخ مرگ زنان، ۱۱ درصد اعلام شده است). از طرفی برخی خاندان‌ها توانسته‌اند نسبت به خاندان‌های دیگر، برای مدت‌زمان طولانی‌تری حکومت کنند؛ به‌طور کلی شانس زنده‌ماندن افراد حاضر از خاندان‌های اصلی در وستروس، بیشتر از سایر است. مثلا امکان مرگ اعضای خاندان باراتیون به‌میزان ۵ درصد بیشتر از دیگر شخصیت‌های سریال است؛ از طرفی اعضای خاندان لنیستر‌، ۴۵ درصد شانس زنده‌ماندن بیشتری دارند.

بازی تاج و تخت / Game of Thrones

شخصیت سانسا استارک، با بازی سوفی ترنر

طراحان الگوریتم موردبحث، برای پیش‌بینی سرنوشت هر شخصیت،‌ داده‌های جمع‌آوری‌شده را به دو‌ شکل مختلف با دقت بالا موردبررسی قرار دادند. براساس نتایج این تحلیل، شخصیت دنریس تارگرین بیشتر از سایر شانس زنده ماندن دارد. به‌علاوه تیرین لنیستر (شانس مرگ: ۲.۵ درصد)، واریس (شانس مرگ: ۳.۲ درصد) و سمول تارلی (شانس مرگ: ۳.۳ درصد) در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

از طرفی دیگر، امکان مرگ شخصیت بران بیشتر از سایر است؛ گرگور کلگین (شانس مرگ: ۸۰.۳ درصد)، سانسا استارک (شانس مرگ: ۷۳.۳ درصد) و برن استارک (شانس مرگ: ۵۷.۸ درصد) به‌ترتیب در رده‌های بعدی جای می‌گیرند. برای دیدن فهرست کامل پیش‌بینی‌ها، می‌توانید از این وب‌سایت بازدید کنید. 

سؤال مهم این است که پیش‌بینی‌های این الگوریتم، تا چه میزان دقت دارند؟ گرچه نمی‌توانیم از لفظ «اطمینان» در اینجا استفاده کنیم، اما حداقل با درنظرگرفتن کارهایی که محققان دانشگاه مونیخ انجام داده‌اند، می‌توانیم بگوییم که به‌احتمال قوی، این پیش‌بینی‌ها تا حد زیادی درست از آب درخواهند آمد.

سریال Game of Thrones

این گروه تحقیقاتی، پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ نیز الگوریتم مشابهی را طراحی کرده بودند؛ در آن زمان، الگوریتم یادشده مدعی شده بود که تامن باراتیون (با شانس مرگ ۹۷ درصد)، استنیس باراتیون (با شانس مرگ ۹۶ درصد)، دنریس تارگرین (با شانس مرگ ۹۵ درصد)، داووس سی‌ورث (با شانس مرگ ۹۱ درصد) و نهایتا پیتر بیلیش (با شانس مرگ ۹۱ درصد) در صدر فهرست شخصیت‌هایی قرار می‌گیرند که امکان مرگ‌شان از سایر بیشتر است.

حال که هفت فصل از سریال به‌اتمام رسیده، می‌توانیم پیش‌بینی‌های سال ۲۰۱۶ را موردبررسی قرار دهیم. با نگاهی گذرا متوجه می‌شویم که بیشتر این پیش‌بینی‌ها رنگ حقیقت به‌ خود گرفتند. تامن باراتیون در پایان فصل ششم از پنجره‌ای خودش را به بیرون پرت کرد، برین از تارث کار استنیس باراتیون را در پایان فصل پنجم یک‌سره کرد و پیتر بیلیش هم در پایان فصل هفتم به‌دست آریا استارک به‌قتل رسید. بااین‌حال دنریس و داووس هنوز در سریال حضور دارند و شانس زنده‌ماندنشان هم بالا است.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این رابطه چیست؟ به‌تماشای سریال بازی تاج و تخت علاقه دارید؟

طی هفته‌های آینده برای لذت‌بردن بیشتر از تماشای سریال GOT، به صفحه‌ی اختصاصی این سریال در زومجی سر بزنید و نقدهای آن را مطالعه کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات