کیبورد مک‌ بوک؛ معضلی بی‌پایان برای اپپل

دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
نسل سوم مکانیزم پروانه‌ای برخلاف انتظار بازهم مشکلات متعددی را برای کاربران مک‌بوک به‌بار می‌آورد.
تبلیغات

برای نشان‌دادن دردسرهای استفاده از کیبورد مک‌بوکی که بعد از گذشت تنها چند ماه، دچار مشکل شده، تنها راهکاری که به‌ذهن می‌رسد، نوشتن مطلب پیش‌رو با کنار گذاشتن تمام حروفی است که کلید مربوط‌به آن‌ها، دیگر عملکرد صحیحی ندارد. توجه داشته باشید که در این حالت، مقاله دیگر خوانا نخواهد بود، بنابراین:

چرا از کار افتادن کیبورد مک‌بوک ایر جدید، بسیار آزاردهنده و دیوانه‌کننده به‌نظر می‌رسد؟ برای یافتن پاسخ، تاریخ را ورق می‌زنیم...

  • آوریل ۲۰۱۵: اپل مک‌بوک ۱۲ اینچی را با کیبوردی مجهز به مکانیزم «پروانه‌ای» معرفی کرد. برای دستیابی به باریک‌ترین بدنه‌ی ممکن، مهندسان اپل کلیدها را مسطح‌تر از نسل‌های گذشته طراحی کرده بودند؛ اما کوپرتینونشین‌ها با مکانیزم پروانه‌ای زیر کلیدها، به‌دنبال ایجاد بازخوردی مشابه کیبوردهای مرسوم با مکانیزم قیچی بودند.
  • اکتبر ۲۰۱۶: مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ با نسل دوم کیبورد مبتنی بر مکانیزم پروانه‌ای از راه رسید. پس از گذشت چندماه، عده‌ای گزارش می‌دادند که حروف یا کاراکترها تایپ نمی‌شوند، کلیدها گیر کرده‌اند یا برخی از حروف برخلاف انتظار، چندین‌بار تکرار می‌شوند. 
مک بوک پرو ۱۳ ۲۰۱۸ / Macbook Pro 13 2018

بنابراین از شما دعوت می‌کنیم تا تجربه‌ی مطالعه‌ی متنی با حروف تکراری تجربه کنید:

  • ژوئن ۲۰۱۸: اپل اعلام کرد که درصد محدودی از کیبوردهای مک‌بوک و مک‌بوک پرو دچار مشکل شده‌اند، از این رو، برنامه‌ای برای تعمیر کیبوردهای یادشده راه انداخت.
  • ژوئیه ۲۰۱۸: اپل مدل‌های ۲۰۱۸ مک‌بوک پرو را با نسل سوم کیبوردهای پروانه‌ای معرفی کرد؛ کیبوردی که گفته می‌شد مشکلات گذشته را ندارد.
  • اکتبر ۲۰۱۸: مک‌بوک ایر ۲۰۱۸ با طراحی کاملا جدید و کیبورد مبتنی بر نسل سوم مکانیزم پروانه‌ای از راه رسید.

حال به سال ۲۰۱۹ رسیده‌‌ایم؛ سالی که در آن مک‌بوک ایر جوانا استرن، نگارنده‌ی اصلی مقاله‌ی پیش‌رو از وال‌استریت‌ژورنال، دچار مشکلاتی که در کلیدهای E و R شده است. ناگفته نماند که افراد دیگری نیز با کیبورد مک‌بوک‌های جدید اپل دچار مشکل شده‌اند؛ به‌عنوان مثال گوین شریدان، مدیرعامل Vizlegal پس از گذشت دو هفته از خرید مک‌بوک ایر ۲۰۱۸، با کلیدهای E، R، W و T‌ به مشکل برخورد یا جاشوا جانسون، خبرنگار و گوینده می‌گوید:

هم‌اکنون یک‌بار از هر ۷ بار، حرف T در مک‌بوک پرو ۲۰۰۰ دلاری‌ام، به‌صورت دوتایی تایپ می‌شود.

بدین ترتیب از شما نیز دعوت می‌کنیم تا تجربه‌ای مشابه مورد پیش‌آمده برای جاشوا جانسون با حرف T (معادل ف در فارسی) را داشته باشید:

یک دعوای حقوقی عمومی، اپل را متهم می‌کند که با علم به ماهیت معیوب کیبوردهای پروانه‌ای از سال ۲۰۱۵، باز هم لپ‌تاپ‌های مجهز به این کیبوردها را بدون اقرار به‌وجود مشکل، به‌فروش رسانده است. به‌گفته‌ی سایمون گریل از وکلای مؤسسه‌ی حقوقی Girard Sharp، برخی از خریداران مک‌بوک‌های مجهز به نسل سوم کیبورد پروانه‌ای نیز درخواست پیوستن به دادخواهی اخیر را داده‌اند.

سخن‌گوی اپل می‌گوید:

ما آگاه هستیم که تعداد کمی از کاربرانمان با نسل سوم کیبورد پروانه‌ای دچار مشکل شده‌اند و به‌خاطر این موضوع، ابراز تأسف می‌کنیم. بخش عمده‌ای از خریداران مک، تجربه‌ی مثبتی با کیبورد جدید داشته‌اند. چنانچه به مشکلی برخورده‌ایم، با مراکز خدمات اپل تماس بگیرید.

اگرچه عذرخواهی اپل ستودنی است، تا زمان خداحافظی این شرکت با کیبوردهای پروانه‌ای، آگاهی از دلیل بروز مشکل در این کیبوردها و راهکارهای موجود، ضروری به‌نظر می‌رسد.

دلیل بروز مشکل

به‌احتمال بسیار زیاد، ذرات ریز و گردوغبار باعث بروز مشکل می‌شوند؛ اما ممکن است حتی خوردن تکه‌ای بیسکوئیت حین کار با لپ‌تاپ نیز، مشکلات مشابهی را برایتان به‌بار آورد.

بسیاری از لپ‌تاپ‌ها از کلیدهایی با مکانیزم قیچی استفاده می‌کنند. از آنجا که دو بخش متقاطع مکانیزم قیچی نسبتا مرتفع هستند، بدین ترتیب، کلیدها عمق حرکتی بیشتری دارند.

مکانیزم پروانه‌ای اپل، درست‌مانند پروانه‌ی واقعی، با بهره‌گرفتن از دو بال ظریف، از ارتفاع کیبورد به‌اندازه‌ی حدود یک میلی‌متر می‌کاهد؛ اما به‌گفته‌ی کایل واینز، یکی از مدیران وب‌سایت iFixit، گاهی ذرات بسیار ریز نیز زیر کلیدها گیر کرده و عملکرد آن‌ها را دچار اختلال می‌کنند.

کایل واینز و تونی ونگ، مدیر مرکز تعمیرات Simple Mac در نیویورک هردو باور دارند که احتمالا مشکل دیگری نیاز در میان باشد: از آنجا که فنر زیر مکانیزم کلیدها ضعیف است، افرادی که محکم‌تر تایپ می‌کنند، دربرابر اختلاف و بروز مشکل در کیبورد، آسیب‌پذیرتر هستند.

اپل در نسل سوم کیبوردهای پروانه‌ای، غشایی لاستیکی نیز روی مکانیزم هریک از کلیدها اضافه کرد تا از ورود ذرات مختلف به داخل مکانیزم جلوگیری کند و البته تجربه‌ی تایپ کم‌صداتری را نیز به‌ارمغان آورد؛ اما به‌نظر می‌رسد که باز هم ذرات گردوغبار به زیر کلیدها راه پیدا می‌کنند.

چه می‌توان کرد

در صورت بروز چنین مشکلی برای مک‌بوکتان، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شوند:

  • به اپل‌استور مراجعه کنید (غیرکاربردی برای ایران): مدل‌های ۲۰۱۸ مک‌بوک کماکان تحت گارانتی یک‌ساله‌ی اپل هستند. هنگامی که جوانا استرن با مک‌بوک ایر معیوب خود به اپل‌استور مراجعه کرد، پرسنل اپل زیر کلیدهای E و R را تمیز کرده و کلاهک آن‌ها را نمونه‌های نو جایگزین کردند. به‌گفته‌ی آن‌ها، اپل در صورت بروز مجدد مشکل، کل پنل کیبورد را تعویض می‌کند؛ مشکلی که باز هم برای جوانا استرن پیش آمد!

چنانچه از مک‌بوک‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، برنامه‌ی تعمیر کیبورد اپل، به‌ شما کمک خواهد کرد. اپل تا چهار سال پس از خریداری، هرکدام از لپ‌‌تاپ‌های موجود در این فهرست را به‌جای دریافت هزینه‌ی ۳۰۰ دلاری یا بیشتر، به‌صورت رایگان تعمیر می‌کند.

  • راهکار نرم‌افزاری: ژین‌هونگ سم لیو، دانشجوی ۲۵ ساله‌ی بریتیش کلمبیا در ونکوور، پس از مواجهه با مشکل تایپ دوتایی حرف W در مک‌بوک پرو خود، اپلیکیشنی موسوم به Unshaky‌ برای مک توسعه داد که با شناسایی دومین تکرار یک حرف پس از چند میلی‌ثانیه از بار نخست، آن دستور را از بین می‌برد. اپلیکیشن یادشده در مرحله‌ی بتا است و تنها ازطریق وب‌سایت لیو دانلود می‌شود. او می‌گوید هیچ‌کدام از اطلاعات کاربر، حتی کلیدهای فشرده شده، گردآوری نخواهد شد.
  • تمیزکاری: با یا بدون بروز مشکل در کیبورد مک‌بوکتان، توصیه می‌کنیم که یک اسپری هوای فشرده خریداری کرده و آن را تمیز کنید. اپل حتی صفحه‌ای را نیز در وب‌سایت خود برای چگونگی تمیز کردن کیبورد در نظر گرفته است. روی کلیدهای پرکاربرد در زبان فارسی یا انگلیسی تمرکز بیشتری داشته باشید.
  • کیبورد اکسترنال تهیه کنید: یک راهکار ساده و البته مضحک، خریداری کیبورد اکسترنال برای لپ‌تاپ گران‌قیمتتان است.
  • لپ‌تاپ دیگری خریداری کنید: مشکلات کیبورد مک‌بوک به‌اندازه‌ای دیوانه‌کننده است که یکی از راهکارهای معقول، مهاجرت به‌دنیای ویندوز و خریداری لپ‌تاپی همچون سرفیس لپ‌تاپ، اسپکتر x360، دل XPS و تینک‌پد ایکس‌وان کربن یا حتی استفاده از مدل خاطره‌انگیز مک‌بوک پرو ۲۰۱۵ خواهد بود.

امیدواریم اپل بیش از این، باریکی لپ‌تاپ را به کارایی آن ترجیح ندهد و در مدل ۲۰۱۹ مک‌بوک شاهد ایجاد تعییراتی در ساختار بدنه و کیبورد دستگاه‌‌ها باشیم. توجه کنید که علاوه‌بر مشکل کیبورد، پایین‌آوردن ضخامت لپ‌تاپ، برعملکرد سیستم‌ خنک‌کننده و در نهایت پایداری عملکرد پردازنده تأثیر خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات