فشارخون بالا در نوجوانی؛ عامل نارسایی کلیوی در بزرگسالی

شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهش جدیدی نشان می‌دهد فشارخون بالا در دوران نوجوانی با نارسایی کلیه در بزرگ‌سالی ارتباط دارد و اگر درمان نشود، شاید باعث سکته‌ی مغزی و بیماری‌های قلبی نیز شود.
تبلیغات

فشارخون بالا در نوجوانی، خطر ابتلا به بیماری کلیوی مرحله‌ی نهایی در دوران بزرگ‌سالی را دوبرابر می‌کند. پژوهشگران پرونده‌ی پزشکی بیش از ۲.۶ میلیون فرد سالم ۱۶ تا ۱۹ ساله را بررسی کردند که بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۳ داوطلب خدمت در ارتش بودند. برای حدود ۸,۰۰۰ نفر از آن‌ها فشارخون بالا تشخیص داده شده بود و بعد از ۲۰ سال پیگیری پرونده‌ها، ۲,۱۸۹ نفر به بیماری کلیوی مبتلا شدند که به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز داشتند. حدود نیمی از این افراد جوان مبتلا به فشارخون بالا، چاق یا سنگین‌وزن بودند که براساس پژوهش‌ها، از عوامل خطرناک بُروز بیماری کلیوی محسوب می‌شود.

پژوهشگران پس از کنترل شاخص توده‌ی بدنی، جنسیت، سن، وضعیت اجتماعی و اقتصادی دریافتند فشارخون بالا در نوجوانی خطر ابتلا به بیماری کلیوی مرحله‌ی نهایی در دوران بزرگ‌سالی را دوبرابر افزایش می‌دهد. همچنین، این خطر در افراد دچار فشارخون بسیار بالا (۱۶۰/۱۰۰ یا بالاتر) که از تحلیل پژوهشگران کنار گذاشته شده بودند، همین نتیجه را نشان می‌داد. پژوهشگران دریافتند این خطر درحد محدودی است. تعدادی کمی از نوجوانان این گروه به فشارخون بالا دچار بودند و بعدها، تعداد کمتری به بیماری کلیوی مبتلا شدند. بااین‌حال، یکی از نویسندگان ارشد این پژوهش می‌گوید:

این نوجوانان بیمار باید درمان شوند و فشارخون بالا را نباید نادیده گرفت. چنانچه این بیماری درمان نشود، نه‌تنها خطر بیماری کلیوی،‌ بلکه احتمال سکته‌ی مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز افزایش می‌یابد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات