افشای نتایج درخشان بنچمارک مک‌ بوک‌ های آینده‌ اپل با پردازنده ARM

یک‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
به‌تازگی اطلاعاتی در مورد استفاده از پردازنده‌های ARM در مک‌بوک‌های آینده‌ی شرکت اپل و نتایج بنچمارک این تراشه‌های قدرتمند افشا شده است.
تبلیغات

به‌تازگی اطلاعاتی افشا شده که نشان می‌دهد شرکت اپل در حال کار روی مک‌بوک‌هایی با پردازنده‌های ARM است؛ اما تاکنون اطلاعات رسمی از سوی اپل در این مورد منتشر و تأیید نشده است. نکته‌ی واضح این است که بیشتر تراشه‌های آیفون و آیپد جدید نمراتی را در بنچمارک‌ها کسب کرده‌اند که بسیار فراتر از لپ‌تاپ‌های رایج محسوب می‌شوند. اپل به‌تازگی آیپاد پرو را عرضه کرده که از بسیاری از لپ‌تاپ‌ها سریع‌تر است، پس اگر دست به ساخت نوت‌بوک‌های اختصاصی خود با همان تراشه‌ها بزند‌، رفتاری منطقی از خود نشان داده است.

درحالی‌که هنوز نمی‌دانیم چه زمانی این مک‌بوک‌ها به تولید انبوه خواهد رسید؛ اولین بنچمارک‌های معنادار برای این کامپیوترهای حامل سیستم‌عامل مک روی شبکه‌ی اینترنت ظاهر شده؛ بنچمارک‌هایی که حاکی از عملکرد غول‌آسای این کامپیوترها هستند.

وبسایت SIashLeaks جمعه‌ی گذشته اسکرین‌شاتی را منتشر کرد که در آن نمرات GeeKbench تراشه‌ای با نام رمز APWL2@HmP ارائه شده که احتمال دارد ‌پردازنده‌ی جدید ARM شرکت اپل برای نصب در مک‌بوک‌ها باشد. با نمرات کسب‌شده‌ی ۶۹۱۲ و ۲۴۲۴۰ در پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای در این افشاگری‌ها، یکی از گزینه‌های احتمالی برای این پردازنده، پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای اپل با فرکانس کاری ۳.۱ گیگاهرتز است. یکی از پردازنده‌های محتمل دیگر، تراشه‌ای ده هسته‌ای با سرعت کلاک ۳.۴ گیگاهرتز است؛ این تراشه اگرچه در تست پردازش تک‌هسته‌ای نمره‌ی بهتری (7335) دارد، اما در تست پردازش چندهسته‌ای نمره‌ی پایین‌تری (۲۰۵۸۰) کسب می‌کند.

macbook

با تمام این اوصاف، معلوم نیست که نمرات کسب‌شده در این بنچمارک به کدام‌یک از پردازنده‌ها اشاره دارد و حتی هنوز مشخص نیست که اپل قصد ارائه‌ی یک نوت‌بوک مک مبتنی بر پردازنده ARM را داشته باشد. به هر حال این احتمال را نباید نادیده گرفت که نمرات ذکرشده در این وب‌سایت همگی ساختگی باشند. 

در شکل زیر نمرات کسب‌شده توسط مک‌بوک‌های موجود در بازار در بنچمارک GeeKBench در تست پردازش تک‌هسته‌ای برای مقایسه با نمرات افشاشده ارائه شده است.

macbook

در شکل زیر هم نمرات کسب‌شده توسط مک‌بوک‌های فعلی اپل در همان بنچمارک اما در خلال پردازش چندهسته‌ای مقایسه شده است.

macbook

بایستی توجه داشت که سازندگان دستگاه‌های ویندوزی در حال حاضر پلتفرم‌های ARM قدرتمندتری در دسترس خود دارند که امکان ساخت لپ‌تاپ‌های بسیار باریک با یک شبانه‌روز طول عمر باتری در حالت اتصال LTE همیشه روشن را ممکن می‌سازد. یک مک‌بوک مسلح به پردازنده ی ARM ممکن است ویژگی‌های مشابهی داشته باشد؛ هرچند که در حال حاضر همه‌چیز در حد حدس و گمان است.

اپل علاوه‌بر تأمین سخت‌افزار باید سیستم‌عامل مک را برای اجرا روی پردازنده‌ی ARM بهینه‌سازی و با آن سازگار کند. به همین دلیل است که اپل مدت‌های طولانی است که بر عدم ادغام سیستم‌عامل مک و iOS در قالب یک سامانه‌ی واحد پافشاری می‌کند. گذشته از آنکه به‌زودی مک‌بوک‌هایی با پردازنده‌ی ARM در قفسه‌های فروشگاه‌ها دیده شود یا نه، اطلاعاتی در دست داریم که نشان ‌می‌دهد اپل قصد دارد پشتیبانی از اپلیکیشن‌های iOS را در آینده‌ی نزدیک به سیستم‌های عامل‌ مک خود اضافه کند و باید انتظار اطلاع‌رسانی‌های بیشتری را در این زمینه‌ در رویداد WWDC 2019 در ماه ژوئن داشته باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات