بایدها و نبایدهای خرید لپ تاپ Geforce RTX

سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
در CES 2019، از حضور پردازنده‌ی گرافیکی Geforce RTX انویدیا در لپ‌تاپ‌های گیمینگ خبر داده شده بود. در وضعیت کنونی، ارزش خرید این لپ‌تاپ‌های رده‌بالا چقدر است؟
تبلیغات

همان‌طورکه در CES 2019 وعده داده شده بود، پردازنده‌های گرافیکی Geforce RTX انویدیا برای استفاده در لپ‌تاپ‌های گیمینگ از راه رسید. متأسفانه تمام نگرانی‌ها و ناملایمت‌هایی که سری اصلی Geforce RTX را احاطه کرده بود، پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ این سری را نیز همراهی می‌کند. منتقدانی که به‌دنبال شواهدی برای اثبات اشتباه انویدیا در پیمودن مسیر ترکیب فناوری‌های پردازش گرافیکی با رهگیری پرتو هستند، معایب استفاده از این فناوری در پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ را برجسته‌تر از قبل جلوه خواهند داد.

rtx laptop

البته، هنوز برای قضاوت درباره‌ی استفاده از تراشه‌های گرافیکی GeForce RTX در لپ‌تاپ‌ها زود است. در این مقاله، قصد داریم قدم‌به‌قدم شما را با دلایل خریدن یا نخریدن لپ‌تاپ مبتنی بر پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX آشنا کنیم.

چرا باید لپ‌تاپ GeForce RTX خرید؟

اگر یکی از هواداران آخرین دستاوردهای شرکت انویدیا مانند رهگیری پرتو یا قابلیت‌های هوش مصنوعی DLSS هستید، در ادامه‌ی این مقاله، با برخی از دلایل خرید یک دستگاه لپ‌تاپ با پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX آشنا خواهید شد.

geforce rtx laptop

سری GeForce RTX؛ سریع‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی لپ‌تاپ تابه‌امروز

یکی از دلایل اصلی‌ برای خرید لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX این است که این لپ‌تاپ‌ها در پردازش گرافیکی سریع‌تر از نسل‌های قبلی خود عمل می‌کند. برای مثال، آزمایش لپ‌تاپ MSI GS75 Stealth مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی RTX 2080 Max-Q نشان داد این دستگاه به‌وضوح سریع‌تر از لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 1080 Max-Q است. در چندین بنچمارک، مشاهده شد لپ‌تاپ GS75 Stealth در محیط‌های گرافیکی بهتر از لپ‌تاپ‌های دیگری عمل می‌کند که تا ۵۰ درصد وزن بیشتری دارد و گرمای بیشتری تولید می‌کند و تراشه‌های گرافیکی پرمصرفی درون آن‌ها تعبیه شده است.

قسمت عمده‌ای از این عملکرد مطلوب‌تر لپ‌تاپ‌های GeForce RTX در بازی‌هایی اتفاق می‌افتد که از فناوری رهگیری پرتو ترکیبی استفاده نمی‌کند. با وجود آنکه رهگیری پرتو به‌نوعی آینده‌ی گیمینگ است، فعلا تا مدتی بازی‌هایی که از این فناوری پشتیبانی نمی‌کند، همچنان طرفداران زیادی خواهد داشت. 

در تصویر زیر، نتایج عملکرد لپ‌تاپ‌های مختلف در محیط 3DMark Time Spy نشان داده شده است. در میان این پردازنده‌های گرافیکی پیشتازی قطعی با RTX 2080 Max-Q است.

rtx laptop

لپ‌تاپ‌های Geforce RTX باریک و سبک و در‌عین‌حال بسیار قدرتمند هستند

اگرچه همه‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگِ باریک و سبک به لپ‌تاپ‌های GeForce RTX منحصر نیست، با ظهور نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا، بازار تشنه‌ی تولید و عرضه‌ی تعداد بیشتری از این لپ‌تاپ‌ها است.

بنابر توضیحات انویدیا درباره‌ی پشتیبانی چهل لپ‌تاپ از فناوری RTX، هفده لپ‌تاپ دراین‌میان از نسخه‌های مختلف پردازنده‌ی گرافیکی Max-Q استفاده خواهند کرد و این به‌معنای هرچه باریک‌ترشدن این لپ‌تاپ‌ها خواهد بود. با ظهور پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX مسلما گزینه‌های لپ‌تاپِ باریک و سبک بیشتری دردسترس گیمرها قرار خواهد داشت.

rtx laptop

رهگیری پرتو آینده‌ی گیمینگ است

بسته به اینکه گوینده چه کسی است، می‌توان گفت فناوری رهگیری پرتو آینده‌ی گیمینگ کامپیوترهای شخصی یا نابودگر این آینده است. با دیدن پیش‌نمایش‌هایی از تأثیر رهگیری پرتو در بهبود کیفیت بصری بازی‌ها، خیلی‌ها فریفته‌ی این فناوری شدند؛ چراکه با اجرای کامل این فناوری، تفاوت تصویر به‌دست‌آمده درمقایسه‌با قبل از اجرای ویژگی‌های RTX، از زمین تا آسمان است.

rtx laptop

به‌زبان ساده‌تر، خرید لپ‌تاپ GeForce RTX که قرار است خود را در آینده با جلوه‌های نورانی و بازتاب‌های عمیقش به شما اثبات کند، توجیه‌کننده‌ی مبلغی است که برای آن باید پرداخت کنید. 

در نمودار زیر، نحوه‌ی عملکرد لپ‌تاپی با پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX 2080 Max-Q در آزمون رهگیری پرتو 3DMark Port Royal دیده می‌شود. در این نمودار، نمره‌ی صفر برای دیگر لپ‌تاپ‌ها به‌دلیل نبود فناوری رهگیری پرتو در آن‌ها است.

rtx laptop

لپ‌تاپ‌های Geforce RTX ممکن است به‌طرز باورنکردنی بی‌صدا کار کنند

تابه‌حال درباره‌ی این موضوع صحبتی نکرده‌ایم که لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX Max-Q چقدر می‌تواند مطلوب رفتار کند. منظور ما از رفتار مطلوب لپ‌تاپ رده‌بالا این است که این کامپیوتر حتی در زمان اجرای بازی سنگین بسیار بی‌صدا کار کند؛ به‌طوری‌که کاربران تصور کنند اشتباهی پیش آمده است. البته، ممکن است همه‌ی لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX Max-Q به این خوبی رفتار نکنند. اگر یکی از این لپ‌تاپ‌های بی‌صدا‌ و‌ سر‌به‌زیر را در بازار یافتید، درحالی‌که همچنان تعداد فریم خروجی آن در بازی‌های روز بیشتر از GeForce GTX 1080 بود، آن را به‌مثابه‌ی پیروزی در نظر بگیرید.

rtx laptop

با لپ‌تاپ Geforce RTX بازنده‌ی رقابت نخواهید بود

یکی از استدلال‌ها برای نخریدن پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX این است که فعلا عناوین بازی چندانی وجود ندارد که از فناوری‌های نوین این پردازنده‌ها پشتیبانی کند. اگرچه این نظر متقاعدکننده است، درمقابل، با خریدن لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX نه‌تنها چیزی را از دست نخواهید داد؛ بلکه درعوض برتری قاطعی به‌دست خواهید آورد. 

برای مثال، در نمودار زیر جایگاه پردازنده‌ی گرافیکی RTX 2080 Max-Q در یکی از عناوین بازی به‌خوبی مشخص است که از رهگیری پرتو یا قابلیت های هوش مصنوعی DLSS پشتیبانی نمی‌کند. درمجموع، می‌توان گفت لپ‌تاپ‌های GeForce RTX در هر زمینه‌ای گوی سبقت را از نسلی ربوده که قرار است جایگزینش شود. پس، قطعا با خرید یکی از این لپ‌تاپ‌ها قدم در راه آینده گذاشته‌اید.

rtx laptop

چرا نباید لپ‌تاپ Geforce RTX خرید؟

تا اینجای کار، دلایلی منطقی برای خریدن یک دستگاه لپ‌تاپ مجهز به تراشه‌ی گرافیکی GeForce RTX بیان کردیم؛ اما می‌توان دلایلی هم برای نخریدن چنین لپ‌تاپی ارائه داد. پس، اجازه دهید با ارائه‌ی این دلایل شما را از رؤیاپردازی بیش‌از‌اندازه درباره‌ی لپ‌تاپ‌های RTX خارج کنیم.

گزینه‌های بسیار سریع و ارزان‌تری دردسترس است

هرچند انویدیا تاکنون هرگز شکاف قیمت میان لپ‌تاپ‌های Geforce GTX 10 و GeForce RTX 20 را پر نکرده، فروشندگان زیادی هستند که به ما خواهند گفت میزان اختلاف قیمت لپ‌تاپ‌های دو نسل چندان برای گیمرهای PC دورازانتظار نخواهد بود. درحقیقت، اختلاف قیمتی درحدود چندصد دلار میان برترین لپ‌تاپ‌های نسل قبل و نسل جدید GeForce RTX از یک رده وجود دارد و البته ناگفته پیدا است که اکثر معاملات بازار سخت‌افزار در قلمرو لپ‌تاپ‌های Geforce GTX در جریان است و نه لپ‌تاپ‌های جدید GeForce RTX.

rtx laptop

به‌عنوان مثال، لپ‌تاپ گیمینگ Acer Predator Helios 300 را در نظر بگیرید که مدت‌ها است عنوان Bestseller را در وب‌سایت آمازون از آن خود کرده است. این لپ‌تاپ به پردازنده‌ی Core i7-8750H، تا ۱۶ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD، نمایشگر ۱۴۴ هرتزی Full HD و بالاخره پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 1060 مجهز است. این لپ‌تاپ در تمام طول روز روی وب‌سایت، قیمتی حدود ۱,۱۰۰ دلار دارد و بعضی وقت‌ها این قیمت به کمتر از ۱,۰۰۰ نیز دلار کاهش می‌یابد.

نزدیک‌ترین رقیب لپ‌تاپ یادشده از نسل جدید Geforce RTX احتمالا Acer Predator Triton 500 است که از همان پردازنده، همان میزان حافظه‌ی رم و نمایشگری با مشخصات یکسان با مدل Helios 300 برخوردار است؛ ولی این‌بار برچسب قیمتی حدودا ۱,۸۰۰ دلاری خورده است. ویژگی مهم متفاوت در این لپ‌تاپ فضای ذخیره‌سازی SSD بیشتر (۵۱۲ گیگابایت) و استفاده از تراشه‌ی گرافیکی GeForce RTX 2060 است. درست است که هوادار فناوری‌های جدید هستیم؛ اما نمی‌توان به‌آسانی از اختلاف ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلاری Triton 500 با لپ‌تاپ Helios 300 چشم پوشید.

rtx laptop

همین مقایسه کافی است تا بدانید داشتن اولترابوک گیمینگ کوچک‌تر و سبک‌تر مجهز به قابلیت‌های RTX که به‌راحتی جابه‌جاشدنی باشد، تقریبا به‌اندازه‌ی دسکتاپ قدرتمند گیمینگ برایتان هزینه دربر خواهد داشت.

GeForce RTX شکستی غم‌انگیز است

حتی هواداران سرسخت نوآوری GeForce RTX تأیید می‌کنند که به‌وضوح دربرابر سبد محصولات گرافیکی RTX انویدیا مقاومت‌هایی وجود دارد. خود شرکت انویدیا نیز برای تکمیل اطلاعات سرمایه‌گذاران به‌تازگی به آنان گفته فروش پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالای این شرکت که در آن از معماری جدید تورینگ استفاده شده، کمتر از حدانتظار بوده است. اگرچه این محصولات به‌لطف فناوری‌هایی مانند رهگیری پرتو آنی و قابلیت‌های هوش مصنوعی از نوآوری و سطح عملکرد بالایی برخوردار هستند، هنوز بسیاری از مشتریان برای خرید این کارت‌ها متقاعد نشده‌اند و منتظر کاهش سطوح قیمت‌ها یا اثبات بیشتر فناوری RTX در محیط‌های واقعی بازی هستند.

rtx laptop

کسانی که پردازنده‌های گرافیکی RTX را از هم‌اکنون می‌خرند، پول زیادی پرداخت کرده‌اند که در وضعیت فعلی، دستاورد چندانی نصیبشان نخواهد کرد . اگرچه این روند شیفتگان فناوری و گیمینگ را غمگین خواهد کرد، هرکس مستحق آن است که بداند پولش را کجا باید خرج کند و در چنین وضعیتی، تمایلات افراد چندان اهمیتی ندارد.

دراین‌بین، نقش AMD چیست؟

در چند سال گذشته، پردازنده‌های AMD عرصه‌ی یکه‌تازی را بر شرکت اینتل تنگ کرده است. بسیاری بر این باورند که سرمایه‌گذاری این شرکت روی پردازنده‌های گرافیکی به‌اندازه‌ای است که در آینده گوی سبقت را از انویدیا برباید. ورود تراشه‌های گرافیکی ساخت این شرکت به لپ‌تاپ‌های گیمینگ، به‌ویژه لپ‌تاپ‌های رده‌بالا، هم‌اکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ اما با عرضه‌ی کارت گرافیک قدرتمند رادئون ۷ انتظار می‌رود که در سال جدید، ظهور برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ مجهز به پردازنده‌های گرافیکی AMD را شاهد باشیم که وارد رقابتی جدی با لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های گرافیکی انویدیا شده‌اند.

radeon vii

عملکرد ضعیف پردازنده‌های گرافیکی RTX لپ‌تاپ در رهگیری پرتو

درحالی‌که عملکرد کارت‌های گرافیک RTX دسکتاپ در عناوین کنونی بازی‌ها تحسین‌برانگیز است، در‌حال‌حاضر، مشخص نیست این عملکرد در پردازنده‌های گرافیکی مختلف RTX لپ‌تاپ و در بازی‌های آینده که از قابلیت‌های نوین RTX پشتیبانی می‌کند، چقدر مطلوب باشد.

پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ Geforce RTX درمقایسه‌با نسخه‌های دسکتاپ RTX عملکرد ضعیف‌تری دارند

همه‌ی آنچه می‌دانیم، این است که تراشه‌های GeForce RTX که در لپ‌تاپ‌ها تعبیه شده، قطعاتی برگرفته‌شده از کارت‌های گرافیک دسکتاپ متناظر است که در مشارکت با سایر قسمت‌های کارت نظیر سیستم خنک‌کننده و مدارهای تغذیه عملکرد بی‌نقصی داشته است. این تراشه‌ها اکنون قرار است با محدودیت‌هایی در دفع گرمای مازاد و توان مصرفی روبه‌رو شود. در چنین وضعیتی، استفاده از سرعت کلاک کمتر در نسخه‌های لپ‌تاپ دورازانتظار نخواهد بود. در جدول زیر، مشخصات نسخه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ پردازنده‌های گرافیکی Geforce RTX با یکدیگر مقایسه شده است.

به‌عنوان منبع اطلاعاتی، بهتر است به اعلان‌هایی عمومی مراجعه کنیم که شرکت انویدیا درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی جدیدش منتشر کرده است. همان‌طورکه در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، تفاوت بارزی در عملکرد نسخه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX وجود دارد. فرکانس بوست نسخه‌ی لپ‌تاپ پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX 2080 فقط ۱,۰۹۵ مگاهرتز است؛ در‌حالی‌‌که فرکانس بوست نسخه‌ی دسکتاپ این پردازنده‌ی گرافیکی ۱,۸۰۰ مگاهرتز است.

این اعداد و ارقام از لپ‌تاپی به لپ‌تاپ دیگر بسته به نوع طراحی متفاوت است. لپ‌تاپ ۳,۰۰۰ دلاری MSI GS75 Stealth در بازی Battlefield 5 با رهگیری پرتو فعال، خروجی فریمی معادل ۴۵ فریم‌بر‌ثانیه به‌دست می‌دهد؛ درحالی‌که در نسخه‌ی دسکتاپ با تنظیمات یکسان نرخ فریم خروجی درحدود ۹۰ فریم‌بر‌ثانیه است. این تفاوت نرخ فریم به‌راستی ناراحت کننده است.

همان‌طورکه در تصویر زیر دیده می‌شود، در بنچمارکِ رهگیری پرتو Port Royal نرم‌افزار 3DMark، پردازنده‌ی گرافیکی RTX 2080 Max-Q تقریباً با نسخه‌ی دسکتاپ RTX 2060 برابری می‌کند.

rtx laptop

ممکن است این نواقص فقط به طراحی اولیه مربوط‌ باشد و در مراحل بعدی با ارائه‌ی درایورهای بهینه‌تر، بهبودهایی در خروجی نسخه‌های لپ‌تاپ حاصل شود. بااین‌حال، اگر قرار است جیب شما را خریدن لپ‌تاپ GeForce RTX کاملا خالی کند، بهتر است منتظر بمانید و ببینید در ادامه‌ی راه، لپ‌تاپ‌های GeForce RTX چقدر عملکرد بهتری ارائه می‌کنند و بر این مشکلات غلبه خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات