بررسی لاجیتک میت آپ

چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
ظهور اینترنت و ایفای نقش به‌عنوان بستر جدید ارتباطی، تولد تجهیزات جدیدی نیز به‌همراه داشته است. ویدئوکنفرانس‌ها یکی از همین تجهیزات ارتباطی هستند که امروزه، ازجمله ابزار‌های ضروری کسب‌وکارها محسوب می‌شوند.
تبلیغات

امروزه، ارتباط یکی از ملزومات رشد و موفقیت شخصی و سازمانی است. باتوجه‌به گسترش روزافزون اینترنت، دیگر مرزها و فاصله‌های جغرافیایی کم‌رنگ‌تر شده و ارتباط تصویری جای بسیاری از انوع ارتباطات دیگر را گرفته است. هرچند تا چند سال پیش، ارتباط تصویری اینترنتی ازطریق وب‌کم‌هایی محدود شده بود که با قیمتی نازل دردسترس بودند، رفته‌رفته پدیدارشدن نیاز‌های حرفه‌ای برای برقراری ارتباط تصویری منجر شد جای خالی ابزار‌هایی برای این منظور بیشتر حس شود.

شایان ذکر است با افزایش پهنای باند ارتباط اینترنتی درکنار تعبیه‌ی دوربین مکالمات ویدئویی در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها ظرفیت چشمگیر ارتباط ویدئویی و استقبال از این ویژگی جدید را نشان داد. استفاده از قابلیت ارتباطی سایر گجت‌ها نظیر گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ و تبلت‌ها راهکاری برای ارتباط است؛ اما این روش‌ نمی‌تواند نیازهای سازمانی را برطرف کند؛ ازاین‌رو، تجهیزات ویدئوکنفرانس‌ توسعه یافته‌اند.

لاجیتک میت آپ / Logitech Meetup
مقاله‌های مرتبط:

لاجیتک ازجمله شرکت‌هایی است که محصولاتی حرفه‌ای را با درنظرگرفتن نیازهای سازمانی برای کسب‌وکارها توسعه داده است. این شرکت نام‌و‌آشنا محصولات متنوعی را مطابق با نیاز‌های سازمانی برای برقراری ارتباطات تصویری B2B تولید می‌کند. مشتریان سازمانی ویدئوکنفرانس‌ها به‌حدی برای لاجیتک اهمیت دارند که این محصولات شاخه‌ای مستقل را در سبد کالای این شرکت سوئیسی ازآنِ خود کرده‌اند. در سال ۲۰۱۱، لاجیتک برای حضور پرررنگ و موفق‌تر در این حوزه سهام شرکت ایتالیایی میریال (Mirial) را خرید. این شرکت ایتالیایی درزمینه‌ی توسعه‌ی فناوری‌های ارتباط ویدئویی فعالیت می‌کرد. لاجیتک در پی آن است پس از تسخیر بازار وب‌کم‌های 4K، بخش بزرگی از بازار ویدئوکنفرانس‌های 4K را نیز ازآنِ خود کند. باتوجه‌به ورود به دورانی که اینترنت 5G و نیز بستر فیبرنوری محدودیت پهنای باند را کم‌رنگ‌تر کرده، بسیاری از کاربران، به‌ویژه کسب‌وکارها، به‌سراغ محصولاتی نظیر میت‌آپ خواهند رفت که از ارتباط ویدئویی 4K پشتیبانی می‌کند.

چندی پیش در زومیت ویدئوکنفرانس لاجیتک کانکت را بررسی کردیم و اکنون، به‌سراغ محصول دیگری از این شرکت با نام میت‌آپ (Meetup) رفته‌ایم. لاجیتک میت‌آپ با بهره‌گیری از ویژگی‌هایی نظیر رزولوشن بالا، گستره‌ی دینامیکی مناسب، فوکوس خودکار و زاویه‌ی دید درخورتوجه برای اتاق‌های کنفرانس کوچکی که باید افراد بیشتری در فضایی فشرده در جلسه شرکت کنند، یکی از گزینه‌های برتر موجود در بازار تجهیزات ویدئوکنفرانس است.

لاجیتک میت‌آپ را شرکت اسپیرو، نماینده‌ی محصولات لاجیتک در ایران، برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

مشخصات فنی لاجیتک میت‌آپ

ابعاد

۴۰۰ در ۱۰۴ در ۸۵ میلی متر

وزن

۱.۰۴ کیلوگرم

حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری

۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل

زاویه‌ی دید دوربین

۱۲۰ درجه 

زوم

۵ برابر بزرگ‌نمایی دیجیتال

میکروفن

سه میکروفن با قابلیت دریافت صدای محیط تا ۲.۴ متر و حذف نویز محیط، امکان اتصال میکروفن رومیزی با قابلیت دریافت صدای محیط تا ۴.۲ متر

بلندگوی داخلی

دارد (تا بلندی حداکثر ۹۵ دسی‌بل)

فناوری‌های اتصالی بی‌سیم

بلوتوث

کنترل ازراه‌دور

دارد (با قابلیت کنترل زاویه‌ و بزرگ‌نمایی دوربین، حجم صدای اسپیکر، قطع‌کردن میکروفن، برقراری و قطع‌کردن تماس و ارتباط بلوتوث)

درگاه‌های اتصالی

میکرو USB‌ (اتصال به لپ‌تاپ) و قفل کنزینگتون و درگاه شارژر

قیمت تقریبی

۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

طراحی

لاجیتک میت‌آپ برای اتاق‌ کنفرانس‌ها و جلسات کوچک طراحی شده است. این عامل نه‌تنها درزمینه‌ی مشخصات فنی، بلکه در طراحی دستگاه نیز در نظر گرفته شده است. میت‌آپ به‌گونه‌ای طراحی شده که فضای کمی در محل قرارگیری خود اشغال کند. میت‌آپ در بخش میانی شامل ساختاری دایره‌ای است که دوربین در آن قرار گرفته و اسپیکر‌ها با بهره‌گیری از ساختار کشیده و باریک در دو طرف دستگاه قرار گرفته است. درواقع، ازنظر ظاهری و طراحی می‌توان میت‌آپ را وب‌کمی غول‌پیکر خواند که عناصر غیرضروری از ظاهر آن حذف شده‌اند.

طراحی زیبا و کاربردی با قابلیت قرارگیری روی میز و دیوار و مانت VESA

لاجیتک میت‌آپ به‌‌طور پیش‌فرض با پایه‌ای عرضه‌ می‌شود که می‌توان با استفاده از آن می‌توان دستگاه را روی میز قرار داد. این پایه لولایی دارد که می‌توان با بهره‌گیری از آن زاویه‌ی کل ویدئوکنفرانس و درنتیجه‌، دوربین را در راستای محور عمودی تغییر داد. البته، این تنها حالتی نیست که می‌توان از میت‌آپ استفاده کرد. میت‌آپ درکنار پایه‌‌ی خود که امکان اتصال به دیوار را فراهم می‌کند، به‌‌دلیل طراحی متفاوت امکان اتصال به تلویزیون را نیز دارد. با بهره‌گیری از پایه‌ای که برای این ویدئوکنفرانس طراحی شده، می‌توان میت‌آپ را به قسمت بالا یا پایین هر نمایشگر تخت متصل کرد. امکان اتصال میت‌آپ به قسمت پایین یا بالای نمایشگر دقیقا منطبق بر عملکرد این دستگاه است که برای اتاق‌های کنفرانس کوچک و متوسط طراحی شده است. پایه‌ی طراحی‌شده از اتصال استاندارد VESA نیز پشتیبانی می‌کند که به‌وسیله‌ی بخش بزرگی از نمایشگرها و تلویزیون‌ها پشتیبانی می‌شود.

لاجیتک میت آپ / Logitech Meetup

اتصال به نمایشگر علاوه‌بر صرفه‌جویی در فضای اتاق‌های کنفرانس کوچک، باعث می‌شود ویژگی بارز میت‌آپ که همان دوربینی با زاویه‌ی دید ۲۱۰ درجه است، به بهترین شکل به‌کار گرفته شود. لاجیتک برای حفظ سادگی و زیبایی ظاهر میت‌آپ سه میکروفون را برای دریافت صدای محیط در نظر گرفته است. این سه میکروفون در قالب فناوری اختصاصی در محفظه‌ای ضدلرزش قرار گرفته‌اند و می‌توانند صدای محیط در اتاق‌های جلسات کوچک را به بهترین شکل ممکن دریافت کنند.

میت‌آپ ابعادی به‌اندازه‌ی ساندبار دارد. طول و ارتفاع و عمق این دستگاه به‌ترتیب ۴۰۰ و ۱۰۴ و ۸۵ میلی‌متر و وزن آن ۱.۰۴ کیلوگرم است. در نگاه اول، عرض ۴۰ سانتی‌متری میت‌آپ کمی بزرگ به‌نظر می‌رسد؛ اما قرارگرفتن آن درکنار تلویزیون یا نمایشگری بزرگ، از ابعاد نه‌چندان بزرگ میت‌آپ حکایت می‌کند.

اتصالات

میت‌آپ از وجود سه درگاه در پشت دستگاه بهره می‌برد. درگاه USB برای اتصال به کامپیوتر استفاده می‌شود. اگر این درگاه با استفاده از کابل USB 3.0 به رایانه متصل شود، می‌توان از قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 4K میت‌آپ با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه بهره برد و اگر کابل استفاده‌شده از نوع USB 2.0 باشد، به‌صورت خودکار میت‌آپ فیلم‌برداری را با رزولوشن Full HD انجام خواهد داد. همچنین، باید به درگاه مخصوص ورود کابل شارژر اشاره کرد که درکنار درگاه ویژه‌ی اتصال به کامپیوتر قرار دارد. لاجیتک یک پورت مینی USB نیز در نظر گرفته تا درصورت نیاز به میکروفون خارجی برای استفاده از میت‌آپ در اتاق جلسات بزرگ، کاربران ازطریق این درگاه، میکروفون مدنظر را به دستگاه متصل کنند.

روند استفاده از میت‌آپ بدین‌ترتیب است: پس از اتصال به برق، ابتدا دستگاه را ازطریق کابل USB به رایانه و سپس، رایانه‌ی مدنظر نیز با استفاده از کابل HDMI به تلویزیون یا نمایشگر اصلی متصل خواهد شد. نکته‌ی جالب درباره‌ی میت‌آپ، امکان استفاده از این گجت برای انجام مکالمات صوتی است. درصورتی‌که گوشی هوشمند خود را ازطریق بلوتوث به آن متصل کنید، می‌توانید در زمان برقراری مکالمات صوتی، از اسپیکر و میکروفون میت‌آپ استفاده کنید تا مکالمات صوتی عمومی با کیفیت بهتری برقرار شود.

لاجیتک میت آپ / Logitech Meetup

لاجیتک میت‌آپ علاوه‌بر بهره‌گیری از کنترل ازراه‌دور که همراه‌با آن دراختیار کاربران قرار می‌گیرد، اپلیکیشنی دارد که می‌توان با نصب‌کردن و اجرای آن روی گوشی هوشمند، گوشی را به کنترل ازراه‌دور جدیدی تبدیل کرد. با استفاده از کنترل ازراه‌دور می‌توان این کارها را انجام داد:

  • غیرفعال‌کردن میکروفون
  • پاسخ‌دادن به تماس
  • رد تماس یا پایان تماس
  • ارتباط بلوتوث
  • افزایش یا کاهش حجم صدا
  • بزرگ‌نمایی دوربین
  • کادربندی و تغییر زاویه‌ی دوربین
  • بازگرداندن دوربین به حالت قبل

یکی از ضعف‌های میت‌آپ نبود کلید‌های کنترلی روی بدنه‌ی دستگاه است. این موضوع باعث افزایش وابستگی دستگاه به کنترل ازراه‌دور می‌شود؛ درحالی‌که لاجیتک کانکت علاوه‌بر امکان کنترل با کمک ریموت، از وجود کلید‌های کنترلی روی خود بدنه‌‌ی دستگاه نیز بهره می‌برد. بدین‌ترتیب، پیشنهاد می‌کنیم در نگه‌داری از کنترل ازراه‌دور باید بسیار دقت کنید.

عملکرد

بدون شک بارزترین ویژگی میت‌آپ بهره‌گیری از دوربینی است که زاویه‌ی دید درخورتوجهی دراختیار کاربران قرار می‌دهد. دوربین میت‌آپ علاوه‌براینکه از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند، از زاویه‌ی دید ۱۲۰ درجه به‌صورت قطری و ۱۱۳ درجه به‌صورت افقی و ۸۰.۷ درجه به‌صورت عمودی پشتیبانی می‌کند. همچنین، این دستگاه می‌تواند ویدئو‌های HD و Full HD و 4K را با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ثبت کند. البته، باید به این نکته اشاره کنیم که میت‌آپ گفت‌وگوی ویدئویی 4K را فقط زمانی‌ پشتیبانی می‌کند که اتصال ازطریق USB 3.0 برقرار شده باشد. اگر از درگاه USB 2.0 استفاده کنید، به‌صورت Full HD ضبط می‌شود.

لاجیتک میت آپ / Logitech meetup

لنز‌ دوربین میت‌آپ به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌لطف بهره‌گیری از زاویه‌ی دید درخورتوجه و استفاده از لنز عریض ۱۲۰ درجه‌‌ای می‌تواند تصاویری بدون اعوجاج را دراختیار کاربران قرار دهد. این موضوع باعث می‌شود چهره‌ی تمامی افراد حاضر درمقابل دوربین بدون اعوجاج و به شکلی مناسب به‌نمایش درآید. 

به‌‌دلیل وجود رزولوشن مناسب مکالمات ویدئویی میت‌آپ، این دستگاه ویدئوکنفرانس قابلیت بزرگ‌نمایی ۵ برابری را به‌همراه دارد تا بدون افت نه‌چندان زیاد، جزئیات و کیفیت مکالمه‌ی تصویری و امکان بزرگ‌نمایی و مشاهده‌ی دقیق‌تر جزئیات نیز دردسترس باشد. برای مثال، درصورت وجود نوشته‌هایی روی تخته‌سفید موجود در انتهای اتاق‌های کنفرانس، می‌توان برای وضوح بیشتر روی آن‌ها زوم کرد تا برای مخاطبان کنفرانس ویدئویی خوانایی بیشتری داشته باشد.

لاجیتک میت آپ / Logitech meetup
لاجیتک میت آپ / Logitech meetup

عملکرد زوم ۵ برابری در مکالمات با رزولوشن 1080p

درکنار زاویه‌ی دید مناسب، استفاده از فناوری انحصاری RightSense لاجیتک باعث شده کیفیت کنفرانس‌های ویدئویی بیش‌ازپیش بهبود یابد. RightSense از مجموع سه فناوری RightSight و RightLight و RightSound تشکیل شده تا بهبود تصویر و صدای ویدئوکنفرانس‌ها را به‌ارمغان بیاورند. فناوری RightSight سازوکاری برای کنترل دوربین و کادربندی است. درواقع، کاربران با بهره‌گیری از این فناوری می‌توانند فاصله‌ی کانونی (‌بزرگ‌نمایی‌کردن) یا زاویه‌ی لنز را تغییر دهند تا بدون نیاز به تغییر محل نصب دستگاه، بهترین کادربندی ممکن باتوجه‌به افراد حاضر درمقابل دوربین به‌ارمغان بیاید.

کیفیت تصویری و صوتی عالی مکالمات ویدئویی

یکی از مشکلات مهم‌ موجود در کنفرانس‌های ویدئویی، وجود پنجره یا منبع نور پشت افراد حاضر در جلسه است که به تولید تصاویری تیره از حضار منجر می‌شود. درهمین‌زمینه، شرکت‌های تولید‌کننده‌ی تجهیزات ویدئو‌کنفرانس و وب‌کم‌ها فناوری‌های مختلفی را برای کاهش این معضل توسعه می‌دهند. لاجیتک نیز دراین‌زمینه، در میت‌آپ از فناوری RightLight بهره برده است. این فناوری وظیفه‌ی تنظیم نور و رنگ‌ها را در تصویر برعهده دارد تا با گستره‌ی دینامیکی زیاد افراد حاضر در جلسه را از دیوار‌ و پنجره‌های پس‌زمینه‌ تفکیک کند و نوردهی چهره را برای دیده‌شدن بهتر باتوجه‌به مکان هر فرد تغییر دهد. درواقع، میت‌آپ به‌لطف تجهیز به RightLight می‌تواند در محیط‌های پرنور با نور پس‌زمینه‌ی شدید، تصویر سوژه‌ها را بسیار روشن و با جزئیات زیاد نمایش دهد.

لاجیتک میت آپ / Logitech Meetup

استفاده از فناوری‌های مذکور درکنار قابلیت برقرار تماس ویدئویی 4K باعث شده میت‌آپ در بخش کیفیت تصویری یکی از تجهیزات برتر ویدئوکنفرانس موجود در بازار باشد. اگر پهنای باند اینترنت مناسبی دراختیار داشته باشید، جدید‌ترین محصول خانواده‌ی ویدئوکنفرانس‌های لاجیتک شما را در بخش کیفیت تصویر به‌هیچ‌وجه ناامید نخواهد کرد. البته، برای کنترل بهتر بر تنظیمات تصویر به دانلود نرم‌افزار مخصوص از وب‌سایت رسمی لاجیتک نیاز خواهید داشت تا قابلیت کنترل دستی کنتراست و روشنایی و فوکوس را دراختیار داشته باشید.

RighSound دیگر فناوری موجود در میت‌آپ است که برای بهبود صدای محیط هنگام برگزاری کنفرانس توسعه یافته است. با استفاده از این فناوری که برای صدای انسان بهینه‌سازی شده، صداهای موجود در محیط حذف می‌شوند. لاجیتک با به‌کارگیری الگوریتمی هوشمند صدای افراد حاضر در محیط که عموما حجم کمی دارند، بهبود می‌دهد تا صدایی رساتر برای مخاطبان پخش شود. میت‌آپ برای درک بهتر از سخنران جلسه هر ثانیه ۱۲۵ بار سخنرانان جدید را بررسی می‌کند تا با شناسایی منبع، صدایی رساتر تولید کند.

در تجربه‌ی پیشین زومیت از استفاده از لاجیتک کانکت، این دستگاه به‌خوبی توانست صدای تمامی حاضران اتاق جلسه را دریافت کند؛ اما میت‌آپ در این بخش نیز، قدم رو‌به‌جلوِ محسوسی برداشته و صدای حضار حتی هنگام همهمه را به‌خوبی دریافت و منتقل می‌کند. این موضوع به‌‌ویژه برای حاضران در انتهای اتاق جلسه بسیار حیاتی است تا صدای تمامی افراد در سطح یکسان و مناسبی به مخاطبان ارائه شود.

فرایند نصب و استفاده‌ی بسیار آسان

لاجیتک تلاش زیادی برای راحتی استفاده از تجهیزات ویدئوکنفرانس خود کرده است. میت‌آپ نیز از این روند پیروی می‌کند و با نرم‌افزارهای ویدئوکنفرانس Skype for Business Cisco Jabber ،BlueJeans ،Broadsoft ،LifeSize Cloud ،Vidyo و Zoom کاملا سازگار است تا برای استفاده فقط دستگاه را به کامپیوتر متصل کنید و عملیات شناخت و استفاده از آن کاملا خودکار انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود هر کاربر با سطح دانش فنی مختلف، به‌راحتی بتواند از میت‌آپ برای مکالمات ویدئویی استفاده کند.

جمع‌بندی

لاجیتک، بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی وب‌کم و تجهیزات ویدئوکنفرانس در جهان، راه‌حل‌های ایده‌آلی برای اتاق جلسات با تعداد حاضران مختلف دارد. اگر برقراری تماس‌های ویدئویی و صوتی گروهی با تعداد ۸ یا حتی ۱۰ نفر بخش بزرگی از فعالیتتان را تشکیل می‌دهد و البته، بودجه‌ی لازم را نیز دراختیار دارید، میت‌آپ یکی از گزینه‌های برتر موجود خواهد بود.

لاجیتک میت آپ / Logitech meetup

لاجیتک میت‌آپ را باید ویدئوکنفرانسی تمام‌عیار برای کسب‌وکارهایی دانست که ارتباط یکی از ارکان اصلی فعالیت آن‌ها است. به‌لطف این ویدئوکنفرانس کسب‌وکارها می‌توانند بدون نگرانی درباره‌ی مشخصات محیطی و شرایط اتاق کنفرانس یا جلسات خود، به‌راحتیارتباطات ویدئویی برقرار کنند. زاویه‌ی دید ۱۲۰ درجه‌ و طراحی جمع‌وجور و نیز امکان اتصال به نمایشگر درکنار بهره‌گیری از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهبود کیفیت صدا و تصویر دریافتی و انتقال آن، میت‌آپ را به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در اتاق جلسات و کوچک و متوسط تبدیل کرده است.

میت‌آپ با ضمانت‌نامه‌ی ۲۴ ماه اسپیرو، نماینده‌ی رسمی لاجیتک در ایران، فروخته می‌شود. 

نکات مثبت

  • کیفیت مناسب کنفرانس ویدئویی
  • رزولوشن 4K مکالمات ویدئویی با قابلیت بزرگ‌نمایی ۵ برابر
  • زاویه‌ی دید ۱۲۰ درجه
  • عملکرد عالی میکروفن درون دستگاه
  • امکان اتصال میکروفن‌های بیشتر
  • فرایند نصب و استفاده‌ی آسان

نکات منفی

  • نبود قابلیت برقراری مکالمه‌‌ی صوتی بدون نیاز به کامپیوتر
  • نبود کلید‌های کنترلی روی دستگاه
  • نبود کابل USB 3.0 همراه دستگاه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات