۲۰۱۸، چهارمین سال گرم ثبت‌شده تاکنون

شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
طبق آمار منتشرشده توسط ناسا، سال ۲۰۱۸ چهارمین سال گرم ثبت‌شده روی زمین بوده است.
تبلیغات

کارشناسان آب‌وهوای فدرال به‌تازگی اعلام کردند که سال ۲۰۱۸ درست بعد از ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، چهارمین سال گرم ثبت‌شده زمین است. این سال همچنین ۹۱ میلیارد دلار خسارت غیرمستقیم ناشی از ۱۴ فاجعه آب‌وهوایی در ایالات متحده آمریکا را به‌دنبال داشت که هر کدام بیش از ۱ میلیارد دلار هزینه به بار آورد و این سال را در رده چهارمین سال پرهزینه از این نظر قرار می‌دهد.

طبق نتایج منتشرشده توسط ناسا روی‌هم‌رفته پنج سال گذشته، گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده تاکنون هستند. رتبه چهارم سال ۲۰۱۸ نیز قدری متوسط است و طبق آمار منتشرشده توسط NOAA، بعضی از نقاط جهان مانند برخی از مناطق اروپا، خاورمیانه، نیوزیلند و روسیه به رکورد بیش‌ترین دمای ثبت‌شده‌ی خود رسیدند. دمای سطح اقیانوس‌ها در بخش‌هایی از اقیانوس اطلس و جنوب و شمال غربی اقیانوس آرام نیز به بالاترین دمای ثبت‌شده تاکنون رسید. میانگین یخ سطحی در دریای یخ قطب شمال و قطب جنوب نیز با اندکی افزایش نسبت به سال قبل، در رتبه دوم کمترین مقدار خود قرار گرفت.

این داده‌های جدید بخشی از روند هشداردهنده افزایش جهانی متوسط دمای سطح است که طبق آمار منتشرشده توسط ناسا از سال ۱۸۸۰ به اندازه یک درجه‌ی سلسیوس افزایش یافته است. داده‌های منتشرشده توسط ناسا و NOAA تنها منابعی نیستند که افزایش دما را نشان می‌دهند: پنج نمودار مختلف نشان می‌دهد که دما در حال افزایش هرچه بیشتر از مقدار پایه‌‌ای است که از میانگین دمای سالانه در سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ ثبت شده است. گوین اشمیت، مدیر مؤسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا در این‌باره گفت:

 وقتی شما آماری در دست دارید که نشان می‌دهد پنج سال گذشته گرم‌ترین سال‌هایی بوده است که ما تاکنون دیده‌ایم، این موضوع به نظر قابل‌توجه می‌آید.
تغییرات آب و هوا / Climate change

تغییرات دمای جهانی سالانه از متوسط سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰

دکه آرنت، رئیس بخش نظارت در مراکز ملی NOAA برای اطالاعات محیط زیست، این افزایش و کاهش دما را به شخصی که در حال پرش است و در عین حال یک پله برقی را هدایت می‌کند، تشبیه کرد. او در این‌باره گفت:

سفر طولانی‌مدت با پله برقی، تشبیهی است به گرمایش جهانی طولانی‌مدتی که ما شاهد آن هستیم. و پریدن هم به قله‌ها و دره‌هایی که می‌تواند ناشی از تنوع داخلی در سیستم آب و هوایی باشد، اشاره دارد.

این اطلاعات شامل آمار جهانی آب‌و‌هوا و همچنین پیامدهای آن روی زمین بود، از جمله اینکه سال ۲۰۱۸ سومین سال مرطوب در پیشینه ایالات متحده بود. بیشتر این بارندگی‌ها در نیمه شرقی این کشور اتفاق افتاد. آرنت در این‌باره گفت:

سال ۲۰۱۸ نقطه‌ای عطف در روندی است که در آن شاهد باران‌های بیشتری خواهیم بود.

او همچنین اضافه کرد این روند که به سمت بارش بیشتر است رابطه آشکاری با گرمایش طولانی‌مدت دارد.

 اگر یک اتمسفر گرم‌تر می‌تواند بخار آب بیشتری حمل کند، طوفان‌های بارش‌زا نیز می‌توانند آب بیشتری در قالب بارش به زمین برسانند.

علاوه‌بر بارندگی، اعلان به‌روزسانی وضعیت بحران در ایالات متحده است که هر یک بیش از یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ هزینه در برداشته است و در مجموع ۹۱ میلیون دلار خسارت غیرمستقیم به‌دنبال داشت، که ۲۵ میلیارد آن برای طوفان مایکل، ۲۵ میلیارد دلار برای طوفان فلورانس و ۲۴ میلیارد دلار برای آتش‌سوزی طبیعی بود که امتداد ساحل غربی را سوزاند. آتش‌سوزی کمپ فایر در کالیفرنیا که بیش از ۱۵۳ هزار هکتار زمین را سوزاند و ۸۶ نفر کشته به‌دنبال داشت نیز در این مجموعه است. این آتش‌سوزی مخرب‌ترین و مرگ‌بارترین آتش‌سوزی در تاریخ ایالات متحده است.

طبق گزارش منتشرشده در نیویورک تایمز نوشته کندرا پیر لوئیس، با تعطیلی اخیر دولت این کشور، اعلان طولانی‌مدت نیز به تأخیر افتاده است. اما حالا که این اعلان نیست، این موضوع به تعداد تحلیل‌های نگران‌کننده فدرال که خسارات طولانی مدت تغییرات آب و هوایی را نشان می‌دهد، اضافه می‌کند. در نوامبر، کاخ سفید تلاش کرد تا یک گزارش آب و هوایی معتبر که خطرات تغییرات آب و هوایی برای زندگی مردم آمریکا را نشان می‌داد، پنهان کند. همان‌طور که دمای جهانی و هزینه‌های مربوط‌به آن در حال افزایش است، اعداد و ارقام نیز آینده‌ای نگران‌کننده را پیش‌بینی می‌کنند.

اشمیت در این‌باره گفت:

پیام اصلی این است که زمین در حال گرم شدن است. روند بلندمدت آن بسیار قوی است.

دانشمندان علت این گرمایش را می‌دانند. او ادامه داد:

این موضوع به خاطر افزایش در میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در صد سال گذشته است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات