اپل در پایان سال ۲۰۱۸، بیشترین کاهش فروش آیفون را تجربه کرد

جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
مطالعه 5 دقیقه
آمار فروش آیفون در ۳ ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۸، بیشتری کاهش را در ۳ سال گذشته داشته و نگرانی کوپرتینویی‌ها را افزایش داده است.
تبلیغات

مؤسسه‌ی تحقیقاتی گارتنر در جدیدترین تحلیل خود از کسب‌وکار شرکت اپل، آمار فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت را در ۳ ماهه‌ی شامل تعطیلات سال ۲۰۱۸، با بیشترین کاهش در ۳ سال گذشته بیان می‌کند.

اپل در ۳ ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸، ۶۴ میلیون دستگاه آیفون فروخته است که نسبت به ۷۳ میلیون دستگاه در دوره‌ی مشابه سال ۲۰۱۷، یک کاهش قابل‌توجه محسوب می‌شود. البته، این آمار، با کاهش فروش جهانی کل گوشی‌های هوشمند در ماه‌های پایانی سال گذشته‌ی میلادی، هماهنگی دارد. در آن مدت، رشد فروش گوشی‌های هوشمند تنها ۰.۱ درصد بود و در مجموع، ۴۰۸.۴ میلیون دستگاه به فروش رفت.

با وجود آن‌که اپل جایگاه دوم خود را در بحث سهم بازار با ۱۵.۸ درصد پس از سامسونگ با ۱۷.۳ درصد حفظ کرد، کاهش شدیدی در همان بخش هم برای آن‌ها رخ داد. کوپرتینویی‌ها در ۳ ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷، حدود ۱۸ درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند که در دوره‌ی پایانی ۲۰۱۸ به حدود ۱۶ درصد رسید.

مؤسسه‌ی آنالیزی منتشرکننده‌ی گزارش، عنوان کرد که گوشی‌های آیفون، بیشتری کاهش فروش را در چین تجربه کرده‌اند. در آن منطقه، سهم اپل از ۱۴.۶ درصد در ۳ ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷، به ۸.۸ درصد در مدت مشابه سال گذشته‌ی میلادی کاهش یافت. البته، سامسونگ نیز سهم بازار کمتری را در دوران تعطیلات سال نوی میلادی تجربه کرد. آن‌ها در سال ۲۰۱۷، ۱۸ درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند که در دوره‌ی پایانی ۲۰۱۸، به ۱۷ درصد رسید.

آیفون اپل

هواوی در مقام سوم فروش گوشی‌های هوشمند در جهان قرار دارد. شرکت چینی، به‌نوعی سهم اپل را در بازار تصاحب کرده است و در ۳ ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۸، حدود ۶۰ میلیون گوشی هوشمند فروخت. آن‌ها در دوره‌ی مشابه سال قبل، ۴۴ میلیون دستگاه فروخته بودند. این افزایش فروش، سهم آن‌ها در بازار از ۱۰.۸ درصد در ۳ ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷، به ۱۴.۸ درصد در دوره‌ی مشابه سال ۲۰۱۸ رساند.

کاهش سهم اپل و سامسونگ، با افزایش سهم چینی‌ها همراه بوده است

شرکت چینی دیگر یعنی اوپو، در جایگاه سوم فروش گوشی‌های هوشمند قرار دارد. آن‌ها ۷.۶ درصد از سهم بازار را در ۳ ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۸ تصاحب کردند. سهم آن‌ها در دوره‌ی مشابه سال قبل، ۷.۳ درصد بود. شیائومی، بازیگر چینی بعدی در بازار گوشی‌های هوشمند است که سهمش از بازار، از ۶.۹ درصد در سال ۲۰۱۷، به ۶.۸ درصد در سال ۲۰۱۷ رسید.

آنشول گوپتا، مدیر ارشد تحقیقات در گارتنر می‌گوید:

تقاضا برای گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پایین‌رده، در تمامی بازارها بالا بود. درمقابل، تقاضا برای گوشی‌های پرچم‌دار در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸، به کاهش رشد ادامه داد. کاهش نوآوری‌های قابل‌توجه در گوشی‌های پرچم‌دار و افزایش قیمت آن‌ها، تقاضا برای خرید را کاهش داده است.

در آمار کلی سال ۲۰۱۸، فروش جهانی گوشی‌های هوشمند نسبت به سال قبل، افزایش ۱.۲ درصدی داشته است. در مجموع، ۱.۶ میلیارد گوشی هوشمند فروخته شد. پیش‌گام بازار یعنی سامسونگ، با کاهش سهم بازار به‌میزان ۱.۹ درصد رو‌به‌رو شد، اپل نیز ۰.۶ درصد از سهم بازار خود را از دست داد. درمقابل، بازیگران چینی یعنی هواوی، شیائومی و اوپو به‌ترتیب افزایش سهم ۳.۲ و ۲.۱ و ۰.۳ درصدی را تجربه کردند.

فروش گوشی هوشمند ۲۰۱۸

آمار فروش جهانی برندها در ۳ ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۸

طبق ادعای گزارش گارتنر، برندهای چینی با حضور در بازارهای درحال رشد همچون هند و چین، سهم خود را از فروش گوشی‌هاش هوشمند افزایش دادند. درواقع، اکثر کاهش‌ها در فروش گوشی‌های هوشمند، در مناطقی همچون آمریکای شمالی و مناطق پیشرفته‌ی آسیا و اقیانوسیه رخ داد.

با وجود آن که فروش کلی هر ۲ رهبر بازار گوشی‌های هوشمند کاهش داشته است،‌ گارتنر تحلیل می‌کند که کاهش فروش اپل، به‌خاطر کاهش تمایل کاربران به به‌روزرسانی آیفون‌ها و همچنین رقبای قابل‌توجه از سمت چین بود. گوپتا می‌گوید:

اپل باید با مقاومت کاربران خود که با هدف انتظار برای پیدا کردن نوآوری‌های بیشتر در گوشی‌ها، خرید نمونه‌های جدید را به تعویق می‌اندازند، مقابله کند. به‌علاوه، انتخاب‌های جایگزین بالارده و میان‌رده‌ی زیادی نیز از سوی تولیدکننده‌های چینی به بازار عرضه می‌شود که با آن‌ها هم باید مقابله کرد. به‌هرحال، این ۲ چالش، موجب محدود شدن فروش گوشی‌های اپل می‌شود.
فروش گوشی هوشمند ۲۰۱۸

آمار کلی فروش برندها در سال ۲۰۱۸

با وجود کاهش درآمد، بهترین دوره از لحاظ درآمد دلاری، ۳ ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۸ بود

اپل،‌ ماه گذشته اعلام کرد که احتمالا درآمدی به‌ارزش ۵ میلیارد دلار کمتر از پیش‌بینی‌های داخلی مالی خود تجربه خواهد کرد. آن‌ها عرضه‌ی دیرتر گوشی iPhone XR و همچنین کاهش فروش شدید در چین را به‌عنوان دلایل اصلی اعلام کردند. به‌علاوه، اپل قیمت لوازمی همچون باتری را برای گوشی‌های قدیمی خود در سال ۲۰۱۸ کاهش داد که موجب کاهش تمایل کاربران وفادار آن شرکت به به‌روزرسانی آیفون شد.

آمار نهایی اپل از درآمد ۳ ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۸، حکایت از درآمد کلی ۸۴.۳۱ میلیارد دلاری و سود ۱۹.۹۶۵ میلیارد دلاری در آن داشت. درحالی‌که کوپرتینویی‌ها در مدت مشابه سال قبل، درآمد ۸۸.۳ میلیارد دلار و سود ۲۰.۱ میلیارد دلاری را تجربه کرده بودند. البته، این دوره با وجود تمامی افت‌ها، دومین دوره‌ی برتر درآمدی در تاریخ اپل بود. بهترین دوره، ۳ ماهه‌ی اول سال مالی ۲۰۱۸ است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل چندی پیش اعلام کرده بود که احتمالا تجدید نظری در قیمت‌گذاری گوشی‌های آیفون در خارج از ایالات متحده‌ی آمریکا داشته باشند و برای افزایش فروش، برخی از قیمت‌ها را کاهش دهند. درحال‌حاضر، قیمت برای توزیع‌کننده‌های سوم‌شخص در چین کاهش نسبی داشته است و شاید این کاهش‌ها در مناطق دیگر همچون برزیل و هند نیز رخ دهد. در آن مناطق، آیفون محصولی بسیار گران‌قیمت محسوب می‌شود و به‌همین دلیل، فروش بالایی ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات