نصب پیشرانه‌ V8 جدید فورد روی F-150 و موستانگ امکان‌پذیر است

پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
پیشرانه‌ی جدید ۷.۳ لیتری V8، این توانایی را دارد تا هم در خودروهای پیکاپ مانند F-150 نصب شود و هم در خودروهای اسپرتی مثل موستانگ مورد استفاده قرار گیرد.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته فورد در شهر شیکاگو از مدل‌های به‌روزرسانی‌شده‌ی Heavy Duty پیکاپ‌های سری F مدل رونمایی کرد که از پیشرانه‌ی جدید ۷.۳ لیتری ۸ سیلندر بهره‌مند هستند. این پیشرانه‌ی جدید از نوع تنفس طبیعی است و با بنزین کار می‌کند. متاسفانه فورد هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد قدرت و گشتاور پیشرانه‌ی جدید خود اعلام نکرده است اما ادعا می‌کند که این پیشرانه قویی‌ترین موتور بنزینی V8 در کلاس خود است.

به فاصله‌ی کمی پس از رونمایی از سری جدید پیکاپ‌های سری HD وبسایت Motor1 این فرصت را داشت تا مصاحبه‌ای با مایک لوین سخنگوی فورد داشته باشد. نکته‌ی جالب این مصاحبه اینجا بود که لوین ادعا کرد این پیشرانه‌ی جدید قابلیت نصب روی پیکاپ F-150 و فورد موستانگ را نیز دارد. البته فورد فعلا بنا ندارد چنین کاری را انجام دهد.

ford f-450 HD

به گفته‌ی لوین، این پیشرانه‌ی جدید ۸ سیلندر با بلوک آهنی بیشتر مناسب پیکاپ‌های بزرگ است. میل سوپاپ‌های این پیشرانه همانند موتورهای قدیمی درون بلوک قرار دارند و اصطلاحا OHV نامیده می‌شود. میل لنگ نیز از فولاد تقویت‌شده ساخته شده است و همه‌ی این موارد بیشتر در دنیای وانت‌ها محبوبیت دارند. از سویی از این سخنان می‌توان برداشت کرد که این پیشرانه وزن بالایی دارد و به همین دلیل بیش از آنکه به درد یک خودروی اسپرت مثل موستانگ بخورد برای وانت‌های سری HD مناسب است.

fors mustang

نصب این پیشرانه‌ی سنگین‌وزن در فورد موستانگ می‌تواند تعادل وزن را به هم بزند که می‌تواند تاثیر منفی روی دینامیک رانندگی و ایمنی خودرو داشته باشد. احتمالا تیونرها چندان اهمیتی به سخنان سخنگوی فورد نخواهند داد و نصب این پیشرانه روی موستانگ را آزمایش خواهند کرد چون مایک لوین پیش‌بینی می‌کند که در نمایشگاه SEMA سال بعد یا حتی امسال شاهد موستانگ با این پیشرانه‌ی ۷.۳ لیتری باشیم.

احتمال نصب این پیشرانه روی فورد F-150 نیز با وجود نبود محدودیت فنی بعید است چون در این کلاس امروزه بیشتر تمرکز سازندگان روی کوچک‌تر کردن حجم موتور خودروها و کاهش آلایندگی است. به همین دلیل بعید است که فورد روشی برخلاف معمول را پیش گرفته و پیشرانه‌ای حجیم و بزرگ را روی F-150 نصب کند.

فورد F-150

در سری جدید وانت‌های HD برای انتقال نیروی پیشرانه‌ی ۷.۳ لیتری از یک جعبه‌دنده‌ی خودکار ۱۰ سرعته استفاده می‌شود. مدل‌های دارای پیشرانه‌ی ۶.۷ لیتری Power Stroke نیز دارای جعبه‌دنده‌ی مشابهی هستند و در نسل جدید این پیشرانه‌ها نیز از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری جدیدی رونمایی شده است. این جعبه‌دنده‌ی ۱۰ سرعته همان جعبه‌دنده‌ی است که در موستانگ نیز می‌توان آن را سفارش داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات