هاست چیست و چگونه هاست بخریم

سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
هاست به‌عنوان یکی از ملزومات زیرساختی وبسایت‌ها اهمیت بالایی دارد.
تبلیغات

اگر می‌خواهید بدانید هاست چیست و چگونه می‌توانیم هاست خوب بخریم، با مطالعه این مطلب جواب پاسخ خود را به‌صورت کامل خواهید گرفت. در این مطلب اطلاعات بسیار کامل و جامعی در مورد هاست به شما داده خواهد شد که می‌توانید از آن‌ها به‌خصوص در هنگام خرید هاست استفاده نمایید. این اطلاعات ارزشمند به همت مجموعه میزبان فا تهیه شده است.

هاست چیست و انواع مختلف آن 

به بیان ساده، هاست فضای اختصاصی اطلاعات وبسایت است. به این صورت که تمامی اطلاعات سایت در هاست قرار داده می شود. اطلاعاتی نظیر فایل‌های سایت ساز، تصاویر، دیتابیس و ... که همه آن‌ها در فضای هاست نگه‌داری می‌شوند. بخش مشخصی از فضای هارد سرور به یک هاست اختصاص داده می‌شود که این فضا مختص به آن وبسایت است. برای اینکه بتوانیم به سایت با فضای هاست مورد نظر دسترسی داشته باشیم می‌بایست DNS های دامنه را با DNS های هاست ست کنیم تا به هم معرفی شده و به‌نوعی احراز واقعی صورت گیرد. درواقع DNS ها کلید اتصال هاست و دامنه به یکدیگر بوده و وظیفه آن‌ها تبدیل آی پی به نام دامنه و بالعکس است. در ادامه انواع مختلف هاست را معرفی می‌کنیم:

  • سیستم‌عامل: هاست لینوکس، هاست ویندوز و ...
  • کنترل پنل: هاست سی پنل، هاست دایرکت ادمین، هاست پلسک و ...
  • سیستم مدیریت محتوا: هاست وردپرس، هاست جوملا، هاست دروپال و ...
  • موقعیت : هاست ایران، هاست آلمان، هاست فرانسه و ...
  • ساختار: هاست حرفه‌ای، هاست ارزان، هاست ابری و ...
  • کاربری: هاست فروشگاهی، هاست شرکتی، هاست شخصی و ...

هاست لینوکس چیست

سیستم‌عامل سرور میزبان این هاست، لینوکس است. معمولا برای میزبانی وب از نسخه های CentOS و سیستم‌عامل توسعه‌یافته CloudLinux استفاده می شود. توجه داشته باشید که برای استفاده از هاست لینوکس هیچ نیازی به داشتن سیستم‌عامل لینوکس روی کامپیوتر ما نیست و با ویندوز یا سایر سیستم‌های عامل نیز می‌توان از آن استفاده کرد. هاست لینوکس برای سایت‌های نوشته‌شده با زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب PHP ، Perl ، Python ، html مناسب است. بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب و رایگان نظیر وردپرس ، جوملا ، دروپال ، پرستاشاپ و ... با زبان php نوشته شده‌اند.

هاست ویندوز چیست 

سیستم‌عامل سرور میزبان این هاست، ویندوز سرور است. معمولا برای میزبانی وب ویندوز از نسخه های Windows Server استفاده می‌شود. هاست لینوکس برای سیستم‌های مدیریت محتوای نوشته‌شده با زبان برنامه‌نویسی تحت وب ASP.NET مناسب است. گر چه در بسیاری از هاست‌های ویندوزی امکان اجرای سیستم‌های مدیریت محتوای php وجود دارد اما پیشنهاد می‌کنیم اینکار را انجام ندهید و هر کدام را در هاست مخصوص خود اجرا کنید.

هاست سی پنل چیست

سی پنل یک کنترل پنل تحت وب است. این کنترل پنل روی سرویس های میزبانی وب لینوکس قابل ارائه است. یعنی درواقع هاست سی پنل یکی از تنوع محصولات قابل ارائه در هاست لینوکس است. سی پنل جزو محبوب‌ترین کنترل پنل های میزبانی وب است. مالکیت سی پنل در اختیار شرکت آمریکایی است و این موضوع باعث شده کشورمان ایران در فهرست تحریم آن قرار داده شود. اما این موضوع به این معنی نیست که راهی برای استفاده آن وجود ندارد. روشهایی وجود دارد که می‌توان این تحریم را دور زد و از آن استفاده کرد که تمامی این موارد توسط شرکت هاستینگ انجام می گیرد.

هاست دایرکت ادمین چیست 

دایرکت ادمین یک کنترل پنل تحت وب است. این کنترل پنل روی سرویس های میزبانی وب لینوکس قابل ارائه است. یعنی درواقع هاست دایرکت ادمین یکی از تنوع محصولات قابل ارائه در هاست لینوکس است. دایرکت ادمین کنترل پنل سبک و ارزان قیمتی بوده و سرویس های مورد ارائه آن معمولا با قیمت کمتری ارائه می شود. مالکیت دایرکت ادمین متعلق به مجموعه‌ای کانادایی بوده و هیچ مشکلی با کشور ایران برای خرید لایسنس وجود ندارد.

هاست پلسک چیست

پلسک یک کنترل پنل تحت وب است. این کنترل پنل روی سرویس های میزبانی وب لینوکس و ویندوز قابل ارائه است.

هاست مخصوص وردپرس چیست 

هر کدام از سیستم‌های مدیریت محتوا یکسری ملزومات ساختاری دارند. علاوه‌بر آن‌ها مهیا کردن بهترین ساختار برای آن جزو سرویس های اختصاصی محسوب می‌شود. هاست وردپرس به لحاظ ساختاری برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس در نظر گرفته شده است و قاعدتا بالاترین سطح سازگاری را با آن دارد.

هاست ایران چیست 

هر هاستی که سرور آن در داخل کشور باشد هاست ایران است. معمولا در هاست ایران باتوجه‌به اینکه فاصله موقعیت هاست سایت با کاربران و بازدیدکنندگان کم است شاهد سرعت بالاتری در دسترسی به سایت خواهیم بود.

هاست خارج از کشور چیست

هر هاستی که سرور آن در خارج از کشور باشد هاست خارج از کشور است. معمولا هاست های آلمان، فرانسه، آمریکا، هلند و کانادا محبوبیت و سرعت دسترسی مناسبی در کشورمان دارند. البته مدتی است با افزایش قیمت ارز، تمایل به استفاده از سرورهای خارج از کشور کاهش بسیار زیادی داشته است.

هاست ارزان چیست

برای سرویس های هاست ارزان ممکن است موارد زیر وجود داشته باشد:

  • منابع سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و همچنین فضا و ترافیک کمتر
  • عدم وجود زیرساخت مناسب و قوی برای سرور
  • نبود پشتیبانی مناسب

در مواردی نیز هاست ارزان‌قیمت با ساخار مناسب وجود دارد که پیدا کردن آن‌ها نیازمند بررسی و تحقیق است.

هاست ابری چیست 

هاست ابری سرویسی است که در آن چندین سرور بصورت همزمان وظیفه میزبانی را بر عهده دارند. معمولا در سرویسهای ابری پایداری و سرعت دسترسی بالاتر از سرویس های دیگر بوده و قاعدتا هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود.

هاست فروشگاهی چیست

هاست فروشگاهی نیز مختص فروشگاه‌های اینترنتی تهیه می‌شود. ملزومات آن‌ها با سایر سیستم‌های مدیریت محتوا متفاوت است و این تفاوت موجب می‌شود هاست مخصوص فروشگاهی نیز عرضه شود.

فاکتورهای مهم در تعیین هاست باکیفیت 

میزبان فا

عوامل زیر مهم‌ترین نقش را در تعیین کیفیت هاست ایفا می‌کنند:

  • سرعت: سرعت دسترسی هاست و همچنین منابع اختصاصی به‌خصوص منابع سخت‌افزاری
  • پایداری: میزان آپتایم هاست که در حال حاضر حداقل میزان قابل قبول ۹۹.۹ درصد است.
  • امنیت: هاست باید امنیت کافی را برای میزبانی بدون مشکل امنیتی داشته باشد.
  • سازگاری: سازگاری کافی و کامل با حوزه مورد ارائه سرویس‌ها
  • پشتیبانی: پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته حتی ایام تعطیلات

از کدام شرکت هاست بخریم؟ 

میزبان فا

با مطالعه این مطلب و همچنین بررسی بیشتر در صورت نیاز این دانش را خواهید داشت که بتوانید به‌راحتی شرکت‌های معتبر و مناسب را پیدا کرده و از آن‌ها هاست بخرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات