محرک بزرگ سرویس‌های تجاری اپل چیست؟

یک‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل طی گزارشی درآمدهای تمام‌وقت خود از اپ‌استور، اپل‌پی، سرویس ابری و سایر سرویس‌ها را اعلام کرد. درآمد حاصل از فروش آیفون در سه‌ماهه‌ی اول سال کاهش قابل‌توجهی‌ داشته است.
تبلیغات

اپل چندی پیش گزارش مالی مربوط‌به سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد که نشان از کاهش فروش آیفون‌های این شرکت داشت. مطابق این گزارش، درآمد سرویس‌ها در سال گذشته به میزان ۱۹ درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح خود یعنی ۱۰.۹ میلیارد دلار رسیده است. در کنفرانس روز سه‌شنبه، تیم کوک و لوکا‌ ماستری مدیرارشدمالی این شرکت، عوامل رشد سرویس‌های تجاری اپل را مشخص‌ و تشریح کردند.

علاوه‌بر اعلام بالاترین درآمد خدمات جهانی، این شرکت دارای رکوردهای همیشگی در سرویسهای مختلف خود است. اپ‌استور، اپل‌پی، سرویس ابری و جستجوی آگهی تجاری اپاستور سرویس‌هایی هستند که رکوردار همیشگی کسب درآمد برای اپل بوده‌اند.

نزدیک به ۱۶ سال پس از راه اندازی فروشگاه آیتونز، به‌لطف محبوبیت این سرویس موسیقی، اپل بالاترین رکورد درآمد سه‌ماهه‌ی خود را ازطریق این سرویس به ثبت رسانده است. سرویس موسیقی اپل در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون مشترک دارد.

بیش از ۱.۸ میلیارد تراکنش در ماه اکتبر توسط سرویس اپل‌پی انجام گرفته که این حجم از معامله بیش از دو برابر مدت مشابه سال گذشته بوده است. سرویس اپل‌پی در سه‌ماهه‌ی دسامبر در سه کشور آلمان، بلژیک و قزاقستان راه‌اندازی شد و با احتساب این سه‌ کشور اکنون در ۲۷ بازار در سراسر جهان فعالیت این سرویس برقرار است. کوک گفت:

به گزارش دویچه‌بنک در آلمان، تراکنش‌هایی که طی یک‌هفته ازطریق اپل‌پی انجام‌ شده‌، از تراکنش‌هایی که‌ طی یک‌سال توسط سیستم‌عامل‌ اندروید صورت‌گرفته بیشتر بوده‌ است.
apple service bussines

درآمد حاصل از سرویس‌ابری در بازه‌ی سه‌ماهه‌ بیش از ۴۰ درصد بوده است؛ درحالی‌که اپل‌نیوز با بیش از ۸۵ میلیون کاربر فعال ماهانه، رکورد جدیدی را به‌ثبت‌ رساند. کوک در این خصوص چنین اظهارنظر کرده است:

آخرین اطلاعات از comScore نشان می‌دهد که در ایالات‌ متحده، اپل‌نیوز در میان برنامه‌های‌خبری، بزرگ‌ترین مخاطب را دارد.

مدیرعامل شرکت اپل اضافه‌ کرد که‌به‌طورخلاصه، آن‌ها نه‌تنها با رشد، بلکه با افزایش وسعت مجموعه‌ی‌سرویس‌ها مواجه و از این بابت بسیار خوشحال هستند. ماستری گفت:

تجارت‌سرویس‌ها به‌دلیل راه‌اندازی مرکز نصب اپل در حال رشد است و تا پایان دسامبر به ۱.۴ میلیارد دستگاه فعال خواهد رسید.با وجود بیش از ۱.۴ میلیارد گجت فعال، تعداد کاربرانی که حداقل آبونمان یک سرویس را پرداخت کنند، می‌تواند بیشتر باشد. 

افزایش تعداد کاربران سرویس‌های اپل چند دلیل دارد؛ اول اینکه، اپل به‌سادگی قادربه ارائه‌ی سرویس‌های بیشتری است و همچنین گستره‌ی جغرافیایی ارائه‌ی سرویس‌ها نیز هر روز در حال افزایش است. همچنین اپل تعداد روش‌های پرداخت فروشگاه‌های دیجیتال خود را افزایش داده و کار با سرویس‌های خرید را آسان‌تر کرده است.

ماستری گفت که اپل در حال افزایش سرویس‌های تجاری خود ازطریق افزایش دامنه‌ی گستردگی این سرویس‌ها است. به‌عنوان مثال، اپل‌پی به‌عنوان راهکاری برای پرداخت، کار خود را در یک فروشگاه یا برنامه شروع‌ کرد؛ سپس در سافاری نیز دردسترس قرار گرفت و درنهایت به‌عنوان سرویس peer-to-peer گسترش‌ یافت.

ماستری همچنین اظهار داشت که باوجود همه‌ی‌ این‌ها، نرخ رشد سرویس‌های‌تجاری در حال کاهش‌ است. به‌گفته‌ی ماستری، نرخ برابری ارز سایر کشور‌ها دربرابر دلار نقش پررنگی در این رابطه دارد؛ همچنین خاطرنشان کرد که تقریبا ۶۰ درصد از سرویس‌های‌ تجاری اپل در خارج از ایالات‌ متحده است. علاوه‌بر این، با تحریم‌کردن بازی‌های ویدئویی جدید اپل در چین، که بیشتر درسال ۲۰۱۸ اتفاق‌ افتاد، تحت فشاری مضاعف قرار گرفت.

ماستری گفت:

اپ‌استور در چین یک تجارت بزرگ برای ما است؛ ما اعتقاد داریم موضوع تحریم بازی‌های ویدیویی جدید اپل موقتی وطبیعی است؛ اما درحال‌حاضر به‌صراحت برعملکرد ما تاثیر می‌گذارد.

درنهایت، اپل با کاهش سرعت Apple Care مواجه شده بود که در سال ۲۰۱۸ رشد چشمگیری داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات