اسکوترهای اشتراکی به‌زودی دردسترس شهروندان قرار خواهند گرفت

یک‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
یوراید با معنای لغوی «تو بران»، نام شرکت ایرانی جدیدی در کشورمان است که دو سال روی پروژه‌های اسکوترهای اشتراکی و عملی‌کردن ایده‌ی خود کار می‌کند.
تبلیغات

اسکوترهای اشتراکی اولین‌بار در ایران اجرایی می‌شوند. یوراید از تیم جوانی تشکیل شده و سعی می‌کند بسیاری از کارها مانند طراحی اپلیکیشن، بک‌اند و سرور، ساخت IoT و مکانیکال اسکوتر را در خود ایران انجام دهد. درواقع در ساخت اسکوترهای یوراید، برخی قطعات وارد و برخی در ایران تولید می‌شوند؛ اما درزمینه‌ی IoT باتوجه‌به الزامات مخابراتی زیرساخت‌های شرکت، همه‌چیز به‌صورت بومی و متناسب با شبکه‌ی مخابراتی ایران تولید و طراحی، نمونه‌سازی و ساخت این تجهیزات نیز به‌صورت داخلی انجام شده است.

uride

اسکوترهای یوراید به‌طور پراکنده در سطح شهر قرار داده می‌شوند؛ اما تعدادی از آن‌ها نیز در محل‌های پررفت‌وآمد مانند مترو، مراکز خرید و... قرار می‌گیرند تا شهروندان با استفاده از این وسایل حمل‌ونقل به‌راحتی از محلی به محل دیگر بروند. تصور کنید از مترو یا اتوبوس پیاده می‌شوید؛ اما برای رسیدن به محل مدنظرتان هنوز مسیری در پیش دارید. یکی از گزینه‌ها گرفتن تاکسی است؛ اما اسکوتر راهی مهیج‌تر و سریع‌تر و ارزان‌تر را پیش پای شما قرار می‌دهد.

درواقع، استفاده از اسکوتر اشتراکی نفی‌کننده‌ی استفاده از سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی نیست؛ بلکه موجب تکمیل‌ زنجیره‌ی حمل‌ونقل عمومی نیز می‌شود. این وسایل حمل‌ونقل در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی به خدمت ناوگان حمل‌ونقل درآمده‌اند؛ اما در کشورهای واقع در خاورمیانه و حاشیه‌ی خلیج‌فارس فقط به‌صورت محدود در دبی عملیاتی شده‌اند. بدین‌ترتیب، حال فرصتی برای شهر تهران پیش آمده تا با اجرای استاندارد طرح اسکوترهای اشتراکی در ابعاد وسیع، به‌عنوان شهری پیشرو در حمل‌و‌نقل پاک در سطح خاورمیانه لقب گیرد.

uride

برای شروع کار با اسکوترهای یوراید کافی است اپلیکیشن اختصاصی آن را از کافه‌بازار یا گوگل‌پلی یا به روش‌های دیگری که در سایت یوراید اشاره می‌شود، دریافت کنید. اپلیکیشن حاوی نقشه‌ای است که با کمک GPS فعال می‌شود و محل فعلی شما را نشان می‌دهد. سپس می‌توانید تمام اسکوترهای موجود در محیط اطراف را مشاهده و یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و برای شروع استفاده، QR روی اسکوتر را اسکن کنید تا قفل آن بازشود. با اسکوتر می‌توانید از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر سفر کنید و پس از اتمام سفر، آن را دوباره به روش گفته‌شده قفل کنید و در محل مدنظر قرار دهید تا در اختیار دیگران در آن محل قرار بگیرد. این وسایل ۴۵ تا ۵۰ کیلومتر برد دارند و می‌توان مسافت ۴۵ کیلومتر را با وزن ۷۵ کیلوگرم با آن‌ها طی کرد.

اسکوترها برای استفاده‌ی آقایون و خانم‌ها دردسترس است. یوراید در نظر دارد استفاده‌ی زنان از اسکوترها را ساده و دراین‌زمینه فرهنگ‌سازی کند. اسکوترها به سیستم ضدسرقت و GPS مجهز هستند که از به‌سرقت‌رفتن آن‌ها جلوگیری می‌کند؛ اما پیشگیری کامل از این امر نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر است؛ ازاین‌رو، یوراید درزمینه‌ی امانت‌داری و اعتمادسازی در میان شهروندان فرهنگ‌سازی می‌کند که دغدغه‌ی بسیاری از کسب‌وکارها محسوب می‌شود تا با ارتقای فرهنگی، از اسکوترهای اشتراکی بهینه‌تر استفاده شود.

اسکوترهای برقی و اشتراکی یوراید، برای محیط‌زیست آلودگی ایجاد نمی‌کنند و از آلودگی صوتی نیز جلوگیری می‌کنند. دسترسی سریع و کاربری آسان و بی‌نیازی به گواهینامه برای راندن از دیگر مزایای استفاده از اسکوترهای اشتراکی است.

uride
uride
uride
uride
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات