ارزش‌گذاری، تجاری‌سازی و جذب سرمایه‌گذار استارتاپ‌ها با رایان توسعه پایا

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
شرکت رایان توسعه پایا شرکت مشاوره استراتژیک در حوزه‌ی مدیریتی و سرمایه‌گذاری است. تیم این شرکت متشکل از مجموعه‌ای از مشاوران باتجربه در حوزه‌های مختلف صنعتی است که برپایه دانش فنی و تجربیاتشان خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کنند.
تبلیغات

تجربیات مدیران رایان توسعه پایا در حوزه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی سبب شده است خدمات گسترده‌ای در حوزه‌های موردنیاز فعالان اقتصادی کوچک و بزرگ در این عرصه‌ها ارائه کند. قیمت‌گذاری شرکت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری، ارزش‌گذاری، بررسی

همه‌جانبه (Due Diligence)، بررسی سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله خدمات پایه‌ای است که این شرکت به مشتریان ارائه می‌کند.

نگاهی به خدمات جذاب رایان در اکوسیستم استارتاپی

 چند دهه قبل، وقتی اکتاویو پاز افسانه‌ای جایزه‌ی نوبل ادبی‌اش را دریافت می‌کرد، گفت: «هر اتاقی مرکز جهان است». اکنون این رؤیا به حقیقت پیوسته است. هر سری که فکر یا حرف یا ایده‌ای دارد، می‌تواند آن‌ را به تمام جهان نشان دهد. سال‌ها پیش، سروکله‌ی واژه‌ای جذاب در مرزهای ایران پیدا شد. همه از استارتاپ حرف می‌زدند و اینکه این جادوگر همه‌چیزبلد قرار است چرخ‌های زنگارگرفته‌ی اقتصاد را روغن‌کاری کند و جوانان خوش‌فکر را به ابرها برساند و همه‌ی کارهای بر‌زمین‌مانده را به چابک‌ترین روش‌ از زمین بردارد.

زمین با سرعتی عجیب می‌چرخید و اینترنت تمام خانه‌ها را فتح می‌کرد و برنامه‌نویسان و ایده‌پردازان زره پوشیده بودند و قرار بود هر خدمت یا کالایی در سریع‌ترین زمان و راحت‌ترین روش دردسترس همه باشد. استارتاپ‌ها بدون چراغ و راه‌بلد و سرمایه‌ی کافی، مانند دریانوردان ماجراجوا به دل اقیانوس‌های قرمز و لاجوردی زدند و ماهی‌های چاق‌چله صید کردند؛ اما طوفان‌ها و نهنگ‎ها و دره‌های مرگ در انتظار آنان بود.

ایده‌پردازبودن کافی است؟

اینکه ایده و نوآوری و اختراع داشته باشید، معرکه است؛ اما برای ماجراجویی و پیداکردن گنج کافی نیست. این سفر راه‌بلد باتجربه و راهنمایان قهار و سرمایه‌ی کافی می‌خواهد. اگر بخواهید بدون ابزار به دل ماجرا بزنید، اولین قربانی اعتبار و سرمایه و اعتماد‌به‌نفس شما است. کافی‌ است در وسط این جنگ سریع و خشن پرهایتان را به آتش بیندازید تا سیمرغ کاربلد قصه به‌سراغ شما بیاید. سیمرغ قصه‌ی ما تیم کاربلد رایان توسعه پایا است. در اکوسیستمی که پر از منتور و شتاب‌دهنده است، رایان توسعه پایا همان چیزی است که به آن نیاز داریم، بدون کم و زیاد.

رایان توسعه پایا

رایان برای ما چه می‌کند؟

همیشه اجراکردن ایده سخت‌تر از تولد آن است و همیشه عقب ایستادن راحت‌تر از پیشروی. همه‌ی ما ایده داریم؛ اما اینکه این ایده را با کدام روش و کدام سرمایه اجرا کنیم، سؤال اساسی این روزهاست. بسیاری از ایده‌‌بازهای استارتاپی در همین مرحله می‌نشینند؛ اما شما اگر پایتان را از آسمان رؤیاها به زمین سفت واقعیت گذاشتید، رایان را به کمک بطلبید تا از دره‌ی مه‌آلود شروع‌ کار جان سالم به‌در ببرید.

شمشیرزن دودست

رایان نه‌تنها نیاز این روزهای سرزمین استارتاپ‌های ماست؛ بلکه رابطی مفید بین استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران است؛ پلی بین دو جزیره که قبلا با کشتی طی می‌شد و ملوانان را به گرداب می‌کشید. این روز‌ها شهر پر از رؤیاپردازی سرمایه‌گذاران سنتی است که دلشان کسب‌وکار مدرن می‌خواهد. صاحبان سرمایه‌ای که سال‌ها در میدان اقتصاد سنتی زخم برداشته‌اند، باتجربه و هوشیارند و ضرورت نوآوری در فضای کسب‌وکارشان را درک کرده‌اند؛ اما تنها چیزی که می‌گویند این است: «یه سایت میخوام مانند دیجی‌کالا...». چه استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذارانی که مانند تکنوازان دوره‌گرد یک ملودی می‌نوازند و از هم بی‌خبرند! یکی تشنه سرمایه است و دیگری طالب تیمی جوان که سلحشوری در دنیای صفر و یک را بلد باشد.

نیاز استارتاپ‌ها

خدمات شگفت‌انگیزی که رایان عرضه کرده، نیاز هر مجموعه‌ی نوپا است. بعد از پرداخت ایده و تشکیل تیم، ضرورت بنیادی یک نوپا طراحی مدل‌ کسب‌وکار و نقشه‌های درآمدی است. تدوین برنامه و نگارش طرح استراتژیک که دل سرمایه‌گذار را ببرد، تخصصی ویژه است. درکنار این‌ها، سنجش توان مدیریتی و اجرایی تیم، کمک بزرگی به تدوین برنامه‌های اولیه می‌کند که اصولا تیم‌های استارتاپی از آن غفلت می‌کنند.

مدل‌ درآمدی، مدل کسب و‌کار

قبل از اینکه در بررسی انواع مختلف مدل‌های درآمدی غرق شویم، باید کمی زمان برای بررسی دقیق تفاوت بین اصطلاحات مدل کسب‌و‌کار و مدل درآمد و جریان درآمد صرف کنیم؛ چراکه آن‌ها به‌طور متناوب در اکوسیستم استارتاپی کشور استفاده می‌شود و لازمه‌ی تصمیم‌گیری درست و مدیریت صحیح کسب‌وکارهای استارتاپی، اطلاع از مفاهیم تخصصی این قلمرو است. این مفاهیم دلپذیر چیزی نیست که در دیگ بریزیم و معجون درست کنیم؛ چراکه آن‌ها بسیار متفاوت و هرکدام از ده‌ها روش مجزا تشکیل شده‌اند. برای مثال، جریان درآمدی منبع منفرد برای درآمد تیم است. هر مجموعه متناسب با اندازه‌اش می‌تواند یک یا چندین جریان درآمدی داشته باشد؛ اما مدل درآمدی استراتژی مدیریت جریان درآمد و منابع موردنیاز برای هرکدام از جریان‌های درآمد است. درکنار این دو، مدل کسب‌وکار ساختار متشکل از تمام جنبه‌های فعالیت شرکت است که دربرگیرنده‌ی مدل درآمدی و جریان‌های درآمدی است و توضیح می‌دهد چگونه همه‌ی آن‌ها باهم کار می‌کنند و اینجا ندیمان متعهد رایان هستند که شما را در تفکیک و نگارش این برنامه‌ها یاری می‌کنند.

کمینه‌ی محصول پذیرفتنی (mvp)

خیلی از تیم‌ها نیاز اصلی مشتری را نمی‌شناسند و mvp به شناخت این نیاز و اینکه آن محصول یا خدمت چقدر شایسته ورود به بازار است، کمک می‌کند. mvp کوچک‌ترین و دم‌دستی‌ترین حالت محصول است که می‌توانید با ساخت آن برای مشتری ارزش تولید کنید و رایان کمک می‌کند با سودمندترین قیمت و هدفمندترین حالت، این کوچولوی پذیرفتنی را بسازید. شاهکار mvp از اتلاف پول و انرژی و وقت شما جلوگیری می‌کند.

تجاری‌سازی

کلید ورود به دنیای کسب‌وکار امروزی تکنیک است و کلید فناوری تجاری‌سازی و ارزش‌افزوده‌ی ناشی از آن است. این عنوان دلپذیر فرایند تبدیل فناوری جدید به محصولات موفق تجاری و دربرگیرنده‌ی آرایه‌های مختلفی از فرایندهای مهم فنی و تجاری و مالی است که باعث تبدیل تکنیک و ایده و نبوغ جدید به محصولات یا خدمات مفید می‌شود. این فرایند فعالیت‌هایی ازقبیل ارزیابی بازار، طراحی محصول، مهندسی تولید، مدیریت حقوق مالکیت معنوی، توسعه‌ی راهبرد بازاریابی، افزایش سرمایه و آموزش افراد را شامل می‌شود. هیچ بنیان‌گذاری نمی‌تواند ادعا کند تمام این کارها را ازبر است؛ اما می‌تواند با کمک رایان ادعا کند این‌ها را در گنجینه‌ی مجموعه‌اش دارد و بعد از ‌این‌ها، تازه می‌تواند پای در جاده‌ی برندینگ بگذارد.

ارزش‌گذاری و یافتن سرمایه‌گذار

غول مرحله‌ی آخر کسب‌وکارها دانستن ارزش مادی و معنوی است که برمبنای آن بتوانند سرمایه‌گذاران را مجاب کنند و از تسهیلات بانکی و ارزش‌های حقوقی‌شان بهره‌مند شوند. گاهی اشتباهی کوچک می‌تواند به نابودی مجموعه منجر شود یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت باعث کاهش انگیزه‌ بنیان‌گذاران برای ادامه‌ مسیر یا دورشدن سایر سرمایه‌گذاران از راند بعدی سرمایه‌گذاری شود. ارزش‌گذاری و یافتن سرمایه‌گذار علاقه‌مند را به تیم رایان بسپارید و با خیال راحت به مشتریانتان برسید. حتی سفر ماجراجویانی چون کریستف کلمب نیز با سرمایه‌گذاری خانواده‌ی سلطنتی اسپانیا انجام شد. سرمایه‌گذار آگاه و صبور نام شما را به تاریخ گره می‌زند.

رایان توسعه پایا

نیاز سرمایه‌گذاران

در دنیای مدرن، سرمایه می‌تواند به‌راحتی چندبرابر یا در چند لحظه به‌باد رود. شرایط موجود سرمایه‌گذاران را محتاط کرده است. آن‌ها مانند ژنرالی مبهوت که از فراز قلعه به جنگ می‌نگرند، دچار عجز شده‌اند. موفقیت همیشه در کیسه‌ی سلحشوران و مردان جسور است؛ اما جسارت بدون برنامه‌ریزی و تحلیل، مثل باران بهاری زود تمام می‌شود. قدرت ریسک به آگاهی شما از شرایط و ضوابط و ملزومات بستگی دارد. شجاع‌ترین ژنرال‌ها بدون آگاهی از شرایط ناکارآمدند. رایان توسعه پایا چشم‌ سرمایه‌گذار است و ترفندهایی در کیسه‌ی جادویی خود دارد که ریسک سرمایه‌گذاری جسورانه را متعادل می‌کند. سرمایه‌گذار نیاز دارد بداند در کدام حوزه وارد می‌شود. منهای آن معرفی، بررسی، ارزش‌گذاری، تعریف KPI و نظارت از ضروریات صاحبان دارایی در سفر به سرزمین سیلیکونی ایران است.

  • تدوین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری
  • شناسایی فرصت‌ها و تحلیل‌های مناسب
  • تحلیل حساسیت و ریسک
  • تعیین شاخص‌های عملکرد کلیدی
  • تدوین قرارداد
  • خدمات نظارت بر استارتاپ پس از سرمایه‌گذاری

آنچه گفته شد، خدمات رایان به شما است. ترس را کنار بگذارید. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کم‌ریسکی داشته باشید و اگر به دیوار ناامیدی‌ها رسیده اید، کافی است با رایان توسعه پایا تماس بگیرید تا با چشمان عقاب دشت دیجیتالی ایران را رصد و موفقیت را شکار کنید. سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران جسور، فاصله‌ی بین شما و موفقیت فقط یک تماس ساده است. حالا وقت رؤیاپردازی و ماجراجویی است. به سرزمین نوپاهای ناب خوش آمدید.

سایت رایان توسعه پایا

شماره تلفن:  ۰۲۱۸۶۰۸۳۸۰۴

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات