ضرر ۲۳۳ میلیون دلاری ژاپن دیسپلی در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹

پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ژاپن دیسپلی، تأمین‌کننده‌ی نمایشگرهای LCD اپل، برای یازدهمین فصل متوالی متحمل ضرر سنگینی شد؛ این شرکت در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹، ۲۳۳ میلیون دلار ضرر کرده است.
تبلیغات

شرکت ژاپن دیسپلی (Japan Display) روز گذشته گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد؛ براساس این گزارش، ژاپن دیسپلی برای یازدهمین فصل متوالی ضرر مالی خالص به‌بار آورده است. دلیل کاهش شدید درآمد این شرکت، افت فروش نمایشگرهای LCD است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که ژاپن دیسپلی در حال بازنگری در برخی هزینه‌های مربوط به تولید نمایشگر است. این شرکت شدیدا در حال تلاش است تا بتواند قراردادهای جدیدی را با اپل و دیگر سرمایه‌گذاران منعقد کند تا خودش را از این مخمصه نجات دهد.

ژاپن دیسپلی که به‌طور ویژه در زمینه‌ی تولید نمایشگرهای LCD برای گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند، نیمی از درآمدش را از طریق فروش دستگاه‌های اپل به‌دست می‌آورد. این شرکت در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ (بازه‌ی بین ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر) ضرر خالصی معادل ۲۵/۴ میلیارد ین (معادل ۲۳۳ میلیون دلار آمریکا) ثبت کرده است. ضرر ثبت‌شده برای این شرکت در سه‌ماهه‌ی سوم سال گذشته‌ی میلادی ۷/۸ میلیارد ین بود.

طبق ادعای کارشناسان، کاهش سرعت فروش آیفون‌های اپل و همچنین عدم توانایی ژاپن دیسپلی به تولید نمایشگرهای OLED تاکنون، باعث شده است این شرکت طی ۵ سال اخیر ضرر مالی زیادی به‌بار بیاورد و پول زیادی از دست بدهد. همین موارد باعث شده‌اند ژاپن دیسپلی از ارائه‌ی چشم‌انداز برای سال آینده امتناع کند. مینورو کیکوکا، مدیرعامل فعلی ژاپن دیسپلی که به‌تازگی به این سمت منصوب شده است، می‌گوید آن‌ها در پی جذب سرمایه هستند.

آیفون 11 / iPhone 11

درواقع ژاپن دیسپلی  قصد دارد از طریق برگزاری جلساتی توجیهی، سرمایه‌گذاران را مجاب کند تا مبلغی در حد ۵۰ میلیارد ین (۴۷۰ میلیون دلار) را سرمایه‌گذاری کنند. یکی از سرمایه‌گذاران چینی بزرگ با نام Harvest مدتی پیش به‌صورت ناگهانی از تجارت با ژاپن دیسپلی منصرف شد و این موضوع مشکلات زیادی را برای این شرکت فعال در حوزه‌ی تولید نمایشگر ایجاد کرد. خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابعی مؤثق نوشته است که اپل قصد دارد به‌زودی ۲۰۰ میلیون دلار در ژاپن دیسپلی سرمایه‌گذاری کند. همچنین گفته می‌شود، شرکت Oasis Management که در هنگ کنگ فعال است نیز در پی آن است تا بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند. البته طبق ادعای برخی منابع، نگرانی ژاپن دیسپلی دراین‌زمینه اندکی کمتر شده است؛ زیرا اپل تصمیم گرفته از این پس هزینه‌های مربوط به شراکت را در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تری به ژاپن دیسپلی بدهد.

نیمی از درآمد ژاپن دیسپلی از طریق فروش آیفون‌های اپل به‌دست می‌آید

گزارش‌های ضرردهی ژاپن دیسپلی در حالی منتشر می‌شود که دیگر تأمین‌کننده‌ی اپل یعنی فاکسکان توانسته است سود خوبی را در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ به‌ جیب بزند. آمار نشان می‌دهد سود کسب‌شده توسط فاکسکان در بازه‌ی زمانی موردبحث به‌میزان ۲۳ درصد افزایش یافته است. سود کسب‌شده توسط فاکسکان تا حد زیادی به اپل وابسته است؛ زیرا طبق آمار رسمیَ، نیمی از درآمد فاکسکان از طریق فروش محصولات اپل به‌دست می‌آید. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ موارد مهم دیگری نیز روی درآمد فاکسکان اثرگذار بوده‌اند. اپل در گزارش مالی جدیدش اعلام کرد درآمد کسب‌شده از طریق فروش آیفون‌ها به‌میزان ۹/۲ درصد با افت مواجه شده است، اما این موضوع نتوانسته روی کاهش درآمد فاکسکان اثرگذار باشد.

فاکسکان / FOXCONN

براساس ادعاهای مطرح‌شده از سوی رسانه‌ی وال استریت ژورنال، فاکسکان توانسته است در بازه‌ی زمانی بین ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۱۹ سود خالص ۳۰/۶۶ میلیارد دلار جدید تایوان (معادل ۱ میلیارد دلار آمریکا) به‌دست بیاورد. در ابتدا تحلیگران متعددی پیش‌بینی کرده بودند که سود خالص این شرکت در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ نهایتا به ۲۹/۳۱ میلیارد دلار جدید تایوان برسد. طبق آمار رسمی، فاکسکان توانسته بود در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸ سودی معادل ۲۴/۸۸ میلیارد دلار جدید تایوان به‌دست بیاورد. به‌علاوه طبق گفته‌های وال استریت ژورنال، درآمد فاکسکان با رشد ۰/۹ درصدی از ۱/۳۸ تریلیون دلار جدید تایون به ۱/۳۹ تریلیون دلار جدید تایوان رسیده است. تمامی این آمار نشان می‌دهند که فاکسکان روندی صعودی دارد و به‌مرور زمان درآمد بیشتری به‌دست می‌آورد.

فاکسکان، دیگر تأمین‌کننده‌‌ی اپل، برخلاف ژاپن دیسپلی روندی صعودی دارد

با وجود کاهش فروش آیفون‌های اپل، این شرکت اهل کوپرتینو توانست پول از دست رفته را از طریق فروش بالای محصولات پوشیدنی و همچنین سرویس‌هایش جبران کند. کاهش فروش آیفون‌ها، روی کاهش درآمد فاکسکان هم اثرگذار بوده‌اند؛ اما فاکسکان با برنامه‌ریزی درست توانسته است این موضوع را از طریق فروش بیشتر نمایشگرهایش به دیگر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تولید گوشی جبران کند.

اینکه روند مثبت فاکسکان همچنان ادامه‌دار خواهد بود یا خیر، سؤال مهمی است که پاسخ دادن به آن کار راحتی به‌شمار نمی‌آید. فاکسکان هم‌اکنون با برخی مشکلات حقوقی در دادگاه مواجه است که بخشی از آن به اپل نیز مربوط می‌شود؛ فاکسکان در صورت شکست در دادگاه، متحمل هزینه‌ی سنگینی خواهد شد. به‌علاوه احتمالا تهدیدهای دیگری نیز در آینده، این شرکت را در معرض خطر قرار می‌دهند. از تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) به‌ بعد، تعرفه‌ای ۱۵ درصدی روی آیفون‌هایی که از چین به آمریکا وارد می‌شوند، اعمال خواهد شد. این موضوع قطعا اپل را تحت فشار قرار خواهد داد تا بخشی از خطوط تولید آیفون‌هایش را به کشورهایی غیر از چین منتقل کند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات