کارت‌های گرافیک RX 5500، میان‌رده‌های ارزان‌قیمت و کارآمد AMD، معرفی شدند

سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
کارت‌های گرافیک اقتصادی AMD با عملکردی رضایت‌بخش و قیمتی مقرون‌به‌صرفه در سه مدل مختلف معرفی شدند.
تبلیغات

امروز به‌طور رسمی کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 5500، کارت‌های گرافیک اقتصادی و میان‌رده‌ی AMD، معرفی شدند. در این کارت‌های گرافیک، از معماری NAVI استفاده شده و شاهد فناوری ۷ نانومتری خواهیم بود. این سری از کارت‌های گرافیک AMD شامل سه مدل Radeon RX 5500 XT و Radeon RX 5500 و Radeon RX 5500M هستند که درادامه، آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

کارت گرافیک

مدل Radeon RX 5500 برای کامپیوترهای دسکتاپ و مدل Radeon RX 5500M برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده است. شرکت AMD کارت‌های گرافیک جدید RX 5500 را با معماری NAVI معرفی کرده است. این کارت‌های گرافیک جدید همچنان از سیستم معماری جدید RDNA بهره می‌برند و این امکان را به AMD می‌دهند که مدل‌هایی ارزان‌تر را با آخرین فناوری‌های رادئون وارد بازار کند.

به‌نظر می‌رسد Radeon RX 5500 XT پرچم‌دار این سری از کارت‌های گرافیک AMD باشد. در این سری از کارت‌های گرافیک، از ۲۲ واحد محاسباتی CU و ۳۲ واحد ROP استفاده شده که ۱۴۰۸ پردازنده‌ی جریانی را دربر می‌گیرد. به‌گفته‌ی AMD، فرکانس عادی در این کارت‌های گرافیک بین فرکانس گیمینگ و بوست خواهد بود که فرکانس Game Clock آن به ۱۷۱۷ مگاهرتز و فرکانس Boost Clock آن به ۱۸۴۵ مگاهرتز می‌رسد. کارت گرافیک Radeon RX 5500 XT حداکثر از هشت گیگابایت حافظه GDDR6 با رابط ۱۲۸ بیتی پشتیبانی و پهنای باند ۲۲۴ گیگابیت‌برثانیه را فراهم می‌کند. این کارت گرافیک احتمالا در دو مدل و با هشت یا چهار گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی معرفی خواهد شد.

کارت گرافیک

AMD Radeon RX 5500 نیز همان پیکربندی اصلی Radeon RX 5500 XT را دارد که تنها تغییر آن در حداکثر حافظه‌ی چهار گیگابایتی GDDR6 است. در این کارت‌های گرافیک، فرکانس Game به ۱۴۴۸ مگاهرتز و کمترین فرکانس نیز به ۱۶۴۵ مگاهرتز می‌رسد. توان حرارتی (TDP) هر دو کارت گرافیک ۱۱۰ وات است و توان نهایی برد (TBP) آن‌ها نیز به ۱۵۰ وات خواهد رسید. بخشی از نیروی موردنیاز این دو کارت گرافیک را رابطی هشت پین و بخشی دیگر را اسلات توسعه تأمین می‌کنند. با وجود قیمت مناسب و عملکرد به‌مراتب بهتر از GTX 1650، توان حرارتی بسیار بیشتر مسئله‌ای است که نمی‌توان به‌سادگی از آن عبور کرد.

سری Radeon RX 5500 برپایه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی Navi 14 طراحی شده است. این سری از کارت‌های گرافیک از گذرگاه PCIe 4.0 نوع 8x پشتیبانی می‌کنند و در ساخت آن‌ها از تراشه‌های نسل جدید دو گیگابایتی استفاده می‌شود. تمامی مدل‌های سری Radeon RX 5500 تراشه‌ی ۷ نانومتری NAVI 14 دارند و ابعاد تراشه‌ی به‌کاررفته در آن‌ها ۱۵۸ میلی‌متر است و درمجموع ۶/۴ میلیارد ترانزیستور در دل آن جای گرفته است. این مقدار حتی بسیار بیشتر از تراشه‌ی پیشین Polaris 10 است که 5.7 میلیارد ترانزیستور داشت.

کارت گرافیک

سری Radeon RX 5500 با تمرکز بیشتر روی بازی‌های 1080p ارائه شده و با توجه به قابلیت‌هایش، بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. به‌گفته‌ی AMD، سری Radeon RX 5500 برای ارائه‌ی تجربیات باورنکردنی در جذاب‌ترین بازی‌ها بهینه‌سازی شده است. کارت گرافیک Radeon RX 5500 به‌طور متوسط حداکثر ۳۷ درصد عملکرد سریع‌تری از عناوین انتخابی تولیدی در 1080p را ارائه می‌دهد. البته گفته‌های شرکت‌ها حین معرفی همواره می‌تواند با نتایج نهایی آن‌ها متفاوت باشد؛ پس بهتر است تا زمان عرضه‌ی رسمی منتظر بمانیم.

شرکت AMD هم‌زمان با کارت‌های گرافیک جدید در بخش دسکتاپ، مدل‌های کلاس لپ‌تاپ Radeon RX 5500M را با همان تراشه‌ی به‌کاررفته در دسکتاپ، اما با توان حرارتی کمتر و فرکانس پایین‌تر معرفی کرد. احتمالا به‌زودی شاهد معرفی لپ‌تاپ‌های جدید و مخصوص بازی با کارت گرافیک Radeon RX 5500M خواهیم بود.

AMD قیمت کارت‌های گرافیک جدیدش را اعلام نکرده؛ اما براساس احتمالات، قیمت این سری از محصولات جدید کمتر از ۲۰۰ دلار خواهد بود. احتمالا کارت‌های گرافیک Radeon RX 5500 تا پایان سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهند شد؛ اما فعلا از مدل‌های سفارشی و رفرنس خبری نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات