آیفون 2020 به پردازنده پنج نانومتری و مودم 5G کوالکام مجهز خواهد شد

چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
پرچم‌داران سال آینده اپل احتمالا به تراشه پنج نانومتری ساخت اپل و مودم اسنپدراگون X55 کوالکام با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌ی 5G مجهز خواهند شد.
تبلیغات

خبرگزاری نیکی که به تحلیل و پیش‌بینی مسائل مرتبط با اپل معروف است، گزارش داده است سه گوشی اپل در سال ۲۰۲۰ با مودم اسنپدراگون X55 کوالکام و قابلیت پشتیبانی از شبکه‌ی 5G تولید خواهند شد. براساس این گزارش، این گوشی‌ها به پردازنده‌ی جدید اپل با نام احتمالی A14 بایونیک مجهز خواهد بود. این پردازنده اولین پردازنده‌ی پنج نانومتری تولید اپل خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود استفاده از پردازنده‌های با فناوری ساخت کوچک‌تر کارایی آن‌ها را باتوجه‌به قدرت پردازش بیشتر درمقایسه‌با محیطی افزایش دهد که اشغال می‌کنند. این نخستین‌بار نیست که گزارش‌هایی درباره‌ی عرضه‌ی اولین گوشی اپل با قابلیت پشتیبانی از سرویس 5G در سال ۲۰۲۰ منتشر می‌شود. گفتنی است پیش‌از‌این، حتی گزارش‌هایی درباره‌ی انتشار سه گوشی اپل در این سال با چنین قابلیتی منتشر شده بود.

نکته‌‌ی اینجا است که بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر درگیری‌های حقوقی اپل و کوالکام درباره‌ی مودم X55، این اولین‌بار است که گزارشی درباره‌ی استفاده اپل از این محصول منتشر شده است. اپل بعد از خریدن بخش اعظمی از سهام بخش مودم‌ تلفن‌های هوشمند اینتل در ژوئیه، آماده می‌شود رفته‌رفته در‌زمینه‌ی تولید این قطعه به خودکفایی برسد. کوپرتینویی‌ها از سال ۲۰۱۸ و با عرضه‌ی پردازنده‌ی A12 بایونیک،‌ در حال استفاده از پردازنده‌های هفت نانومتری است.

هواوی، یکی از رقبای اصلی اپل، آماده می‌شود محصولاتش را با پردازنده‌های پنج نانومتری تولید خودش وارد بازار کند. براساس گزارش ورج، انتظار می‌رود این محصولات هواوی تقریبا هم‌زمان با محصولات پرچم‌دار بعدی اپل در سال ۲۰۲۰ عرضه شود. علاوه‌بر پردازنده‌ی جدید و پشتیبانی از سرویس 5G، محصول بعدی آیفون اولین پرچم‌دار بازطراحی‌شده‌ی این شرکت از سال ۲۰۱۷ خواهد بود. همچنین، این پرچم‌دار ممکن است به حسگر تشخیص اثرانگشت داخلی هم مجهز باشد. براساس گزارش پایگاه خبری مذکور، اپل ممکن است علاوه‌بر سه پرچم‌دار جدید خود، در آغاز سال جدید میلادی جایگزین ارزان‌قیمت آیفون SE را هم وارد بازار کند.

از چند روز گذشته، شایعاتی درباره‌ی استفاده‌ی اپل از صفحه‌نمایش با نرخ نوسازی بیشتر در آیفون‌های آینده به‌گوش می‌رسد. از سال ۲۰۱۷ و عرضه‌ی آیپد پرو با فناوری صفحه‌نمایش پروموشن، شایعه‌های زیادی درباره‌ی تصمیم اپل برای انتقال این فناوری به آیفون مطرح شده بود. درحالی‌که دو محصول اخیر خانواده‌ی آیفون همچنان از نمایشگرهای معمولی ۶۰ هرتزی برخوردار بودند، گزارش‌های جدید می‌گویند اپل سرانجام تصمیم گرفته است نسل بعدی پرچم‌دارهای خود را با صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی OLED مجهز به فناوری پروموشن به بازار عرضه کند.

فناوری پروموشن اپل شامل نرخ نوسازی با قابلیت تغییر خودکار است که بنابه وضعیت کارکرد صفحه‌نمایش و دستورهای در حال اجرا، بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند. این فناوری علاوه‌بر کمک به کارکرد بهتر صفحه‌نمایش، تأثیر بسیار زیادی هم روی افزایش طول زمان کارکرد باتری قبل از نیاز به شارژ مجدد می‌گذارد. پیش‌از‌این، گزارش‌هایی درباره‌ی احتمال بازگشت اپل به صفحه‌نمایش‌های تخت مانند صفحه‌نمایش‌های آیفون ۴ و کوچک‌شدن دکمه‌ی اصلی و اضافه‌شدن دوربین سه‌بعدی زمان پرواز (ToF) به نسل بعدی آیفون هم مطرح شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات