گوگل سیستم تشخیص چهره پیکسل 4 را ماه‌های آینده به‌‌روزرسانی می‌کند

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
مطالعه 6 دقیقه
گوگل اعلام کرده قصد دارد در ماه‌های آینده، سیستم تشخیص چهره‌ی گوشی پیکسل ۴ را ازطریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری به قابلیت‌هایی جدید مجهز کند.
تبلیغات

 پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ ال جدیدترین گوشی‌های هوشمند اهالی مانتین‌ ویو هستند که چند روز پیش معرفی شدند. گوشی گوگل پیکسل ۴ در مقایسه با پیکسل ۳ تفاوت‌های درخورتوجهی به‌خود دیده است؛ اما یکی از مهم‌ترین تغییرات نسل جدید گوشی‌های گوگل، بهره‌مندی آن‌ها از فناوری تشخیص چهره به‌جای حسگر اثرانگشت است.

گوگل هنگام معرفی پیکسل ۴ اعلام کرد حسگرهای ویژه‌ای در حاشیه‌ی بالای نمایشگر جای داده است که امکان فعال‌شدن فناوری اختصاصی تشخیص چهره را فراهم می‌کنند. طبق ادعای گوگل، فناوری تشخیص چهره‌ی پیکسل ۴ سریع‌ترین فناوری تشخیص چهره در بین گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌آید. گوگل همچنین از سیستم تشخیص چهره‌ی گوشی جدیدش به‌عنوان سیستمی «امن» یاد کرده است؛ اما ظاهرا نمی‌توانیم چندان روی امنیت زیاد آن حساب بازکنیم؛ زیرا طبق ادعای برخی رسانه‌ها، حتی اگر چشمان کاربر بسته باشد، امکان بازکردن قفل گوشی پیکسل ۴ ازطریق سیستم تشخیص چهره وجود دارد. 

پیکسل ۴ گوگل / google pixel 4

در پی اعتراض‌ها به این موضوع، گوگل ساعاتی پیش اطلاعیه‌ای دراختیار رسانه‌ی ورج قرار داد و اعلام کرد به‌روزرسانی نرم‌افزاری ویژه‌ای برای رفع مشکل یادشده منتشر خواهد کرد. با‌این‌حال، زمان انتشار این به‌روزرسانی احتمالا باب‌ میل بسیاری از کاربران نخواهد بود. گوگل در‌این‌زمینه می‌گوید:

مشغول کار روی قابلیتی هستیم که کاربر به‌لطف آن می‌تواند قفل گوشی را فقط زمانی بازکند که چشمانش بسته نباشد. این قابلیت ماه‌های آینده در قالب به‌روزرسانی نرم‌افزاری دردسترس قرار خواهد گرفت.

قابلیت تشخیص چهره‌ی پیکسل ۴ گوگل شباهت بسیار زیادی به سیستم تشخیص چهره‌ی آیفون‌های نسل جدید اپل دارد. در این سیستم تشخیص چهره، از پروژکتورهای خاصی استفاده می‌شود که نور مادون‌قرمز را به‌‌سمت چهره‌ی کاربر ساطع می‌کنند. درضمن، در این سیستم از دوربین هم بهره گرفته می‌شود تا نهایتا نقشه‌ی سه‌بعدی دقیقی از چهره‌ی کاربر ثبت شود. این موضوع باعث می‌شود سیستم تشخیص چهره‌ی گوشی‌های پیکسل و آیفون، امن‌تر و دقیق‌تر از سیستم‌های تشخیص چهره‌ی معمولی باشند. درواقع، سیستم تشخیص چهره‌ی آیفون ازطریق عکس یا ویدئو در صفحه‌ای تخت، گول نمی‌خورد.

پیکسل 4 گوگل / google pixel 4

فناوری تشخیص چهره‌ی اپل که از آن با نام فیس‌آیدی یاد می‌شود، برای عملکرد دقیق به این نیاز دارد که کاربر به‌طور مستقیم به گوشی نگاه کند؛ وگرنه امکان بازکردن قفل گوشی از این طریق وجود نخواهد داشت. البته کاربران می‌توانند درصورت تمایل، این قابلیت را غیرفعال کنند.

گوگل در اظهارات پیشینش گفته بود:

در‌حال‌حاضر، نمی‌توانیم دقیق درباره‌ی قابلیت‌های جدید سیستم تشخیص چهره‌ی پیکسل ۴ در آینده یا حتی زمان انتشار این قابلیت‌ها سخن به‌میان آوریم؛ اما همچون بسیاری از محصولاتمان، سیستم تشخیص چهره‌ی پیکسل ۴ نیز به‌گونه‌ای طراحی شده است تا به‌مرور زمان ازطریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بهبود پیدا کند.

ظاهرا سرانجام به زمان اعمال نخستین بهبودها در سیستم تشخیص چهره‌ی پیکسل ۴ نزدیک می‌شویم. در چند وقت اخیر، افشای گزارش‌های مختلفی درباره‌ی قابلیت جدید سیستم تشخیص چهره‌ی پیکسل ۴ را شاهد بوده‌ایم. در این گزارش‌ها گفته شده بود قرار است به تنظیمات سیستم تشخیص چهره، گزینه‌ای با عنوان Require eyes to be open (نیاز به بازبودن چشم‌ها) اضافه شود. با‌این‌حال، گزینه‌ی مذکور فعلا در تنظیمات سیستم تشخیص چهره‌ی پیکسل ۴ دیده نمی‌شود. شایان ذکر ایت این گزینه حتی در گوشی‌هایی که گوگل با‌ خود به مراسم معرفی آورده بود، وجود نداشت. 

سیستم تشخیص چهره پیکسل 4 گوگل

گوگل در اطلاعیه‌ی جدید تأکید کرده است سیستم تشخیص چهره‌ی گوشی‌های جدیدش حتی با وجود بسته‌بودن چشم کاربر هم کار می‌کند؛ اما این سیستم هنوزهم بسیار ایمن است. اهالی مانتین‌ویو گفته‌اند:

سیستم تشخیص چهره‌ی پیکسل ۴ به‌عنوان سیستم احراز هویت بیومتریک، به استانداردهای امنیتی لازم مجهز شده است و می‌توان از آن برای پرداخت مبالغ و احراز هویت در اپلیکیشن‌های مختلف نظیر اپلیکیشن‌های بانکی استفاده کرد. گفتنی است امکان دورزدن این سیستم تشخیص چهره ازطریق چیزهایی نظیر ماسک وجود ندارد. 

پیکسل ۴ به‌لطف بهره‌مندی از حسگرهایی خاص، می‌تواند تشخیص دهد کاربر در حال تماشای آن است یا خیر. این گوشی از برخی ژست‌های حرکتی خاص پشتیبانی می‌کند که ازطریق قابلیتی به‌نام موشن‌سنس به‌ گوشی آمده‌اند که خود این قابلیت نیز مبتنی‌بر فناوری رادار است. موشن‌سنس پیکسل ۴ به‌طورکلی به سه طریق با کاربر تعامل برقرار می‌کند که یکی از آن‌ها Screen Attention نام دارد. درواقع، این گوشی به‌لطف پشتیبانی از این قابلیت تا وقتی در حال نگاه‌کردن به گوشی باشید، نمایشگرش را خاموش نمی‌کند. حال تنها کاری که گوگل باید انجام دهد، این است که ازطریق حسگرهای بالایی نمایشگر سیستم تشخیص چهره را نیز به چنین قابلیتی مجهز کند. 

این نخستین‌باری نیست که سیستم تشخیص چهره‌ی جدید گوگل خبرساز می‌شود. پیش از معرفی رسمی گوشی‌های پیکسل ۴، گوگل مجبور شد اعتراف کند افرادی که این شرکت برای جمع‌آوری داده‌های مختلف به‌منظور بهبود سیستم تشخیص چهره استخدام کرده است، از چهره‌ی افراد بی‌خانمان استفاده کرده‌اند. در آن زمان، گوگل اعلام کرده بود افراد خاصی به نمایندگی از این شرکت در شهرهای مختلف ایالات متحده‌ی آمریکا حضور دارند و از مردم می‌خواهند در ازای دریافت ۵ دلار، داده‌های چهره‌‌شان را دراختیار گوگل قرار دهند تا این شرکت ازطریق داده‌های مذکور، سیستم تشخیص چهره‌اش را بهبود بخشد.

پیکسل ۴ گوگل / google pixel 4

با‌این‌حال، همان‌طورکه گفتیم، ظاهرا افراد استخدام‌شده‌ی گوگل بدون پرداخت پول به افراد بی‌خانمان از اطلاعات چهره‌ی آن‌ها استفاده کرده‌اند. این افراد ظاهرا حتی از داده‌‌های صورت دانشجوبان برخی از دانشگاه‌ها نیز استفاده کرده‌اند، بدون اینکه خود این دانشجویان خبر داشته باشند. به‌دنبال انتشار این اخبار، گوگل سریعا به‌منظور بررسی بیشتر پروژه‌ی جمع‌آوری داده‌های صورت مردم را به حالت تعلیق درآورد.

گوگل درادامه‌ی اطلاعیه‌اش گفته است:

آن دسته از کاربران پیکسل ۴ که نگران هستند فردی گوشی آن‌ها را بردارد و بدون اینکه خودشان حواسشان باشد، قفل آن را هنگام بسته‌بودن چشمشان بازکند، می‌توانند قابلیت امنیتی خاصی را فعال کنند. با فعال‌سازی این قابلیت، اگر یک بار تلاش ناموفق ثبت شود، در دفعات بعد برای بازشدن قفل گوشی باید کاربر به‌صورت دستی پین یا الگو یا رمزعبور را وارد کند.

از این قابلیت امنیتی با نام Lockdown یاد می‌شود که اگر دکمه‌ی پاور را به‌مدت طولانی فشار دهید و نگه دارید، روی صفحه ظاهر خواهد شد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی مشکل امنیتی سیستم تشخیص چهره‌ی گوشی‌های سری پیکسل ۴ گوگل چیست؟

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌ها شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود. همچنین، می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از همین بخش استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات