نسخه جدید گوگل کروم اندروید رم بیشتری اشغال می‌کند

یک‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
نسخه‌ی جدید گوگل کروم برای سیستم‌عامل اندروید فضای بیشتری از حافظه‌ی رم اشغال می‌کند؛ اما درکنار آن، امنیت بیشتری ارائه می‌دهد.
تبلیغات

اپلیکیشن گوگل کروم برای اندروید و به‌طور کلی مرورگر گوگل کروم در سیستم‌‌های عامل مختلف، همواره نشان داده است برای انجام کارهایش فضای نسبتا زیادی از حافظه‌ی رم را اشغال می‌کند. درواقع، شمار زیادی از کارشناسان و کاربران همواره به این دلیل از مرورگر کروم انتقاد کرده‌اند. مرورگر محبوب گوگل در مقایسه با سایر مرورگرهای وب بازار به‌طور درخورتوجهی فضای بیشتری از منابع موردنیازش را اشغال می‌کند.

متأسفانه به‌روزرسانی جدید نسخه‌ی اندروید گوگل کروم باعث می‌شود این مرورگر حتی بیشتر از قبل فضای منابع موردنیازش مثل رم را اشغال کند؛ بااین‌حال اشغال بیشتر فضا دلیل خاصی دارد. گوگل در نسخه‌ی جدید کروم اندروید، قابلیت امنیتی Site Isolation را بهبود بخشیده است. گوگل نخستین‌بار هنگام انتشار نسخه‌ی ۷۷ مرورگر کروم، قابلیت امنیتی Site Isolation را در آن فعال کرد. کارکرد این قابلیت دقیقا همان چیزی است که از نامش می‌توان برداشت کرد (ایزوله‌کردن سایت‌ها). به‌طور خلاصه، این قابلیت با اجرای وب‌سایت‌ها در حالت ایزوله، از دسترسی وب‌سایتی به داده‌های وب‌سایت دیگر جلوگیری می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، به‌لطف قابلیت Site Isolation، وب‌سایت‌های مخرب توانایی دسترسی به داده‌های وب‌سایت‌های دیگر را نخواهند داشت. سرپرست تیم امنیتی مرورگر کروم از Site Isolation به‌عنوان دستاورد فنی بسیار بزرگی یاد کرده است.

افزونه کروم

در نسخه‌ی دسکتاپ مرورگر کروم، قابلیت Site Isolation صرف‌نظر از وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید، به‌صورت مداوم فعال است و این وب‌سایت‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند. بااین‌حال، فعال‌بودن مداوم Site Isolation در سیستم‌عامل اندروید، باعث می‌شود فشار بیش‌از‌حدی به دستگاه و خود سیستم‌عامل وارد شود؛ اتفاقی که می‌تواند سرعت دستگاه را آهسته و مشکلاتی ایجاد کند. این موضوع به‌‌ویژه هنگامی خودش را نشان می‌دهد که در حال استفاده از دستگاه‌های اندرویدی پایین‌رده و حتی برخی میان‌رده‌ها باشید. به‌همین‌دلیل در نسخه‌ی اندروید، گوگل کروم فقط زمانی به قابلیت امنیتی Site Isolation متوسل می‌شود که کاربر در حال بازدید از سایتی باشد که از او رمزعبور می‌خواهد. 

اجازه دهید با مثالی این موضوع را بهتر توضیح دهیم. فرض کنید ازطریق نسخه‌ی اندروید گوگل کروم وارد فروشگاهی آنلاین می‌شوید و قصد دارید محصولات مدنظرتان را بخرید. وقتی در فروشگاه مذکور ازطریق نام کاربری و رمزعبور وارد می‌شوید، گوگل کروم به‌صورت خودکار قابلیت امنیتی Site Isolation را فعال می‌کند تا وب‌سایت آن فروشگاه ایزوله شود و وب‌سایت‌های دیگر نتوانند به اطلاعات مهم و حساس شما دسترسی پیدا کنند. دفعه‌ی بعدی که به آن وب‌سایت مراجعه کنید، کروم دیگر منتظر لاگین‌کردن شما نمی‌ماند و به‌خاطر دارد وب‌سایت مذکور وب‌سایتی حساس است که اطلاعات شما را دربر دارد؛ درنتیجه در همان لحظه‌ی ورود به وب‌سایت، قابلیت Site Isolation فعال می‌شود. 

گوگل کروم / Google Chrome

این در حالی است که اگر لازم نباشد به وب‌سایتی خاص وارد شوید، قابلیت Site Isolation برای آن فعال نمی‌شود و وب‌سایت ذکرشده از سایر وب‌سایت‌ها ایزوله نخواهد بود. گوگل می‌گوید کروم هنگام فعال‌‌بودن این قابلیت ۳ تا ۵ درصد فضای بیشتری از حافظه‌ی رم اشغال می‌کند. درضمن این شرکت در به‌روزرسانی جدید نسخه‌ی اندروید مروگر کروم، بهبودهای خاصی در قابلیت Site Isolation اعمال کرده است. گوگل می‌گوید تغییرات اعمال‌شده در نسخه‌ی بهبودیافته‌ی Site Isolation باعث می‌شوند کروم هنگام فعال‌بودن این قابلیت، فضای بیشتری از رم را اشغال کند. اهالی مانتین‌ویو گفته‌اند می‌کوشند بهنیه‌سازی‌های خاصی در قابلیت Site Isolation اعمال کنند تا مرورگر کروم فضای کمتری از حافظه‌ی رم بگیرد؛ بااین‌حال فعلا تا زمان اعمال این بهینه‌سازی‌ها، باید با این نکته‌ی منفی Site Isolation کنار بیایید.

طبق آمار منتشرشده، قابلیت Site Isolation هم‌اکنون تقریبا روی تمامی دستگاه‌های اندرویدی مجهز به حداقل دو گیگابایت حافظه‌ی رم فعال شده که از نسخه‌ی ۷۷ کروم استفاده می‌کنند؛ پس شمار بسیار کمی از کاربران امکان بهره‌مندی از این قابلیت را ندارند. البته فراموش نکنید تأثیرات Site Isolation روی اشغال‌شدن حافظه‌ی رم به‌حدی نیست که متوجه فعال‌بودن آن شوید؛ اما در‌هر‌صورت بهتر است اطلاعاتی در‌این‌زمینه داشته باشید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی قابلیت جدید نسخه‌ی کروم سیستم‌عامل اندروید چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات