فتوشاپ آیپد بدون برخی از ویژگی‌های کلیدی نسخه دسکتاپ منتشر می‌شود

شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که ادوبی قصد دارد در آینده‌ای نزدیک نسخه‌ی آیپد اپلیکیشن فتوشاپ را با برخی ویژگی‌های کمتر نسبت‌ به نسخه‌ی معمولی منتشر کند.
تبلیغات

براساس گزارش منتشرشده از سوی رسانه‌ی بلومبرگ، ادوبی کار توسعه‌ی نسخه‌ی آیپد اپلیکیشن فتوشاپ (Adobe Photoshop) را به‌اتمام رسانده است و قصد دارد به‌زودی نسخه‌ی نهایی آن را منتشر کند. این خبر درحالی منتشر می‌شود که حدودا یک سال از زمان معرفی فتوشاپ برای تبلت آیپد اپل می‌گذرد و طی این مدت، شاهد انتشار نسخه‌ی نهایی این اپلیکیشن نبوده‌ایم. ادوبی و برخی از کسانی که توانسته‌اند شانس کار با فتوشاپ آیپد را پیدا کنند، اعلام کرده‌اند که این نسخه از برخی ویژگی‌های کلیدی نسخه‌ی دسکتاپ بهره‌مند نخواهد بود.

ادوبی پیش‌تر اعلام کرده است که قصد دارد در اوایل ماه نوامبر ۲۰۱۹ (اواسط آبان ۱۳۹۸) کنفرانس سالانه‌ی Adobe Max را در شهر لس‌آنجلس برگزار کند تا در این کنفرانس به ارائه‌ی جزئیاتی بیشتر درمورد نسخه‌ی آیپد اپلیکیشن فتوشاپ بپردازد.

طبق گفته‌های اسکات بلسکی، مدیر محصول ارشد بخش Creative Cloud شرکت ادوبی، این اپلیکیشن موبایلی که در سال ۲۰۱۸ در جریان برگزاری کنفرانس Adobe Max 2018 معرفی شده بود، در حال گذراندن مراحل پایانی توسعه است و احتمالا تا پایان سال جاری میلادی به‌صورت گسترده برای تمامی کاربران در دسترس قرار خواهد گرفت. ادوبی از زمان معرفی رسمی فتوشاپ آیپد تاکنون هیچ‌گونه بیانیه‌‌ای رسمی برای مشخص‌کردن تاریخ دقیق انتشار این اپلیکیشن منتشر نکرده است.

فتوشاپ آیپد / Adobe Photoshop for iPad

ادوبی از اوایل سال ۲۰۱۹ تاکنون، فتوشاپ آیپد را با کدنام Rocket با گروه کوچکی از کاربران به‌منظور رفع نواقص، موردبررسی و آزمایش قرار می‌دهد. برخی از کسانی که شانس کار با فتوشاپ آیپد را پیدا کرده‌اند، در گفت‌و‌گو با وب‌سایت بلومبرگ گفته‌اند که برخی از نسخه‌های بتای فتوشاپ، از ویژگی‌های خوب و کاربردی که آن‌ها انتظارش را داشته‌اند، بهره‌مند نبوده‌اند. این کاربران مدعی شده‌اند که برخی از ویژگی‌های فتوشاپ آیپد نظیر فیلترها، ابزار قلم و ابزار قلم‌مو در مقایسه با نسخه‌ی دسکتاپ، کمتر پیشرفته هستند یا اینکه اصلا در نسخه‌ی آیپد وجود ندارند.

برخی از ابزار فتوشاپ آیپد نسبت‌به فتوشاپ دسکتاپ، کمتر پیشرفته هستند

آن‌ها همچنین به موارد دیگری نظیر نقاشی از طریق وکتور، فضاهای رنگی، ویرایش عکس‌های RAW، اشیاء هوشمند، استایل لایه‌ها و برخی تنظیمات در ابزار ایجاد ماسک اشاره کرده‌اند که یا نسبت به نسخه‌ی دسکتاپ کمتر پیشرفته هستند یا اینکه به‌طور کلی در فتوشاپ آیپد دیده نمی‌شوند. ناامیدی این کاربران از نسخه‌ی آیپد فتوشاپ بیشتر به این دلیل بروز کرده است که همواره از این اپلیکیشن به‌عنوان بهترین اپلیکیشن ویرایش تصویر در دسکتاپ یاد می‌شود. در واقع کاربران انتظار دارند، فتوشاپ با همین رویکرد پا به آیپد بگذارد.

یکی از آزمایش‌کنندگان فتوشاپ آیپد که نخواسته‌ است نامش فاش شود، درمورد آن می‌گوید: «نسخه‌ی آیپد فتوشاپ برخلاف تبلیغات انجام‌شده از سوی ادوبی، از لحاظ ویژگی‌‌هایش همچون نسخه‌ی تقویت‌شده‌ی مبتنی بر فضای ابری برخی از اپلیکیشن‌های فعلی آیپد به‌نظر می‌رسد، نه نسخه‌ی واقعی فتوشاپ. این را می‌دانم که نسخه‌ی آیپد نیز براساس کد نسخه‌ی دسکتاپ طراحی شده است، اما در حال حاضر نسخه‌ی آیپد حسی شبیه به نسخه‌ی دسکتاپ را به شما منتقل نمی‌کند.»

در ضمن برخی دیگر از کسانی که شانس کار با فتوشاپ آیپد را پیدا کرده‌اند، از آن به‌عنوان اپلیکیشنی ناقص که در مراحل اولیه‌اش است یاد می‌کنند و مدعی هستند که در مقایسه با اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر فعلی آیپد نظیر Procreate و Affinity، عملکرد ضعیف‌تری از خود برجای می‌گذارد.

فتوشاپ آیپد / Adobe Photoshop for iPad

بلسکی می‌گوید که مجموعه‌ی فعلی ویژگی‌های نسخه‌ی بتای فتوشاپ آیپد قرار نیست در نسخه‌ی نهایی اپلیکیشن قرار بگیرند. در ضمن او می‌گوید که ادوبی باید بیشتر با اپل همکاری کند تا بتواند قرارگیری برخی از ویژگی‌های کلیدی را در نسخه‌ی نهایی امکان‌پذیر کند. بلسکی مدعی است که فتوشاپ آیپد در هنگام انتشار رسمی فاقد برخی از ویژگی‌های محبوب فتوشاپ دسکتاپ خواهد بود.

بااین‌حال نسخه‌ی موردبحث، نسخه‌ی اولیه است و در طول زمان بهبودهایی روی آن صورت خواهد گرفت. بلسکی در ادامه‌ی حرف‌هایش می‌گوید که آوردن تک‌تک ویژگی‌های فتوشاپ دسکتاپ که طی چندین سال در این اپلیکیشن جای گرفته‌اند به آیپد در همان روز اول، نمی‌تواند بهترین کار باشد.

برخی از کسانی که شانس کار با فتوشاپ آیپد را پیدا کرده‌اند، آن را اپلیکیشنی ناقص می‌دانند

او همچنین می‌گوید که طریقه‌ی استفاده از فتوشاپ در آیپد و دسکتاپ، کاملا شبیه‌ به هم نیست و تفاوت‌هایی در این بین دیده می‌شود. به‌علاوه او تأکید کرده است که ادوبی در طول زمان قابلیت‌های فتوشاپ آیپد را افزایش خواهد داد و امکانات جدیدی را به آن اضافه خواهد کرد.

اپل از زمان معرفی رسمی فتوشاپ برای آیپد، مانور ویژه‌ای روی آن داده و سعی کرده است این اپلیکیشن را به‌عنوان دلیلی به کاربران به‌منظور خرید آیپد پروهای جدید جلوه دهد. اهالی کوپرتینو هنگام رونمایی جدیدترین نسل از تبلت‌های خانواده‌ی آیپد پرو به‌طور مستقیم به نسخه‌ی آیپد اپلیکیشن فتوشاپ اشاره کردند. در ضمن اپل در شرایطی که نسخه‌ی نهایی ادوبی فتوشاپ برای آیپد آماده نبود و کاربران امکان دانلود آن را نداشتند، به‌سرعت تصاویری را از این اپلیکیشن روی وب‌سایت رسمی خودش قرار داد تا نشان دهد که اهمیت بسیار ویژه‌ای برای آن قائل است. 

ادوبی طی سال‌های اخیر برای رونق‌بخشیدن به بخش Creative Cloud سعی کرده است استراتژی‌های خود را برای اپلیکیشن‌های موبایلی تقویت کند و اهمیت بیشتری برای آن قائل شود. بخش Creative Cloud شامل مجموعه‌‌ای از اپلیکیشن‌های پرکاربرد است که امروزه پرچم‌دار بازار طراحی به‌شمار می‌آیند. بیشتر درآمد شرکت ادوبی از طریق همین ابزارها به‌دست می‌آید؛ البته آمار نشان می‌دهد که سرعت رشد درآمد ادوبی از این ابزار طی یک سال اخیر میلادی با کاهش مواجه شده است.

فتوشاپ آیپد / Adobe Photoshop for iPad

ادوبی مدتی پیش، اپلیکیشن Lightroom CC را برای آیفون‌ها و آیپدهای اپل منتشر کرد. در ضمن این شرکت تاکنون چندین اپلیکیشن موبایلی مستقل را نیز معرفی کرده است تا از طریق آن‌ها بتواند شمار بیشتری از کاربران را به‌سمت سرویس‌هایش جذب کند. در واقع عمده‌ی کاربران تنها اپلیکیشن‌های Creative Cloud ادوبی را می‌شناسند و با آن‌ها کار می‌کنند، به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفته است با برخی اپلیکیشن‌های مستقل، شمار کاربرانش را بیشتر از قبل کند.

ظاهرا مهندسین شاغل در شرکت ادوبی قابلیت‌های مختلف فتوشاپ دسکتاپ را براساس میزان کاربردی‌بودن آن‌ها اولویت‌بندی کرده‌اند تا در هنگام انتشار نسخه‌ی اولیه‌ی فتوشاپ آیپد، ویژگی‌های موردبحث را به این اپلیکیشن بیاورند.

ادوبی با گذشت زمان، بهبودهای مهمی را در فتوشاپ آیپد اعمال خواهد کرد

به‌علاوه، فتوشاپ آیپد می‌تواند تمامی فایل‌های فتوشاپ را باز کند و این‌گونه نیست که نشود فایل‌های نسخه‌ی دسکتاپ را روی آیپد باز کرد. در ضمن تمامی لایه‌های تصاویر به‌گونه‌ای در فتوشاپ آیپد تنظیم خواهند شد که تخریب نشوند و مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید.

گرچه نسخه‌ی آیپد فتوشاپ براساس کد نسخه‌ی دسکتاپ نوشته شده است و سازگاری بسیار زیادی با آن دارد، اما نسخه‌ی موبایلی از فایل‌هایی که سه‌بعدی باشند پشتیبانی نمی‌کند. بلسکی می‌گوید این موضوع باعث می‌شود کار با فتوشاپ نسخه‌ی موبایل برای تازه‌کاران بسیار ساده شود، اما همچنان برای انجام پروژه‌های حرفه‌ای نیز محصولی قدرتمند به‌شمار می‌آید. افزون بر این‌ها، این نسخه از فتوشاپ می‌تواند فایل‌های نسخه‌ی دسکتاپ و ویرایش‌های صورت‌گرفته روی آن‌ها را از طریق Creative Cloud همگام‌سازی کند.

اپل از همان زمان معرفی فتوشاپ آیپد از این اپلیکیشن به‌عنوان «فتوشاپ واقعی» یاد کرد و مدعی شد که نسخه‌ی موردبحث قابلیت‌های متنوع نسخه‌ی دسکتاپ را به‌ارمغان می‌آورد. بسیاری از کاربران حرفه‌ای فتوشاپ از عبارت «فتوشاپ واقعی» مفهوم «نسخه‌ی کامل فتوشاپ» را برداشت کردند، اما ظاهرا این برداشت درست نبوده است.

فتوشاپ آیپد / Adobe Photoshop for iPad

بلسکی در این رابطه می‌گوید: «حرفی که می‌خواهم بزنم این است که فتوشاپ آیپد بهترین محصول دنیا برای انجام برخی کارهای خاص است و به‌همین دلیل مجبور نیستیم به‌خاطر کامل نبودن ویژگی‌هایش از کسی عذرخواهی کنیم؛ زیرا مصرف‌کنندگان‌مان به چنین چیزی نیاز ندارند.» او همچنین در ادامه‌ی صحبت‌هایش اعلام کرده است که نسخه‌ی جدید فتوشاپ قرار است به برخی ویژگی‌های کاملا جدیدی مجهز شود که تنها در انحصار آیپد هستند؛ این ویژگی‌ها به‌لطف قابلیت‌های مختلف آیپد نظیر قلم لمسی و صفحه‌‌نمایش لمسی فراهم خواهند شد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات