مقایسه دوربین آیفون 11 پرو، گلکسی نوت 10 پلاس، هواوی پی 30 پرو و آیفون 11

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
در این مقاله، عملکرد دوربین جدیدترین پرچم‌داران دنیای موبایل را مقایسه می‌کنیم.
تبلیغات

بررسی‌های تخصصی زومیتآیفون ۱۱آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکسسامسونگ گلکسی نوت ۱۰هواوی پی ۳۰ پرو

شرکت‌های مطرح دنیای موبایل تمام توان‌شان را برای بهبود عملکرد دوربین محصولات خود به‌کار گرفته‌اند تا با قدرت‌نمایی در این بخش نظر خریداران بیشتری را به خود جلب کنند. این رقابت تا حدی داغ شده است که هر ساله شاهد معرفی فناوری‌ و امکانات نوینی در دوربین گوشی‌های هوشمند هستیم. زومیت طبق روال همیشگی خود، در ادامه به مقایسه‌ی عملکرد دوربین مطرح‌ترین بازیگران دنیای موبایل پرداخته است.

اپل هنگام معرفی نسل جدید آیفون، طبق سنت همیشگی روی دوربین به‌کاررفته و توانایی آن در جدیدترین محصولات خود مانور زیادی داد. آیفون در طول سالیان گذشته همواره یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بخش دوربین بوده است. امسال گوشی‌های اپل آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس تغییرات گسترده‌ای در بخش دوربین به خود دیده‌اند؛ این تغییرات تا حدی بوده است که اپل این دستگاه‌ها را برای تولید محتوای ویدیویی رده‌بالا و حرفه‌ای نیز مناسب می‌داند. در این مقایسه در کنار آیفون ۱۱ پرو مکس، از آیفون ۱۱ نیز استفاده شده است تا کاربران به‌خوبی قادر به تفاوت توانایی‌های دو گوشی جدید اپل باشند.

سامسونگ نیز همواره به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین بازیگران عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند، محصولات خود را به دوربین‌های توانمندی مجهز می‌کند. گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ پلاس به لطف ماژول چهارگانه‌ی دوربین خود، یکی از توانمندترین نام‌های موجود حال حاضر دنیای گوشی‌های هوشمند است که نیاز‌های کاربران را در بالاترین سطح ممکن می‌تواند تأمین کند.

هواوی طی سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به دوربین محصولات خود داشته و همکاری با لایکا نیز منجر به رشد قابل‌توجه این بخش از گوشی‌های هوشمند هواوی شده است. پی ۳۰ پرو با شعار «قوانین عکاسی را از نو بنویس» وارد بازار شده است تا به‌لطف ماژول چهارگانه‌ی دوربین و قابلیت‌های متعدد، هواوی را به‌عنوان توانمند‌ترین برند دنیای موبایل در بخش دوربین معرفی کند. متاسفانه به دلیل در دسترس نبودن گوشی هواوی میت ۳۰ و میت ۳۰ پرو در کشور، پی ۳۰ پرو به‌عنوان نماینده‌ی این برند در این مقایسه به کار گرفته شد.

گوشی‌های هواوی پی ۳۰ پرو و سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ پلاس توسط فروشگاه رایان ۳۶۰ در اختیار زومیت قرار گرفتند.

نکاتی که باید پیش از شروع مقایسه به آن‌ها توجه کنید:

  • نام گوشی‌ها مشخص نشده‌ است تا اگر به برند یا تلفن خاصی علاقه‌مند هستید، روی انتخاب بی‌طرفانه‌تان تأثیر نگذارد.
  • ترتیب گوشی‌ها در تمام آزمایش‌ها (به‌جز نمونه‌ی پایانی) یکسان است.
  • تمام گوشی‌ها به آخرین نسخه به‌روزرسانی شده‌اند تا جدیدترین بهینه‌سازی‌ها در عملکرد دوربین در آن‌ها اعمال شود.
  • پس از ۵ روز از انتشار این مقاله، مشخص خواهیم کرد که تصاویر، مربوط‌به چه محصولاتی هستند.
  • در پایین هر تصویر، نظرسنجی مربوط‌به آن وجود دارد و ازطریق آن می‌توانید به همان گوشی که از نظر شما عکس بهتری گرفته است، رأی دهید.
  • برای آنکه به جزییات تصویر نیز توجه کرده باشیم، در برخی از تصاویر، برش دو یا چند برابری آن را نیز قرار داده‌ایم.
  • از هر کدام از سوژه‌ها، با هر گوشی ۳ تا ۶ بار عکاسی شده و بهترین تصویر از بین‌ آن‌ها برای مقایسه انتخاب شده است.
  • باتوجه‌به کاربری Point and Shoot دوربین‌های موبایل، ثبت تصویر روی دست انجام شده است تا توانایی گوشی‌های موجود در این مقاله در حذف لرزش‌ها نیز بررسی شود.
  • بررسی میزان توانایی پرچم‌داران حال حاضر دنیای موبایل، در ۱۰ آزمایش جداگانه انجام شده است. هر یک از این آزمایش‌ها معیاری برای بررسی نقاط قوت و ضعف محصولات در زمینه‌های مختلف است. دوربین پاناسونیک لومیکس G9 به‌همراه لنز‌های ۳۵-۱۲ میلی‌متری F2.8، نمونه‌ی ماکرو ۳۰ میلی‌متری F2.8 و تله‌فوتو ۱۰۰-۳۵ میلی‌متری F2.8 با تراز سفیدی به کمک برگه‌ی مخصوص این امر نیز به‌عنوان معیار به کار گرفته شده است.
  • تمامی عکس‌ها در حالت خودکار و غیرفعال کردن حالت HDR (به‌جز آزمایش بررسی گستره‌ی دینامیکی) ثبت شده‌اند.
  • در تصاویر محیط‌های تاریک حالت Night در گوشی‌ها فعال شده است.

برای مشاهده‌ی تصاویر مقایسه‌ در اندازه‌ی اصلی، روی تصاویر کلیک کنید

آزمایش اول:

در آزمایش اول به دقت ثبت رنگ در شرایط نوری مساعد و منبع طبیعی نور پرداخته شده است. در این شرایط برخی الگوریتم‌های پردازشی موبایل جهت تزریق رنگ و لعاب به تصاویر، اقدام به شفاف‌سازی (Sharpening) بیش از حد و افزایش کنتراست در مرز سوژه‌ها می‌کنند که در نتیجه منجر به تصویری مصنوعی می‌شود. ثبت طبیعی رنگ از دیگر نکات الزامی این آزمایش است که دوربین‌ موبایل‌های موجود در این مقایسه، باید جهت رسیدن به آن تلاش کنند.

آزمایش اول: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

آزمایش دوم:

دقت ثبت رنگ از مهم‌ترین مشخصه‌‌های دوربین‌های عکاسی است. شرکت‌های بزرگ این عرصه در جهت افزایش دقت‌ رنگ، سال‌ها الگوریتم‌های پردازش سیگنال خود را توسعه‌ می‌دهند و به‌طور پیوسته به کالیبره‌کردن آن می‌پردازند. در این آزمایش به‌دنبال گزینه‌ای با نزدیک‌ترین رنگ‌های ثبت‌شده در شرایط نوری طبیعی، نسبت به نمونه‌ی مرجع باشید. رنگ برگ درختان، وسایل ورزشی و زمین، می‌تواند معیار مناسبی برای بررسی دقت گوشی‌ها در این آزمایش باشد.

Untitled Poll

آزمایش سوم:

گستره‌ی دینامیکی به‌صورت مستقیم به توانایی حسگر دوربین باز می‌گردد. دوربینی با گستره‌ی دینامیکی بهتر، توانایی ثبت جزئیات بیشتری در بخش‌های تاریک و نورانی تصویر دارد. در این آزمایش و در مقایسه با تصویر مرجع، باید به‌دنبال گزینه‌ای بود که بیشترین میزان از جزئیات را در بخش تاریک قاب (درخت کاج سمت چپ و سایه‌‌ی درختان سمت راست) و بخش روشن قاب (ابر‌های آسمان و ساختمان) درکنار حفظ کنتراست کلی عکس ارائه دهد.

Untitled Poll

آزمایش چهارم:

آزمایش چهارم به بررسی دقت رنگ‌های ثبت‌شده در شرایط نوری مساعد و مصنوعی پرداخته است. دوربین‌های موبایل باید قادر به ثبت نزدیک‌ترین رنگ در مقایسه با نمونه‌ی مرجع باشند. عدم اغراق در میزان رنگ‌ها و کنتراست تصویر مهم‌ترین المان‌های این آزمایش است.

آزمایش چهارم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

آزمایش پنجم:

در آزمایش پنجم به بررسی عملکرد حسگر و الگوریتم پردازش تصاویر در شرایط نوری تاریک و در نتیجه‌ی ایزو بالا پرداخته شده است. گزینه‌ای که قادر به ثبت دقیق رنگ‌ها درکنار حفظ مناسب جزئیات و حذف مؤثر نویز شود، برترین عملکرد را خواهد داشت. برای کمک به مقایسه، برش ۲۰۰ درصدی از تصویر تهیه شده است که در ادامه‌ می‌توانید مشاهده کنید.

تصویر برش‌خورده:

آزمایش پنجم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

آزمایش ششم:

ماکرو یکی از ژانرهای پرطرفدار در دنیای عکاسی است. در این سبک از عکاسی، ثبت جزئیات مناسب، حذف لرزش دست، جدا کردن سوژه از پس‌زمینه با استفاده از جلوه‌ی بوکه و البته ثبت دقیق رنگ مهم‌ترین المان‌ها هستند. باتوجه‌به موارد مذکور اقدام به مقایسه و انتخاب بهترین گزینه‌ی موجود در مقایسه با تصویر مرجع کنید.

در این آزمایش تصاویر ثبت‌شده از نزدیک‌ترین فاصله‌ی قابل فوکوس توسط هر یک از گوشی‌های هوشمند به‌دست آمده است.

آزمایش ششم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

آزمایش هفتم:

باتوجه‌به علاقه‌ی بسیار کاربران به شبکه‌های اجتماعی و در نتیجه سبک عکاسی پرتره، دوربین‌های موبایل قابلیت‌های ویژه‌ای در این زمینه معرفی کرده‌اند که می‌توان به زوم ۲ برابری و ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی اشاره کرد. در این آزمایش ثبت جزئیات مناسب، رنگ طبیعی پوست، ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی طبیعی باتوجه‌به تشخیص مناسب سوژه و پس‌زمینه و همچنین عدم اعوجاج در تصویر، مهم‌ترین مواردی است که باید برای مقایسه در نظر داشته باشید.

آزمایش هفتم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

آزمایش هشتم:

در آزمایش پایانی نیز ثبت تصاویر پرتره در شرایط نوری بسیار ضعیف مورد بررسی قرار گرفته است. فلاش گوشی‌ها برای بررسی توانایی آن‌ها در کنترل نویز غیرفعال شده است. ارائه‌ی تصویری قابل قبول با کنترل مناسب نویز و حفظ جزئیات، مولفه‌های اصلی این آزمایش هستند که کاربران باید به بررسی آن‌ها بپردازند.

تصویر برش‌خورده:

آزمایش هشتم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

آزمایش نهم:

دوربین‌های سلفی یکی از مهم‌ترین جوانب دوربین‌ گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهد. این موضوع منجر به تعبیه‌ی حسگر‌ و لنز‌های توانمندی در این بخش شده است. در همین راستا آزمایش ۸ و ۹ این مقایسه‌ی دوربین به بررسی عملکرد دوربین‌های سلفی اختصاص یافته است. در نظر داشته باشید، برای ثبت بیشترین میزان از جزئیات، قابلیت زیبا شفاف‌سازی پوست در تمامی گوشی‌های غیرفعال شده است. ثبت رنگ طبیعی پوست درکنار جزئیات مناسب، معیارهای اصلی این آزمایش است که طبق آن‌ها باید توانمند‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

تصویر برش‌خورده:

آزمایش نهم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

آزمایش دهم:

این آزمایش به بررسی عملکرد دوربین سلفی در شرایط نوری تاریک پرداخته است. در این حالت کنترل مناسب نویز، درکنار حفظ جزئیات و رنگ طبیعی پوست، وظایف اصلی دوربین‌‌ها است.

تصویر برش‌خورده:

آزمایش دهم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟

آزمون توانایی زوم:

گوشی‌های هوشمند با استفاده از ماژول‌های چندگانه‌ی دوربین اقدام به تعبیه‌ی قابلیت زوم دو یا چند برابر کرده‌اند. در این مقایسه زوم ۵ برابری دوربین‌های با یکدیگر مقایسه شده است. باتوجه‌به توانایی زیاد هواوی پی ۳۰ پرو در این زمینه، به‌دلیل اختلاف زیاد آن با رقبا و مشخص شدن نام گوشی‌ها، در این مقایسه تغییر چیدمان گوشی‌ها و نوشتن نام هر یک، صرفا نمایش توانایی آن‌ها مد نظر بوده است. به‌همین دلیل این مقایسه بالطبع نظرسنجی ندارد. در آزمون زیر، میزان زوم ۱۰ برابری مقایسه شده است.

نکته مهم: در نظر داشته باشید چیدمان نام گوشی‌ها در تصویر زیر، با آزمایش‌های بالا یکسان نیست.

به نظر شما کدام یک از گوشی‌ها به‌طور کلی بهترین عملکرد را داشتند؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت روز گوشی، مشخصات فنی و مقایسه‌ی محصولات فوق از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. گالری تصاویر رسمی، اخبار و مقالات مرتبط و پاسخ به سوالات رایج در مورد این محصولات در این بخش در دسترس شما است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات