آجی بادم؛ ضربان سازهای بی سیم مینیاتوری سازگار با MRI

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نارسایی‌های قلبی-عروقی در افراد منجر اتفاقات ناگواری در زندگی روزمره می‌شود. در این مقاله تیم پزشکی گروه سلامت آجی بادم راهکارهایی برای جلوگیری از این نوع نارسایی‌ها ارائه کرده است.
تبلیغات

در مواردی از بیماری‌های قلبی-عروقی یا آریتمی (غیرطبیعی بودن ریتم قلب) به‌ویژه در افراد سالم قلب ممکن است به شیوه‌ای دیگر عمل کند. بی‌نظمی در ضربان قلب می‌تواند ضربان‌های سریع، کند یا با فاصله‌های کوتاه باشد. این بیماری معمولا با علائمی چون تپش و حالت غش همراه خواهد بود که با توجه به سطح بیماری متغیر خواهد بود. روش‌های مختلفی برای آریتمی قلب وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

استفاده از ضربان ساز

یکی از روش‌های درمان آریتمی استفاده از دستگاه کوچکی به اسم ضربان ساز است. استفاده از دستگاه ضربان ساز یکی از روش‌های رایج در نارسایی‌های قلبی-عروقی است. این روش عموما برای بیماران با ضربان قلب بسیار کند استفاده می‌شود. به‌طور کلی دستگاه‌های ضربان ساز از یک باتری و یک یا دو سیم که در قلب قرار می‌گیرند، تشکیل شده است. برای قرار دادن باتری ابتدا یک شکاف در زیر استخوان گردن ایجاد می‌شود و سیم‌ها به قلب متصل می‌شود. روی این شماف بخیه می‌خورد. مشکلی که ممکن است در این روش درمانی به وجود ایجاد عفونت، مشکلات فنی دستگاه و سوراخ کردن ریه هاست که ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد.

ضربان سازهای بی‌سیم مینیاتوری سازگار با MRI

بیمارانی که نارسایی قلبی دارند و از ضربان سازهای سیمی استفاده می‌کنند به دلیل فلزات استفاده شده در این ضربان سازها نمی‌توانند از فناوری هایی چون MRI استفاده کنند. ضربان سازهای بی‌سیم مینیاتوری سازگار با MRI دستگاه‌هایی هستند که به‌تازگی در جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اخیرا این دستگاه به مدت یک ماه در کشور ترکیه مورد استفاده قرارگرفته است که به دلیل محدودیت های نسل‌های قبلی جایگزین آن‌ها شده است.

با افزایش پیشرفت تکنولوژی اندازه باتری این دستگاه‌ها، اندازه‌ی باتری آن‌ها بدون اینکه تغییری در عمر آن‌ها ایجاد شود، کوچکتر شده است. همچنین باتری دستگاه‌های های ضربان ساز مینیاتوری طول عمری همانند دستگاه‌های نسل گذشته دارند.

نحوه قرارگیری دستگاه

برخلاف سیستم‌های قدیمی، باتری‌های مینیاتوری جدید و بی‌سیم در ناحیه کشاله قرار می‌گیرند و در ناحیه بیرونی بطن راست ثابت می‌شوند. به دلیل روش جایگذاری این ضربان سازها عوارض مداخله‌ای آن‌ها نیز تضمین شده خواهد بود. یکی از دلایلی که در روش جدید میزان زخم نسبت به روش‌های قدیمی کمتر می‌شود عدم استفاده از باتری‌های زیر جلدی است.

استفاده ضربان سازهای بی‌سیم مینیاتوری علاوه بر سایز کوچک خود هیچ‌گونه احساس ناخوشایندی برای بیمار ایجاد نکرده و بیماران می‌توانند وجود این دستگاه را در بدن خود نادیده بگیرند. چنین قابلیتی بار روانی بیماری و عوارض روانشناختی آن را کاهش می‌دهد.

این تکنولوژی دارای تاییدیه FDA بوده ولی برای همه بیماران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در حال حاضر این دستگاه برای بیماران سالخورده (۷۰ سال به بالا) که ضربان قلب پایینی دارند بسیار کاربردی است. پیش‌بینی شده است که این دستگاه در سال آینده برای کلیه بیمارانی به آن نیاز دارند استفاده شود.

قرار دادن چنین دستگاهی در قلب تکنیک تخصصی است که توسط متخصصان قلب و عروق و الکتروفیزیولوژیست‌ها صورت می‌گیرد.

درخواست مشاوره

بیمارستان بین‌المللی آجی بادم با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ترکیه کلیه خدمات درمان بیماری‌های قلبی-عروقی (نارسایی‌های قلبی) را به بیمارانی ارائه می‌دهد که قصد دارند به این کشور سفر کنند. برای اطلاع از خدمات بیمارستان ACIBADEM با کارشناسان این بیمارستان در ارتباط باشید. آن‌ها به فارسی پاسخ شما را خواهند داد. همچنین پروفسور دوهان فاتح بیراک، فوق تخصص قلب و عروق بیمارستان آجی بادم روند درمان شما را بررسی خواهد نمود.

راه‌های ارتباطی

ایمیل: KDAF@acibadem.com

تلگرام: acibadem_iran@

واتساپ: ۹۰۵۴۲۷۸۴۹۳۱۳+

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات