احتمال اضافه‌شدن فناوری Ray Tracing به کارت‌های گرافیک سری AMD Navi

یک‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
مطالعه 5 دقیقه
شایعه‌های اخیر می‌گویند AMD قصد دارد در دسامبر پیش‌ رو، پشتیبانی نرم‌افزاری از فناوری رهگیری پرتو را به کارت‌های گرافیک سری Navi بیاورد.
تبلیغات

AMD مدتی پیش در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد قصد دارد در دسامبر ۲۰۱۹ (آذر و دی ۱۳۹۸) مجموعه‌ی جدیدی از ویژگی‌های نرم‌افزاری را برای کارت‌های گرافیکش دردسترس قرار دهد. این شرکت همه‌ساله در فصل تعطیلات سال نو میلادی، مجموعه‌ای از ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید را در قالب چندین درایور برای کارت‌های گرافیکش منتشر می‌کند و ظاهرا امسال هم می‌خواهد چنین رویکردی را ادامه دهد.

انتشار این اطلاعیه‌‌ی AMD و شایعات ضد‌و‌نقیض شنیده‌‌شده،‌ به احتمال پشتیبانی کارت‌های سری ناوی AMD از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) اشاره می‌کنند. درواقع، پیش‌بینی می‌شود در دسامبر امسال، AMD به‌صورت رسمی پشتیبانی از فناوری DirectX Ray Tracing را به کارت‌های گرافیک سری رادئون ناوی (Radeon Navi) بیاورد.

کارت‌های سری ناوی AMD به‌صورت نرم‌افزاری از فناوری رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کنند، اما سخت‌افزار مجزا و اختصاصی برای بهره‌گیریِ بهتر از آن ندارند. در‌این‌بین، گرچه داشتن سخت‌افزار اختصاصی می‌تواند به اجرای بهتر Ray Tracing منجر شود،‌ پیش‌نیاز اصلی آن نیست و کارت‌های گرافیکی که به‌صورت نرم‌افزاری توانایی پشتیبانی از Ray Tracing را داشته باشند، می‌توانند از ویژگی‌‌های مختلف آن بهره بگیرند. 

براساس آنچه برخی رسانه‌ها به‌نقل از منابعی مؤثق مدعی شده‌اند، AMD به‌طور ویژه روی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری دسامبر تمرکز کرده است و قصد دارد پشتیبانی از رهگیری پرتو را در همین ماه به کارت‌های گرافیک سری ناوی بیاورد. آن‌طورکه برخی رسانه‌ها نوشته‌اند، AMD در پی اضافه‌کردن فناوری رهگیری پرتو به کارت‌های سری Radeon RX 5000 است. این شرکت مدتی پیش درایور جدیدی برای کارت‌های گرافیکش به‌منظور اجرای بهتر بازی Gears 5 منتشر کرد. ظاهرا برخی افراد تیزبین توانسته‌اند کد مربوط به فناوری رهگیری پرتو را در درایور یادشده پیدا کنند که تصویر مربوط به آن را درادامه می‌توانید مشاهده کنید.

کارت گرافیک سری AMD Navi

تصمیم AMD برای آوردن پشتیبانی نرم‌افزاری از فناوری رهگیری پرتو به کارت‌های سری Navi نشان می‌دهد این شرکت می‌خواهد هم‌اکنون راه را برای پشتیبانی سخت‌افزاری تمام‌عیار از این فناوری کاربردی در کارت‌های گرافیک آینده هموار کند. پیش‌بینی می‌شود AMD بخواهد نسل دوم کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری RDNA خودش را به‌همراه سخت‌افزاری اختصاصی برای فناوری رهگیری پرتو معرفی کند. گفته می‌شود این کارت‌ها سال آینده‌ی میلادی معرفی و عرضه خواهند شد.

دو شرکت مایکروسافت و سونی پیش‌تر به‌صورت رسمی تأیید کرده‌اند کنسول‌های بازی نسل بعدشان، یعنی ایکس‌باکس اسکارلت و پلی‌استیشن ۵، قرار است از موتورهای گرافیکی نسل بعد مبتنی‌بر معماری RDNA با سخت‌افزاری اختصاصی به‌منظور استفاده‌ی بهتر از فناوری رهگیری پرتو بهره‌مند باشند تا بتوانند بازی‌های مختلف را به‌ بهترین شکل ممکن اجرا کنند. پیش‌بینی می‌شود دو کنسول بازی یادشده در تاریخی نامشخص در فصل تعطیلات سال ۲۰۲۰ معرفی شوند.

رهگیری پرتو به‌نوبه‌ی خود فناوری جالبی به‌شمار می‌آید؛ اما استفاده از آن ضروری است؟ شکی نداریم رهگیری پرتو باعث می‌شود بازی‌های ویدئویی جذاب‌تر به‌نظر برسند و تجربه‌ی آن‌ها لذت‌بخش‌تر باشد. این موضوع را به‌خوبی می‌توانید در ویدئو بالا نیز مشاهده کنید. انویدیا مدتی پیش کارت‌های گرافیک سری RTX 2000 خانواده‌ی تورینگ را با پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو معرفی کرد. این شرکت از فناوری رهگیری پرتو به‌عنوان قابلیت اصلی و مهم این کارت‌های گرافیک یاد کرد و از آن زمان تاکنون، بحث و جدل زیادی درباره‌ی این فناوری در انجمن‌های مختلف متمرکز در حوزه‌ی سخت‌افزار شکل گرفته است و کاربران زیادی درباره‌ی آن اظهارنظر کرده‌اند. این قضیه به‌ویژه زمانی شدیدتر شد که کاربران به‌وضوح تأثیر رهگیری پرتو را در جذاب‌ترشدن محتوای بصری مشاهده کردند.

در‌حال‌حاضر، به‌ این‌ دلیل که رهگیری پرتو هنوز روزها و ماه‌های ابتدایی‌اش را طی می‌کند، بهره‌مندی از آن کار ساده‌ای نیست. درواقع، به‌عنوان گیمر پلتفرم پی‌سی، به‌منظور کسب بهترین تجربه از رهگیری پرتو، باید بر موانع متعددی غلبه کنید. اولین چیزی که برای استفاده از رهگیری پرتو نیاز دارید، کارت گرافیک مجهز به این فناوری است. بهره‌مندی از چنین کارتی لازم است؛ اما کافی نیست. گرچه برخی از کارت‌های گرافیک نظیر GeForce RTX 2060 انویدیا به سخت‌افزاری اختصاصی برای اجرای بهتر رهگیری پرتو مجهز هستند، هنوزهم بحث و جدل بر سر قدرت این کارت گرافیک برای اجرای این فناوری در تنظیمات گرافیکی بالا و نرخ فریم بالا وجود دارد.

درواقع برخی کارشناسان مدعی‌اند چنین کارتی نمی‌تواند رهگیری پرتو را در تنظیمات گرافیکی بالا به‌خوبی اجرا کند. هیچ گیمری حاضر نیست به‌منظور دستیابی به رهگیری پرتو، وضوح تصویر و نرخ فریم را کم کند؛ بنابراین، اگر کارت‌های گرافیک توانایی اجرای رهگیری پرتو را در بهترین تنظیمات گرافیکی نداشته باشند، بهره‌مندی آن‌ها از این فناوری قابلیتی غیرکاربردی به‌شمار می‌آید. 

کارت گرافیک سری AMD Navi

بزرگ‌ترین مانع تهیه‌ی سخت‌افزار لازم برای پشتیبانی از رهگیری پرتو است؛ اما حتی پس از عبور از این مانع نیز، با موانع دیگری مواجه خواهید شد. یکی از مهم‌ترین موانع این است که هم‌اکنون همه‌ی بازی‌ها از رهگیری پرتو پشتیبانی نمی‌کنند و درواقع، تنها شمار محدودی از بازی‌های ویدئویی از رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کنند. ساخت بازی‌های ویدئویی کاری بسیار پیچیده است؛ بنابراین، منطقی است اگر انتظار داشته باشیم استودیوهای بازی‌سازی روی قابلیت‌ها و جنبه‌هایی از بازی‌شان متمرکز شوند که اکثر گیمرها امکان استفاده از آن‌ها را دارند. درواقع استودیوها کمتر به استفاده از قابلیت‌هایی رغبت نشان می‌دهند که شمار محدودی از کاربران امکان بهره‌مندی از آن‌ها را دارند. در‌حال‌حاضر، رهگیری پرتو قابلیتی نیست که همه‌ی کاربران به آن دسترسی داشته باشند. 

فراموش نکنید فناوری رهگیری پرتو فعلا در اول راه است و باید بهبودهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعددی روی آن اعمال و به‌مرور همه‌گیرتر شود. بدون‌شک با گذر زمان، رهگیری پرتو بیشتر دیده خواهد شد و شرکت‌های بیشتری به استفاده از آن تمایل نشان خواهند داد. اینکه همه‌گیرشدن رهگیری پرتو چقدر طول می‌کشد، سؤالی است که درباره‌ی جواب آن بحث و جدل وجود دارد. با‌این‌‌حال فراموش نکنید نسل بعدی کنسول‌های بازی در راه هستند و قطعا تأثیر بسزایی روی همه‌گیرشدن رهگیری پرتو خواهند گذاشت. 

شما درباره‌ی قابلیت رهگیری پرتو چه فکر می‌کنید؟ دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات