AMD: کارت گرافیک RX 5500 تا ۳۷ درصد سریع‌تر از GTX 1650 است

پنج‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ادعای جدید AMD در زمینه سرعت و عملکرد بالای کارت‌های گرافیک جدید و میان‌رده‌ی خود تا چه اندازه صحت دارد؟
تبلیغات

شرکت AMD به انتشار بنچمارک‌های متعلق به خود در حین معرفی کارت‌های گرافیک یا پردازنده‌ها معروف است. البته در بسیاری از موارد بنچمارک‌های AMD با بررسی‌های مستقل جور در نیامده و نتایجی متفاوت را نشان می‌دهند. این شرکت که به‌تازگی سه کارت گرافیک Radeon RX 5500 را معرفی کرده، به انتشار بنچمارک‌های این تراشه میان‌رده و اقتصادی پرداخته است.

AMD معتقد است که عملکرد Radeon RX 5500 می‌تواند تا ۳۷ درصد بالاتر از کارت گرافیک GeForce GTX 1650 از کمپانی رقیب باشد. اما آیا این ادعا صحت دارد؟ نمی‌دانیم. در واقع تا زمانی‌که بنچمارک‌های مستقل این کارت گرافیک منتشر نشود، نمی‌توان در مورد این تفاوت عملکرد نتیجه‌گیری کامل کرد. با این وجود در ادامه به سراغ بنچمارک‌های منتشر شده توسط این کمپانی خواهیم رفت.

کارت گرافیک AMD

محدوده‌ی توان حرارتی خانواده Radeon RX 5500 بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ وات است؛ این در حالی است که بیشینه همین توان در GTX 1650 به ۷۵ وات می‌رسد؛ با این وجود به دلیل شباهت برچسب قیمت این دو کارت گرافیک، AMD آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده است. هر دو کارت گرافیک (RX 5500 و GTX 1650) برای اجرای بازی‌های FHD بهینه‌سازی شده‌اند. حال AMD مدعی است که RX 5500 می‌تواند با اختلاف ۳۷ درصد، دست‌کم رقیب خود را از نظر نرخ فریم به چالش بکشد.

به گفته AMD، کارت گرافیک RX 5500 می‌تواند بازی‌های AAA را با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه، در رزولوشن 1080p اجرا کند و در همین راستا نرخ اجرای بازی‌هایی مانند Gears of War 5 و Ghost Recon Breakpoint را برای این منظور ذکر کرده است. از سوی دیگر، بازی‌هایی مانند Fortnite, Apex Legends و Overwatch نیز با ۹۰ فریم‌بر‌ثانیه پردازش خواهند شد. RX 5500 دارای فرکانس‌های ۱۷۱۷ الی ۱۸۴۵ مگاهرتز است. این کارت گرافیک با پشتیبانی PCI-E 4.0، از یک رابط حافظه‌ی ۱۲۸ بیتی بهره برده و ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 را یدک می‌کشد.

کارت گرافیک AMD

دو ویژگی اختصاصی این کارت گرافیک را می‌توان فناوری‌های تازه وارد Radeon Image Sharpening و Radeon Anti-Lag دانست. بهتر است که برای انتخاب نهایی کمی صبر کنید؛ چراکه انویدیا نیز به‌زودی کارت‌های گرافیک جدید و میان‌رده اقتصادی خود را معرفی خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات