ایلان ماسک از پرواز آزمایشی قریب‌الوقوع نسخه اولیه استارشیپ خبر داد

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
نمونه‌ی آزمایشی فضاپیمای استعمارگر مریخ اسپیس‌ایکس به‌نام استارشیپ احتمالا به‌زودی برای نخستین‌بار به پرواز درخواهد آمد.
تبلیغات

ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس به‌تازگی در صفحه‌ی توییتر خود اعلام کرد که نسخه‌ی پرواز آزمایشی فضاپیمای Starship این شرکت احتمالا نخستین پرواز کوتاه موسوم به هاپر را در عرض چند هفته‌ی آینده انجام خواهد داد. ماسک ابتدای هفته در پاسخ به کاربری که درباره‌ی زمان انجام نخستین پرواز سؤال کرده بود، در توییتر نوشت:

با هدف ۴ هفته که باتوجه‌به مسائل پیش‌بینی‌نشده احتمالا به‌معنای ۸ هفته است.

بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس همچنین تصویری هنری از وسیله‌ی نقلیه‌ی آزمایشی‌ شرکتش را توییت کرد. در این تصویر، فضاپیمایی سه‌پایه دیده می‌شود که به راکت استفاده‌شده در یکی از داستان‌های مصور تن‌تن به‌نام «کاشفان روی ماه» شباهت بسیار زیادی دارد. ماسک در این‌باره نوشت:

فضاپیمای آزمایشی تحت مونتاژ استارشیپ در هنگام تکمیل به این تصویر هنری شباهت خواهد داشت. [بااین‌حال] استارشیپ‌های عملیاتی به‌طور مشخص دارای پنجره خواهند بود.

ایلان ماسک این تصویر هنری از استارشیپ را صفحه‌ی توییترش منتشر کرد

اسپیس‌ایکس برای ارسال افراد به ماه، مریخ و دیگر مقاصد احتمالی در سرتاسر منظومه‌ی شمسی،‌ در حال توسعه‌ی استارشیپ و راکت غول‌پیکری به‌نام Super Heavy است. این راکت چندبار مصرف پیش از این بیگ فالکن راکت یا به اختصار BFR نامیده می‌شد؛ اما ماسک چندی پیش نام آن را به استارشیپ تغییر داد.

به‌گفته‌ی ماسک، اگر توسعه و آزمایش به‌خوبی پیش برود، نخستین مأموریت سرنشین‌دار مریخی برای استارشیپ احتمالا به‌زودی در میانه‌ی ۲۰۲۰ از راه خواهد رسید.

توسعه‌ی استارشیپ در هر دو مقر اسپیس‌ایکس در شهر هاوتورن کالیفرنیا و سایت آزمایشی این شرکت در تگزاس جنوبی، در نزدیکی شهر مرزی براونزویل در حال انجام است. بااین‌حال، تأسیسات مستقر در تگزاس، محل انجام پروازهای کوتاه آزمایشی خواهد بود.

استارشیپ و سوپر هوی هر دو هنگام راه‌اندازی به موتور قدرتمند رپتور اسپیس‌ایکس که هم‌اکنون در دست توسعه است، اتکا خواهند کرد. ماسک در توییت دیگری نوشت موتورهای روی استارشیپ و فضاپیمای آزمایشی، ترکیبی از توسعه‌ی رپتور و قطعات عملیاتی خواهند بود. وی در ادامه افزود نخستین موتورهای هاپر احتمالا ماه آینده آزمایش خواهند شد.

هاپرها یا پروازهای کوتاه آزمایشی بخشی استاندارد از توسعه‌ی راکت اسپیس‌ایکس محسوب می‌شوند. برای مثال، این شرکت راکت آزمایشی گرس‌هاپر را در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به پرواز درآورد تا تجربه و تخصص لازم برای فرود و پرواز مجدد نخستین مراحل فالکن ۹ را کسب کند. گرس‌هاپر در مرتفع‌ترین پرواز خود به حداکثر ارتفاع نزدیک به ۷۵۰ متر دست یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات