بازار موبایل مارکتینگ ایران پس از تحریم ادجاست (adjust)

سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
در هفته‌های اخیر، پس از انتشار خبر تحریم از سوی شرکت ادجاست، بسیاری از کسب‌وکارها و شبکه‌های تبلیغاتی ایرانی در تکاپوی پیدا کردن یک سرویس جایگزین برای رصد کردن تبلیغات خود هستند.
تبلیغات

 معمولا کسب‌وکارهای ایرانی تاکنون برای اندازه‌گیری عملکرد تبلیغات خود از پلتفرم ادجاست استفاده می‌کردند، اما این شرکت آلمانی که اخیراً یک شرکت آمریکایی به نام   acquired.io را خریداری کرده است، اعلام کرده تا پایان فصل اول سال ۲۰۱۹،  ارائه خدمات خود  به کسب‌وکارهای ایرانی را قطع می‌کند.

  • چگونه می‌توان بهترین سرویس اتریبیوشن را انتخاب کرد؟
  • آیا ممکن است سرویس جایگزین نیز کسب‌وکارهای ایرانی را تحریم کند؟
  • آیا می‌توان به یک سرویس خارجی اعتماد کرد و داده‌های کاربران ایرانی را در اختیارشان قرار داد؟ 
  • سرویس‌های مختلف چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • آیا پاسخگوی نیازهای کسب و کار هستند؟
  • اینها چالش‌هایی هستند که این روزها ذهن بسیاری از فعالان حوزه تبلیغات دیجیتال را به خود مشغول کرده است.

سرویس‌های  اتریبیوشن نقش بسیار مهمی در صنعت تبلیغات موبایلی ایفا می‌کنند. این سرویس‌ها به شبکه‌های تبلیغاتی و تبلیغ‌دهندگان کمک می‌کنند تا تبلیغات خود را رصد کنند و تبلیغات مفیدتری را تجربه کنند. امکان رصد یا track کردن، مهم‌ترین وجه تمایز بین تبلیغات آنلاین و آفلاین است که این کار در تبلیغات موبایلی تنها از طریق  سرویس‌های اتریبیونش امکان‌پذیر است. رصد کردن تبلیغات و به خصوص تبلیغات نصب اپلیکیشن بدون استفاده از یک تِرَکر یا شمارنده بی‌طرف، امکان‌پذیر نیست. برای انتخاب یک تِرَکر مناسب، باید معیارهای زیادی، از جمله امکانات، دقت، دسترسی به اطلاعات فراوان، حفظ امنیت داده‌ها، نظرات و تجربیات مشتریان قبلی، تنظیمات مخصوص هر پلتفرم، تعرفه و مدل‌های قیمت‌گذاری، و نهایتا شیوه عملکرد سیستم در مقابله با تقلب را مورد بررسی قرار دهید. 

در این مقاله، قصد داریم مروری کلی بر معروف‌ترین سرویس‌های  اتریبیوشن دنیا داشته باشیم.

 Tune

Tune، دارای دو محصول کلی است: پلتفرم تبلیغات و اتریبیوشن اپلیکیشن‌های موبایل. Tune، یک پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ آمریکایی است که در سال 2009 تاسیس شد. این پلتفرم مبتنی بر بازاریابی عملکردی (performance-based) است و به شبکه‌های تبلیغاتی و تبلیغ‌دهندگان زیادی کمک کرده‌ تا کمپین‌های تبلیغاتی خود را اندازه‌گیری، آنالیز و بهینه‌سازی کنند. پلتفرم Tune شامل سرویس‌های آنالیتیکس، اتریبیوشن و مقابله با تقلب است. این سرویس اخیرا توسط سرویس branch خریداری شد.

استفاده از این پلتفرم تا 50 هزار نصب رایگان است و برنامه قیمت‌گذاری آن برای تعداد بیشتر از 50 هزار، از 0.02 دلار شروع می‌شود.

 AppsFlyer

Appsflyer یکی از  قویترین پلتفرم‌های اتریبیوشن و آنالیتیکس است. این شرکت دارای سیستم دیپ لینک مخصوص به خود، تحت عنوان OneLink نیز می‌باشد. Appsflyer یک  شرکت آمریکایی است که در سال 2011 تاسیس شده است و نمایندگی‌هایی در کشورهای مختلف، نظیر چین، کره جنوبی، انگلیس و اسرائیل دارد. سرویس‌های شمارنده appsflyer بسیار گسترده‌اند  و از جوانب مختلف به توسعه‌دهنده‌ها کمک می‌کند تا منبع جذب یک کاربر جدید را شناسایی کنند و کاربران ریتارگت‌شده را هم رصد کنند. علاوه بر این سرویس TV Attribution به بازاریابان کمک می‌کند تا نصب‌های حاصل از بتبلیغات تلویزیونی خود را هم رصد کنند. این پلتفرم با شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، فیسبوک و توئیتر همکاری دارد.

هزینه استفاده از سرویس‌های appsflyer به صورت دلاری است و برای کسب‌وکارهای ایرانی  نسبتا گران محسوب می‌شود. به صورت کلی، این پلتفرم دارای دو مدل قیمت‌گذاری است: Basic و Custom است. هزینه سرویس اتریبیوشن appsflyer  برای تعداد نصب‌های غیرارگانیک کمتر از 100 هزار در هر ماه، 0.05 دلار به ازای هر نصب، یعنی حدود 600 تومان است و برای تعداد نصب‌های بالاتر، به صورت پلکانی کاهش می‌یابد؛  به عنوان مثال برای تعداد نصب‌های غیرارگانیک بیشتر از 200 هزار در ماه، هزینه به ازای هر نصب، 0.03 دلار یا 345 تومان است که با توجه به هزینه جذب یک کاربر جدید، هزینه بسیار  قابل توجهی است. استفاده از  این سرویس،   تاثیر به سزایی بر هزینه نهایی جذب یک کاربر جدید دارد. با وجود اینکه این  پلتفرم حدود 70 درصد از سهم بازار دنیا در اختیار دارد، اما به دلیل وضعیت  ناآرام بازار ارز در ایران، از نظر اقتصادی گزینه مناسبی برای کسب‌وکارهای ایرانی  به نظر نمی‌رسد.

ادجاست

 Adjust

ادجاست، یکی از ابزارهای اندازه‌گیری تبلیغات موبایلی است و در بین کسب‌وکارهای ایرانی نیز نامی آشنا است و به همین دلیل، ممکن است اسم آن را بیشتر از سایر ابزارها شنیده باشید. سرویس‌هایی که توسط این شرکت ارائه می‌شود، شامل تِرَکر و آنالیتیکس درون برنامه‌ای است. این شرکت در سال 2012 در آلمان تاسیس شده است و در کشورهای مختلف دنیا مانند ژاپن، آمریکا و چین نمایندگی دارد.

سرویس اتریبیوشن ادجاست به بازاریابان کمک می‌کند تا منبع  کاربر جذب‌شده به اپلیکیشن را شناسایی کنند، سرویس آنالیتیکس ادجاست، بازاریابان را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های درون-اپ و رفتار کاربران در اپلیکیشن را مورد بررسی قرار دهند و سرویس ضد تقلب ادجاست، رفتارهای مشکوک را شناسایی و از تقلب‌های موبایلی جلوگیری می‌کند.

ادجاست دارای پنج برنامه قیمت‌گذاری است: Basic، Business، Business Pro، Flat و Enterprise. کمترین هزینه در مدل basic با حداقل امکانات و محدودیت‌های زیاد، ماهیانه 100 یورو است که تقریباً معادل 13 میلیون تومان  است. هزینه استفاده از این پلتفرم نسبتاً بالا است؛ به عنوان مثال، هزینه رصد کردن هر نصب غیرارگانیک در مدل business، 0.06 یورو، معادل 700 تومان است. با توجه به قیمت یورو در ایران، تعرفه‌های ادجاست برای کسب‌وکارهای کوچک ایرانی به صرفه  نیست و برای کسب و کارهای بزرگ نیز تنها در صورت حجم بالای تبلیغات موبایلی در ماه (بالای ۵۰۰ هزار نصب غیرارگانیک) و پرداخت سالیانه به جای ماهیانه می‌تواند به صرفه باشد نکته قابل توجه اینجاست که هزینه‌های گفته‌شده تنها برای شمارش نصب‌ها  است و برای فعال کردن سیستم آنتی فِراد (مقابله با تقلب) ادجاست،  بسته به حجم تبلیغات ماهانه بین 500 یورو تا ۱۰ هزار یورو به هزینه‌های بالا اضافه می‌شود که عملا صرفه اقتصادی آن را زیر سوال می‌برد به هر ترتیب این سرویس از اوایل سال ۱۳۹۸ از دسترس کاربران ایرانی خارج خواهد شد.

 Kochava

این پلتفرم توسط یک شرکت آمریکایی ارائه شده است که در سال 2011 تاسیس شده و دارای سرویس‌های تِرَکر و آنالیتیکس است. این پلتفرم دارای یک برنامه رایگان برای آنالیز اپلیکیشن و دو مدل قیمت‌گذاری برای خدمات پیشرفته‌تر شامل اتریبیوشن و آنالیتیکس است. حداقل هزینه استفاده از سرویس اتریبیوشن و آنالیتیکس این پلتفرم با وجود محدودیت‌هایی، 100 دلار در هر ماه است. همچنین، رصد هر یک از موارد خاص مانند conversion، event و یا حتی فعال کردن سیستم ضد تقلب آن هزینه‌های جداگانه‌ای را طلب می‌کند؛ این شرکت آمریکایی البته قبل از ادجاست از ارائه سرویس به کسب و کارهای ایرانی جلوگیری کرده بود.

 Tenjin

Tenjin، یکی دیگر از ابزارهای اندازه‌گیری موبایل مارکتینگ است که دارای سرویس‌های اتریبیوشن و آنالیتیکس  است. این شرکت نیز آمریکایی است و تنها در ایالت کالیفرنیا دفتر دارد. ارزش افزوده این پلتفرم برای بازاریابان، ایجاد زیرساخت مناسب برای یافتن کاربران با ارزشی است که بیشترین سود را برای اپلیکیشن ایجاد می‌کنند و به همین دلیل معمولا بیشتر توسط بازی‌ها از آن استفاده می‌شود رصد ارزش هر کابر از طریق اندازه‌گیری همزمان شاخص‌های عملکردی بسیاری صورت می‌گیرد.

پلتفرم tenjin بسته به حجم ترافیک تبلیغاتی، دارای سه مدل قیمت‌گذاری است: starter، developer و enterprise. مدل‌های قیمت‌گذاری این پلتفرم بر اساس تعداد رویداد (event)  است. تعرفه‌های برنامه starter تقریباً رایگان است و هزینه ماهانه در سایر مدل‎های قیمت‌گذاری برای بیش از 1 میلیون رویداد از 4000 دلار ماهیانه به بالا است. البته باید توجه داشت که مفهوم رویداد در این پلتفرم با مفهوم آن مثلا در ادجاست متفاوت است و همچنین تمایزی میان رویدادهای ارگانیک و غیر ارگانیک نیست. به نظر می‌آید دلیل این نوع قیمت گذاری این است که بازی‌هایی که کاربرانشان تعامل بیشتری با بازی دارند معمولا درآمد بیشتری نیز دارند و در نتیجه می‌توانند هزینه بیشتری برای استفاده از این پلتفرم پرداخت کنند.  

 Branch

Branch، یک پلتفرم اندازه‌گیری موبایل مارکتینگ است که تمرکز اصلی آن روی deep linking است. این شرکت آمریکایی در سال 2014 تاسیس شده است و تنها دفتر آن در ایالت کالیفرنیای آمریکااست. قابل توجه‌ترین سرویس Branch، دیپ لینک است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا کاربران را جذب و آنها را به فعالیت درون-اپ مشخص تشویق کنند.  همان طور که قبلا گفتیم، پلتفرم Branch و Tune به زودی با یکدیگر تلفیق می‌شوند و به یک پلتفرم واحد تبدیل می‌شوند.

برای استفاده از این پلتفرم، سه مدل قیمت‌گذاری وجود دارد: Launch، Startup و Enterprise. سرویس launch این پلتفرم که دارای محدودیت‌هایی است، رایگان  است. حداقل هزینه سرویس‌های branch 59 دلار در ماه (برای حداکثر 50 هزار کاربر فعال ماهانه) می‌باشد. این شیوه قیمت گذاری نیز مشابه پلتفرم tenjin سعی دارد هزینه بیشتر را از کسب و کارهایی دریافت کند که کاربران فعال بیشتری دارند. بنابرین این پلتفرم در صورتی برای یک کسب و کار بزرگ به صرفه خواهد بود که حجم بالای تبلیغات موبایلی داشته باشد چرا که در غیر این صورت هزینه جذب یک کاربر جدید به صورت قابل توجهی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مخاطره دیگر در استفاده از branch و البته هر سرویس آمریکایی دیگر این است که ممکن است تصمیم بگیرد به دلیل تحریم‌های آمریکا از ارائه خدمات به شرکت‌های ایرانی سرباز بزند.

 AppMetrica

Appmetrica از جمله ابزارهای است که برای رصد فعالیت‌های درون برنامه‌ای کاربران استفاده می‌شود و دارای سرویس‌های اتریبیوشن کمپین‌های نصبی، آنالیتیکس رفتار کاربران و کمپین‌های پوش نوتیفیکیشن است. این شرکت روسی در سال 2013 و به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت معروف Yandex راه‌اندازی شده است. تمرکز اصلی این پلتفرم روی آنالیتیکس است و مخاطب اصلی آن را تا کنون بازی‌سازها  تشکیل داده‌اند. استفاده از این پلتفرم رایگان است، اما از آنجایی که بعضی سرویس‌های آنالیتیکس آن مانند تعیین موقعیت جغرافیایی، دقت بالایی ندارند و همچنین، سیستم ضدتقلب نیز ندارد، عملاً کاربرد و جذابیت چندانی برای تبلیغ‌دهندگان جدی ایجاد نکرده است و بیشتر در زمینه تحلیل رفتار کاربران کاربرد دارد.

 بهترین راهکار برای پیدا کردن یک tracker خوب چیست؟

شرکت‌های آنالیتیکس و شمارنده، از جمله ضروری‌ترین بخش‌ها در اکوسیستم و صنعت تبلیغات موبایلی به شمار می‌روند. در حال حاضر بیش از 5 میلیون اپلیکیشن در اپ استورهای مختلف وجود دارد و توسعه یک اپلیکیشن جدید به معنای ورورد به دنیایی پر از رقابت است که بدون دسترسی به اطلاعات و داده‌های لازم، و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی موثر معمولا پروژه با شکست روبرو می‌شود. ابزارهای تِرَکر به  کسب و کارها کمک می‌کنند تا در این راه موفق‌تر عمل  کنند. اما با توجه به شرایط نامطلوبی که کسب‌وکارهای ایرانی در آن قرار دارند، مانند تحریم، دشوار بودن پرداخت‌های ارزی، و بازار نابسمان ارز، ممکن است استفاده از پلتفرم‌های ذکرشده، دشوار و یا غیرممکن باشد به خصوص آنکه اکثرا سرویس‌ها توسط شرکت‌های آمریکایی ارائه شده‌اند و مخاطره ترک بازار ایران توسط این شرکت‌ها جدی است.

تمامی این سرویس‌ها ادعا می‌کنند که با حفظ امنیت داده‌های شما به صورت بی‌طرف و شفاف فعالیت می‌کنند. متاسفانه در بازار ایران مرجعی برای تصدیق این ادعا وجود ندارد و در صورت تخلف نیز مشخص نیست باید به کجا شکایت برد. در عمل بسیاری از کسب و کارهای بزرگ مانند اپراتورهای موبایل نگران اعتماد به شرکت‌های خارجی هستند.

به نظر می‌آید پاسخ سوال مهمی که ذهن کسب و کارهای ایرانی را به خود مشغول کرده است، هنوز مشخص نیست. اما زمان به سرعت می‌گذرد و بازیگر یا بازیگران جدیدی به زودی جایِ ادجاست را در ایران خواهند گرفت. امیدواریم این جایگزین بتواند به رشد صنعت تبلیغات دیجیتال کمک کند.

نظر شما درباره این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات