فناوری GBatteries؛ شارژ سریع خودروی برقی با کمک هوش مصنوعی

پنج‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
استارتاپ GBatteries در نمایشگاه CES از سیستم جدیدی برای شارژ خودروی برقی رونمایی کرد که سرعت شارژ را به کمک هوش مصنوعی، افزایش می‌دهد.
تبلیغات

استارتاپ GBatteries ادعا می‌کند به کمک سیستمی که اختراع کرده است، می‌توان خودروی برقی را به سرعت شارژ کرد؛ زمان شارژ باتری خودروی برقی در این سیستم به‌حدی کم است که گفته می‌شود به اندازه‌ی پر کردن باک بنزین طول می‌کشد.

این شرکت توسط مهندس هوافضا کاستا خموتوف، مهندسان برق الکس کاچنکو، نیک شرستیوک و مهندس شیمی، تیم شرستیوک و با الگوگیری از استارتاپ‌های شرکت‌های ایرباس ونچرز، Initialized Capital، Plug and Play و SV Angel راه‌اندازی شده است. محصول این شرکت سیستمی است که از هوش مصنوعی  برای بهینه‌سازی سیستم‌های شارژ در خودروهای الکتریکی استفاده می‌کند.

شارژر خودروی الکتریکی

کاستا خموتوف در این زمینه گفت:

اکثر شرکت‌ها روی توسعه‌ی مواد و ترکیبات شیمیایی جدید (به‌عنوان مثال Enevate، Storedot) برای بهبود سرعت شارژ باتری متمرکز شده‌اند. توسعه‌ی مواد جدید دشوار است و افزایش تولید برای تأمین تقاضای روزافزون شرکت‌های خودروسازی، نیاز به میلیاردها دلار سرمایه دارد. فناوری ما ترکیبی از الگوریتم‌های نرم‌افزاری (هوش مصنوعی) و قطعات الکترونیکی است که با باتری‌های لیتیوم یونی تولیدی توسط شرکت‌های تولیدکننده باتری خودروی الکتریکی تولید، اعتبارسنجی و آزمایش‌شده، کار می‌کند. هیچ چیز دیگری نیاز به تغییر ندارد و ما تنها به روش نرم‌افزاری، نتایج را متحول می‌کنیم.
باتری خودرو

این تیم ادعاهای جسورانه‌ای می‌کند؛ محصول جدید GBatteries به کاربران اجازه می‌دهد پکیج باتری خودروی برقی با ظرفیت ۶۰ کیلووات‌ساعت را برای شعاع حرکتی ۱۹۱ کیلومتر تنها در ۵ دقیقه شارژ کنند؛ برای مقایسه باید دقت کنیم که باتری‌‌های خودروی برقی با سیستم شارژ کنونی قادر هستند طی زمان ۵ دقیقه، شعاع حرکتی حدود ۲۵ کیلومتر ارائه دهند. این تکنولوژی با استفاده از باتری لیتیوم یون و زیرساخت شارژ سریع موجود، تنها با ادغام آداپتور داخلی نصب‌شده روی پورت شارژ خودروی برقی کار می‌کند. این شرکت محصول جدید خود را در نمایشگاه CES امسال به نمایش گذاشت.

لیتیوم-یون LG

اکثر سیستم‌های شارژ برای بهبود کارایی باتری به سیستم‌های نسبتاً اولیه وابسته هستند. عوامل مختلفی از جمله درجه حرارت می‌توانند باعث کاهش راندمان یا متوقف کردن شارژ شوند. استارتاپ GBatteries این مشکل را با استفاده از نوعی مدل شارژ برطرف کرده است که باتوجه‌به نیاز، فرایند شارژ باتری خودروی برقی را کند یا تند می‌کند. این سیستم اجازه می‌دهد که فرایند شارژ باتری با شرایط مناسب و بسیار سریع‌تر از نمونه‌های کنونی انجام شود.

تیم شرستیوک در این زمینه گفت:

ما در گذشته و  حتی زمانی‌که من نوجوان بودم، به تعمیر علاقه داشتیم؛ من در گذشته یک آزمایشگاه سخت‌افزاری مبتدی در زیرزمین خانه درست کرده بودم. هنگامی که در رشته شیمی در دانشگاه کارلتون اوتاوا درس می‌خواندم، اغلب حین گفت‌وگو با دوستان بحث می‌کردیم که چرا باتری تلفن‌ هوشمند ما خیلی بد کار می‌کند و میزان شارژ آن به‌سرعت تمام می‌‌شود. شما تلفن همراه می‌خرید و سال بعد باتری آن تقریبا غیرقابل استفاده می‌شود زیرا باتری کاملاً‌ خراب شده است.
باتری
این موضوع باعث شد که ما به آینده فکر کنیم؛ آیا می‌توانیم مشکل شارژ باتری را با افزایش طول عمر باتری و دستیابی به عملکرد بهتر حل کنیم؟ ما چند هفته در آزمایشگاه زیرزمینی خود سیستم کنترل ساده‌ای همراه‌با الگوریتم شارژ برای چند باتری طراحی کردیم. بعد از ۶۰ ماه آزمایش و تکرار، تفاوت قابل ملاحظه‌ای میان شارژ باتری‌های معمولی و مدل‌های مجهز به الگوریتم مشاهده شد. حدود یک‌سال‌ونیم بعد و به‌دنبال تکرار و توسعه مداوم، ما در سال ۲۰۱۴ برای عضویت در YC پذیرفته شدیم. 
خودروی الکتریکی

اگرچه هنوز مشخص نیست که چه زمانی این فناوری وارد دنیای خودروهای تجاری می‌شود و آیا می‌تواند بر میزان شارژ آن تاثیر بگذارد، اما این اختراع می‌تواند به همین شکل نیز دستیابی به موفقیت باشد؛ بیشتر شرکت‌های خودروسازی شروع به جایگزینی خودروهای بنزینی با مدل‌های برقی و هیبریدی کرده‌اند تا با محیط زیست سازگارتر باشند. ازاین‌رو اختراع جدید می‌تواند نقش مهمی در آینده خودروهای برقی بازی کند و روند بهبود آن‌ها را با موفقیت پیش ببرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات