چین و هند تا سال ۲۰۳۰ آمریکا را از نظر اقتصادی پشت سر می‌گذارند

سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
پیش‌بینی شده است که در یک دهه‌ی آینده، تحولات بزرگی رخ می‌دهد؛ به‌طوری‌که چین اولین کشور دنیا از نظر اقتصادی و هند دومین کشور خواهد بود.
تبلیغات

پیش‌بینی شده است که چین و هند تا سال ۲۰۳۰ از نظر اقتصادی بر آمریکا پیروز می‌شوند و آمریکا به جایگاه سوم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نزول خواهد کرد، همچنین گفته می‌شود آمریکا دیگر نمی‌تواند تاج‌وتخت خود را از این دو کشور پس بگیرد.

استاندارد چارترد، غول خدمات مالی انگلیسی، این موضوع را در رتبه‌بندی سالانه‌ی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان پیش‌بینی کرده است. این شرکت اعلام کرده که در یک دهه‌ی آینده، چین جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان حفظ می‌کند. اما انتظار می‌رود هند با گذشتن از آمریکا به رتبه‌‌ی دوم بزرگ‌ترین کشور اقتصادی دنیا صعود کند. استاندارد چارترد تحت رهبری دیوید مان، اقتصاددان ارشد این شرکت در آسیا در مطلبی نوشته است:

پیش‌بینی‌های رشد بلندمدت ما براساس یک اصل کلیدی است: سهم کشورها از تولید ناخالص جهان باید درنهایت با سهم خود از جمعیت جهان هماهنگ باشد، که این امر منجر به همگرایی تولید ناخالص داخلی سرانه بین اقتصادهای پیشرفته و نوظهور می‌شود.

استاندارد چارترد دو شاخص تولید ناخالص ملی (GDP) و نرخ برابری قدرت خرید (PPP) را اندازه‌گیری کرده است. این شرکت خدمات مالی، پیش‌بینی می‌کند نرخ رشد اقتصادی هند تا سال ۲۰۲۰ به ۷.۸ درصد خواهد رسید و رشد اقتصادی چین تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی شده است که هند از نظر تولید ناخالص داخلی، دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ‌ترین کشور جهان از نظر جمعیت خواهد شد.

india china usa

بازارهای نوظهور، بازار جهانی را تصاحب می‌کنند

طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود در دهه‌ی آینده، تغییرات شدیدی در ۱۰ اقتصاد برتر جهان رخ دهد و به نظر می‌رسد شاهد تغییر رتبه‌ی کشورهای غربی و بهتر شدن رتبه‌ی همتایان نوظهور آن‌ها مخصوصا در آسیا خواهیم بود. آسیا در سال گذشته میلادی، میزان ۲۸ درصد از تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده بود و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵ درصد برسد. این بدان معنی است که شبه‌قاره‌ی هند با ترکیب دو قاره‌ی آمریکا و اروپا برابری خواهد کرد.

تغییرات اساسی در ۱۰ اقتصاد برتر دنیا

همچنین پیش‌بینی شده است که اندونزی تا سال ۲۰۳۰ به رتبه‌ی چهارم اقتصادهای برتر دنیا صعود کند و ترکیه در جایگاه پنجم قرار بگیرد. علاوه‌براین انتظار می‌رود برزیل، تنها کشور از آمریکای لاتین و مصر به‌عنوان تنها کشور از خاورمیانه به ترتیب در رتبه‌ی ششم و هفتم قرار بگیرند.

در پیش‌بینی‌ها اعلام شده که روسیه در رتبه‌ی هشتم خواهد بود و ژاپن و آلمان نیز در دو جایگاه آخر قرار خواهند گرفت. اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد به این معنا است که کشورهایی مانند کانادا، فرانسه و بریتانیای کبیر جایی در لیست ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر اقتصادی نخواهند داشت. به نظر می‌رسد در یک دهه‌ی آینده شاهد تغییرات بزرگی در وضعیت کشورهای دنیا خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات