چرا به عنوان یک کارآفرین باید خارج از چارچوب فکر کنید؟

سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بی‌تردید بارها شنیده‌اید که توصیه می‌شود خارج از چارچوب (Outside the Box) فکر کنیم؛ اما این دقیقا به چه معنی است؟ چرا خوب است و چگونه می‌تواند به نفع حرفه‌ی شما باشد؟
تبلیغات

فکر کردن خارج از چارچوب به زبان ساده به این معنی است که شما مایل به درنظرگرفتن راه‌حل‌ها و روش‌های متفاوت برای رسیدن به نتیجه‌ی موردنظر خود هستید. به عبارت دیگر می‌خواهید از نقطه A به نقطه B بروید؛ اما لزوما نیاز نیست یا نمی‎خواهید مسیر امتحان‌شده و درستی را برای رسیدن به آنجا انتخاب کنید.

متفاوت فکرکردن می‌تواند اثر مثبتی بر حرفه‌ی شما داشته باشد. چرا به‌عنوان یک کارآفرین باید خارج از قاعده و چارچوب فکر کنید و چگونه این شیوه‌ی تفکر به پیشرفت شما کمک می‎کند؟ در ادامه با زومیت برای بررسی این موارد همراه باشید.

به چالش کشیدن وضع موجود

اگر همه‌ی افراد، وضعیت موجود را به همان صورتی که بود می‌پذیرفتند، هیچ‌گاه نوآوری یا پیشرفتی را در جهان شاهد نبودیم. اگر توماس ادیسون شانه‌هایش را بالا انداخته بود و چنین تصور می‌کرد که لامپ‌های گازی به همین شکل موجود به‌اندازه‌ی کافی خوب هستند، هیچ‌وقت لامپ‌های حبابی و الکتریسیته توسعه نمی‌یافت. اگر او خارج از چارچوب فکر نکرده بود، جهان می‌توانست مکانی بسیار تاریک (به معنای واقعی کلمه) باشد.

اگر چیزها را غیرقابل‌تغییر تصور کنیم، هیچ‌وقت در جهت بهترشدن تغییر نخواهیم کرد. با تفکر خارج از چارچوب‌ها و به چالش کشیدن وضع موجود، شما دائما در حال فکرکردن به این هستید که چگونه می‌توان تجربه، محصول یا خدمات را بهبود بخشید. به این ترتیب امکان ادامه‌ی رشد فراهم می‌شود و می‌تواند به تصمیمات هوشمندانه و روبه‌جلو در کسب‌وکار منجر شود.

outside the box / خارج از چارچوب

دیدگاه وسیع‌تر

اگر زاویه‌ی دید و تفکر شما بسته باشد، جهان می‌تواند بسیار کوچک شود. فکرکردن خارج از چارچوب می‌تواند جهان‌بینی شما را گسترش دهد، به شما این امکان را می‌دهد تا دیدگاه‌های بیشتری در مورد وقایع و اتفاقات در زندگی حرفه‌ای (و شخصی) خود داشته باشید. هنگامی‌که مایل به درنظرگرفتن دیدگاه‌های جایگزین و روش‌های متفاوت انجام کارها هستید، به دیدگاه‌های گوناگون و راه‌حل‌های بالقوه دسترسی خواهید داشت.

دیدگاه وسیع‌تر می‌تواند شما را نسبت به ایده‌های مختلف پذیراتر کند، به این معنی که توسط یک دیدگاه کوچک محدود نخواهید شد و به امکانات بی‌حدومرز و بی‌پایان دسترسی خواهید داشت!

تفکر کاری

کار با کیفیت بالاتر

شرکت‌های فوق‌العاده موفق، رویکرد متفاوتی به فرهنگ سازمانی دارند. به عنوان مثال، Zappos خرده‌فروش مد را در نظر بگیرید. این شرکت مزایای کاری مانند غذای رایگان، خدمات سلامت، بیمه تکمیلی و سرویس‌های رفاهی دیگر را به کارکنان خود ارائه می‌دهد.

از یک طرف، می‌توان این امکانات را به‌عنوان اتلاف پول و تهدیدی برای سودآوری این شرکت قلمداد کرد؛ اما آن‌ها دیدگاهی بلندتر دارند و با ارائه‌ی این مزایا، کارکنان توانمندتر را جذب و حفظ می‌کنند. کارکنان شاد و سالم، در نهایت کارآمدتر، وفادارتر و سخت‌کوش‌تر خواهند بود.

این شرکت با فکرکردن خارج از چارچوب درباره‌ی فرهنگ سازمانی خود، درنهایت به کیفیت بهتر کار و کارمند می‌رسد که باعث می‌شود ارزش هزینه‌هایی که برای این امکانات صرف می‌کنند را داشته باشد.

تفکر طراحی

حل مسئله‌ی خلاقانه‌تر

هنگامی‌که در محدوده‌ی چارچوب‌ها فکر می‌کنید (در مقابل خارج از چارچوب)، رشد حرفه‌ای شما محدود می‌شود. هنگامی‌که تعداد روش‌های انجام کار محدود باشد، به این معنی است که برای آنچه می‌توانید به‌دست آورید نیز محدودیتی وجود دارد.

به عبارت دیگر، هنگامی‌که خارج از چارچوب فکر می‌کنید، ناگهان امکانات و فرصت‌های بیشتری وجود خواهند داشت. هنگامی که امکان هر راه‌حل ممکنی را داشته باشید، در واقع می‌توانید راه‌های خلاقانه‌تری برای حل مشکلات پیدا کنید.

برای مثال نتفلیکس را در نظر بگیرید. با تصور یک جایگزین برای فروشگاه ویدئویی استاندارد با هزینه‌ی اجاره و دیرکرد، آن‌ها قادر به ایجاد احساسی جهانی شدند. اگر خارج از چارچوب فکر کنید، به چه راه‌حل‌های خلاقانه‌ای می‌توانید برسید؟

think

منحصربه‌فرد و برجسته شدن

چرا چهره‌ای معمولی در جمعیت باشید وقتی‌که برای متفاوت بودن به دنیا آمده‌اید؟ هنگامی‌که بتوانید از دیدگاه متفاوتی به کسب‌وکار و حرفه‌ی خود نگاه کنید، شما در اصل به خود اجازه می‌دهید که متفاوت فکر کنید.

توانایی فکرکردن خارج از چارچوب می‌تواند یک دارایی شخصی برای شما یا کسب‌وکارتان باشد. رهبران حرفه‌ای و شرکت‌های پیشگام این را خیلی خوب می‌دانند. یک نمونه معروف، شرکت اپل، که حرفه‌ی خود را بر اساس این اصل کلیدی ساخته است: «متفاوت فکر کن»

نتیجه‌ی اخلاقی: از متفاوت بودن نهراسید؛ زیرا می‌تواند شما را از رقبا متمایز کرده و کمک کند تا به‌خوبی در میان دیگران، متفاوت و برجسته باشید.

چه یک نویسنده، معامله‌گر یا بنیانگذار کسب‌وکار باشید، یک مورد قطعی است: حرفه‌ی شما در طول زمان تغییر خواهد کرد. فناوری، سلیقه‌ی مردم و دیگر عوامل به‌طور مداوم در حال تحول هستند و شما باید بتوانید به نوعی تغییر کنید تا در میدان باقی بمانید.

به‌عنوان مثال، به‌عنوان یک معلم، باید به‌طور مداوم در حال پیشرفت و به‎روزشدن باشید. اگر تکنیک‌هایتان را با گذر زمان ارزیابی نکرده و تغییر ندهید، به‌سرعت در حوزه‌ی خود به سرنوشت دایناسورها گرفتار می‌‎شوید.

شاید یکی از تاثیرات عمیق تفکر خارج از چارچوب این است که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید سازگار و منعطف باشید. ذهن شما در مقابل ایده‌ها، راه‌حل‌ها و یا موقعیت‌های جدید بسته نخواهد بود و به همین دلیل بهتر می‌توانید چشم‌انداز درحال‌تغییر کسب‌وکار را تحت کنترل داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات