بررسی اندروید باکس Minix NEO U9-H

سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
مینیکس نئو U9-H‌ یکی از محصولات جدید‌ حوزه‌ی پخش‌کننده‌های خانگی در بازار کشور است که از سیستم‌عامل اندروید و امکاناتی متنوع بهره می‌برد.
تبلیغات

مدیاهاب نئو یو۹ اچ محصول شرکت هنگ‌کنگی مینیکس با سیستم‌عامل اندروید و مجموعه‌‌ای از امکانات متنوع، یکی از محصولات جذاب بازار سیستم‌های چندرسانه‌ای است. درادامه، امکانات این محصول را معرفی و بررسی می‌کنیم.

تلویزیون از زمان پیدایش تاکنون، همواره یکی از ارکان مهم خانه محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که پیشرفت فناوری‌های دیگر هنوزهم نمی‌تواند این ابزار را از دور خارج کند. تا یک دهه‌ی پیش، پیشرفت‌ پنل‌ها و سخت‌افزار و طراحی، تنها راهکارهای به‌روز نگه‌داشتن این ابزار دوست‌داشتنی بود. بااین‌حال، با تحولی که در دنیای سیستم‌عامل‌های موبایل رخ داد، رفته‌رفته ورود بُعد نرم‌افزاری به تلویزیون‌ها را شاهد بوده‌ایم. امروزه، تقریبا تمام تلویزیون‌های پرچم‌دار بازار و بسیاری از میان‌رده‌ها به سیستم‌عامل مجهز شده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

    اندرویدباکس‌ها درحقیقت کاربرانی را هدف گرفته‌اند که تلویزیون‌های آن‌ها امکانات هوشمند ندارند یا از سیستم‌عامل تلویزیون‌ خود و امکاناتش راضی نیستند. پخش فرمت‌‌های ویدئویی بیشتر، سخت‌افزار قدرتمندتر درمقایسه‌با تلویزیون‌های معمولی، استفاده از اینترنت در تلویزیون و ویژگی‌هایی ازاین‌دست، تنها برخی از برتری‌های این نوع ابزار برای کاربران است. در سال‌های گذشته، شرکت‌‌‌های مختلفی از اپل گرفته تا آمازون به تولید باکس‌های مخصوص پخش محتوای چند‌رسانه‌ای روی آورده‌اند تا تجربه‌ای متفاوت برای کاربران به‌ارمغان بیاورند. باوجوداین، برند‌های کمترشناخته‌شده‌ی دیگری نیز در این بخش حضور دارند که محصولات جذابی روانه‌ی بازار کرده‌اند و به‌خوبی توانایی تأمین نیاز‌های مختلف کاربران را دارند.

    شرکت هنگ‌کنگی مینیکس (Minix) یکی از این برند‌ها است که با یک دهه سابقه در ساخت مدیاهاب، مینی‌‌کامپیوترها و انواع آداپتورهای USB، گزینه‌ی جذابی برای آن دسته از کاربرانی است که به‌دنبال محصولی توانمند برای ارتقای تجربه‌ی محتوای صوتی‌وتصویری هستند. نئو U9-H جدیدترین ساخته‌ی مینیکس به‌شمار می‌رود که با تجهیز به امکانات گسترده‌‌، خود را به‌عنوان رقیبی قدرتمند برای انواع محصولات شرکت‌های نام‌‌و‌آشنای بازار معرفی می‌کند.

    مینیکس نئو U9-H

    شایان ذکر است دستگاه Minix NEO U9-H را شرکت مینیکس در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

    مشخصات فنی

    Minix NEO U9-H

    ابعاد

    ۱۲۸ در ۱۲۸ در ۲۸ میلی‌متری (عرض و طول و ارتفاع)

    پردازنده

    Amlogic S912-H

    هشت هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۲ گیگاهرتز

    پردازنده گرافیکی

    ARM Mali-820MP با فرکانس ۷۵۰ مگاهرتز

    حافظه‌ی رم

    ۲ گیگابایت از نوع DDR3

    حافظه‌ی ذخیره‌سازی 

    ۱۶ گیگابایت از نوع eMMC و پشتیبانی از کارت‌ حافظه‌ی خارجی تا حداکثر ۲۵۶ گیگابایت

    درگاه‌های ارتباطی

    HDMI 2.0، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و میکروفن، درگاه اپتیکال SPDIF، پورت RJ45 ایترنت، سه درگاه USB 2.0، درگاه کارت حافظه میکرو SD، درگاه OTG و قفل کنزینگتون

    اتصالات بی‌سیم

    وای‌فای 802.11ac 2 X 2 با پشتیبانی از فناوری MIMO، بلوتوث ۴.۱، میراکست، ایرپلی، DLNA

    قیمت

    ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان با یک سال گارانتی تعویض و ۴۰۰ هزار تومان بهای کنترلر Neo-A3

    طراحی و سخت‌افزار

    وقتی برای نخستین‌بار جعبه‌ی NEO U9-H را بازمی‌کنید، در وهله‌ی اول، با دستگاهی مربع‌شکل با ابعاد ۱۲۶ میلی‌متر در ۱۲۶ میلی‌متر و ارتفاع ۲۲ میلی‌متر مواجه خواهید شد. در بخش زیرین جعبه‌ی این اندروید باکس، سیم‌های رابط و آداپتور و دیگر تجهیزات جانبی به‌چشم می‌خورد. محتوای جعبه‌ی نئو U9-H‌ به‌شرح زیر است:

    • دستگاه مینیکس نئو U9-H‌
    • آداپتور ۱۵ واتی (۵ ولت و ۳ آمپر) به‌همراه سه نوع سَری مختلف برای اتصال به انواع پریز‌های برق
    • آنتن دوباندی برای تقویت امواج دریافتی وایرلس
    • کابل Micro USB
    • کابل OTG
    • کابل HDMI
    • ریموت مادون قرمز
    • دفترچه‌ی راهنما

    جدا از بحث تجهیزات جانبی متنوع و کامل، U9-H دستگاهی زیبا است که با وجود استفاده از پلاستیک در ساخت آن، حس کالایی باکیفیت، به‌خصوص بین اندرویدباکس‌‌ها را به کاربر القا می‌کند. سطح بالایی دستگاه به لوگوی برند MINIX مزین شده و سطح زیرین آن نیز میزبان تصویری از آدمک محبوب اندروید است. ظاهر دستگاه شباهت زیادی به اپل تی‌وی دارد؛ با این تفاوت که مقطع یو ۹ کمی بزرگ‌تر و ارتفاع آن کمتر از ساخته‌ی اپل است.

    در نمای جلویی دستگاه، چراغ نشانگر وضعیت دستگاه و دریافت‌کننده‌ی امواج مادون‌قرمز کنترلر دیده می‌شود و سمت چپ آن نیز، میزبان محل اتصال آنتن است. کلید پاور، سه درگاه USB 2.0، قفل کنسینگتون و درگاه Micro SD (با پشتیبانی از حداکثر ۲۵۶ گیگابایت) درکنار پورت Micro USB تمام آن چیزی هستند که در سمت راست دستگاه خواهید یافت. مینیکس در تصمیمی درست پورت‌های ۳.۵ میلی‌متری هدفون و میکروفون، HDMI 2.0 با پشتیبانی از HDR، پورت اپتیکال صدا و اترنت گیگابیتی (امکان انتقال اطلاعات تا ۱۰۰۰ مگابیت‌برثانیه) و نیز ورودی برق دستگاه را به پشت دستگاه انتقال داده است. سازنده‌ کلید ریست بسیار کوچکی نیز در زیر دستگاه و هم‌راستا با درگاه حافظه قرار داده که برای فشردن آن باید از سوزن استفاده کرد.

    کنترلر همراه‌با U9-H در برخورد اول به‌دلیل وزن سبک و جنس پلاستیک استفاده‌شده در آن چندان باکیفیت به‌نظر نمی‌رسد. این کنترلر علاوه‌بر کلید‌های ناوبری اندروید به کلیدهایی برای تنظیمات و جهت‌ها مجهز شده است؛ ازاین‌رو، ضامن تجربه‌ی عالی از اندروید نخواهد بود و فقط برای برطرف‌کردن نیازهای خود از دستگاه کافی است. مینیکس برای رفع این مشکل کنترلر مجهز به NEO A3 را درنظر گرفته که در بخشی جداگانه، آن را معرفی و بررسی می‌کنیم. البته، امکان اتصال ماوس نیز به دستگاه فراهم است تا تجربه‌ی کاربری روان‌تری، به‌خصوص در حالت مرور صفحات وب به‌ارمغان بیاید.

    مینیکس نئو U9-H

    مینیکس در U9-H از پردازنده‌ی مجتمع Amlogic S912-H بهره می‌برد که به هشت هسته‌ی Cortex A-53 با فرکانس ۲ گیگاهرتز درکنار پردازنده‌ی گرافیکی Mali-820MP3 و فرکانس کاری ۷۵۰ مگاهرتز مجهز شده است. با اینکه این پردازنده در دنیای گوشی‌های هوشمند نمونه‌ای اقتصادی به‌شمار می‌آید، در هاب‌های مدیاسنتر به‌خوبی از عهده‌ی وظایفش برخواهد آمد و توانایی پخش فایل‌های 4K ISO را نیز خواهد داشت. ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم درکنار ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیز دردسترس کاربران خواهد بود تا عملکرد مناسبی در اجرای امور چندوظیفگی تجربه کنند.

    کنترلر NEO A3

    مینیکس درکنار نئو U9-H، کنترلر مخصوص نئو A3 را نیز به بازار عرضه کرده که بسیاری از نیاز‌های کاربران در رابط کاربری دستگاه را تأمین خواهد کرد. باتوجه‌به استفاده از نسخه‌ی اصلی اندروید، ناوبری و حرکت در منو‌ها با کنترل ساده‌ی موجود در جعبه‌ی دستگاه، امری بسیار سخت است؛ زیرا اندروید برای دستگاه‌های لمسی بهینه شده و استفاده از کلید‌های جهت برای ناوبری در درازمدت بسیار طاقت‌فرسا خواهد بود. 

    مینیکس نئو U9-H

    نئو A3 با تجهیز به کنترلر حرکتی، استفاده از U9-H را بسیار آسان کرده است. به‌لطف استفاده از این قابلیت کاربران می‌توانند با نشان‌گرفتن کنترل به‌سمت دستگاه، فعال‌کردن حالت ماوس از روی کنترلر و حرکت‌دادن آن، قابلیت ماوس را شبیه‌سازی کنند. این ریموت ازطریق رسیور USB به دستگاه متصل می‌شود و بلافاصله پس از اتصال، آماده‌ی استفاده است. برای استفاده از تمام ظرفیت جدید‌ترین محصول مینیکس، به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم کنترلر A3 را نیز تهیه کنید. ناوبری سریع‌تر و لذت‌بردن از بازی و بسیاری از اپلیکیشن‌ها صرفا با استفاده از این کنترلر میسر است. 

    دیگر قابلیت جذاب کنترلر نئو ۳، تجهیز آن به صفحه‌کلید است که چت‌کردن و استفاده از پیام‌رسان‌ها را ممکن می‌کند؛ امری که به‌کمک ریموت‌های عادی یا حرکتی امری بسیار دشوار است. البته، درنظر داشته باشید پس از ورود به بخش تایپ، صفحه‌کلید نرم‌افزاری اندروید ظاهر می‌شود و کاربر باید ابتدا با کلید بازگشت روی ریموت کنترل، صفحه‌کلید نرم‌افزاری را ببندد و درادامه، از صفحه‌کلید سخت‌افزاری نئو A3 استفاده کند. برای جلوگیری از این موضوع، امکان غیرفعال‌کردن صفحه‌کلید نرم‌افزاری محیط اندروید فراهم شده است.

    مینیکس نئو U9-H

    یکی از قابلیت‌هایی که جای خالی آن در نئو A3‌ به‌شدت احساس می‌شود، چرخ اسکرول است. اگر تجربه‌ی استفاده از تلویزیون‌های هوشمند را داشته باشید، قطعا از اهمیت این قابلیت مطلع هستید. اسکرول منو یا صفحات اینترنتی یا محیط اپلیکیشن‌هایی مانند فایل منیجر، یکی از موارد کاربردی‌ است که در ناوبری سیستم‌عامل به آن برخورد خواهید کرد. در نبود این قابلیت، باید روی نوار اسکرول کلیک کنید یا از حرکت عمودی کنترلر یا کلید‌های جهت بالا و پایین استفاده کنید. البته بلافاصله پس از فشردن این کلید‌ها، عملکرد ماوس قطع خواهد شد و برای فعال‌سازی مجدد آن کلید مرتبط روی نئو A3 را باید بفشارید.

    درنظر داشته باشید درهرصورت، ناوبری در محیط کاربری و مرور صفحات وب با کنترلرهای حرکتی به‌ راحتیِ استفاده از ماوس‌های کامپیوتر نیست. برای حل این معضل می‌توانید با اتصال ماوس به U9-H، از دردسرهای کنترلرهای حرکتی خلاص شوید و وضعیت مشابهی با کامپیوترهای شخصی تجربه کنید.

    نرم‌افزار

    گوگل پس از موفقیت اندروید در دنیای گوشی‌های هوشمند، این سیستم‌عامل را برای سایر پلتفرم‌ها نیز توسعه داد. اندروید تی‌وی نسخه‌ای خاص از این سیستم‌عامل است که برای تلویزیون‌های هوشمند طراحی شده تا کاربران با استفاده‌ی از ریموت‌های معمولی نیز کاربری لذت‌بخشی در این محیط تجربه کنند. بهینه‌شدن برای وضوح تصویر و نسبت ۱۶:۹ تلویزیون‌ها، از دیگر تفاوت‌های اندروید تی‌وی با نسخه‌ی مخصوص گوشی‌های هوشمند است. اندروید تی‌وی نیز همانند نسخه‌ی اصلی اندروید، از نمایشگر‌هایی با وضوح تصویر مختلف به‌خوبی پشتیبانی می‌کند و مهندسان گوگل به‌خوبی بر مشکلات Scaling محیط رابط کاربری و اپلیکیشن‌های آن فائق آمده‌اند.

    باوجوداین، سازندگان تلویزیون اقبال چندان زیادی به این سیستم‌عامل از خود نشان ندادند. سامسونگ و ال‌جی سیستم‌عامل اختصاصی تلویزیون‌های هوشمند خود را توسعه دادند تا اندروید تی‌وی از حمایت بزرگ‌ترین نام‌های دنیای تلویزیون بی‌بهره باشد. این موضوع سبب شده با تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های مخصوص این سیستم‌‌عامل مواجه نباشیم و کاربران برای رفع نیاز‌هایشان با محدودیت‌های رو‌به‌رو شوند. البته، امکان نصب اپلیکیشن‌های اندروید در نسخه‌ی مخصوص تلویزیون این سیستم‌عامل دردسترس است؛ ولی در برخی مواقع، با ناسازگاری‌هایی مانند بهینه‌نبودن برای استفاده‌ی افقی مواجه خواهید شد.

    رابط کاربری مینیکس نئو U9-H
    رابط کاربری مینیکس نئو U9-H
    رابط کاربری مینیکس نئو U9-H
    رابط کاربری مینیکس نئو U9-H
    رابط کاربری مینیکس نئو U9-H

    مینیکس در نئو U9-H از نسخه‌ی کامل اندروید ۶ بهره برده تا امکان نصب و استفاده از تمامی اپلیکیشن‌های این سیستم‌عامل محبوب دردسترس باشد. مهندسان مینیکس با طراحی پوسته‌ی اختصاصی سعی کرده‌اند ناوبری در محیط کاربری هاب مدیاسنتر خود را ساده‌تر کنند. اگر این پوسته جذابیت و کاربرد چندانی برای برخی کاربران نداشته باشد، امکان تعویض آن با لانچر‌های مطرح دنیای اندروید نیز وجود دارد. اندروید ۷ نیز به‌تازگی برای نئو U9-H‌ منتشر شده که کاربران می‌توانند با دانلود آن، طبق آموزش مینیکس دستگاه خود را به‌روز کنند.

    استفاده از نسخه‌ی اصلی اندروید به‌معنای رفع تمام محدودیت و مشکلات موجود نیست. بسیاری از اپلیکیشن‌ها هنوز برای استفاده در تلویزیون‌ها بهینه نشده‌اند و کاربران با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه خواهند شد. ازجمله‌ی این مشکلات ناسازگاری با نسبت تصویر ۱۶:۹ و نبود تجربه‌ی مناسب در استفاده از ریموت کنترل تلویزیون است. با وجود اینکه مینیکس نئو U9-H امکانات و آزادی‌عمل بیشتری درمقایسه‌با رقبای خود با سیستم‌عامل اندروید تی‌وی ارائه می‌دهد، تجربه‌ی نهایی بی‌نقص نیست و پس از مواجهه‌ی کاربران با مشکلات نه‌چندان زیاد، شاید در درازمدت نکات برتری‌ خود را ازدست بدهد.

    رابط کاربری مینیکس نئو U9-H
    رابط کاربری مینیکس نئو U9-H
    رابط کاربری مینیکس نئو U9-H
    رابط کاربری مینیکس نئو U9-H

    مهندسان مینیکس برای آزادی عمل بیشتر، راه دیگری نیز پیش‌ روی کاربرانشان قرار داده‌اند. اگر استفاده از نسخه‌ی عادی اندروید را طاقت‌فرسا و دشوار دیده‌اید، اندروید‌ تی‌وی را روی نئو U9-H می‌توانید نصب کنید. بدین‌ترتیب، عملکرد پایدار‌تر و دشواری اندک ناوبری در محیط‌‌های مختلف را تجربه خواهید کرد. البته، درنظر داشته باشید در این حالت امکانات و قابلیت‌های سفارشی‌سازی کمتری دراختیار خواهید داشت.

    یکی از قوت‌های سیستم‌عامل اندروید، پشتیبانی پیش‌فرض آن از زبان فارسی است؛ اما پس از تغییر زبان نئو U9-H‌ به زبان فارسی، با برخی باگ‌های عجیب‌و‌غریب رو‌به‌رو خواهید شد. برخی از گزینه‌ها در بخش‌های مختلف سیستم‌عامل اعم از تنظیمات تغییر زبان نمی‌دهند. ظاهرا این بخش‌ها ترجمه نشده‌اند و هم‌چنان به‌ زبان انگلیسی نمایش داده می‌شوند. افزون‌براین، برخی اپلیکیشن‌ها نیز درصورت تغییر زبان، رفتار عجیبی از خود نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال در این حالت، اپلیکیشن مدیریت فایل ES Explorer نام فایل و پوشه‌های انگلیسی را نمایش نمی‌دهد. باتوجه‌به آنچه گفته شد، پیشنهاد می‌شود در نئو U9-H از زبان انگلیسی استفاده کنید. البته به‌گفته‌ی رسمی شرکت مینیکس در ایران، با به‌روزرسانی به نسخه‌ی ۷ اندروید مشکل نمایش زبان فارسی در محیط سیستم‌عامل برطرف خواهد شد.

    اتصالات

    هاب‌های مدیاسنتر به‌دلیل قرارگیری در مرکز بخش محتوای چندرسانه‌ای و سرگرمی، قابلیت اتصالات گسترده‌ای باید داشته باشند. بنابراین، مینیکس نئو U9-H را به طیف متنوعی از امکانات و فناوری‌های ارتباطی مجهز کرده تا نیاز‌های کاربران در این بخش را به‌خوبی رفع کند. سه پورت USB، درگاه کارت حافظه، وای‌فای دوبانده، پورت شبکه‌ی گیگابیتی و HDMI برخی از اتصالاتی است که در نئو U9-H وجود دارد. بدین‌ترتیب، کاربران امکان اتصال دستگاه خود به فضای ذخیره‌سازی اکسترنال و شبکه و گوشی‌ هوشمند را خواهند داشت.

    البته نئو U9-H در بخش اتصالات بی‌سیم نیز گزینه‌های متعددی دارد. این دستگاه از فناوری‌های ایرپلی (Air Play) برای اتصال و پخش محتوا از محصولات اپل و دی‌ال‌ان‌ای (DLNA) و میراکست (Miracast) برای پخش بی‌سیم محتوا از گوشی‌های هوشمند اندرویدی و لپ‌تاپ‌ها بهره می‌برد. البته، اتصال گوشی هوشمند و نمایش صفحه‌نمایش آن در تلویزیون یا پخش محتوا، امری طاقت‌فرسا است و در اکثر مواقع، موفق نمی‌شوید آن را انجام دهید. بخش Air Play نیز عملکرد ضعیفی از خود نشان داد و فقط ازپس نمایش تصویر و موسیقی برآمد. به‌گفته‌ی تیم خدمات فنی مینیکس در ایران، با به‌روزرسانی دستگاه به نسخه‌ی نهایی منتشرشده‌ی اندروید، ناسازگاری با محصولات جدید اپلی رفع خواهد شد.

    مینیکس نئو U9-H

    جذاب‌ترین و البته کارآمدترین بخش اتصالات بی‌سیم پشتیبانی از اف‌تی‌پی سروِر (FTP Server) است تا بدین‌ترتیب، نه‌تنها امکان اتصال دستگاه به شبکه و نمایش محتوا از سروِر یا سایر کامپیوتر‌های متصل دردسترس باشد؛ بلکه تبدیل نئو U9-H به سروِر محتوای چندرسانه‌ای نیز امکان‌پذیر باشد. در این حالت با اتصال هارداکسترنال به دستگاه خود، تمامی کاربران شبکه از کامپیوتر یا گوشی‌های هوشمندشان می‌توانند از محتوا استفاده کنند. البته، باید درنظر داشته باشید در این حالت نئو U9-H باید همواره روشن باشد و درصورت اتصال و استفاده‌ی سنگین و هم‌زمان چند‌کاربر، بسته به سرعت شبکه با کُندی سرعت مواجه خواهید شد.

    عملکرد

    با پیشرفت درخورتوجه توانایی‌ تلویزیو‌‌ن‌ها در پخش انواع گسترده‌ای از محتوای چند‌رسانه‌ای، درحال‌حاضر انتظار‌ها از تی‌وی‌باکس‌ و دستگاه‌های محتوای چندرسانه‌ای بسیار افزایش یافته است. این دستگاه‌ها نه‌تنها قابلیت اجرای تمامی فرمت‌های محتوای چندرسانه‌ای را باید داشته باشند؛ بلکه امکان پخش آن‌ها از منابع مختلف را نیز دراختیار کاربران باید قرار بدهند. دسترسی به طیف گسترده‌ای از بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها و انعطاف و آزادی‌عمل بیشتر در رابط کاربری و عملکردی توانمند و سریع در اجرای وظایف، از مشخصه‌هایی است که انتظار ارائه‌ی آن‌ها در هاب‌های مدیاسنتر وجود دارد.

    اولین و مهم‌ترین وظیفه‌ی هاب‌ مدیاسنتر، پخش بی‌نقص انواع‌ محتوای چندرسانه‌ای است. اگر به‌دنبال محصولی توانمند برای اجرای ویدئو‌های مختلف هستید، جدید‌ترین محصول مینیکس تمامی نیاز‌های شما را در این زمینه برطرف خواهد کرد. U9-H توانایی پخش ویدئو‌هایی با این فرمت‌ها را دارد: DAT ،MPEG ،MPE ،MPG ،TS ،TP ،VOB ،ISO ،AVI MP4 ،MOV ،3GP ،FLV ،MKV ،M2TS ،MTS M4V ،WMV و ASF. بدین‌ترتیب، بدون نگرانی درباره‌ی نوع ویدئو، می‌توانید از پشتیبانی آن به‌وسیله‌ی نئو U9-H مطمئن باشید. در بخش محتوای صوتی نیز محصول مینیکس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از فرمت‌ها اعم از DTS-HD ،True-HD ،Dolby Atmos ،DD ،DD+ ،MP2 ،MP3 ،WMA ،WAV ،OGG ،OGA ،FLAC ،ALAC ،APE و AAC، نیاز کاربران در این زمینه را نیز به‌طور کامل تأمین خواهد کرد. 

    به‌صورت پیش‌فرض، پخش‌کننده‌ی قدرتمند Kodi در نئو U9-H‌ وجود دارد. این اپلیکیشن یکی از نمونه‌های توانمند‌ موجود در دنیای اندروید است که درکنار ارائه‌ی محیطی جذاب، طیف گسترده‌ای از محتوای ویدئویی‌ و صوتی را می‌تواند اجرا کند. همچنین در بخش تنظیمات این اپلیکیشن، کاربران حرفه‌ای می‌‌توانند نیازهای خود اعم از کدگشایی کدک‌های مختلف ویدئویی و صوتی را اعمال کنند. البته به‌لطف تجهیز به سیستم‌عامل اندروید، امکان نصب و استفاده از سایر پخش‌کننده‌های قدرتمند مثل VLC و MX Player و KM Player نیز دردسترس است.

    مینیکس نئو U9-H

    برای بررسی عملکرد روان و بدون مشکل پخش‌کننده، محتواهای مختلفی در نئو U9-H پخش شد که این دستگاه بدون هرگونه مشکل موفق شد تمامی آن‌ها را اجرا کند. محتواهای پخش‌شده به‌شرح زیر است:

    • ویدئو 4K با نرخ بیت‌ریت ۷۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
    • ویدئو 4K با نرخ بیت‌ریت ۷۶ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
    • ویدئو 4K با نرخ بیت‌ریت ۵۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
    • ویدئو 4K با نرخ بیت‌ریت ۱۹ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
    • ویدئو Full HD با با کدک MPEG 4 و نرخ بیت‌ریت ۱۸ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
    • ویدئو Full HD، با کدک H.265 و نرخ بیت‌ریت ۱۱ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه
    • ویدئو Full HD با کدک H.264 و نرخ بیت‌ریت ۸ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
    • ویدئو Full HD با کدک H.264 و نرخ بیت‌ریت ۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ اجرای ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه

    در زمینه‌ی پشتیبانی از کدک‌های صوتی فیلم‌های سینمایی، نئو U9-H اکنون برخلاف برادران پیشینش، از نمونه‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند و توانایی اجرایی ویدئو‌هایی با کدک AC3 ،E-AC3 ،DTS ،TrueHD و DTS-HD را نیز دارد. البته، در یکی از ویدئو‌های آزمایشی 4K با کدک True HD، هیچ‌یک از اپلیکیشن‌های Kodi و VLC و MX Player موفق نشدند صدا را پخش کنند. باوجوداین در باقی مواقع، بدون هیچ مشکلی نئو U9-H از عهده‌ی کدگشایی صدای استریو و فراگیر ۵.۱ و ۷.۱ برآمد.

    یکی از مشکلات همیشگی کاربران ایرانی با تلویزیون و پخش‌کننده‌های محتوای چندرسانه‌ای، ناسازگاری با تمامی انکودینگ و فرمت‌های زیرنویس است. هم‌نام‌‌کردن فایل زیر‌نویس با فیلم، تغییر انکودینگ به نمونه‌ی پشتیبانی‌شده و نبود آزادی‌عمل در تغییر ابعاد و مکان و رنگ زیر‌نویس، ازجمله محدودیت‌های تلویزیون و پخش‌کننده‌های معمولی است. مینیکس به‌لطف استفاده از سیستم‌عامل اندروید و اپلیکیشن‌های توانمند پخش‌کننده‌ی محتوا، قابلیت‌های گوناگونی دراختیار کاربران قرار می‌دهد تا هر زیرنویسی را درکنار فیلم مدنظر خود اجرا کنند. 

    با پیشرفت هاب‌های مدیاسنتر، وظیفه‌ی این دستگاه‌ها فقط پخش ویدئو و موسیقی نیست و اجرای بی‌نقص‌ اپلیکیشن‌ها از دیگر انتظارات کاربران از این دستگاه‌ها است. در این زمینه، مینیکس نئو U9-H را به پردازنده‌ی هشت هسته‌ای Amlogic S912-H مجهز کرده که توانایی مناسبی در اجرای اپلیکیشن‌ها دارد. این پردازنده‌ که مشابه آن در گوشی‌های اقتصادی نیز به‌کار گرفته می‌شود، قابلیت اجرای اپلیکیشن و بازی‌های نیمه‌سنگین را دارد. باوجوداین، بزرگ‌ترین محدودیت در تجربه‌ی روان و بی‌نقص استفاده‌های سنگین، حافظه‌ی رم ۲ گیگابایتی نئو U9-H است. در‌صورتی‌که قصد دارید هم‌زمان از چندین اپلیکیشن و بازی استفاده کنید، با لگ و در برخی مواقع هنگ دستگاه مواجه خواهید شد. البته کاربری هاب‌های چندرسانه‌ای با گوشی‌های هوشمند تفاوت زیادی دارد؛ به‌همین‌دلیل تمام سازندگان این محصولات از حافظه‌ی رم زیادی استفاده نمی‌کنند. 

    مینیکس نئو U9-H

    مینیکس نئو U9-H در اجرای اپلیکیشن‌های توانمند پخش فیلم و ویدئو، با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شود و به‌خوبی از پس وظایفش برمی‌آید. بازی‌های نیمه‌سنگین نیز بدون مشکل در این دستگاه اجرا می‌شوند. باید درنظر داشته باشید برخی از عناوین موجود، با اجرا روی تلویزیون‌ها سازگاری مناسبی ندارند. البته بزرگ‌ترین مشکل در تجربه‌ی ایده‌آل بازی‌ها در نئو U9-H، تأخیر دریافت دستورها از لحظه‌ی اعمال با ریموت کنترل تا اجرا در بازی است که باعث می‌شود پس از مدتی، قید بازی‌کردن را بزنید. بسیاری از بازی‌ها نیز به ژست‌های حرکتی نیاز دارند که این عمل فقط با استفاده از کنترلر A3 ممکن خواهد بود. البته در این حالت نیز، به‌دلیل تفاوت زیاد تجربه‌ی بازی با گوشی‌ هوشمند دربرابر ریموت‌ کنترل‌های حرکتی، لذت‌بردن از بازی تاحدزیادی کاهش می‌یابد. برای حل این مشکل، از دسته‌‌ی کنسول‌های بازی اعم از ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ می‌توانید بهره ببرید. مینیکس U9-H به‌لطف بهره‌مندی از بلوتوث و پشتیبانی از دسته‌های بازی، به‌راحتی می‌تواند با دسته‌ی کنسول‌های بازی جفت شود.

    ضعف نئو U9-H‌ در ارائه‌ی تجربه‌ی مناسب در بازی‌ها، به‌معنای بی‌فایده‌بودن تجهیز آن به سیستم‌عامل اندروید و قابلیت‌های هوشمند نیست. وب‌گردی، مشاهده‌ی ویدئو‌های آنلاین، تماشای تصاویر (باتوجه‌به نمایشگر بزرگ‌تر تلویزیون)، بررسی اسناد و اتصال به گوشی‌ هوشمند و مشاهده‌ی محتوای آن، از قابلیت‌های جذاب این دستگاه است که می‌تواند برای بسیاری از کاربران کاملا کاربردی باشد.

    استفاده از پردازنده‌ی موبایل در پخش‌کننده‌های خانگی شاید توان پردازشی کمتری درمقایسه‌با انواع به‌کار‌رفته در کامپیوترها داشته باشد؛ اما این ساختار به مصرف بسیار اندک انرژی و در نتیجه، حذف فَن خنک‌کننده و عملکرد بی‌صدای این دستگاه منجر می‌شود. مینیکس U9-H نیز از همین روند پیروی می‌کند و فعالیت بدون صدا آن را به محصولی ایده‌آل برای فعالیت شبانه‌روزی تبدیل می‌کند. ازاین‌رو، کاربران می‌توانند از این دستگاه به‌عنوان سروِر دانلود استفاده کنند و با استفاده از اپلیکیشن‌های توانمندی اعم از ADM و بدون نیاز به استفاده از کامپیوتر شخصی، محتوای ویدئویی و صوتی مدنظرشان را دانلود کنند.

    جمع‌بندی

    دنیای محتوای چندرسانه‌ای با سرعت بسیار زیادی درحال‌پیشرفت است. راه‌های دسترسی کاربران به این دسته از محتوا تفاوت زیادی با سال‌های پیشین کرده و دیگر از استفاده‌ی گسترده از تلویزیون‌های ملی و کابلی و دیسک‌های حاوی فیلم‌ سینمایی و موسیقی خبری نیست. شبکه‌های استریم محتوای ویدئویی و صوتی مانند نتفلیکس، آمازون پرایم، یوتیوب، HBO و اسپاتیفای، هم‌اکنون بخش عمده‌ای از بازار سرگرمی را ازآنِ خود کرده‌اند و به‌کلی سلیقه‌ی کاربران را تغییر داده‌اند. این موضوع سبب شده هاب‌های مدیاسنتر و تلویزیون‌های هوشمند بیش‌ازپیش نقش پررنگی در تماشای محتوای ویدئویی در خانه‌های ایجاد کنند. 

    مینیکس پس از سال‌ها فعالیت در بخش دستگاه‌های هوشمند چندرسانه‌ای، U9-H را به‌عنوان پرچم‌دار خود به بازار عرضه کرده که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کیفیت ساخت درخورتوجه، پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از فرمت‌ها و کدک‌های ویدئویی به‌لطف تجهیز به پردازنده‌ای توانمند، درگاه‌های اتصالی متنوع و استفاده از سیستم‌عامل اندروید، از ویژگی‌های بارز نئو U9-H است که به‌خوبی نیاز‌های کاربران را می‌تواند تأمین کند. البته این موضوع به‌معنای بی‌نقص‌بودن دستگاه نیست و جدید‌ترین محصول مینیکس در برخی بخش‌ها عملکرد مناسبی ندارد. البته، این موضوع را نمی‌توان کاملا بر گردن سازنده انداخت. هاب‌های مدیاسنتر هنوز از توجه مناسب توسعه‌دهندگان برخوردار نیستند و سیستم‌عامل بی‌نقص و کاربردی درکنار اپلیکیشن‌های متنوع برای آن دردسترس نیست. همچنین، توسعه‌‌ی سیستم‌عامل‌ و اپلیکیشن‌های انحصاری به‌وسیله‌ی تولید‌کنندگان مطرح تلویزیون‌های هوشمند یکی از دلایل پیشرفت‌ نه‌چندان درخورتوجه پخش‌کننده‌های هوشمند محتوای چندرسانه‌ای محسوب می‌شود.

    مینیکس نئو U9-H

    درمجموع، می‌توان مینیکس Neo U9-H‌ را محصولی توانمند و خوش‌ساخت و کاربردی دانست. بااین‌حال، از قیمت نه‌چندان ارزان این محصول نباید غافل بود؛ جایی که خرید U9-H‌ درکنار کنترلر A3، هزینه‌ای برابر با نسل جدید اپل‌ تی‌وی را به‌همراه خواهد داشت. محصول اپل شاید کاربرد مشابهی با دنیای اندروید برای کاربران، به‌ویژه کاربران ایرانی نداشته باشد؛ اما به‌لطف پردازنده‌ی توانمند، سیستم‌عامل فوق‌العاده‌ی تی‌وی او‌اس (tv OS)، اپلیکیشن‌های اختصاصی و پشتیبانی عالی اپل، همچنان گزینه‌ی بسیار جذابی برای کاربران به‌شمار می‌رود؛ به‌خصوص افرادی که هم‌اکنون از اکوسیستم اپل بهره می‌برند. افزون‌براین، شیائومی با می‌باکس و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌اش، بخش چشمگیری از بازار را دراختیار گرفته است. بااین‌حال، نباید فراموش کرد مینیکس نئو U9-H برتری‌های محسوسی به رقبایش دارد. درگاه‌ و فناوری‌های اتصالی بیشتر، آزادی‌عمل کاربران در انتخاب سیستم‌عامل و کنترلر کاربردی (نئو A3) برخی از ویژگی‌هایی است که قیمت گران‌تر آن را توجیه می‌کند. 

    مهم‌ترین مؤلفه‌ی تأثیرگذار در انتخاب بهترین پخش‌کننده‌ی خانگی، استفاده‌ی کاربران از محصول است. اگر تنها به‌دنبال محصولی هستید که محتوای ویدئویی را با کیفیت معمولی (Full HD) تماشا کنید، پخش‌کننده‌ای ارزان‌قیمت نیز به‌خوبی از عهده‌ی این کار برخواهد آمد. اگر عموم محتوای ویدئویی شما را انواع 4K با بیت‌ریت بالا تشکیل می‌دهد، حتما خرید محصولی توانمند را مدنظر قرار دهید. بهره‌بردن از اپلیکیشن‌ و بازی‌های متعدد نیز نیازمند دستگاهی با سخت‌افزار توانمند است. اتصال به سایر دستگاه‌های خانگی به‌عنوان مرکز بخش سرگرمی منزل، به قابلیت‌های اتصالی متعددی نیاز دارد که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

    برای خرید مینیکس U9-H به فروشگاه لیمر مراجعه کنید.

    نکات مثبت

    • کیفیت ساخت خوب
    • توانایی عالی در اجرای طیف گسترده‌ی محتوای چندرسانه‌ای
    • امکان بهره‌بردن از نسخه‌ی کامل اندروید یا اندروید‌ تی‌وی
    • دسترسی به طیف گسترده‌ی اپلیکیشن‌های اندروید
    • درگاه‌های اتصالی متنوع
    • عملکرد آرام و بی‌صدا

    نکات منفی

    • چندوظیفگی نامطلوب
    • نبود کنترلر حرکتی همراه دستگاه
    • رابط کاربری نه‌چندان جذاب
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات