نگاهی به بخش تجهیزات 5G در غرفه سامسونگ در نمایشگاه CES 2019

جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بخش تجهیزات 5G سامسونگ در نمایشگاه CES مجموعه‌ای از ابزارها و راهکارهای ارتباطی این شرکت را به بازدیدکنندگان نشان می‌داد.
تبلیغات

شرکت کره‌ای سامسونگ برنامه‌‌ریزی خاصی برای فناوری‌های ارتباط نسل پنجم یا همان 5G در نمایشگاه CES نداشت. در غرفه‌ی بسیار بزرگ سامسونگ در CES موسوم به «شهر سامسونگ» یا Samsung City نیز صرفا فضایی محدود به معرفی فناوری‌های نسل پنجم سامسونگ اختصاص داشت. این تجهیزات تماما روی یک دیوار نصب شده‌بودند و به‌جز یک مورد، هیچکدام از آن‌ها فعال نبودند. تنها دستگاه فعال یک گوشی پیش‌نمونه با قابلیت برقراری ارتباط نسل پنجم بود که یک ویدئو را به‌صورت ممتد پخش می‌کرد و البته این ویدئو نیز توسط ارتباط 5G به گوشی استریم نمی‌شد.

نمایندگان سامسونگ در نمایشگاه هم اعلام کردند که سامسونگ برنامه‌ای برای نمایش زنده‌ی قابلیت‌های نسل پنجم در CES ندارد. در ادامه، گشت‌وگذاری خواهیم داشت در میان ابزارهای مرتبط با ارتباط نسل پنجم که در غرفه‌ی سامسونگ به نمایش درآمدند.

تجهیزات نسل پنجمی سامسونگ / Samsung 5G at CES

نشان 5G در غرفه‌ی سامسونگ یکی از نشانه‌های مربوط به فناوری‌های متعدد سامسونگ بود که در CES به نمایش گذاشته شدند. البته فقط کسانی که به‌دنبال این نشان بودند می‌توانستند آن را پیدا کنند؛ چرا که این بخش از غرفه در میان تلویزیون‌ها و دیگر محصولات متعدد سامسونگ به‌سختی به چشم می‌آمد.

یک صفحه‌نمایش بزرگ نیز شعارهایی مانند «راهکارهای کاربر-به-کاربر نسل پنجم سامسونگ آماده هستند» را به بازدیدکنندگان نشان می‌داد. هرچند که این شعارها چندان هم ترغیب‌کننده به‌نظر نمی‌رسیدند.

تجهیزات نسل پنجمی سامسونگ / Samsung 5G at CES

سامسونگ تنها یک دیوار را به تعداد زیادی از محصولات نسل پنجمی خود اختصاص داده‌بود و در این بخش سخت‌افزارهای متعدد لازم برای ارسال و دریافت اطلاعات نمایش داده می‌شدند. همین مورد مسئله‌ای است که سامسونگ را از دیگر رقبا جدا می‌کند؛ چرا که کره‌ای‌ها تجهیزات مختلفی از جمله سخت‌افزار لازم برای دکل‌های مخابراتی، مودم‌های 5G خانگی و ابزارهای قابل‌حمل با پشتیبانی از ارتباط نسل پنجم را به تولید می‌رسانند. پیش‌نمونه‌ی گوشی نسل پنجمی سامسونگ هم در میان این تجهیزات جا خوش کرده‌بود.

تجهیزات نسل پنجمی سامسونگ / Samsung 5G at CES

آنچه در تصویر فوق می‌بینید، واحد دسترسی 5G است که ابعاد آن تقریبا برابر با ابعاد یک کوله‌پشتی هستند. این ابزارها که برای تجهیز واحدهای ارتباطی کوچک به‌کار می‌روند، می‌توانند به‌عنوان یک ایستگاه پایه عمل کرده و یک شبکه‌ی نسل پنجم را ایجاد کنند. ابعاد این تجهیزات امکان جاسازی یک آنتن موج‌میلی‌متری را فراهم می‌کنند و فاصله‌ی واحدها از هم ۳۰۰ متر خواهد بود.

تجهیزات نسل پنجمی سامسونگ / Samsung 5G at CES

ابزار نشان‌داده شده در تصویر فوق با نام CPE شناخته می‌شود. این عبارت مخفف Consumer Premises Equipment، به‌معنی تجهیزات اماکن کاربران است. ابزار یادشده به‌عنوان یک روتر بی‌سیم خانگی عمل می‌کند که می‌تواند سرویس‌های نسل پنجمی را در اختیار آن دسته از ابزارهای خانگی قرار دهد که از ارتباط نسل پنجم پشتیبانی نمی‌کنند. برای مثال می‌توان به رایانه‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های نسل چهارمی اشاره کرد که به‌طور معمول از ارتباط وای‌فای یا اترنت استفاده می‌کنند.

تجهیزات نسل پنجمی سامسونگ / Samsung 5G at CES

بخش دوم «تجهیزات اماکن کاربران»، ابزاری جعبه‌مانند است که در خانه‌ها و در نزدیکی واحد دسترسی 5G قرار می‌گیرد. کار این وسیله دریافت اولیه‌ی سیگنال‌ها و بازپخش آن‌ها به روتر بی‌سیم خواهد بود. می‌توان ابزار مورد بحث را با تقویت‌کننده‌های سیگنال وای‌فای مقایسه کرد. در برخی مکان‌ها که واحد دسترسی 5G به خانه‌های افراد نزدیک نیست و همچنین در خانه‌های بسیار بزرگ، استفاده از این ابزار لازم خواهد بود. البته امیدواریم در ادامه و با فراگیر شدن واحدهای دسترسی 5G، نیازی به استفاده از این تقویت‌کننده‌های سیگنال وجود نداشته باشد.

تجهیزات نسل پنجمی سامسونگ / Samsung 5G at CES

پیش‌نمونه‌ی گوشی نسل پنجمی سامسونگ بیشتر شبیه به یک علامت سؤال است. سامسونگ مجموعه‌ی گسترده‌ای از گوشی‌های پیش‌نمونه را برای نمایش سرویس‌های نسل پنجمی در کره‌جنوبی و ایالات‌متحده مورد استفاده قرار داد؛ اما مشخصات فنی یا نام رسمی هیچکدام از این گوشی‌ها اعلام نشد.

گوشی نشان‌داده شده در CES در یک قاب محافظ جای گرفته‌بود تا مشخصات ظاهری آن قابل مشاهده نباشد؛ البته سوراخی برای دوربین جلو در گوشه‌ی بالا سمت راست این گوشی دیده می‌شد. اگر گوشی نهایی سامسونگ که از ارتباط نسل پنجم پشتیبانی می‌کند هم به همین اندازه باریک باشد، می‌توان آن را تعجب برانگیز توصیف کرد؛ چرا که جای دادن قابلیت‌های موج‌میلی‌متری در این بدنه‌ی باریک کاری تحسین‌برانگیز است. البته احتمالا این محصول از سخت‌افزارهایی با استانداردهایی پایین‌تر از استاندارد ۶ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند و احتمالا برای شبکه‌های AT&T و Verizon مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

در میان تجهیزات به‌نمایش درآمده، یک جعبه‌ی ساده به رنگ خاکستری هم وجود داشت که «گره ارتباط نسل پنجم» نام داشت. این ابزار که امکان تصویربرداری از آن نبود، ابزارهای متکی بر اینترنت اشیاء را به شبکه‌های نسل پنجم متصل می‌کند. با استفاده از این وسیله، ابزارهایی که از ارتباط وای‌فای، بلوتوث و دیگر استانداردهای ارتباطی استفاده می‌کند هم می‌توانند به شبکه‌های نسل پنجم متصل شوند.

تجهیزات نسل پنجمی سامسونگ / Samsung 5G at CES

یک واحد میمو بزرگ هم در میان محصولات به نمایش درآمده بود. این واحد می‌تواند با آرایه‌هایی از آنتن‌های چندگانه در مکان‌هایی با تقاضای بالا مورد استفاده قرار گیرد. واحد یادشده برای برقراری ارتباط نسل پنجم در کره‌جنوبی به کار رفته است و نمونه‌های مشابه آن در خارج از کره، توسط اپراتورهایی همچون اسپرینت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات نسل پنجمی سامسونگ / Samsung 5G at CES

سامسونگ دو ویدیو را هم برای این نمایشگاه آماده کرده‌ بود. نخستین ویدیو «دنیای نسل پنجم» نام داشت و نمایشی ساده و انتزاعی از توانایی‌های گسترده و پرسرعت ارتباطات نسل پنجم بود که می‌توانند نحوه‌ی زندگی، کار و تفریح ما را تحت‌تاثیر قرار دهند. دومین ویدیو با نام «شبکه‌ی نسل پنجم سامسونگ»، کارخانه‌های محل تولید تجهیزات سامسونگ را به‌تصویر می‌کشید. چگونگی اتصال ابزارهای موبایل برای ایجاد شبکه‌ای قدرتمندتر هم از موارد به‌نمایش درآمده در این ویدیو بود. هر دو ویدیو روی صفحه‌ای بزرگ به‌نمایش درمی‌آمد و از نظر محتوا چندان جذاب نبود.

کارایی تجهیزات ارتباطی نسل پنجم رابطه‌ای مستقیم با دستگاه‌هایی خواهد داشت که از این ارتباط پشتیبانی می‌کنند. احتمالا در هفته‌ها و ماه‌های آینده بیشتر از فناوری‌های نسل پنجم سامسونگ می‌شنویم. رویداد بزرگ بعدی سامسونگ، یعنی همان مراسم Unpacked 2019 ابتدای اسفندماه (۲۰ فوریه) در سن‌فرانسیسکو برگزار خواهدشد. در این مراسم شاهد معرفی گلکسی اس 10 و نسخه‌ای از این محصول با پشتیبانی از ارتباط نسل پنجم خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات