دوربین سه‌گانه در گوشی‌ها و افزایش سوددهی شرکت‌های سازنده قطعات الکترونیکی

چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استفاده از دوربین سه‌گانه در گوشی‌های هوشمند، باعث سود بیشتر شرکت‌های سازنده‌ی قطعات الکترونیکی خواهد شد.
تبلیغات

گفته می‌شود که بیشتر سازندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند، نظیر سامسونگ، اپل و ال‌جی کار روی محصولاتی با دوربین اصلی سه‌گانه را آغاز کرده‌اند و می‌خواهند در آینده‌ی نزدیک، آن‌ها را روانه‌ی بازار کنند.

کیم جی‌سان، تحلیلگری از شرکت Kiwoom Investment & Securities، می‌گوید «سامسونگ الکترونیکس از ترند جدید دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، یعنی دوربین اصلی سه‌گانه در پرچمداران سال بعدش استفاده خواهد کرد». وی پیش‌بینی کرده است که شرکت سامسونگ الکترو-مکانیکس (شعبه‌‌ای از شرکت سامسونگ که کار ساخت قطعات الکترونیکی را بر عهده دارد) به‌لطف عرضه‌ی محصولات مجهز به دوربین سه‌گانه طی ماه‌های آینده، شاهد سوددهی بسیار بالایی باشد.

در ارتباط با قیمت، باید بگوییم که ماژول‌های سه‌گانه‌ی دوربین، گران‌قیمت‌تر از ماژول‌های یگانه و دوگانه هستند؛ برای مثال، اگر هزینه‌ی تمام‌شده برای ساخت هر ماژول دوربین یگانه معادل ۱۰ دلار آمریکا باشد، همین هزینه برای دوربین‌های دوگانه و سه‌گانه به‌ترتیب ۳۰ و ۵۰ دلار آمریکا خواهد بود.

وب‌سایت Etoday که در زمینه‌ی اخبار اقتصادی فعالیت می‌کند، اخیرا در گزارشی به‌نقل از منبعی موثق مدعی شده بود که سامسونگ الکترونیکس تصمیم گرفته است در مدل جدید گوشی‌های میان‌رده‌ی سری A خود، از ماژول دوربین سه‌گانه استفاده کند.

هواوی پی 20 پرو / Huawei P20 Pro

با این حساب، گلکسی A به‌هنگام عرضه در سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی، به نخستین گوشی موبایل سامسونگ با دوربین سه‌گانه تبدیل خواهد شد. منبع یادشده همچنین گفته است که ترند جدید دوربین گوشی‌های هوشمند، در برخی مدل‌های پرچم‌دار بعدی کره‌ای‌ها، یعنی گلکسی اس ۱۰ نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ گفتنی است که انتظار می‌رود تاریخ عرضه‌ی S10 برای مارس ۲۰۱۹ تنظیم شده باشد.

در ماه مارس ۲۰۱۸، شرکت چینی هواوی از گوشی جدیدی رونمایی کرد (پی ۲۰ پرو) که برای نخستین‌بار در دنیا، به ماژول دوربین سه‌گانه تجهیز شده بود. از آن موقع تاکنون، هواوی موفق شده از نظر سهم بازار، از شرکت اپل پیشی بگیرد و بعد از سامسونگ الکترونیکس، به دومین سازنده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند در دنیا تبدیل شود.

سامسونگ در جریان برگزاری کنفرانسی در ماه جولای، به انتشار برخی جزئیات در ارتباط با نسل بعدی گوشی‌های هوشمندش پرداخت. این شرکت در آن زمان مدعی شد که قصد دارد نزدیک به ۱۰ درصد گوشی هوشمند‌های سال آینده‌اش را به دوربین سه‌گانه تجهیز کند.

در کنار این‌ها، احتمال استفاده‌ی دیگر شرکت‌های چینی سازنده‌ی گوشی، یعنی شیائومی و ویوو از ماژول دوربین سه‌گانه در پرچمداران آینده‌شان وجود دارد و این موضوع می‌تواند نهایتا به سوددهی بیشتر سامسونگ الکترو-مکانیکس منتهی شود.

آیفون 10 ایکس / iphone x

دوربین دوگانه‌ی آیفون ۱۰ اپل

به‌علاوه، شرکت ال‌جی اینوتک، یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان ماژول دوربین گوشی‌های اپل، می‌تواند در صورت استفاده‌ی کوپرتینویی‌ها از ترند جدید دوربین گوشی‌ها، شاهد سوددهی زیادی باشد. گفتنی است که این شرکت طی سال اخیر و به‌علت فروش نه‌چندان بالای گوشی‌های رده‌بالای جدید اپل، یعنی آیفون ۸ و آیفون ۱۰، شرایط جالبی را سپری نکرده است. تا حدی که سود عملیاتی ال‌جی اینوتک طی سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۸ به‌علت اتخاذ تصمیم توقف تولید آیفون ۱۰ توسط اپل، ۵۸.۸ درصد افت کرد و به ۱۲.۰۶ میلیون دلار رسید؛ گفتنی است که آیفون X اپل از ماژول دوربین دوگانه بهره می‌برد.

با همه‌ی این‌ها پیش‌بینی می‌شود که شعبه‌ی سازنده‌ی قطعات الکترونیکی شرکت ال‌جی، طی ماه‌های آینده به‌لطف افزایش تقاضا برای دوربین‌های سه‌گانه، با افزایش فروش قابل‌توجهی رو‌به‌رو شود.

تحلیلگری از شرکت Shinhan Investment مدعی است که به‌لطف عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند جدید مجهز به دوربین‌های سه‌گانه و دوربین‌های مجهز به حسگرهای سه‌بعدی، امکان جایگزینی کلیدهای ناوبری با ژست‌های حرکتی و تولید محتوای واقعیت افزوده وجود خواهد داشت. وی همچنین مدعی است که «ال‌جی اینوتک پتانسیل رشد بسیار بالایی برای سال‌های پیش‌رو دارد.»

دیدگاه شما در این باره چیست؟ آیا با استفاده از دوربین‌های سه و حتی چهارگانه در گوشی‌های هوشمند موافق هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات