داشبورد جدید تحلیل‌گر مجازی به سرویس Adobe Analytics اضافه شد

چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
مطالعه 5 دقیقه
ادوبی با معرفی داشبورد جدیدی به نام تحلیل‌گر مجازی به سرویس Adobe Analytics، قابلیت‌های خوبی برای آنالیز داده‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد.
تبلیغات

کلان داده یا Big data، یکی از موضوعات مهم و مطرح، در حوزه‌ی کسب‌وکار است که می‌تواند مسیر حرکت شرکت تجاری و یا چرخش‌های کاری آن شرکت را مشخص کند.

حدود ۵۳ درصد از شرکت‌ها در سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کردند که از برخی سرویس‌های آنالیز داده برای پیش‌بینی مسیر حرکت تجاری خود استفاده می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۷ میلادی، این صنعت به ارزشی در حدود ۱۰۳ میلیارد دلار برسد. در سال ۲۰۱۸ میلادی ارزش آن ۴۹ میلیارد دلار گزارش شده است. نکته‌ی حائز اهمیت این است که کلیه‌ی پلتفرم‌های موجود برای آنالیز داده، عملکرد و خروجی مشابه یکدیگر ارائه نمی‌دهند. به‌همین دلیل، بر‌اساس برخی گزارش‌ها، شرکت‌ها به‌طور متوسط ​​تنها به یک تا سه درصد از اطلاعات جمع‌آوری‌شده دسترسی پیدا می‌کنند.

Adobe Analytics

ادوبی معتقد است که سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند در آنالیز داده‌ها به شرکت‌ها کمک کنند. روز گذشته، این شرکت امریکایی،‌ «تحلیلگر مجازی» یا «virtual analyst» خود را معرفی کرد. تحلیلگر مجازی، داشبوردی تحلیلی است که به سرویس Adobe Analytics اضافه شده تا بتواند مجموعه‌ای یکپارچه از آنالیز بازاریابی آنلاین و آنالیز محصولات تحت وب را ارائه دهد. در حال حاضر تنها پیش‌نمایش غیرعمومی این تحلیلگر مجازی معرفی شده است. جان بیتس، مدیر بخش محصولات Adobe Analytics، در مصاحبه‌ای تلفنی با VentureBeat اظهار کرد: 

با نگاهی دقیق متوجه می‌شویم که در حوزه‌ی صنعت، با مشکل بزرگی روبرو هستیم. در حوزه‌ی کسب‌وکار، کوه عظیمی از داده‌ها، حجم زیادی از آنالیزها، و داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی بسیاری در گوشی‌های هوشمند، وب‌سایت‌ها و سایر دستگاه‌ها وجود دارد. نیروی انسانی نمی‌تواند به‌تنهایی این کوه عظیم اطلاعات و داده‌ها را آنالیز کند، و چشم‌انداز روشنی از داده‌های آنالیزشده ارائه دهد.
Adobe Analytics

 تحلیلگر مجازی، توسط ادوبی سنسی (Adobe Sensei)، که فریم‌ورکی مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است، می‌تواند چشم‌انداز و الگوی خوبی در اختیار شرکت‌ها قرار دهد که مورد نیاز کسب‌وکار است. بیتس در ادامه‌ی صحبت‌های خود توضیح می‌دهد: 

شرکت‌ها با کمک تحلیلگر مجازی متوجه می‌شوند که چه محصولاتی بیشتر از بقیه‌ی محصولات مورد توجه کاربران قرار دارد. با کمک الگوریتم‌های قدرتمند، سعی می‌کنیم تا آنالیز داده‌ها را به‌صورتی ساده‌تر و بصری در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم. با آنالیز بازار، به شرکت‌ها کمک می‌کنیم تا با توجه به داده‌های مورد توجه و مورد علاقه‌ی کاربران و همچنین براساس تغییرات شاخصی که در بازار رخ می‌دهد، بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند. 

تحلیلگر مجازی به‌صورت پیوسته و با کمک هزاران مولفه و شاخص مختلف، و همچنین از طریق ده‌ها میلیون مولفه‌ی مهم موجود در پایگاه داده‌های شرکت، از جمله چگونگی خرید مشتریان از طریق وب‌سایت و تعداد مراجعه‌‌ی آنها برای خرید، همچنین تغییرات موجود در وب‌سایت به آنالیز داده‌ها می‌پردازد. تحلیلگر مجازی به داده‌های زمان واقعی و همچنین داده‌های فصلی نیز توجه ویژه نشان می‌دهد. حتی فروش بالاتر از حد معمول در ایام حراجی نیز مورد توجه تحلیل‌گر مجازی قرار دارد. بیتس معتقد است:

با گذشت زمان، تحلیلگر مجازی، آن محصولاتی را که کاربران بیشتر برای خرید ترجیح می‌دهند، شناسایی می‌کند. همچنین به بررسی و شناسایی الگوهای مصرف مشتریان می‌پردازد. در نهایت می‌تواند با استفاده از این داده‌ها، تصویر خوبی از وضعیت موجود ارائه دهد. این سیستم،‌ به‌صورت خودکار از ارسال پیشنهادهای تکراری برای خرید در زمان‌های خاص جلوگیری می‌کند. لذا در رویدادهای خاص، کاربران پیشنهادهای تکراری دریافت نمی‌کنند. سیستم اطلاع‌رسانی تقریبا مشابه روش «لایک» و «دیس‌لایک» در فیسبوک است. این سیستم کمک می‌کند تا تحلیل‌گر مجازی متوجه شود کدام دیدگاه‌ها به حوزه‌ی این سیستم مربوط است.در تست اولیه، تحلیلگر مجازی به یکی از مشتریان ادوبی کمک کرد تا یکی از رقبای خود را که قانون کپی‌رایت را رعایت نکرده بود، شناسایی کند.
adobe flash

شرکت مشاوره‌ای B2B که نامش فاش نشده است، به‌صورت خودکار از Adobe Analytics یک یادداشت دریافت کرد که نشان می‌داد در مناطقی از چین و رومانی ترافیک وب‌سایت درحدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. پس از بررسی موضوع مشخص شد که یکی از شرکت‌های رقیب با دسترسی به اسناد شرکت و استفاده از آنها، خروجی را به‌ نام خودش منتشر کرده است.  بیتس در ادامه‌ی صحبت خود اضافه کرد:

چنین بررسی‌ و ارائه‌ی چنین خروجی، خارج از حالت طبیعی و معمولی است که پیش از این دیده‌ایم. چنین پیش‌بینی‌هایی فراتر از حد انتظار است. 

ادوبی با راهکارهای نظارت اتوماتیک و آنالیز غریبه نیست. در اواخر سال ۲۰۱۵، داشبوردی به نام Analysis Workspace را معرفی کرد که برپایه‌ی فضای ابری قرار داشت. این داشبورد، دارای سیستم خودکاری برای شناسایی تغییرات قالب‌توجه در داده‌ها است. Adobe ادعا می‌کند که ابزار تجزیه و تحلیل این شرکت می‌تواند بیش از ۵۰۰.۰۰۰ ارزش منحصربه‌فرد را آنالیز کند. این کار  در عرض چند ثانیه قابل انجام است که اگر نیروی انسانی می‌خواست چنین آنالیزی را انجام دهد، چندین هفته زمان می‌برد. علاوه‌بر این، در سال ۲۰۱۶، سیستم اعلان هوشمند از سوی Adobe Analytics معرفی شد که به کاربران اجازه می‌دهد به‌صورت دستی بتوانند سیستم را راه‌اندازی کنند. 

بیتس معتقد است که برخلاف محصولات قبلی، تحلیلگر مجازی از زاویه‌ی پیکربندی، تقریبا به‌صورت کامل اجازه‌ی دخالت در سیستم را نمی‌دهد. بنتس در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت:

سیستم اعلان و هشدار، راهی فوق‌العاده برای جلب توجه کاربران است؛ ولی کاستی‌هایی در حوزه‌‌ی توجه و تمرکز هوشمندانه بر پاسخ‌های کاربران و پرسش‌هایی که می‌خواهند بپرسند، دیده می‌شود. از نظر ما، تحلیلگر مجازی می تواند یکی از چالش‌های اساسی را با کمک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی خود حل کند. این سیستم تنها در حوزه‌ی سوالاتی که از سیستم پرسیده می‌شود، هوشمند است. یک برند جهانی بزرگ در برنامه‌ی ‌تست اولیه‌ی سرویس اعلام کرد که خروجی‌های این سیستم، قابل‌مقایسه با زمانی است که بیش از ۱۰۰ متخصص داده به تیم اضافه شده باشد. 

برای آنکه تحلیلگر مجازی بتواند در بازار رقابتی پیشتاز باشد، باید توسعه پیدا کند. این سیستم آنالیز با توسعه‌ی نرم‌افزار مدیریت ایمیل ادوبی می‌تواند در قله‌های رشد و ترقی بایستد. نرم‌افزار مدیریت ایمیل ادوبی، ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی است که در بهترین زمان ممکن، ایمیل بازاریابی را برای کاربر ارسال می‌کند. در ماه فوریه، ادوبی مدیریت محتوا و راهکار مدیریت دارایی Experience Manager را مبتنی بر هوش مصنوعی به سیستم اضافه کرد، که شامل smart cropping و smart tags برای پیش‌بینی و اضافه کردن خودکار متادیتا و پی‌دی‌اف بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات