آیفون XS و آیفون XS Max با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایتی ۱۳۴ دلار سود بیشتر عاید اپل می‌کنند

سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
مطالعه 5 دقیقه
اپل در گوشی‌های آیفون با ظرفیت حافظه‌ی داخلی ۵۱۲ گیگابایت، در حدود ۱۳۴ دلار بیشتر از گوشی‌های آیفون با ظرفیت داخلی ۲۵۶ گیگابایت سود می‌کند.
تبلیغات

اپل در تاریخ ۲۱ سپتامبر برابر با  ۳۰ شهریورماه، گوشی‌های هوشمند آیفون ۲۰۱۸ را معرفی کرد. استفاده از اسپیکرهای استریو بزرگتر، ماژول دوربین دوگانه و طراحی گوشی آیفون‌ با بدنه‌ی فلزی ضدزنگ، عامل اصلی فروش بالای گوشی‌های آیفون ۲۰۱۸ اپل نیستند؛ بلکه از میان همه‌ی این ویژگی‌ها، آنچه بیش از بقیه‌ی موارد اهمیت دارد، استفاده از تراشه‌ی جدید برای ارتقا ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی آیفون است که به کاربر اجازه می‌دهد تمامی عکس‌ها را در حالت پرتره ذخیره کند. 

شهریورماه سال جاری (ماه سپتامبر)، آیفون XS و آیفون XS مکس اپل با نمایشگر ۵.۸ و ۶.۵ اینچی OLED و پردازنده هفت نانومتری A12 معرفی شدند. نسخه‌ی آیفون با ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایت در اصل دو برابر بیشتر از گوشی‌های قبلی آیفون ظرفیت ذخیره‌سازی دارد، که به‌ کاربران اجازه می‌دهد بتوانند صدها بلکه هزاران عکس یا ده‌ها ویدئو با کیفیت بالا را روی گوشی آیفون خود ذخیره کنند. بالاترین ظرفیت حافظه‌ی داخلی آیفون ۱۰ که در سال گذشته‌ی میلادی معرفی شد، تنها ۲۵۶ گیگابایت بود. ظرفیت حافظه‌ی داخلی گوشی‌های آیفون جدید اپل در حدود ۶۴ برابر بیشتر از نسخه‌ی آیفون اصلی است که ده سال قبل معرفی شد.

آیفون 10 اس مکس / iPhone Xs Max

Apple برای اضافه کردن این ظرفیت حافظه، پول بیشتری از مشتریان خود می‌گیرد و درصد کمی از این پول دریافتی از مشتریان را به تامین‌کنندگان پرداخت می‌کند. همچنین، وقتی ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی بیشتر می‌شود، اپل درصدد کاهش قیمت تمام‌شده برای مشتریان خود نیست و حاشیه‌ی سود بالایی برای خود در نظر می‌گیرد. به‌علاوه حق انتخاب دیگری دراختیار مشتری قرار نمی‌دهد تا بتواند بعد از خرید گوشی آیفون، در صورت نیاز، ظرفیت حافظه‌ی داخلی گوشی خود را ارتقا بدهد. از سوی دیگر قیمت حافظه‌ی فلش در بازار جهانی کاهش یافته است.

در بازار رقابتی گوشی‌های هوشمند که رشد کند و آهسته‌ای دارد؛ کوپرتینونشین‌ها با استفاده از روش‌هایی همچون افزایش قیمت گوشی‌های آیفون، ارائه‌ی سرویس‌های دیجیتالی جدید و افزایش سود حاصل از تامین قطعات، سعی می‌کنند موقعیت خود را حفظ کنند و در مبارزه با بازار جهانی پیروز میدان باشند. بالا بودن حاشیه‌ی سود قطعات اولیه‌ی گوشی، مشابه آنچه در مورد ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی گفته شد، یکی از روش‌های اپل برای حضور موفق در بازار گوشی‌های هوشمند است. وین لام، تحلیلگر محقق IHS Markit Ltd، معتقد است:

ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی، یکی از اهرم‌های خوب اپل برای کسب درآمد بیشتر است. علاوه‌بر بالا بودن حاشیه‌ی سود بیشتر برای اپل، جزو ویژگی‌هایی است که در بین کاربران محبوبیت دارد.

افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی، برای اپل هزینه‌ی خاصی ندارد و کار پیچیده‌ای هم نیست. تنها با توسعه‌ی تراشه این اتفاق می‌افتد. وین لام در ادامه‌ی صحبت‌های خود اضافه می‌کند:

وقتی ابعاد نمایشگر بیشتر می‌شود، گوشی هوشمند باید مجددا به‌صورت کامل مهندسی شود.

نکته‌ی مهمی که وین لام به آن اشاره می‌کند این است که هزینه‌ی هر گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، برای اپل در حدود ۲۵ سنت تمام می‌شود؛ ولی اپل برای هر گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی، از مشتریان خود درحدود ۷۸ سنت دریافت می‌کند. با دو برابر شدن حداکثر ظرفیت داخلی گوشی آیفون، افزایش درآمد اپل حاصل از فروش گوشی‌های آیفون با ظرفیت بالاتر، خود را بیشتر نشان می‌دهد. در اصل وقتی ظرفیت حافظه‌ی داخلی گوشی آیفون،۵۱۲ گیگابایت می‌شود، اپل قیمت گوشی را در حدود ۳۵۰ دلار نسبت به وقتی ظرفیت حافظه‌ی داخلی ۶۴ گیگابایت است، بالاتر می‌برد. 

آیفون 10 اس مکس / iPhone XS Max

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که با کسر هزینه‌ی مونتاژ و امور نرم‌افزاری، اپل روی گوشی‌های آیفون با ظرفیت حافظه‌ی داخلی بیشتر در حدود ۱۳۴ دلار سود مازاد نسبت به گوشی‌های با ظرفیت پایین‌تر خواهد داشت. سال گذشته، سود اپل از ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی برای هر گوشی هوشمند آیفون در حدود ۱۰۷ دلار بود. در اصل ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایت، می‌تواند برای اپل در حدود ۲۴۱ دلار روی هر گوشی سود بیشتری نسبت به گوشی‌های با ظرفیت ۶۴ گیگابایت ایجاد کند.

ظرفیت حافظه‌ داخلی 

قیمت 

قیمت حافظه 

۶۴ گیکابایت 

۹۹۹ دلار 

۲۳.۶۸ دلار

۲۵۶ گیگابایت 

۱.۱۴۹ دلار 

۶۶.۲۴ دلار 

۵۱۲ گیگابایت 

۱.۳۴۹ دلار 

۱۳۲.۴۸ دلار 

آیفون XS 

آیفون از حافظه‌ی فلش Nand برای ذخیره‌ی عکس‌ها، کلیپ‌های ویدئویی و اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند. بر اساس آمار InSpectrum Tech، قیمت حافظه‌ی Nand در سال جاری، در حدود نصف قیمت آن در سال گذشته‌ی میلادی است؛ ولی اپل این کاهش قیمت را برای مشتریان خود درنظر نمی‌گیرد. قیمت هر گیگابایت حافظه‌ی Nand، در حدود ۷۸ سنت، نسبت به کاهش قیمت‌ها اصلا اقتصادی نیست. البته از آنجایی که اپل، قطعاتی مثل حافظ‌ه‌ی فلش Nand را به‌صورت قراردادی می‌فروشد، لذا ممکن است کاهش قیمت‌ها، برای این شرکت سود چندانی هم در برنداشته باشد. ولی با کاهش قیمت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، هزینه‌ی پراختی مشتریان آیفون نسبت به مشتریان سایر گوشی‌های هوشمند مثلا گلکسی نوت ۹ سامسونگ، برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی بیشتر است. سامسونگ وقتی ظرفیت حافظه ی خود را از ۱۲۸ گیگابایت به ۵۱۲ گیگابایت در گلکسی نوت ۹ افزایش داد؛ برای هر گیگابایت در حدود ۶۵ سنت هزینه‌ی بیشتر از مشتریان خود دریافت کرد.

آیفون 10 اس / iPhone Xs - آیفون 10 اس مکس / iPhone Xs Max

بالاتر رفتن ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی می‌تواند هزینه‌های دیگری نیز برای کاربران به‌دنبال داشته باشد. وقتی کاربران ظرفیت حافظه‌ی بیشتری در اختیار داشته باشند، موسیقی، اپلیکیشن، ویدئوی بیشتری دانلود می‌کنند و به‌اشتراک می‌گذارند؛ به‌همین دلیل اپل درآمد بیشتری نیز از سرویس خدمات خود کسب خواهد کرد. درنظر داشته باشید که وقتی کاربران بخواهند روی فضای ذخیره‌سازی ابری iCloud، از اطلاعات و داده‌های خود پشتیبان‌گیری کنند، مجبور هستند برای فضایی با ظرفیت ۲ ترابایت، هر ماه ۹.۹۹ دلار پرداخت کنند. 

در نهایت، کاربر آیفون XS Max گوشی هوشمند با ظرفیت حافظه‌ی داخلی ۵۱۲ گیگابایت را با قیمت ۱.۴۴۹ دلار خریداری می‌کند؛ ولی اگر به‌عضویت iCloud و Apple Music درآمده باشد و هر ماه به‌طور متوسط یک ویدئو از iTunes خریداری کرده باشد؛ ماهانه در حدود حداقل ۴۰ دلار باید به اپل پرداخت کند. این هزینه در حالتی محاسبه می‌شود که هزینه‌های اشتراک و خرید اپلکیشن‌های مختلف برای کاربر درنظر گرفته نشده است. 

اگر مشتریان اپل، چنین هزینه‌هایی را به این شرکت پرداخت کنند، ممکن است اپل به روند افزایش ظرفیت حافظه‌‌ی ذخیره‌سازی خود ادامه دهد. اگر اپل بتواند از کاهش قیمت حافظه‌ی فلش Nand در بازار بهره‌مند شود، ممکن است این کاهش قیمت را برای مشتریان خود درنظر نگیرد و درنتیجه سود بیشتری نیز عاید این شرکت خواهد شد. لطفا برای مشاهده‌ی قیمت گوشی‌های مختلف و مقایسه‌ی آن‌ها از بخش دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات