آینده اشتغال با وجود هوش مصنوعی و ربات‌ها چگونه خواهد بود

جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ حدود ۷۵ میلیون شغل از بین بروند و ۱۳۳ میلیون شغل جدید ظهور پیدا ‌کنند که نیازمند یادگیری مهارت‌های جدید هستند.
تبلیغات

آینده‌ی مشاغل به یکی از دغدغه‌های اصلی میلیون‌ها کارگر و شرکت در سراسر دنیا تبدیل شده است. تغییرات جدید مطمئنا روی آینده‌ی ما تأثیر می‌گذارند و بهترین کار این است که آمادگی خود را در برابر آن‌ها افزایش دهیم. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر ترندهای مورد انتظار در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در صنایع مختلف می‌پردازیم.

۱- اتوماسیون، رباتیک و دیجیتال‌سازی در صنایع مختلف، متفاوت است

اینترنت پرسرعت، هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده و تکنولوژی ابر در سال‌های بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به اندازه‌ای فراگیر می‌شود که شرکت‌های مرتبط با تکنولوژی مجبور به پذیرش آن‌ها خواهند بود. عده‌ی دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکار خود دنبال یادگیری ماشین و واقعیت افزوده خواهند رفت. رباتیک نیز تا سال ۲۰۲۲ به طور گسترده همه‌گیر خواهد شد اما استفاده از آن در صنایع مختلف، متفاوت خواهد بود.

robot

۲- پیدایش موقعیت‌های شغلی جدید در مقابل از بین رفتن برخی مشاغل

تا سال ۲۰۲۲ پیدایش مشاغل جدید بین ۱۶ تا ۲۷ درصد رشد خواهد داشت درحالی‌که ظهور تکنولوژی جدید باعث از رفتن ۳۱ تا ۲۱ درصد مشاغل امروزی خواهد شد. به عبارتی می‌توان گفت ۷۵ میلیون شغلی که امروزه توسط انسان‌ها انجام می‌شود در آینده‌ی نزدیک با ماشین‌ها و الگوریتم‌ها جایگزین می‌شود اما از طرف دیگر ۱۳۳ میلیون شغل جدید ظهور پیدا خواهد کرد.

تحلیل‌گران داده، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و اپلیکیشن، متخصصان تجارت الکترونیک و شبکه‌های اجتماعی مشاغلی هستند که همگام با پیشرفت تکنولوژی توسعه و افزایش پیدا می‌کنند. به این حال انتظار می‌رود مشاغلی که نیازمند وجود مهارت‌های انسانی هستند مانند پشتیبانی از مشتری‌، متخصصان فروش و بازاریابی، آموزش و توسعه، مردم و فرهنگ، متخصصان توسعه‌ی سازمانی و همچنین مدیران نوآوری نیز افزایش پیدا کنند.

۳- تقسیم کار بین انسان‌ها، ماشین‌ها و الگوریتم‌ها به سرعت تغییر می‌کند

کارفرمایان تغییرات اساسی را در تقسیم کار بین انسان‌ها، ماشین‌ها و الگوریتم‌ها در کارهای امروزی پیش‌بینی می‌کنند. در حال حاضر به طور متوسط ۷۱ درصد ساعت‌های کاری توسط انسان‌ها پر می‌شود و تنها ۲۹ درصد کارها توسط ماشین‌ها و الگوریتم‌ها انجام می‌شود. تا سال ۲۰۲۲ انتظار می‌رود ۵۸ درصد ساعات کاری توسط انسان‌ها و ۴۲ درصد توسط ماشین‌ها و الگوریتم‌ها پر شود.

تا امروز هیچ کاری نبوده که به طور کامل توسط ماشین‌ها و الگوریتم‌ها انجام شود اما تا سال ۲۰۲۲ حدود ۶۲ درصد کارهایی مانند پردازش داده و اطلاعات به طور کامل توسط ماشین‌ها انجام می‌شود.

امروزه سهم ماشین‌ها از انجام کارهای وابسته به استدلال، تصمیم‌گیری، جستجو و مدیریت اطلاعات بیشتر شده و حتی کارهایی که از نظر انسان‌ها خوشایند نیست مانند برقراری ارتباط، تعامل، هماهنگی، مدیریت و مشاوره اگرچه به مقدار کم اما توسط ماشین‌ها انجام می‌شود.

robot

۴- مشاغل جدید نیازمند مهارت‌های جدید هستند

تا سال ۲۰۲۲ مهارت‌های لازم برای انجام اکثر کارها تغییرات اساسی خواهد داشت. ۵۸ درصد مهارت‌های ابتدایی برای انجام کارها تغییری نخواهد داشت اما ۴۲ درصد مهارت‌ها تا سال ۲۰۲۲ دستخوش تغییر خواهند شد. تقویت مهارت‌های مانند تفکر تحلیلی و طراحی تکنولوژی باید جدی گرفته شوند اما این تنها بخشی از آمادگی برای تغییرات آینده است.

مهارت‌های انسانی مانند خلاقیت، ابتکار، تفکر انتقادی، متقاعد کردن و مذاکره، توجه به جزئیات، انعطاف‌پذیری و حل مسائل پیچیده در آینده بسیار با ارزش خواهند شد. هوش هیجانی، رهبری و مهارت‌های اجتماعی نیز از ویژگی‌های دیگری هستند که حداقل تا آینده‌ی نزدیک توسط ماشین‌ها جایگزین نخواهند شد.

۵- همه‌ی انسان‌ها باید در طول زندگی به طور پیوسته در حال یادگیری باشند

به طور متوسط هر کارمندی برای افزایش مهارت‌های خود تا سال ۲۰۲۲ به ۱۰۱ روز آموزش نیاز دارد. پیدا شدن شکاف‌های بین مهارت‌های کارمندی و رهبری باعث تغییرات اساسی در عناوین شغلی بسیاری از انسان‌ها خواهد شد. بسته به محل جغرافیایی و نوع صنعت، بین یک دوم تا یک سوم شرکت‌ها برای پر کردن شکاف مهارتی، کارهای خود را به آزادکارها یا فریلنسرها و پیمانکاران خارجی خواهند سپرد. درنتیجه برنامه‌ریزی برای افزایش مهارت‌ها بهترین راه مدیریت تغییرات آینده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات