پنج هزار گوشی هوشمند وارد شده با ارز آزاد از گمرک ترخیص شدند

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی اعلام کرده که ۵ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه متعلق به دو یا سه واردکننده، از گمرک ترخیص شده است و پس از قیمت‌گذاری به بازار عرضه می‌شود.
تبلیغات

به‌گفته‌ی مهدی محبی، بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه گوشی‌ در گمرک کشور دپو شده که پس از ۶ ماه در­ طول یک هفته گذشته تعداد محدودی از این گوشی‌ها ترخیص شده است.

وی با اشاره به نامه‌نگاری اتحادیه با سازمان حمایت از مصرف‌کننده برای تعیین تکلیف این گوشی‌ها گفت:

از زمان ترخیص این کالا، هنوز سازمان حمایت قیمت‌گذاری تلفن‌ها را برای عرضه به بازار اعلام نکرده است.

رئیس­ فروشندگان دستگاه‌های مخابراتی و گوشی تلفن همراه افزود:

این گوشی‌ها با ارز آزاد وارد کشور شده است و سازمان حمایت باید با در نظر گرفتن هزینه‌های انجام‌شده برای واردات تعیین نرخ کند.

بر اساس گزارش رییس اتحادیه‌ی دستگاه‌های مخابراتی، تعداد ۵ هزار دستگاه گوشی از گمرک ترخیص شده؛ اما همانطور که وی اعلام کرده است، این گوشی‌ها با ارز آزاد ترخیص شده و البته معلوم نیست که چه زمانی به بازار عرضه می‌شود.

جالب است بدانید که بر اساس گزارش روسای اتحادیه‌های مرتبط با بازار موبایل، واردکنندگان و مدیران سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سایر ارگان‌های ذی‌ربط، نیاز سالانه بازار موبایل کشور بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دستگاه گوشی است؛ به‌گفته‌ی رییس انجمن واردکنندگان موبایل نیاز روزانه کشور ۳۵ هزار دستگاه است؛ حالا با ترخیص ۵ هزار دستگاه گوشی، آیا می‌توان امید داشت که وضعیت بازار نابسامان و تشنه‌ی موبایل، بهبود یابد؛ آن هم با گوشی‌هایی که از یک سو با نرخ دلار آزاد ترخیص شده و پس از محاسبات لازم است که سودی به جیب واردکننده، دلال و فروشنده برسد؟ البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که نیاز روزانه ۳۵ هزار دستگاه گوشی موبایل برای زمانی محاسبه شده بود که دلار کمتر از ۴ هزار تومان قیمت داشت و تعداد بیشتر از افراد استطاعت خرید گوشی داشتند؛ اما این روزها با افزایش نرخ دلار و رسیدن آن به مرز ۱۵ هزار تومان، کمتر کسی توان مالی خرید گوشی را دارد و افراد یا به برندهای ارزان‌قیمت‌تر روی آورده‌اند یا به‌کلی تصور خرید گوشی را کنار گذاشته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات