بیت کوین دیگر هرگز به مدار رشد برنمی‌گردد

شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی گلدمن ساکس می‌گوید ستاره‌ی بخت بیت‌کوین افول کرده است و این ارز دیجیتال دیگر هرگز دوران طلایی خود را تکرار نخواهد کرد.
تبلیغات

گلدمن ساکس که پیشتر در اوایل سال میلادی جاری از تدوین برنامه‌های جدی برای بازگشایی یک میز معاملاتی برای بیت‌کوین خبر داده بود، هنوز برای ورود به حوزه‌ی ارزهای مجازی تردید دارد.

گروه راهبرد سرمایه‌گذاری این بانک در گزارش نیم‌سالانه‌ی چشم‌انداز اقتصادی خود آورده است که قیمت بیت‌کوین کماکان سیر نزولی خواهد داشت و حتی بیشتر از آنچه در هفت ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ افت کرد، با کاهش روبرو خواهد شد.

این گروه که تحت سرپرستی شرمین مصور رحمانی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس قرار دارد، در گزارش خود آورده است:

دیدگاه ما این است که ارزهای رمزپایه قادر به حفظ ارزش خود نخواهند بود و این امر زودتر از آنچه فکر می‌کردیم به اثبات رسیده است. ما انتظار داریم که قیمت این ارزها در آینده با کاهش بیشتر مواجه شود؛ چرا که به‌نظر ما، آن‌ها نمی‌توانند از پس ایفای سه نقش و کارکرد اصلی یک پول یا ارز سنتی بربیایند. در واقع، رمزارزها نه می‌توانند وسیله‌ای برای مبادله باشند، نه قابلیت شمارندگی دارند (پول یا ارز سنتی می‌تواند کمیتی گسسته را به هر کالا یا خدمت نسبت دهد) و نه ابزار مناسبی برای ذخیره‌سازی ارزش هستند.

ارزهای رمزپایه و فناوری زیربنایی آن یعنی بلاک‌چین  (Blockchain) که سنگ‌بنای ماهیت توزیع‌شده‌ی آن است، در قد و قواره‌ی یک فناوری دگرگون‌ساز و  برهم‌زننده قواعد سیستم مالی جهانی ظاهر شده‌اند و به‌لحاظ نظری امکان برپایی پایگاه‌های داده کارآمدتر، انجام تراکنش‌های سریع‌تر و اجرای عملیات شفاف‌تر را فراهم می‌کنند. با این حال، دست‌کم گلدمن ساکس مدعی است که این پدیده‌های نوظهور تأثیر چندانی بر دیگر کلاس‌های دارایی نخواهد داشت.

در ادامه‌ی گزارش گلدمن ساکس آمده است:

ما همچنان بر این باوریم که کاهش بهای ارزهای رمزپایه بر عملکرد دیگر دارایی‌های مالی تأثیر منفی نخواهد گذاشت؛ چرا که این ارزها در حال حاضر تنها ۰.۳ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع، ما گمان می‌کنیم که رویکرد رسانه‌های سنتی و شبکه‌های اجتماعی به این ارزها و قابلیت‌های واقعی آن‌ها کمی اغراق‌آمیز بوده است.

گلدمن ساکس در ماه مه سال میلادی جاری (مقارن با اردیبهشت) برنامه‌های خود را برای عملیاتی کردن دادوستد Bitcoin اعلام کرد. در آن زمان، دو تن از مدیران اجرایی این شرکت طی مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی نیویورک تایمز به بحث و تبادل‌نظر در مورد برنامه‌های خود برای اخذ مجوزهای قانونی و محاسبه ریسک‌های ذاتی برای ورود به قلمرو ارزهای رمزپایه پرداختند. اکنون اما گلدمن کمی محتاط‌تر شده و معاملات بیت‌کوین را به سرمایه‌گذاران نهادی محدود خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات