نظرسنجی: به نظر شما پرچمداران برندهای مطرح، ویژگی‌هایی متناسب با قیمتشان را ارائه می‌کنند؟

یک‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در این نظرسنجی، چرایی قیمت بالای گوشی‌های پرچم‌دار و نظر کاربران در مورد تناسب ویژگی‌های چنین گوشی‌هایی با قیمت‌شان جویا می‌شویم.
تبلیغات

گوشی‌های موبایل دیگر به مانند گذشته یک وسیله‌ی کاملا لوکس و مختص اقشار خاص محسوب نمی‌شود به‌طوری‌که این گجت‌ها به دنیای کودکان نیز راه یافته‌اند. تلفن‌های همراه در ابتدای راه تنها وسیله‌ای برای برقرار ارتباطات ساده‌ی صوتی و متنی بودند اما با گذشت زمان ویژگی‌های متنوعی به آن‌ها اضافه شد و امروزه با گوشی‌های با دوربین‌های شایسته، پردازنده‌ی بسیار قوی و حافظه‌های بالا رو‌به‌رو هستیم. نحوه‌ی استفاده‌ی کاربران از گوشی‌های موبایل نیز به لطف اضافه شدن ویژگی‌های جدید روزبه‌روز گسترده شد؛ به‌طوری‌که عکاسی با موبایل، برنامه‌ریزی، بازی مطالعه و بسیاری از کاربردهای ساده در این روزها با گوشی‌ها ممکن شده است.

بازار گوشی‌های هوشمند را به‌طور کلی می‌توان به سه دسته‌ی گوشی‌های پایین‌رده، میان‌رده و پرچم‌دار تقسیم کرد؛ پرچمداران از سال‌های گذشته تا به امروز نماد نوآوری و قدرت یک برند بوده‌اند؛ اما آیا این نوآوری‌ها به اندازه‌ای انقلابی هستند که پرداخت ۱۰۰۰ دلار را برای آن‌ها توجیه کند؟ شاید بسیاری گمان کنند که پرچمداران تنها برای افرادی ساخته می‌شوند که کوچک‌ترین نگرانی از نظر پرداخت هزینه ندارد؛ اما واقعیت این است که بسیاری از کاربران به‌خصوص در کشور ما به‌دنبال ویژگی‌های برتر چنین محصولاتی هستند. خاطر نشان می‌کنیم که قیمت پرچمداران در ۱۰ سال گذشته همواره روند صعودی داشته است؛ به‌طوری‌که گوشی موفقی همچون N95 در زمان عرضه در سال ۲۰۰۷ تنها ۵۵۰ یورو قیمت داشت.

ظهور شرکت‌های چینی مفهوم گوشی‌های بالارده ولی ارزان را به بازار تحمیل کرد؛ گوشی‌هایی که با وجود قیمت پایین، ویژگی‌های بارز پرچمداران را ارائه می‌کردند. چینی‌ها هنوز هم به تولید و فروش گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر نسبت به رقبایشان شهره هستند. با این حال برخی شرکت‌ها مانند هواوی راهی متفاوت را در سال‌های اخیر در پیش گرفته‌اند. با نگاه دقیق‌تر به این گوشی‌ها متوجه فدا شدن برخی ویژگی‌ها برای کاهش قیمت خواهیم شد. اما سؤال اینجا است که این موارد از دست رفته ارزش این کاهش قیمت را دارند؟ وان‌پلاس نمونه‌ای موفق از یک پرچم‌دار اقتصادی است؛ گوشی‌های این برند همواره در بین قدرتمندترین و سریع‌ترین‌ گوشی‌های بازار بوده است. شارژ بی‌سیم، رزولوشن QHD، مقاومت در برابر نفوذ آب و عدم ارائه‌ی دوربینی در حد رقبای گران‌قیمت مواردی هستند که در محصولات وان‌پلاس به چشم می‌خورند؛ اما داشتن این موارد ارزش پرداخت هزینه‌ای تقریبا ۲ برابری برای خرید پرچمداران کره‌ای و آمریکایی دارد؟ گوشی پوکوفون اف وان شیائومی و معرفی آن در هفته‌ی گذشته به خوبی اهمیت سیاست پایین‌ نگاه داشتن قیمت را نشان می‌دهد؛ با توجه به قیمت ۳۰۰ دلاری نسخه‌ی پایه‌ بسیاری این گوشی، بسیاری عملکرد موفقی برای آن متصور هستند.

برند و اعتماد به آن در بحث قیمت‌گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. بنابراین پرداخت مبلغی برای خرید یک گوشی با برند نام‌آشنا توجیه‌پذیر است. بسیاری نیز هزینه‌ی تبلیغات و برندینگ را عاملی برای افزایش قیمت یک گوشی می‌دانند؛ به‌طوری‌که پرداخت هزینه‌ی اضافی برای یک برند مطرح‌تر را منطقی می‌دانند. برخی از کاربران با خرید یک محصول پرچم‌دار گران‌قیمت به‌دنبال ارضای حس برتری‌جویی و رقابت هستند و برنده‌ها نیز به خوبی روی این موضوع اشراف داشته و از آن بهره می‌گیرند. گاه کاربران وفادار به یک برند مطرح امتیازاتی دریافت می‌کنند؛ اما این مسئله در بازار کشورمان چندان صادق نیست. تحقیق و توسعه‌ و هزینه‌ی بالای آن به نحوی سر از قیمت تمام شده‌ی یک محصول در می‌آورد؛ اما نتیجه‌ی این تحقیقات چه میزان برای شما کاربردی است؟ که شرکت‌های مطرح عموما حاشیه‌ی سود بالاتری نسبت به برندهای کوچک‌تر دارند.

در نظرسنجی این هفته نظر شما را در مورد تناسب ویژگی‌های ارائه شده توسط پرچمداران و قیمت آن‌ها جویا می‌شویم. بسیاری برای انتخاب خود دلایلی دارند که ممکن است در این مطلب به آن اشاره نشده باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در بخش دیدگاه‌ها، نقطه نظرات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

به نظر شما پرچمداران برندهای مطرح، ویژگی‌هایی متناسب با قیمتشان ارائه می‌کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات