صحبت از جزئیات در مصاحبه کاری تا چه میزان مناسب است

شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پاسخ‌های مصاحبه‌ی کاری نباید به میزانی باشند که مصاحبه‌گر را خسته کنند. نظر استخدام‌کنندگان در مورد میزان مناسب پاسخ‌دهی به سوالات چگونه است؟
تبلیغات

از کجا بدانم در جواب به سؤالات مصاحبه، به اندازه‌ی کافی صحبت کرده‌ام یا نیاز به توضیحات بیشتری است؟

یک مصاحبه‌کننده به‌نام لیدیا دی. باورز به این سوال پاسخ می‌دهد.

پاسخ ایده‌آل به سؤالات باید به‌قدری اطلاعات به‌دست دهد که دستاوردهای فرد را بیان کند، با این حال مصاحبه‌کننده را با اطلاعات اضافه خسته نکند. اما چطور باید این تعادل را حفظ کرد؟

چهار مورد زیر، الگویی مشخص را برای بیان دستاوردهای فردی نشان می‌دهند:

موقعیت: چالش یا وضعیتی که با آن روبرو شدید، چه بوده است؟

تکلیف: در پی دست‌یافتن به چه هدفی بودید؟

عمل: چه مراحلی را برای دستیابی به این هدف طی کردید؟

نتیجه: نتیجه‌ی کار چه بود؟

برای مثال، مصاحبه‌شونده می‌تواند بگوید: «تیم جدیدی که مدیریتش را برعهده گرفتم، از هدف خود در فروش بسیار عقب مانده بود (موقعیت). هدف من این بود که تیم در مدت ۶ ماه جزو ۱۰ درصد برتر شرکت در فروش شود (تکلیف). پس از صحبت با اعضای تیم درباره‌ی علل عقب‌بودن، ما به کمک یکدیگر برنامه‌ای انگیزشی را طراحی کردیم (عمل). تیم من چهار ماه پس از اجرای برنامه، نه تنها به هدفش رسید بلکه از آن نیز فراتر رفت. فروش بیشتر ما باعث شد صدهزار دلار به سود سالیانه‌ی شرکت افزوده شود (نتیجه)».

می‌توانید چند نمونه از پروژه‌های موفقتان را در نظر گرفته و طبق الگوی بالا، آن‌ها را خلاصه کنید تا برای مصاحبه‌ها‌ی آینده آماده باشید.

کارفرمای آینده‌ی شما می‌خواهد از پیامدهای کارهای قبلی مطلع شود

بسیاری از افراد، قسمت نتیجه را حذف یا بسیار خلاصه می‌کنند؛ این کار را نکنید! کارفرمای آینده‌ی شما نمی‌خواهد تنها درباره‌ی کارهایی که کرده‌اید بداند؛ بلکه می‌خواهد از پیامدهای آن کارها نیز مطلع شود. اگر نتایج قابل‌سنجشی از پروژه‌هایتان گرفته‌اید، از آن‌ها سخن بگویید. حتی اگر این نتایج به‌صورت اعداد مشخص و شسته‌ورفته‌ای نباشند؛ یکی دو جمله را به توضیح درباره‌ی تأثیر اعمالتان بر کسب‌وکار کلی شرکت اختصاص دهید.

اما چه‌ باید کرد اگر سؤال‌های مصاحبه‌کننده‌ به‌جای کارهایی که قبلاً کرده‌اید؛ بیشتر درباره‌ی کارهایی باشد که در آینده باید انجام دهید؟

در این موقعیت، باز هم مهم است که از الگوی بالا پیروی کنید. برای مثال، اگر از شما بپرسند که «اگر مشتری اصلی‌تان قراردادش را لغو کرد؛ چه خواهید کرد؟» می‌توانید پاسخ دهید: «من در شغل سابقم با چنین موقعیتی روبرو شده‌ام. مشتری مهمی ناگهان قراردادش را فسخ کرد (موقعیت). می‌دانستم که احتمال برگشتن او بسیار کم است؛ بنابراین این وضعیت را تبدیل به فرصتی کردم تا همگی یاد بگیریم چطور از تکرار این اتفاق جلوگیری کنیم (تکلیف). تاریخچه‌ی کار با آن مشتری را یافته و طی جلسه‌ای با اعضای تیم در این باره بحث کردیم که رابطه‌مان با مشتری در چه مواقعی خوب بود و در چه مواردی می‌توانست بهتر باشد (عمل). این عمل باعث شد بتوانیم در ادامه مشتریان خود را بهتر حفظ کنیم (نتیجه)».

این نکته را به‌خاطر داشته باشید که اگر بیشتر وقتتان را صرف صحبت درباره‌ی کارهای باارزش گذشته بکنید، پاسخ‌هایتان حتماً میزان بالای توانایی‌های شما را در شغل بعدی‌تان نشان خواهند داد.

آن‌قدری به مصاحبه‌گر اطلاعات دهید تا بفهمد که آن‌چه می‌گویید تنها حرف نیست، بلکه قادرید این حرف‌ها را به عمل نیز درآورید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات