تنظیم هوشمندانه اهداف شغلی و مالی و دست‌یابی به آن‌ها

شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
دست‌یابی به پیشرفت شغلی و موفقیت مالی خواسته هر فردی در طول دوران کاری‌اش است. اما متاسفانه اکثر افراد از اصول و روش‌های رسیدن به این موفقیت آگاه نیستند.
تبلیغات

 اغلب انسان‌ها سخت کار می‌کنند بدون آن که پیشرفتی در کارشان حاصل شود. این امر سبب ایجاد احساس عدم شایستگی و توانایی جهت انجام کارها در این افراد می‌شود.

آیا شما نیز تا به حال چنین حسی را تجربه کرده‌اید؟ اگر جواب‌تان مثبت است، احتمالا دوست دارید که دلیل این عدم پیشرفت را بدانید و هم‌چنین یاد بگیرید که چگونه و به چه طریقی می‌توانید در زمینه مالی و شغلی فرد موفقی باشید؟

اصلی‌ترین دلیل عدم پیشرفت‌ افراد در زمینه‌ی شغلی و مالی نداشتن هدف است، در واقع شما کارهای‌تان را از روی عادت و بدون انگیزه انجام می‌دهید. پس برای حل این مشکل و موفقیت باید شروع به هدف‌گذاری و تعیین اهداف خود کنید. الیزابت کراکا مربی اجرایی و مدیر ارشد استراتژی در این باره می‌گوید: «از مزایای تعیین اهداف این است که واقعا به خودتان کمک می‌کنید تا به آن‌چه می‌خواهید دست یابید. شما باید از خواسته‌ی قلبی خود و مسیری که باید برای رسیدن به این خواسته طی کنید، آگاه باشید.» 

در ادامه به بررسی روش‌های صحیح و اصولی هدف‌گذاری می‌پردازیم:

هدف گذاری (set goals)

بدانید که چه خواسته‌هایی دارید

اولین قدم برای تعیین اهداف این است که نوع نگرش و خواسته‌های خود را مشخص کنید و یک چشم‌انداز و تعریف مشخص برای زندگی خود داشته باشید.

برای آگاهی از نوع نگرش و خواسته‌های خود ببینید چه اموری شما را هیجان‌زده می‌کند؟ اگر در انتخاب نوع کار خود آزاد بودید، چه کاری را انتخاب می‌کردید؟ با پاسخ به چنین سوال‌هایی از خواسته‌های درونی خود آگاه شوید.

کراکا هنگام انجام این تمرین با مراجعان خود متوجه می‌شود که اکثر مردم توانایی دستیابی به خواسته‌های خود را دارند، در واقع آگاهی از خواسته‌ی درونی سبب افزایش انگیزه جهت هدف‌گذاری در افراد می‌شود و آن‌ها می توانند به کمک این اهداف به زندگی رویایی خویش دست یابند.

هدف گذاری (set goals)

اهدافتان را هوشمندانه تنظیم کنید

تکنیک تنظیم هوشمندانه‌ی اهداف یکی از راه‌کارهایی است که آلیسون تاسک مربی حرفه‌ای موفقیت و زندگی با مراجعین خود کار می‌کند. این تکنیک شامل ویژگی‌های زیر است:

  • اهداف بایددقیق و با جزئیات کامل تنظیم شوند.
  •  میزان پیشرفت اهداف بر اساس معیارهای خاصی قابل اندازه‌گیری باشد. 
  •  اهداف باید معقول و قابل دست‌یابی باشند.
  •  اهداف باید با ارزش‌های شما سازگار باشند.
  •  اهداف باید داری بازه زمانی باشند. تاسک می‌گوید اگر اهداف شما از ویژگی‌هایی فوق برخوردار باشند، برای رسیدن به آرزوهای خود شانس بیشتری خواهید داشت. زیرا شما تمام حواس خود را روی اتفاق‌های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف متمرکز می‌کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید کاهش وزن داشته باشید، گفتن این جمله که من می خواهم وزنم را کاهش دهم درست نیست. به جای آن می‌توانید بگویید من برای عروسی بهترین دوستم تا ۶ ماه آینده ۱۰ کیلیوگرم وزن کم خواهم کرد. همیشه اهداف خود را هوشمندانه و دقیق تنظیم کنید.

 اهداف خود را روی کاغذ بیاورید

این که فقط در ذهن خود به اهداف‌تان فکر کنید کافی‌ نیست، زیرا به احتمال زیاد به علت مشغله‌ی ذهنی در طول روز اهداف خود را فراموش خواهید کرد. بهترین راه برای تعیین اهداف نوشتن آن‌ها است.

کراکا توصیه می‌کند که تنها به نوشتن اهداف اکتفا نکنید بلکه بهتر است لیست را در جایی قرار دهید که همیشه بتوانید آن را ببینید. می‌توانید فایل لیست اهداف خود را روی صفحه رایانه خود قرار دهید یا روی کاغذ نوشته و روی آینه یا درب یخچال بچسبانید تا در ذهن‌تان ماندگار شوند.

هدف گذاری (set goals)

 برای اهداف خود برنامه عملی بنویسید

تنها نوشتن اهداف نمی‌تواند سبب موفقیت‌تان شود، شما باید یک برنامه عملی جهت رسیدن به هر یک از اهداف خود تنظیم کنید. برای این کار می‌توانید از راه‌کار پیشنهادی کراکا استفاده کنید:

ابتدا‌ در بالای صفحه خواسته‌های خود را با توضیحات کامل و کوچک‌ترین جزئیات بنویسید. سپس ۵ هدف اصلی که با رسیدن به آن‌ها به خواسته‌ی نهایی خود نزدیک می‌شوید را لیست کنید. در مرحله‌ی بعد نام تمامی ماه‌های سال را در زیر اهداف وارد کنید و سپس لیست کارهایی را که باید هر ماه برای رسیدن به اهداف خود انجام دهید، بنویسید.

نوشتن یک برنامه‌ی عملی به شما کمک خواهد کرد که آرزوها و اهداف خود را در دسترس و قابل دست‌یابی ببینید و این سبب افزایش امید و انگیزه در شما خواهد شد.

بازه زمانی مشخصی تعیین کنید

هر دو مربی کراکا و تاسک توصیه می‌کنند که مدت زمان لازم برای دست‌یابی به اهداف‌تان را مشخص کنید. سعی کنید زمانی که در نظر می‌گیرید کاملا واقع‌بینانه و منطقی باشد. به عنوان مثال اگر بخواهید که در طول ۱۲ ماه درآمد سالانه‌ی خود را چند برابر کنید، به احتمال زیاد شکست خواهید خورد. زیرا زمان معقول برای دست‌یابی به این ثروت چیزی در حدود پنج یا شش سال است.

برای زمان‌بندی هرچه بهتر می‌توانید از تقویم گوشی همراه خود یا برنامه‌های مشابه استفاده کنید. فقط به این نکته توجه کنید که تعداد اهداف معقولی را برای یک مدت زمان مشخص درنظر بگیرید. 

هدف گذاری (set goals)

 اهداف بزرگ خود را به هدف‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

موفقیت و رسیدن به اهداف بزرگ به زمان زیادی نیاز دارد، گاهی اوقات این امر سبب می‌شود تا شما حس شکست و ناامیدی داشته باشید. برای داشتن انگیزه‌ی دائمی و اجتناب از این حس بهتر است که اهداف بزرگ خود را به هدف‌های کوچکتری که در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مانند یک هفته می‌توانید انجام دهید تقسیم کنید.

به گفته تاسک اهدافی که با واحد‌های کوچکتری تقسیم شده‌اند شانس بیشتری برای دستیابی دارند. زیرا انجام هر یک از این کارهای کوچک میزان اعتماد به نفس ما را افزایش می‌دهد در نتیجه انگیزه‌ی بیشتری جهت ادامه کار به‌ سوی هدف بزرگ‌تر خواهیم داشت.

هدف گذاری (set goals)

 در قبال اهداف خود حس مسئولیت داشته باشید 

داشتن حس مسئولیت‌پذیری در قابل اهداف‌تان شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد. برای افزایش این حس می‌توانید برنامه‌ها و اهداف خود را با فردی مانند همسر، دوست نزدیک یا یک متخصص به اشتراک بگذارید و از او بخواهید تا میزان پیشرفت شما را هفته به هفته پیگیری کند.

البته بهترین کار این است که به جای پاسخ‌گویی به شخص دیگر، سعی کنید تا در قبال خودتان مسئولیت‌پذیر و پاسخ‌گو باشید. برای این کار از خود بپرسید که چرا باید به این هدفم برسم و دلایل اهمیت و مهم بودن هدف‌ را برای خود توضیح دهید.

هدف گذاری (set goals)

میزان پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید

بخش مهمی از هدف‌گذاری هوشمند نظارت بر میزان پیشرفت است. هر چند وقت یک بار  لیست کارهای انجام شده و همین‌طور کارهای عقب افتاده‌ی خود را بررسی کنید و تغییرات لازم را جهت نتیجه‌گیری هرچه بهتر در برنامه‌ی خود اعمال کنید. 

تاسک هر دو‌ هفته یک‌بار از مراجعین خود می‌خواهد که میزان پیشرفت خود را در یک هدف اندازه‌گیری کنند و به خود امتیازی مابین ۱ تا ۱۰ بدهند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا دید بهتر و واضح‌تری نسبت به موقعیت خود داشته باشند. شما می‌توانید تا پیشرفت‌های خود را جشن بگیرید و به این ترتیب انگیزه و انرژی فراوانی برای ادامه مسیر کسب کنید.

از موفقیت‌های دیگران انرژی و انگیزه بگیرید

مقایسه کردن توانایی‌ها و موفقیت‌های خود با دیگران یکی از موانعی است که سبب ناامیدی و احساس شکست در شما می‌شود. با توجه به این که امروزه بیشتر مردم موفقیت‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، باید سعی کنید که به آسانی در دام مقایسه خود با دیگران نیفتید.

کاراکا مقایسه خود با دیگران را گرداب سیاه بدبختی می‌نامد و می‌گوید: «تمرکز روی سایر انسان‌ها تمام انرژی شما را خواهد گرفت و بنابرین شما نخواهید توانست تا حرکت مفید و روبه رشدی جهت دست‌یابی به اهداف خود داشته باشید.»

به جای حسادت و مقایسه‌ی خود، افرادی که قبلا به اهداف مورد نظر شما رسیده‌اند را پیدا کرده، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و بخواهید که نکات مفید و کاربردی را در رابطه با نحوه‌ی انجام کار در اختیار شما قرار دهند.

هدف گذاری (set goals)

 از شکست های خود درس بگیرید

اگر برای دست‌یابی به هدفی در لیست خود به مشکلی برخورد کردید، اجازه ندهید احساس شکست و ناامیدی بر شما غالب شود به جای آن ببینید کجای کار اشتباه عمل کرده‌اید و چرا کارها درست پیش نمی‌رود. شاید روش درستی برای انجام کار انتخاب نکرده‌اید و باید روش جدیدی را امتحان کنید. حتی در بعضی موارد نیاز است که تغییراتی در هدف خود بوجود بیاورید.

مهم ترین اصل این است که بدانید راه‌های فراوان و متفاوتی برای رسیدن به اهداف‌تان وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به شرایط راهکارتان را تغییر دهید و بهترین و موثرترین روش را انتخاب کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات