وب‌سایت‌های ترویج تئوری توطئه چگونه غول‌های بزرگ فناوری را فریب می‌دهند

جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
با اینکه شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های به اشتراک‌گذاری ویدئو، قوانین سفت‌و‌سختی را برای جلوگیری از نفرت‌پراکنی و نشر اخبار جعلی وضع کرده‌اند؛ اما دور زدن این قوانین کار چندان دشواری نیست.
تبلیغات

چندی پیش، الیور دارسی، خبرنگار سی‌ان‌ان طی یک نشست خبری در نیویورک از مدیران ارشد فیسبوک پرسید:

چگونه فیسبوک مدعی است که در قبال نشر اکاذیب و اخبار جعلی موضعی سرسختانه اتخاذ کرده است؛ در حالی سایت‌های بدنامی همچون اینفو وارز (Infowars) که به ترویج تئوری توطئه می‌پردازند، آزادانه در این شبکه‌ی اجتماعی فعال هستند و دنبال‌کننده‌های میلیونی برای خود دست‌وپا کرده‌اند؟

نگرانی دارسی، اتفاق جدیدی نیست؛ اما دست روی نقطه‌ای گذاشته که آشکارا رفتار دوگانه و ضدونقیض فیسبوک را در قبال انتشار محتوای جعلی در پلتفرمش برملا می‌کند.

هفته‌ی گذشته پس از بالا گرفتن جنجال‌ها پیرامون اقدامات الکس جونز، چهره‌ی رسانه‌ای جنجالی و تئوری‌پرداز توطئه، بالاخره فیسبوک دست‌به‌کار شد و در اولین اقدام تنبیهی خود، بخشی از محتوای صفحه جونز را حذف کرد. این شبکه اجتماعی، چهار ویدئویی را که پیش‌تر در صفحه‌ی شخصی جونز، بنیان‌گذار و مدیر وب‌سایت اینفو وارز ارسال شده بود، پاک کرد. جونز پیش‌تر به‌دلیل نقض دستورالعمل‌های کاربری فیسبوک به‌مدت ۳۰ روز از دسترسی به این پلتفرم محروم شده بود. فیسبوک همچنین ضمن هشدار به گردانندگان صفحه اینفو وارز طی اظهارنظری نه‌چندان متداول گفت که این صفحه ممکن است به‌زودی از دسترس کاربران خارج شود.

این اقدام فیسبوک، یک روز پس از آن اجرایی شد که یوتیوب پس از حذف چهار ویدئو از کانال جونز، به وی در مورد نقض خطوط قرمز خود هشدار داد. فیسبوک تاکنون نگفته که ویدئوهای یادشده را بر مبنای چه دلایلی حذف کرده است؛ اما می‌توان حدس زد که قوانینی که با استناد به آن‌ها اقدام به حذف این ویدئوها کرده، بی‌شباهت به قوانین کاربری یوتیوب نباشد. مطابق این قوانین، هر محتوایی که وابستگی مذهبی یا هویت جنسی افراد را تخطئه کند یا خشونت‌های فیزیکی را به‌نمایش بگذارد، بدون هشدار قبلی حذف خواهد شد.

الکس جونز / alex jones

احتمالا علت حذف ویدئوهای جونز توسط Facebook، نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت بوده است و نه انتشار اخبار جعلی. همچنین گمان می‌رود که این شبکه اجتماعی حتی بدون توجه به محتوای صفحه اینفو وارز دست به حذف ویدئوهای صفحه شخصی جونز زده است. آنچه در میان قابل توجه است، این که چگونه متخلفانی همچون جونز می‌توانند قوانینی را دور بزنند که با پیش‌فرض پایبندی اکثریت کاربران به آن‌ها وضع شده است.

برای مثال، قوانین کاربری یوتیوب شامل سه خط‌مشی اصلی است و ارسال سه ویدئوی مخرب توسط یک کانال، باعث مسدود شدن آن می‌شود. اما در اینجا یک باگ و روزنه‌ی گریز وجود دارد که جونز توانسته به‌خوبی از آن بهره‌برداری کند. همان‌طور که در قوانین کاربری یوتیوب آمده، هر کاربر باید وارد حساب کاربری خود شود و هشدارهای صادرشده علیه خود را پیش از آنکه شمارش شوند، مشاهده کند. نکته اینجاست که اگر کاربری پیش از ورود به حساب خود اقدام به ارسال چندین ویدئوی تخلف‌آمیز کند، تمامی آن ویدئوها در قالب یک دسته گنجانده شده و تنها یک اخطار برای کاربر صادر می‌شود.

دلیل این امر، رویه‌های انضباطی است که Youtube برای متنبه کردن کاربرانی اتخاذ کرده که برای بار اول به‌طور سهوی یا عمدی قوانین را زیر پا می‌گذارند. برای مثال، فردی که اقدام به ارسال سه ویدئوی ناقض قوانین کپی‌رایت می‌کند، ممکن است ناخواسته و به‌طور غیرعمدی این کار را کرده باشد و پیش از دریافت اخطار یوتیوب متوجه تخلف خود نشود. بنابراین یوتیوب فوراً حساب کاربری این دست از افراد را تعلیق نمی‌کند و به آن‌ها فرصت می‌دهد که همچنان در این پلتفرم حضور داشته باشند.

علاوه‌بر این، یوتیوب این امکان را فراهم کرده که هشدارها پس از گذشت سه ماه از تاریخ صدور منقضی شوند. دلیل این امر هم اعطای فرصت مجدد به خاطیان برای جبران اشتباهاتشان است. اما همین سیاست مداراگری با متخلفان، راه را برای سوءاستفاده‌ی وب‌سایت‌های مخربی همچون اینفو وارز باز گذاشته تا بتوانند هر ۹۰ روز یک‌بار، ارسال ویدئوهای نفرت‌پراکنانه خود را از سر بگیرند.

اینفو وارز / infowars

الکس جونز به‌خوبی اثبات کرده است که می‌تواند به‌راحتی  از پس دور زدن سیاست‌های همراه با تساهل پلتفرم‌هایی همچون یوتیوب بربیاید. برای نمونه، یوتیوب کاربر متخلف را به‌مدت سه ماه از دسترسی به قابلیت پخش زنده محروم می‌کند؛‌ اما جونز به‌سادگی هر چه تمام‌تر از حساب‌های کاربری هم‌قطارانش از جمله ران گیبسون برای پخش زنده استفاده می‌کرده است. سین هالیستر، خبرنگار سی‌نت می‌گوید:

اگرچه یوتیوب همواره دسترسی کانال‌های متخلف را به پخش زنده مسدود می‌کند؛ اما این امر نتوانسته مانع از فعالیت‌های اینفووارز شود؛ چرا که گردانندگان کانال‌های مسدودشده به‌راحتی می‌توانند یک کانال دیگر بسازند و از آن به قابلیت پخش زنده دسترسی داشته باشند.

فیسبوک هم به‌طور مشابه، توانایی جونز را برای استفاده از صفحات و حساب‌های کاربری دیگر نادیده گرفته است. این شبکه اجتماعی اگرچه جونز را از دسترسی به نمایه‌ی شخصی خود محروم کرده؛‌ اما او کماکان می‌تواند در شوی زنده‌ی روزانه‌ی خود که از وب‌سایت اینفووارز و کانال الکس جونز پخش می‌شود، ظاهر شود. بنابراین روش‌های زیادی وجود دارد که یک کاربر متخلف می‌تواند از آن‌ها برای حضور در شبکه‌های اجتماعی استفاده کند.

درپیش‌گرفتن رویه‌های انضباطی و تنبیهی مداراگرایانه توسط پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی شاید قابل‌توجیه به‌نظر بیاید؛ اما از آنجا که دور زدن این قوانین بسیار ساده است، جایی برای تردید باقی نمی‌ماند که مدیران این پلتفرم‌ها برای جلوگیری از انتشار محتوای مخرب، نفرت پراکنی و اخبار جعلی باید به‌طور جدی بازنگری در سیاست‌هایشان را در دستورکار خود قرار دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات