هشت نظریه‌ی توطئه که به حقیقت پیوسته‌اند

دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
نظریه توطئه، اصطلاحی است که به نظریه‌ای مخالف آن چه که برای سالیان دراز باور داشتیم، گفته می‌شود. بیان نظریه‌ای مخالف عقاید پذیرفته شده کاری بسیار دشوار است اما برخی از این نظریه‌ها در طول تاریخ به حقیقت پیوسته‌اند. با زومیت همراه باشید تا به بررسی ۸ مورد از این نظریه‌ها بپردازیم.
تبلیغات

قبول حرف‌هایی جدید که در تقابل با عقاید و باورهای ما قرار دارند کار آسانی نیست و باعث ایجاد تضادی بین ارزش‌ها و باورها در درون انسان می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود تا از پذیرش عقاید جدید و از تضاد ایجاد شده توسط آن‌ها خودداری کنیم حتی اگر این عقاید منطقی و با شواهد محکم ارائه شده باشند.

چرا ما غالبا نظریاتی که عموم مردم قبول دارند را بدون دلیل می‌پذیریم؟ چرا معمولا به نظریات جدید توجهی نمی‌کنیم؟ باور عقاید جدید که در تقابل با باورهای ما قرار دارند، جامعه را آشفته خواهد کرد. حتی اگر شواهد زیادی در دست باشند، راحت‌ترین کار بی‌توجهی به آن‌ها خواهد بود.

در ادامه به بررسی پدیده‌هایی می‌پردازیم که ابتدا عموم مردم آن‌ها را نظریه‌های توطئه خطاب می‌کردند اما شواهد قوی و محکمی برای اثبات آن‌ها وجود دارد.

متاسفانه دنیای ما پر از دروغ و اطلاعات غلط است و بر کسی پوشیده نیست که تکرار بیش از حد یک دروغ، باعث پذیرش آن در بین عموم مردم می‌شود.

آلبرت اینیشتین می‌گوید: «محکوم کردن بدون تحقیق، وسیله‌ای برای ادامه‌ی جهل است.»

البته این لیست به ترتیب خاصی بیان نشده است چرا که تمامی این نظریه‌ها اهمیت بالایی دارند.

بودجه‌ی سیاه

قبل از افشاگری‌های ادوارد اسنودن، اگر کسی مدعی می‌شد که تمدنی جدا که در خفا زندگی می‌کند، وجود دارد و شاید هزارها یا میلیون‌ها سال پیشرفته‌تر از تمدن ما هستند، سخنان او را به هیچ عنوان قبول نمی‌کردید. جامعه‌ای که از لحاظ آکادمیک، علمی و فناوری بسیار پیشرفته‌تر از دنیا ما هستند.

اسنودن اولین مدارک وجود عملیات بودجه سیاه را فاش کرده است

اما ارائه‌ی اولین مدارک توسط اسنودن مبنی بر وجود عملیات مخفی بودجه‌ی سیاه، همه چیز را تغییر داد. با وجود فاش شدن این مدارک، بسیاری افراد از وجود دنیای بودجه‌ی سیاه و بحث‌های گذشته‌ی پیرامون آن اطلاعی ندارند. دوایت آیزن‌هاور، ژنرال پنج ستاره و رئیس جمهور سابق آمریکا می‌گوید:

در هیبت یک دولت ما باید آماده‌ی مقابله با هرگونه مداخله باشیم. همواره امکان ظهور قدرتی جدید وجود دارد. تنها یک تمدن آماده و با دانش می‌تواند مقابله با این تهدیدها را به نحو احسن انجام دهد و هدف‌های صلح‌آمیز ما را به گوش جهانیان برساند.

۱۱ سپتامبر

11 سپتامبر

اتفاقی که در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی به وقوع پیوست، بسیار تاسف برانگیز بود، حتی امروزه نیز با وجود شک داشتن خانواده‌های قربانیان به اتفاقات، کسی که این شک‌ها را به زبان بیاورد یک نظریه‌پرداز توطئه شناخته می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که خبرگزاری‌ها نقشی اساسی در نهادینه کردن این باورها داشته‌اند و فضا را طوری تغییر داده‌اند که هر کسی اتفاقات ۱۱ سپتامبر را زیر سوال ببرد، یک دیوانه قلمداد می‌شود.

با توجه به آخرین نظرسنجی‌ها در حدود ۱۵۰ میلیون نفر در آمریکا توضیح رسمی دولت خود در مورد این سانحه را باور نکرده‌اند. همچنین همین تعداد در آمریکا معتقدند برج‌های دوقلو به صورت کنترل شده‌ای ویران شده‌اند.

با جستجویی ساده در گوگل می‌توانید تمامی این نظر سنجی‌ها و نتایج آن‌ها را مشاهده کنید. اما چرا عده‌ای زیاد گفته‌های دولت خود در مورد ۱۱ سپتامبر را واقعی نمی‌دانند؟ چون شواهدی که در طی سال‌ها آشکار شده‌اند، حقیقت را به طور واضحی نشان می‌دهند.

شواهد زیادی برای پشتیبانی از نظریه‌ی تشکیل القاعده توسط سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، نیز وجود دارد. با این حال عده‌ی زیادی حتی حاضر به شنیدن این نظریه نیستند.

اشیای پرنده‌ی ناشناخته یا یوفوها

بیش از نیمی از جمعیت آمریکا معتقدند ما در جهان هستی، تنها نیستیم و موجودات زنده‌ی دیگری در این جهان وجود دارند. ۵۰ درصد آمریکا معتقدند موجودات فرازمینی وجود دارند و تنها ۱۷ درصد مخالف وجود این موجودات هستند. ۲۵ درصد از مردم آمریکا پا را فراتر گذاشته و معتقدند این موجودات در سال‌های گذشته به زمین آمده‌اند و در حال حاضر نیز به طور منظم به کره‌ی زمین می‌آیند.

وجود موجودات فرازمینی به تازگی توسط یکی از مقامات ارشد ناسا تلویحا تایید شده است

چرا مردم وجود این موجودات را باور دارند؟ جواب ساده است چون بنابر گفته‌ی دکتر برایان اولری، استاد دانشگاه پرینستون و منجم ناسا، شواهد کافی برای اثبات آن وجود دارد. این شواهد نشان می‌دهند که اتفاقاتی در دنیای اطراف ما می‌افتد که عامل آن‌ها موجودات زنده‌ی شناخته شده نیستند. مایک گلد، مدیر عملیات هوا و فضای بیگلو، معتقد است شواهد به قدری زیاد هستند که نیاز به توجه همگان دارند.

البته گفته‌های مقامات ارشد نظامی، سیاسی و علمی این ادعا را به نوعی تایید می‌کنند. گفتنی است یکی از مقامات ارشد ناسا نیز به تازگی وجود این موجودات را تلویحا تایید کرده است. البته شواهد به اینجا ختم نمی‌شوند. تعداد زیادی از کشورها نیز شواهدی برای وجود یوفوها به صورت رسمی منتشر کرده‌اند.

اسپری کردن‌های استراتوسفری

اسپری کردن استراتوسفری

این پدیده که به عنوان دنباله‌های شیمیایی نیز شناخته می‌شود، در واقع تزریق مواد استراتوسفری به اتمسفر برای مقابله با تغییرات اقلیمی است. دکتر متیو واتسون، محقق علوم زمین در دانشگاه بریستول، یکی از دانشمندانی است که در مورد انجام این آزمایش هشدار داده است:

اگر ما از این روش استفاده کنیم، یکی از بزرگ‌ترین شکست‌ها را متحمل خواهیم شد. با این تزریق شاهد کاهش دما خواهیم بود اما گام‌های اشتباه می‌توانند جبران ناپذیر باشند. شخصا این مسائل من را وحشت‌زده می‌کند.

این ایده یک نظریه‌ی توطئه به حساب می‌آید. برخی از مواد احتمالی که به هوا تزریق خواهند شد را در زیر می‌بینید:

  • سولفات، اسید سولفوریک، دی‌اکسید سولفور
  • دی‌اکسید تیتانیوم
  • سیلیکون کاربید
  • کربنات کلسیم
  • اکسید روی
  • سیلیکا
  • آلومینا

اما آیا این کار عملی است؟ باید بگوییم که آب و هوا در المپیک چین با استفاده از این روش تغییر داده شده است و اگر شما علاقه‌ای به رصد آسمان داشته باشید، مطمئنا تا به حال متوجه تغییرات شده‌اید و شواهد لازم را برای اثبات انجام این اسپری کردن با چشمان خود مشاهده کرده‌اید.

در سال‌های اخیر شاهد کاهش علاقه به پژوهش در مورد ایجاد تغییر در آب و هوا بوده‌ایم چرا که عاملان آن می‌خواهند مستقیما سراغ عملی کردن آن بروند.

این نظریه نیز بیش از یک نظریه‌ی توطئه است و با توجه به شواهد زیادی که در دست هستند باید توجه بیشتری به آن شود. با این حال مقاومت زیادی در مقابل انتشار این خبر وجود دارد و سعی می‌شود این ادعا به عنوان یک نظریه‌ی تمسخر آمیز در بین عموم شناخته شود.

عده‌ای کم کنترل امور کل دنیا را در دست دارند

اگر در سال‌های گذشته می‌گفتید که گروهی کوچک از انسان‌ها و شرکت‌هایی که مالکیت آن‌ها را دارند، کنترل تمامی منابع را در دست گرفته‌اند، با نگاه‌هایی عجیب روبرو می‌شدید. خوشبختانه به تازگی و با ایجاد کمپین‌های مختلف افراد بیشتری در دنیا از وجود این گروه، ملقب به یک درصد مطلع شده‌اند. آن یک درصد در واقع تعداد افرادی هستند که بیشترین ثروت‌ها را در زمین در کنترل خود دارند.

این ادعا توسط سه نظریه پرداز سیستم در موسسه‌ی فدرال فناوری زوریخ نیز تایید شده است. آن‌ها مقاله‌ای با تیتر «شبکه‌ی کنترل جهانی» منتشر کردند که اشاره به گروه کوچکی از شرکت‌ها که عمدتا شامل بانک‌ها می‌شدند، داشتند که کنترل غیر معقولی بر روی اقتصاد جهانی دارند.

اضافه کردن فلوراید به آب

آب

قطعا دلایل بسیاری وجود دارد که به تازگی کشور‌های مختلف اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنی را متوقف کرده‌اند. در اینجا منظور فلورایدی که به صورت طبیعی در آب به وجود می‌آید نیست بلکه منظور اسید هیدروفلوروسیلیک است که ماده‌ای سمی بوده و بیش از ۶۰ سال است که به آب‌های آشامیدنی افزوده می‌شود.

قائم مقام اسبق آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا می‌گوید:

اگر این مواد وارد هوا شوند، آلودگی به حساب می‌آیند؛ اگر وارد دریا شوند، آلودگی شمرده می‌شوند اما اگر مستقیما آن‌ها رابنوشیم آلوگی نخواهند بود!؟ این موضوع واقعا حیرت‌آور است.

حتی نشریه‌ای معتبر در زمینه‌ی پزشکی این ماده را سمی خواهند است. دکتر دین بورک، بنیان‌گذار بیوتین و شیمی‌دان ارشد و اسبق موسسه‌ی مقابله با سرطان می‌گوید:

اگر بخواهیم واقعیت‌ها را بیان کنیم باید بگوییم که فلوراید عامل بیشترین مرگ‌های ناشی از سرطان بوده است. قانون نانوشته‌ای در دنیای ما وجود دارد که به افراد پرقدرت اجازه می‌دهد تا حقایق را به زبان نیاورند. عده‌ی زیادی هستند که در مقام‌های مختلف نمی‌خواهند حقایق را بیان کنند. فلوراید باعث مرگ بسیاری از افراد شده است. من در عمر ۵۰ ساله‌ی تحقیق در مورد سرطان از هیچ چیزی به اندازه‌ی کشنده بودن فلوراید اطمینان نداشته‌ام.

انرژی دائمی

برخلاف عقیده‌ی عموم که وجود انرژی دائمی را با توجه به قوانین فیزیکی و مصرف انرژی غیرممکن می‌دانند، باید گفت که مقالات بسیاری چاپ شده‌اند که نشان می‌دهند استخراج انرژی از خلا امکان‌پذیر است. توبی گوتز، مهندس و محقق در زمینه‌ی فناوری‌های انرژی، می‌گوید:

قبول شدن مفهوم عدم وجود راندمانی بالاتر از ۱۰۰ درصد در واقع به دلیل درک ناقص فضای اطراف است

قبول شدن مفهوم عدم وجود راندمانی بالاتر از ۱۰۰ درصد در واقع به دلیل درک ناقص فضای اطراف است. قانون دوم ترمودینامیک باید دچار تغییر شود چرا که فضا خالی نیست و خالی بودن فضا در واقع یک باور غلط بوده که ۱۵۰ سال سایه‌ی خود را بر روی علوم افکنده است.

توبی و همکارش پاراماهامسا تواری در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند. تواری نیز توانسته ماشینی با حرکت دائم طراحی کرده و بسازد.

تصور این که دانشمندان و مهندسان با استعداد عمر خود را صرف موضوعی بدون پتانسیل کنند بسیار نامعقول است. این ادعا نیز مخالفان زیادی دارد اما مرور زمان همه چیز را دگرگون خواهد کرد.

ارگانیسم‌های دستکاری شده‌ی ژنتیکی

در سال‌های گذشته مقالات علمی بسیاری منتشر شده‌اند که مدعی بودند از امنیت این ارگانیسم‌ها نمی‌توان اطمینان کافی داشت. حتی حرکتی برای مقابله با دستکاری ژنتیکی ارگانیسم‌ها آغاز شده است و در آن همه ساله میلیون‌ها نفر جمع می‌شوند و به صورت صلح‌آمیز مخالفت خود را با این کار نشان می‌دهند.

نظر شما در مورد این نظریه‌ها چیست؟ کدام یک برای شما قابل باورتر است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات