رداستون 5، آپدیت بزرگ بعدی ویندوز 10 چه ویژگی‌های تازه‌ای به‌همراه دارد

پنج‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
به‌روزرسانی بعدی ویندوز ۱۰ با نام رداستون ۵ به‌زودی منتشر می‌شود. در این مقاله بزرگ‌ترین تغییرات صورت‌گرفته در جدیدترین نسخه‌ی این سیستم‌عامل را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

مایکروسافت در حال حاضر مشغول افزودن ویژگی‌ها و تغییرات تازه‌ای به نسخه‌ی بعدی ویندوز ۱۰ با اسم رمز رداستون ۵ است. تعداد قابلیت‌های جدیدی که به‌همراه آخرین نسخه‌ی ویندوز ۱۰ منتشر خواهد شد، به‌قدری زیاد است که پیگیری تمامی آن‌ها قدری دشوار به‌نظر می‌رسد. با این حال، در مقاله‌ی حال حاضر، بزرگ‌ترین تغییرات جدیدی که ردموندی‌ها هم‌اکنون مشغول کار روی آن‌ها هستند، گردآوری شده است. البته این احتمال وجود دارد که مایکروسافت برخی از ویژگی‌هایی را که برای رداستون ۵ درنظر گرفته است، از نسخه‌ی نهایی این به‌روزرسانی حذف کند و انتشار آن‌ها را به تعویق بیاندازد. در هر صورت، ویژگی‌های که شرح آن‌ها در ادامه خواهد رفت، از جمله بزرگترین تغییرات آتی ویندوز ۱۰ محسوب می‌شوند. برای بررسی بزرگترین تغییرات جدید محبوب‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ، با زومیت همراه باشید.

مرورگر فایل تیره

Dark File Explorer

اگر از جمله طرفداران حالت تیره در ویندوز ۱۰ محسوب می‌شوید، باید بدانید که مایکروسافت سرانجام در حال افزودن تم تیره به مرورگر فایل (File Explorer) و منوهای زمینه است. در حال حاضر، اپلیکیشن‌های اصلی ویندوز ۱۰ که بر پایه‌ی پلتفرم ویندوز یونیورسال توسعه یافته‌اند و همچنین بخش تنظیمات از حالت تیره پشتیبانی می‌کنند؛ اما مرورگر فایل همچنان فاقد این ویژگی کاربردی است و در صورتی که در نیمه‌شب قصد مرور اسناد یا فایل‌های خود را داشته باشید، رنگ سفید پنجره‌ها چشمانتان را آزار خواهد داد. این تغییر جدید، ویندوز ۱۰ را یک قدم دیگر به رفع دوگانگی یاددشده در طراحی سیستم‌عامل نزدیک‌تر می‌کند.

فعال‌سازی حالت تیره در مرورگر فایل از طریق گزینه‌ای به همین نام در بخش تنظیمات ویندوز امکان‌پذیر خواهد بود؛ در نتیجه در صورتی که هم‌اکنون این ویژگی را در ویندوز ۱۰ فعال کرده باشید و سیستم‌عامل را به نسخه‌ی رداستون ۵ ارتقا دهید، پس از اتمام به‌روزرسانی، مرورگر فایل به‌صورت خودکار در حالت تیره قرار خواهد داشت.

کلیپ‌بورد ابری

Cloud Clipboard

کپی و جاگذاری (پیست) محتوا در ویندوز ۱۰ به‌زودی با قابلیت جدید کلیپ‌بورد ابری (Cloud Clipboard) به‌شدت ساده‌تر خواهد شد. مایکروسافت با این ویژگی تازه در حال ایجاد کلیپ‌بوردی مجازی است که اشتراک‌گذاری آن بین تمام دستگاه‌های ویندوز ۱۰ کاربر امکان‌پذیر خواهد بود. کلیپ‌بورد ابری به شما امکان می‌دهد تا محتوای دلخواه خود را از روی یک کامپیوتر کپی و آن را در دستگاهی دیگر جاگذاری کنید. این قابلیت برای کسانی که از دستگاه‌های مختلف ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند، بسیار کاربردی خواهد بود. اما، این احتمال وجود دارد که کلیپ‌بورد ابری در آینده راه خود را به گوشی‌های هوشمند نیز باز کند.

اگر صاحب چندین دستگاه مبتنی بر ویندوز ۱۰ نیستید، کلیپ‌بورد احتمالا می‌تواند همچنان برای شما کاربردی باشد. کلیپ‌بورد ابری اقدام به ثبت تمام انواع محتوای کپی‌شده توسط شما می‌کند؛ در نتیجه می‌توانید بعدا به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اگر در یک زمان محتوایی را کپی کرده باشید؛ اما بعدا نتوانید محل فایل را به‌خاطر بیاورید، این ویژگی قطعا برای شما بسیار سودمند خواهد بود. بدین منظور تنها کافی است که کلیپ‌بورد ابری را باز کنید و به فهرست تمام مواردی که در طول روز کپی کرده‌اید، نگاه بیاندازید.

ابزار برش

Snipping Tool

اگر در طول روز به دفعات متعدد از صفحه نمایش خود اسکرین‌شات می‌گیرید، مایکروسافت با به‌روزرسانی ابزار برش (Snipping Tool) با ظاهری مدرن و تازه در نسخه‌ی بعدی ویندوز ۱۰ که عملکرد بسیاری بهتری دارد، کار شما را به‌شدت راحت‌تر کرده است. اکنون می‌توانید با فشردن کلیدهای ALT + Shift + S ابزار Screen Snip را اجرا کنید و از آنجا به چند گزینه‌ی جدید دسترسی داشته باشید. برای مثال، می‌تواند یک اسکرین‌شات به‌شکل مربع یا هر شکل دلخواه دیگری از صفحه بگیرید. علاوه‌بر این، امکان ثبت اسکرین‌شات تمام‌صفحه نیز وجود خواهد داشت.

تجربه‌ی جدید ابزار برش سپس یک اعلان نمایش خواهد داد که با فشردن آن می‌تواند به‌صورت مستقیم به اپلیکیشن اختصاصی و جدید Screen Sketch وارد شوید. به‌صورت خلاصه، این اپلیکیشن امکان ویرایش اسکرین‌شات‌هایی را که به‌تازگی ثبت شده‌اند، به‌همراه قابلیت افزودن یادداشت به‌وسیله‌ی ویندوز اینک یا تایپ کردن در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این تجربه‌ی به‌شدت بهبودیافته‌ی ثبت اسکرین‌شات، بسیاری از کاربران را شیفته‌ی خود خواهد کرد.

تجربه‌ی جدید جستجو

search experience

Microsoft در حال شنیدن صدای کاربران خود است و کورتانا را در به‌روزرسانی رداستون ۵ به‌نوعی از جستجوی ویندوز خارج می‌کند. در همین راستا، نسخه‌ی بعدی Windows 10 از تجربه‌ی جستجوی جدیدی بهره‌مند خواهد بود که بر کاهش تمرکز بر ویژگی‌های کورتانا تاکید دارد و «جستجو» را در خط مقدم رابط کاربری خود قرار می‌دهد. اکنون دسته‌بندی‌های مختلف جستجو در قسمت بالای پنل نمایش داده می‌شوند و Cortana نیز در قسمت پایین فعالیت‌های اخیر کاربر را از همان جایی که رها شده‌اند، نشان می‌دهد.

جستجو برای موضوعات نیز با یک رابط کاربری جدید با ظاهر پنل دوگانه که جستجوی اپلیکیشن‌ها، اسناد و موارد دیگر را به‌شدت ساده‌تر کرده است، تجربه‌ی تازه‌ای را ارائه می‌دهد. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌شود، بخش جستجو اکنون پهن‌تر شده است و امکان نمایش محتوا و اطلاعات بیشتر را در نمایشگر فراهم می‌کند.

نوار جدید بازی

Game Bar

آیا به بازی کردن روی دستگاه ویندوز ۱۰ خود علاقه دارید؟ اگر پاسخ مثبت است، پس حتما از تغییرات جدید این سیستم‌عامل در بخش گیمینگ خوشحال خواهید شد. مایکروسافت به‌منظور کاربردی‌تر ساختن نوار بازی برای پی‌سی گیمرها هنگام انجام بازی، این نوار را به‌طور کامل در رداستون ۵ بازطراحی کرده است. نوار بازی دیگر صرفا یک ابزار ساده برای ثبت اسکرین‌شات و ضبط ویدئو نخواهد بود؛ بلکه اکنون اطلاعات پردازشی سودمند از جمله مصرف CPU، پردازنده‌ی گرافیکی و رم را نمایش می‌دهد. ظاهر این نوار نیز به‌کلی دگرگون شده و از رابط کاربری مرتب‌تری بهره می‌گیرد که به نسبت قبل قابل‌درک‌تر است.

تمام ویژگی‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی نوار بازی کماکان قابل دسترسی هستند؛ با این حال اکنون جزئیات بیشتری دارند و حتی برای گیمرهای حرفه‌ای‌ ویندوز که از قابلیت Mixer استفاده نمی‌کنند نیز کاربردی خواهند بود. این نوار همچنین از طریق منوی استارت در ویندوز ۱۰ قابل دسترسی است تا ماهیت آن به‌عنوان یک ویژگی کاربردی برای برخی از افرادی که احتمالا از وجود آن باخبر نیستند، به‌نحو بهتری مورد تاکید قرار گیرد.

مایکروسافت اج

Microsoft Edge

همانند تمام دیگر به‌روزرسانی‌های جدید ویندوز ۱۰، مرورگر مایکروسافت اج فهرستی از تغییرات تازه و قابل توجه را دریافت کرده است؛ از جمله عملکرد بهتر، رابط کاریری جدید هاب و تنظیمات و بهبودهای نامحسوس طراحی همچون ایجاد افکت‌های سایه پشت تب‌ها. اگر تاکنون از مرورگر دیگری غیر از اج به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض خود استفاده می‌کرده‌اید، بد نیست که در رداستون ۵ فرصتی دوباره به آن بدهید.

نت‌پد

Notepad

بله، تیتر را درست خواندید. برای نخستین بار پس از مدت‌ها، مایکروسافت برنامه‌ی قدیمی نت‌پد را در ویندوز ۱۰ به‌روزرسانی کرده است. نت‌پد اکنون از پایان خطوط یونیکس و لینوکس (LF) و مکینتاش (CR) و همچنین قابلیت بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی متون پشتیبانی می‌کند. علاوه‌بر این، کلیک راست متن برای جستجو با بینگ و تنظیم متن هنگام استفاده از شماره‌های خط از دیگر ویژگی‌های نت‌پد جدید به‌شمار می‌روند.

موارد دیگر

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، موارد یادشده صرفا بزرگ‌ترین ویژگی‌ها و تغییرات جدید نسخه‌ی پیش‌روی ویندوز ۱۰ به‌حساب می‌آیند و مایکروسافت بهبودهای نامحسوس بیشتری را در به‌روزرسانی بعدی سیستم‌عامل خود اعمال خواهد کرد. نظر شما کاربران زومیت چیست؟ شما چه انتظاری از به‌روزرسانی رداستون ۵ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات