زادروز مریم میرزاخانی، روز جهانی زن در ریاضیات نام گرفت

چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
بنابر پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران مبنی بر انتخاب روز تولد مریم میرزاخانی به‌عنوان روز جهانی زن در ریاضیات به اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان، ۱۳ اردیبهشت به این عنوان نام‌گذاری می‌شود.
تبلیغات

دکتر مژگان محمودی، دبیر کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران اعلام کرد که پیشنهاد نام‌گذاری ۱۳ اردیبهشت به‌نام مریم میرزاخانی، در جلسه‌ی عمومی بانوان اتحادیه‌ی بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان در روز نهم مرداد به تصویب رسید.

به‌گفته‌ی وی، متن این پیشنهاد را اعضای کمیته بانوان به‌کمک دکتر رحیم زارع نهندی و دکتر سیاوش شهشهانی تهیه کردند و دکتر دانش‌خواه نیز آن را در دومین کنفرانس بانوان ریاضیدان جهان در برزیل ارائه کرد.

ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شد و در سال ۲۰۱۴ به‌دلیل انجام تحقیقات در زمینه‌ی «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده‌ی مدال فیلدز به‌عنوان بالاترین جایزه در ریاضیات شد. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده‌ی مدال فیلدز بوده است.

زمینه‌ی تحقیقاتی وی مشتمل بر نظریه‌ی «تایشمولر»، هندسه‌ی «هذلولوی»، نظریه‌ی «ارگودیک» و هندسه‌ی «هم‌تافته» بوده است.

مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده‌ی مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به‌عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی جایزه‌ی نمره‌ی کامل شد.

وی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده‌ی مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به‌عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی نمره‌ی کامل را به‌دست آورد. وی نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت و به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت؛ و نخستین دانش آموز ایرانی بود که دو سال مدال طلا گرفت. او سپس در سال ۱۹۹۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی ریاضی از دانشگاه شریف و دکتریِ خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن، از برندگان مدال فیلدز گرفت.

از مریم میرزاخانی به‌عنوان یکی از ده ذهن جوان برگزیده‌ی سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه‌ی پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشته‌ی ریاضیات تجلیل شد. میرزاخانی برنده‌ی جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ و جایزه‌ی کلی بود. وی از یازدهم شهریورماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشته‌ی ریاضیات بود. پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات