اردوغان در پی جنگ تجاری، خواستار تحریم آیفون توسط مردم شد

چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به‌تازگی از مردمش خواسته است که اپل و دیگر شرکت‌های الکترونیکی آمریکایی را تحریم کنند.
تبلیغات

رابطه‌ی بین کشورهای ترکیه و آمریکا چندان خوب نیست و از همین رو، رئیس‌جمهور ترکیه از مردمش خواسته است که شرکت‌های الکترونیکی آمریکایی را تحریم کنند؛ اردوغان به‌طور مستقیم از مردمش خواسته که گوشی‌هایشان را از آیفون به سامسونگ تغییر دهند.

اردوغان ضمن حمایت از گوشی‌های سامسونگ، مردمش را به خرید گوشی‌های ونوس (ساخت شرکت ترکیه‌ایِ وستل) نیز تشویق کرده است. گفتنی است که آیفون‌های اپل، حدودا ۱۵ درصد از سهم بازار گوشی‌های ترکیه را در اختیار دارند.

رئیس‌جمهور ترکیه بارها تأکید کرده که آن‌ها هدف یک جنگ اقتصادی قرار گرفته‌اند و به همین علت، از مردمش درخواست کرده است که پول‌های خارجی خود را بفروشند و خرید از شرکت‌های بومی را به بیشترین حد ممکن برسانند تا به تقویت استقلال اقتصادی ترکیه، کمک کنند.

وب‌سایت فایننشیال تایمز در گزارشی اعلام کرده است که روز سه‌شنبه، رجب طیب اردوغان، از ۸۱ میلیون ترکیه‌ایِ کشورش درخواست کرده تا از این به بعد خرید کالا از شرکت‌های تکنولوژی‌محور آمریکایی را تحریم کنند. او صراحتا گفته است که «دارندگان iPhone بدانند که Samsung هم گوشی‌های خوبی دارد. در کشور خودمان، گوشی‌های ونوس را هم داریم [که ساخت شرکتی داخلی است].»

مقامات ایالات متحده آمریکا به‌تازگی تعرفه‌های گمرکی محصولات فلزی کشور ترکیه را افزایش داده‌اند؛ آن‌ها همچنین در حال فراهم‌سازی مقدمات جهت تحریم کردن دو وزیر ترکیه هستند.

لیر (واحد پول ترکیه) هفته‌ی گذشته با افت محسوسی مواجه شد. هنوز مشخص نیست که آیا اردوغان می‌خواهد مستقیما دستور تحریم کالاهای آمریکایی (نظیر محصولات Apple) را از طریق کارهایی مثل افزایش تعرفه‌ها یا ممنوعیت واردات، صادر کند یا خیر.

نظر شما در این‌باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات