انویدیا از معماری Turing با توانایی رهگیری پرتو به‌صورت Real-Time رونمایی کرد

سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تورینگ (Turing) نام معماری جدید کارت گرافیک‌های انویدیا است که برای اولین‌بار، امکان رهگیری پرتو را به‌صورت Real-Time فراهم می‌کند.
تبلیغات

شرکت انویدیا ساعاتی پیش اعلام کرد که قصد دارد با معماری جدید تورینگ برای واحد پردازش گرافیکی، گرافیک‌های کامپیوتری را بازتولید کند. معماری تورینگ در خانواده‌ی جدیدی از کارت‌های آینده‌ی انویدیا که قرار است روی مواردی مثل رهگیری پرتو (Ray Tracing) به‌صورت Real-Time تمرکز داشته باشند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جن‌سن هانگ، مدیرعامل Nvidia، در رویداد Siggraph که مخصوص گرافیک‌های کامپیوتری است و در ونکوور کانادا برگزار می‌شود، ادعا کرد که معماری Turing از زمان معرفی گرافیک‌های کودا در سال ۲۰۰۶، بزرگ‌ترین جهشی است که این شرکت به خود دیده است. گفتنی است که در معماری تورینگ، کارت های گرافیک می‌توانند کارها را تا ۶ برابر سریع‌تر از نسل قبل، پردازش کنند.

در تورینگ برای سرعت بخشیدن به عمل رهگیری پرتو، از هسته‌های جدیدی به‌نام RT Core و همچنین برای کارهای مرتبط به هوش مصنوعی از هسته‌های Tensor Core استفاده شده است. انویدیا ادعا کرده است که این دو هسته در کنار هم، امکان رهگیری پرتو به‌صورت Real-Time را برای اولین‌بار، امکان‌پذیر کرده‌اند.

در معماری تورینگ، کارت گرافیک‌ها می‌توانند کارها را تا ۶ برابر سریع‌تر از نسل قبل، پردازش کنند

این دو هسته در کنار داشتن قدرت محاسبات بالا برای کارهای شبیه‌سازی، از Hybrid Rendering هم پشتیبانی می‌کنند که این قابلیت، تجربه‌های تعاملی با کیفیت سینمایی و افکت‌های جدید نشات‌گرفته از شبکه‌های عصبی را در دسترس قرار می‌دهد.

مدیرعامل انویدیا گفته است که تراشه‌‌های Quadro RTX 8000 ،Quadro RTX 6000 و Quadro RTX 5000 اولین تراشه‌هایی هستند که قرار است از معماری تورینگ استفاده کنند. جن‌سن هانگ صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد:

تورینگ، مهم‌ترین اختراع انویدیا در زمینه‌ی گرافیک‌های کامپیوتری در بیش از یک دهه است. Hybrid Rendering صنعت فعلی را تغییر خواهد داد؛ به‌لطف این قابلیت، امکانات فوق‌العاده‌ای در دسترس قرار خواهند گرفت که با طراحی‌هایی زیباتر از گذشته، سرگرمی‌های غنی‌تر و تجربه‌های تعاملی‌تر، زندگی ما را بهبود خواهند داد. رهگیری پرتو به‌صورت Real-Time می‌تواند به نقطه‌ی عطفی در صنعت ما تبدیل شود.
nvidia

تورینگ در حقیقت هشتمین نسل معماری‌ GPUهای انویدیا به‌شمار می‌رود و اولینِ آن‌ها است که از رهگیری پرتو Real-Time استفاده می‌کند و نتیجه‌ی تلاش سالانه‌ی بیش از ۱۰ هزار مهندس است. با بهره‌گیری از توانایی‌های تورینگ در عمل هیبرید رندرینگ، اپلیکیشن‌ها می‌توانند با سرعتی تا ۶ برابر بیش‌تر از معماری پاسکال (نسل پیشین)، دنیای فیزیکی را شبیه‌سازی کنند.

جان پدی، مدیرعامل شرکت تحلیلی JPR، در اطلاعیه‌ای صحبت‌های جالبی را در مورد معماری تورینگ انویدیا مطرح کرده است:

انویدیا، رهگیری پرتو Real-Time را پنج سال پیش از آن‌که ما حتی فکرش را بکنیم امکان‌پذیر است و به ما ارائه می‌دهد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، معماری تورینگ برای رهگیری پرتو از پردازنده‌‌هایی اختصاصی به‌نام RT Core استفاده می‌کند؛ این هسته‌ها می‌توانند محاسبات چگونگی انتقال نور و صدا را در دنیای سه‌بعدی تا سقف ۱۰ گیگاری‌برثانیه سرعت ببخشند. تورینگ، پردازش‌های مربوط به رهگیری پرتو به‌صورت Real-Time را ۲۵ برابر سریع‌تر از پاسکال انجام می‌دهد.

nvidia

مایکل شولت، مدیرعامل اجرایی شرکت Cinesite، گفته است:

شرکت ما مفتخر بود تا با شرکت‌های اتودسک و انویدیا برای آوردن Arnold (نوعی رندر مخصوص برای جلوه‌های بصری در فیلم‌ها) به دنیای GPUها همکاری داشته باشد؛ ما اصلا انتظار نداشتیم که نتایج، تا این حد شگفت‌انگیز شوند. به‌لطف این ویژگی، می‌توان به تنظیمات باکیفیت‌تری دسترسی داشت. این ابزار، نحوه‌ی کار هنرمندان ما را به‌طور کلی دستخوش تغییر خواهد کرد.

معماری تورینگ در کنار هسته‌های یادشده، از هسته‌های دیگری نیز استفاده می‌کند؛ این هسته‌ها که Tensor Core نامیده شده‌اند، بیشتر روی هوش مصنوعی تمرکز دارند و با قدرت پردازشی بسیار بالا، توانایی ساخت اپلیکیشن‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را با دقت و سرعت بالا ارائه می‌دهند. گفتنی است که این هسته‌ها از DLAA هم پشتیبانی می‌کنند.

تراشه‌های Quadro که مبتنی بر معماری تورینگ هستند، قرار است در سه‌ماهه‌ی پایانی سال جاری میلادی به بازار عرضه شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات